Max pv vermogen op 3 x 2,5 mm2 installatiekabel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:22
Ons nieuwbouwhuis krijgt een uitbouw en naar het dak heb ik een loze buis gevraagd, deze is aangelegd, maar blijkt 22 mm te zijn. Hier kan volgens de bouwer alleen een 3 x 2,5 mm2 installatiekabel in en ze stellen voor deze alvast te trekken. Hoeveel panelen met welk vermogen mag daarop?

Het dak is 2,4 x 7 meter, we wilden hier 6 panelen oost-west op plaatsen met micro-omvormers. Aan één kant hebben de buren dezelfde uitbouw.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-07 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ongeveer 16A, dus 4000Wp op een 3600W-4000W omvormer. Dan klopt alles elektro technisch nog.
Dus een paneel of 12 van 330Wp.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:49

RvV

En aangezien het oost-west is, zou je er nog meer Wp aan kunnen knopen.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ipv 6 oost/west passen er ook 8 op zuid op een gewone stringomvormer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QaZFYHRYxN51v6V-jRcgKepjBBs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dJXDzrOCgSlITC19TReLLum7.jpg?f=fotoalbum_large

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

3 x 2,5 mm2 mag conform de NEN1010 afgezekerd worden met maximaal 24 Ampère.

Oost-west en een 20 Ampère eindgroep moet toch zeker wel 7 kWp op passen. Ik kan namelijk minimaal 6,35 kWp kwijt op zuid met 20A. (=5080 Wp op 16A)

[ Voor 8% gewijzigd door Dre op 07-04-2020 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
dank allemaal :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benkruk
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 28-03-2024
Dre schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 08:16:
3 x 2,5 mm2 mag conform de NEN1010 afgezekerd worden met maximaal 24 Ampère.

Oost-west en een 20 Ampère eindgroep moet toch zeker wel 7 kWp op passen. Ik kan namelijk minimaal 6,35 kWp kwijt op zuid met 20A. (=5080 Wp op 16A)
Dit is sterk afhankelijk van de installatie, kabellengte, automaat karakteristiek etc... Kan en mag niet altijd zomaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 27-07 21:32

Freakie1NL

Grote Baas

Wel raar dat de bouwer dat stelt, afgelopen maand nog met gemak xmvk van 5*2,5 door een 19 mm loze leiding getrokken. Ergo 3*4 zou in die zin weinig uitmaken en m.i echt wel moeten passen.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer dénis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:06
wij hebben afgelopen december ook een 3x4 XMVK kabel door een 19mm getrokken. ging nog vrij aardig. installatiedraad 3x4 zou dus geen enkel probleem moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:01
Waarom mag er maar 3x2,5mm2 doorheen?

Ik zou denken dat een dikkere geleider minder verlies heeft, dus minder warmte ontwikkeling, dus minder kans op oververhitting en het smelten van de buis of isolatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:32

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Hij kan ook kiezen voor normale installatie raad ipv kabel. Dan kan er makkelijk 4mm draad doorheen.

Als het een standaard huis is en de lengte is dus ongeveer die 2 verdiepingen naar zolder zal 't allemaal vast meevallen, zeker als je maar 12 panelen wilt. Heb er zelf 12 op 2,5mm2 zitten en nog nooit problemen gehad.

Risicotje is dat het voltage uit het net te hoog wordt. Dan slaat de omvormer uit, is natuurlijk zonde. Dat gebeurt bij een combinatie van veel PV in de buurt, dunne kabels van de netbeheerder en een hele lange dunne kabel van je meterkast naar de omvormer en veel PV panelen.

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burnedhardware
Het dak van de uitbouw is maar 7x2,4 m, dus dat worden niet meer dan 8 panelen (max 2400 WP, maar eerder verwacht ik dat ik er 6 op leg) kabel is 10-15 meter.

Op het hoofddak zijn 10 panelen op zuidzuidwest en 6 op noordnoordoost

Ik heb nog een schuin dakvlak op westnoordwest waar nog wat op komt, maar ik weet nog niet hoeveel erop past en ik heb er geen goede tekeningen van.

Als ik alles zo hoor, mag het geen probleem zijn op het platte dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik zou er 8 van deze plaatsen, dan heb je 2720 Wp
Je zou ze ook nog kunnen verdelen in 2 stringen van 4 eventueel, met schaduw.
1590 x 1053, wordt dan 6360 breed (excl betonvoeten)
Ga je voor een stringomvormer of komen er micro omvormers?

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-04-2020 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

benkruk schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 19:34:
[...]

