Windows10-pro van 32 naar 64 bit zonder gegevensverlies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonardus
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-09 06:19
beste mensen,

De afgelopen week gevraagd om de 32bit w10-pro van mijn zwager om te zetten naar 64bit zonder gegevens verlies. Heeft 4 gb intern en ziet er dus maar 2. Makkie dacht ik nog, het loopt tot nu toe ff anders. Op Google veel beschrijvingen te vinden maar ik heb deze gebruikt. Wat heb ik tot nu toe gedaan?. Backup gemaakt van zijn c en d omgeving (die op 2 afzonderlijke schrijven staan), op mijn w10-pro 64bit laptop (4gb intern) dvd en usb gemaakt (64bit) met de media creation tool. Op zijn pc de startvolgorde aangepast voor de ene x de usb en de andere x de dvd. Er wordt niet opgestart, je ziet heel even dat er een besturingssysteem wordt gezocht en de pc start daarna normaal door. Ik vroeg me af dat het misschien zo kan zijn dat de dvd op zijn 32bit systeem gemaakt moet worden?. Lijkt me stug maar toch?. Heeft iemand nog meer tips of een goede beschrijving die ik kan gebruiken om dit projectje af te ronden?

Hartelijk bedankt voor het meedenken,

grtz,

Leo

Leonardus

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-09 08:56
Hoi Leo,

Zonder gegevensverlies is niet heel makkelijk, want je moet het besturingssysteem toch echt opnieuw installeren. Software zul je opnieuw moeten installeren, maar documenten, foto's, video's en alle andere persoonlijke bestanden kun je makkelijk terugzetten. Ik hoop dat het gemakkelijk gaat met de software die je gebruikt. Persoonlijk doe ik het altijd zonder back-upsoftware.

Je hebt dus én een DVD gemaakt én een USB. Ik zou vooral eerst de USB proberen, want installeren vanaf DVD duurt langer. Heeft de pc ook nog een boot-menu? (Meestal F12 of ESC). Dan kun je het daar nog eens mee proberen, want dit menu negeert de volgorde die je hebt opgegeven.

Kun je je installatiemedia op een andere PC proberen om te kijken of hij daar wel opstart? Geen zorgen, er wordt niks op je PC veranderd als je opstart vanaf installatiemedia.

De 64-bits installer zal altijd proberen om op te starten. Als je PC niet compatible is, komt daar een melding van op het scherm. Er moet dus wel *iets* gebeuren. Ongeacht op welke PC je de installatiemedia hebt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonardus
Bedankt voor je snelle antwoord.
Ik heb een hdd-docking vandaar dat ik op deze manier back-ups heb gemaakt.
Met f12 kom ik in de bios, zowel de dvd als usb werken niet als ik die als eerste zet.
Net op mijn laptop de install media uitgeprobeerd, werken hier ook niet. Deze ga ik eerst ff opnieuw maken.
Zal iedereen in deze topic geïnformeerd houden. Wordt vervolgd!!
xFeverr schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 08:24:
Hoi Leo,

Zonder gegevensverlies is niet heel makkelijk, want je moet het besturingssysteem toch echt opnieuw installeren. Software zul je opnieuw moeten installeren, maar documenten, foto's, video's en alle andere persoonlijke bestanden kun je makkelijk terugzetten. Ik hoop dat het gemakkelijk gaat met de software die je gebruikt. Persoonlijk doe ik het altijd zonder back-upsoftware.

Je hebt dus én een DVD gemaakt én een USB. Ik zou vooral eerst de USB proberen, want installeren vanaf DVD duurt langer. Heeft de pc ook nog een boot-menu? (Meestal F12 of ESC). Dan kun je het daar nog eens mee proberen, want dit menu negeert de volgorde die je hebt opgegeven.

Kun je je installatiemedia op een andere PC proberen om te kijken of hij daar wel opstart? Geen zorgen, er wordt niks op je PC veranderd als je opstart vanaf installatiemedia.

De 64-bits installer zal altijd proberen om op te starten. Als je PC niet compatible is, komt daar een melding van op het scherm. Er moet dus wel *iets* gebeuren. Ongeacht op welke PC je de installatiemedia hebt gemaakt.

Leonardus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:41
leonardus schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 08:11:
beste mensen,

De afgelopen week gevraagd om de 32bit w10-pro van mijn zwager om te zetten naar 64bit zonder gegevens verlies. Heeft 4 gb intern en ziet er dus maar 2.
De 32bits versie van Windows kan tot 4Gb RAM gebruiken. Als het dus alleen om Ram gaat heeft het geen zin om naar de 64bits versie van Windows over te stappen.
Als Windows maar 2Gb ziet, dan is er waarschijnlijk iets anders aan de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:10
3Gb switch toepassen? Je hebt dan net wat meer geheugen vrij. Verder lijkt het me verspilde moeite om een waarschijnlijk zeer oud systeem naar 64 bit om te zetten.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonardus
Mensen, wat blijkt. Zwager heeft geen 4gb intern maar 4 bankjes van 2gb, 8 gb intern dus. Hij wilde een groot fotoalbum uploaden naar Albelli maar kwam in de problemen door te weinig ram. Met teamviewer een beetje lopen knutselen binnen W10 en gelukkig zijn zijn problemen nu voorbij. Het enige is nog de 8gb beschikbaar maken door W10 er opnieuw op te zetten en dan de 64bit variant. Hieronder de gegevens die ik met siw heb kunnen achterhalen. Eerst maar eens de awardbios (version 255.255) flashen (op Gigabyte P55M-UD2), die is van juli 2009. Wordt vervolgd

Memory
Memory 3580 MB Total, 1377 MB Free
Memory Load 61%
Virtual Memory 4796 MB Total, 1237 MB Free
PageFile
PageFile Name C:\pagefile.sys
PageFile Size 1216 MB
In use 297 MB
Max used 456 MB
Registry Size
Current Size 115 MB
Maximum Size 682 MB
The system clock interval 15 ms

---------- [Motherboard] ---------------------------------------
Property Value
Summary
Manufacturer Gigabyte Technology Co., Ltd.
Model P55M-UD2
Version x.x
Serial Number Not Available
Bridge
North Bridge Intel DMI Host Bridge Revision 11
South Bridge Intel P55 Revision 05
CPU
Name Intel(R) Core(TM) i7 CPU 860 @ 2.80GHz
CPU Socket Socket 1156 LGA
Max CPU Speed 4000 MHz
Memory Summary Wrong/Incomplete values reported by BIOS
Memory Type DDR3
Installed Memory 8192.0 MB
Available Memory 3580.0 MB
Channels Dual
Maximum Capacity 32.0 GB
Maximum Memory Module Size 1024 MB
Memory Slots 4
Error Correction None
System Slots
ISA 0
PCI 2
AGP 0
VL-BUS 0
EISA 0
PCMCIA 0
ExpressCard 0
MCA 0

Leonardus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-07 11:23
Ik heb toch het vermoeden dat je installatiemedia niet goed zijn.
Heb je Windows Media Creation gebruikt? En heb je niet simpelweg je iso op de usb gekopieerd? Want dat werkt niet :)

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonardus
Dank je wel voor je reactie. Heb de media creationtool gebruikt. Nog een keer uitgevoerd en install media op usb werkt nu prima. Wordt vervolgd (na het Paasweekend)
Witte schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 19:48:
Ik heb toch het vermoeden dat je installatiemedia niet goed zijn.
Heb je Windows Media Creation gebruikt? En heb je niet simpelweg je iso op de usb gekopieerd? Want dat werkt niet :)

Leonardus

Pagina: 1