Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0nny41
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:32
Hoi,

Ik ben op zoek naar een camera die geschikt is voor zowel video opnames als fotograferen.
Sinds 3 weken geleden i.v.m. de verveling tijdens corona heb ik met mijn vriendin hobbymatig youtube video's gemaakt. We hadden het niet verwacht maar we hebben tussen de 60 en 100 kijkuren per dag. Deze video's worden momenteel gefilmd met een Logitech c920 webcam. Op full-screen merk je toch dat deze toch niet het gewenste kwaliteit leverd. Nu zoeken wij een betere camera. Wij hebben beiden echter geen ambities om door te gaan met youtube na de thuisisolatie , maar we zijn hierdoor nu wel naar camera's gaan kijken.
We hebben het aanschaffen van een camera goedgepraat, omdat wij best veel reizen en het dus erg handig is om daar een goede camera voor te hebben. Mijn vriendin wilt graag leren fotograferen, maar ik vind het maken van persoonlijke vlogs ( dus voor onszelf, niet voor youtube ) en het filmen van onze ervaring juist veel leuker als herinnering. Het moet dus een camera zijn die beide kan.

Doeleinden:
1: Video's binnenshuis maken.
2: Reizen. De familie van mijn vriendin woont in Vietnam dus we plannen om door Vietnam te reizen, daarna willen we veel meer stedentrips etc. gaan doen. Hier gaan we dus privé vlogs maken etc.
3: Fotografie op random momenten.

Overige eisen:
1: Niet te groot / zwaar. Moet wel handig zijn om mee te kunnen nemen.
2: Flip scherm voor bijv vloggen / selfies
3: futureproof / uitbreidmogelijkheden . We willen nou meteen veel uitgeven aan lenzen, maar het zou wel handig zijn als dit in de toekomst wel kan. De camera moet met ons mee kunnen groeien. Denk bijv. ook aan een microfoon ingang.
4: Gebruiksvriendelijk. We zijn beide beginnelingen , ik wist niet eens wat de cijfers betekende op de lenzen. Een aantal uur verder is dat mijn nu wel duidelijk. Echter weet ik nog niet wat bijv het voordeel is van 30mm t.o.v. 50mm voor specifieke doeleinden etc. We zijn bereid om veel onderzoek te doen, maar het moet niet te gek worden natuurlijk.
5: Last but not least, goede autofocus.

Budget: Zo goedkoop mogelijk , maar zeker onder de 1000 euro. Extra lensen etc buitengelaten, deze kunnen in de toekomst worden aangeschaft.

Als we Youtube moeten geloven zijn er 2 winnaars. De canon Eos M50 en de sony a6400. Heb echt super veel vergelijking bekeken, en ben tot de conclusie gekomen dat mijn persoonlijke favoriet de a6400 is. Dan zit mijn budget wel direct vol, dus mocht ik hiervoor gaan aimen we op refurbished / nieuw gebruikt. Wat zouden jullie als redelijk bedrag vinden van een gebruikte a6400 in goede staat + garantie ?

Helaas heeft de a6400 geen IBS. Ik had geen idee wat dit in hield, maar blijkbaar is dit in body stabilisation, wat simpelweg je beelden stabiliseert. Echter kun je ook uit lenzen kiezen met stabilisatie. Helaas ben ik erachter gekomen dat de sony lenzen echt prijzig zijn. Een 10-18mm ( denk best interessant voor onze privé vlogs ) is 670 euro voor de Sony, en inclusief studentenkorting ongeveer 200 euro bij Canon. Mijn vraag is daarom dus ook, tot hoeverre is het aangeraden om middels een adapter lensen van een ander merk te gebruiken?

Ik ben echt verliefd geworden op de Sigma 16mm 1.4 . De "Blurry background" vind ik er echt super uit zien. Voorbeeld:

Echter heeft deze lens geen stabilisatie. Nu ben ik terecht gekomen op gimbals, ook iets nieuw voor mij. Al lijkt dit mij toch wat onhandig bij het reizen, en wordt het voor mijn vriendin die nog geen 50kg weegt toch wel zwaar allemaal. Nu vraag ik mij af of het stabiliseren via Davinci resolve goed werkt? We maken geen cinametic shots, dus het hoeft allemaal niet zo super stabiel, zolang het maar accepteerbaar is.

Al met al, vind ik het een moeilijke keuze. Voor nu denk ik aan de Sony a6400 + sigma 16mm 1.4 , maar ik ben bang dat de beelden te shaky worden. Mocht ik op een oneven gebied lopen kan ik altijd de kitlens gebruiken die wel image stabilisation heeft. En hoe zit het met het gebruik van bijv. canon lensen op de Sony? Hoop dat iemand met wat meer verstand mij op de goede weg kan helpen..

Gr. Donny

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 12:45
Misschien is een tweedehands A6500 i.c.m. die Sigma 16mm dan een betere optie aangezien deze wel stabilisatie heeft.

Post stabilisatie met Resolve heb ik redelijk wat ervaring mee. Voor shots met veel verschil in voorgrond en achtergrond en dus bokeh is het erg lastig voor de stabilisatie. Stabilisatie in resolve werkt het best met b.v. landscape shots.

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0nny41
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:32
Furfoot schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 09:09:
Misschien is een tweedehands A6500 i.c.m. die Sigma 16mm dan een betere optie aangezien deze wel stabilisatie heeft.

Post stabilisatie met Resolve heb ik redelijk wat ervaring mee. Voor shots met veel verschil in voorgrond en achtergrond en dus bokeh is het erg lastig voor de stabilisatie. Stabilisatie in resolve werkt het best met b.v. landscape shots.
Bedankt voor je advies & het delen van jouw ervaring met Davinci Resolve .

Ik vind het toch wel een dealbreaker dat de A6500 geen flip up screen heeft, 30 min record limit heeft en een minder goede autofocus heeft. Ik leun nu eerder naar de a6400 met standaard lens, en tegen de tijd dat we weer kunnen reizen misschien de lichste Gimbal te pakken die het gewicht aan kan.

Zijn shots met "Bokeh" onbruikbaar als privé vlogs voor thuisgebruik na stabilisatie in resolve?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epoman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Had je inmiddels iets gevonden?

Backgroud separation/blur/bokeh kun je op zich ook al voor elkaar krijgen met een betere compact, die weer lichter is als je reist. En die kunnen ook in huis prima werken voor yt (denk zv-1, rx100-serie en vergelijkbaar). Wanneer je binnen filmt kan fatsoenlijke ver-/belichting meer oplossen dan een lichtsterke lens. Record limits: hoe vaak ben je daadwerkelijk langer dan een half uur aaneengesloten aan het filmen? Kun je dat misschien omzeilen door niet op de kaart maar via de hdmi out direct op je computer op te nemen? Een gimbal kan helpen maar is ook meer bulk, zowel in je hand als in je koffers. En extra batterijen laden.

Ik roep maar wat dingen hoor, maak er vooral iets moois van. De beste setup is degene die je daadwerkelijk gebruikt. Als je tijd over hebt kan het wellicht de moeite lonen de yt-kanalen van Eposvox en Camera Conspiracies eens door te spitten voor alternatieve ideeën en oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gcastro
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16-08-2022
nikon z50 is een beest fyi