Dit is sterk afhankelijk van de installatie, kabellengte, automaat karakteristiek etc... Kan en mag niet altijd zomaar.
In de meeste huizen die ik ken is dit wel een gangbare installatiemethode. Maar inderdaad de stroom kan best lager en ook hoger zijn afhankelijk van welke uitgangspunten van toepassing zijn uit de NEN1010. Eigenlijk hebben we onvoldoende informatie in de TS om de vraag te beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
@AUijtdehaag ook die foto is een mooie oplossing, zo kan ik inderdaad 8 panelen kwijt

maar omdat ik al 10 panelen op zuid heb, dacht ik om oost-west te nemen (meer opbrengst aan het begin en einde van de dag, zeker als salderen wegvalt)

voor 8 panelen oost-west heb je dus een schans nodig om 2 panelen naast elkaat portrait op te monteren, en die heb ik nog niet gevonden.

daarnaast moeten we ruimte vrijhouden om te kunnen schilderen: de muur van de eerste verdieping is vertikaal en heeft 2 ramen met houten kozijnen, daarboven zit een dakgoot met veel houtwerk, daarvoor moet een verrijker komen, maar die kan weer niet laag genoeg om de ramen op de 1e te schilderen als daar panelen onder zitten. beetje dit idee:Afbeeldingslocatie: http://www.bouwbedrijfhamhuis.nl/content/files/Images/Backgrounds/uitbouw.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.dutchsolarsystems.com/media/catalog/product/cache/1/image/480x480/17f82f742ffe127f42dca9de82fb58b1/t/r/tricfbox-ost-west.jpg

vandaar dat ik dus kom op 6 panelen oost west

[ Voor 9% gewijzigd door burnedhardware op 08-04-2020 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Oost/west of zuid, maakt weinig uit op zo een lage hellingshoek.

Bovendien leg je de panelen in portrait over oost/west, dat betekent schaduw op de korte kant, waardoor het paneel niet meer werkt. (met uizondering van halfcell, maar die zijn vaak groter die panelen en passen er geen 8 )
Ze werken dan pas, als alles uit de schaduw is van elkaar.

Bij schilderwerk, 8 inbusboutjes los, 2 panelen weg en schilderen maar. Op betonvoeten.

Maar ik mis eigenlijk nog de info: stringomvormer, SE + optimizers of micro omvormers?
6 oost/west is niet handig op een string omvormer.
8 zuid wel.
En stringomvormer is de goedkoopste oplossing. (maar ook prima werkend),
Maar die moet je ergens kwijt kunnen.
Het gaat dus niet alleen om je platdak van de uitbouw, maar om het gehele plaatje.

[ Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-04-2020 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
AUijtdehaag schreef op woensdag 8 april 2020 @ 11:24:
Oost/west of zuid, maakt weinig uit op zo een lage hellingshoek.

Bovendien leg je de panelen in portrait over oost/west, dat betekent schaduw op de korte kant, waardoor het paneel niet meer werkt. (met uizondering van halfcell, maar die zijn vaak groter die panelen en passen er geen 8 )
Ze werken dan pas, als alles uit de schaduw is van elkaar.

Bij schilderwerk, 8 inbusboutjes los, 2 panelen weg en schilderen maar. Op betonvoeten.

Maar ik mis eigenlijk nog de info: stringomvormer, SE + optimizers of micro omvormers?
6 oost/west is niet handig op een string omvormer.
8 zuid wel.
En stringomvormer is de goedkoopste oplossing. (maar ook prima werkend)
zo had ik het nog niet bekeken. optimizers zijn niet nodig want geen schaduw (aan de zuidkant van het dak komt eerst 4 meter terras en dan overwegend gras. ik denk dat het in 1 of twee strings kan.
opmvormer aan de buitenmuur schroeven en klaar. (alternatief is 2 van deze aan de onderkant van de panelen plakken

hoe zitten panelen aangesloten? zijn dat stekkers die je er gewoon uit kan trekken als je gaat schilderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:01
Ja. Als je eerste de omvormer even uit zet, zodat er geen stroom loopt door de kabel. Spanning erop is geen probleem, maar als er stroom loopt, dan trek je een vlamboog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
https://webshop.cedel.nl/MC4-sleutels

Maar lijkt me dat je dan beter micro omvormers neemt.
Enphase of APS
En een CEE stekker

Een stringomvormer in de volle zon is ook niet bevordelijk

[ Voor 84% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-04-2020 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burnedhardware
inmiddels (bijna een jaar later) wonen we in het huis.

Helaas is er een ca 40 cm dikke en 10-20 cm hoge dakrand, waardoor het ingewikkeld wordt om 6 of 8 panelen (deels)te plaatsen omdat die dan aan een kant op de rand moeten en aan de andere kant op een of andere manier moeten worden opgehoogd. de afstand tussen buitenmuur en de binnenkant van de dakrand is net geen 2 meter, waardoor de lange betonvoeten niet passen (en dat ook een drama is om te monteren)

Ik kan het simpel houden en gewoon 4 panelen naast elkaar landscape in het midden van het dak leggen, gecombineerd met een 4 poorts micro omvormer van APS. het wordt dan één lange rij panelen, zoals de foto hieronder. Hierdoor kunnen we in ieder geval nog fatsoenlijk op het dak komen voor schilderwerk enzo.

4 panelen + APS QS1 omvormer + kabelwerk + betonvoetjes is goed voor ca1300 WP en 1250 euro inc BTW:
om de omvormer uit te lezen heb je een relatief duur apparaat nodig (260 euro), het is dan makkelijker om gewoon een din teller in de meterkast te hangen (met een youless voor de logging).

een bevriende electricien kan ons helpen met de meterkast, de rest durf ik zelf wel aan.

Afbeeldingslocatie: https://www.sun-solar.nl/wp-content/uploads/2014/08/14X405Wp-single-betonvoetenPNG.png

[ Voor 6% gewijzigd door burnedhardware op 24-03-2021 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:53

thaMini

Tool !!

Welke betonvoeten zijn dit?

Be small, act BIG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!