Beste 48-49 inch TV - Flat wall

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Ton
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-10 21:02
Afgelopen week een nieuw appartement ingetrokken en ik ben aan het kijken naar een nieuwe TV. Op dit moment heb ik een 40 inch staan (Sony uit 2011 ofzo) maar die is een keer aan vervanging toe, vooral de helderheid laat te wensen over en wil een keer 4K hebben.

Het is ongeveer 40% Netflix/stream van NAS, 30% sport kijken (voetbal, F1, NFL), 30% gaming op PS4 en later PS5. Vrij gevarieerd dus, maar over het algemeen goed beeldsignaal

Nu zit ik zo'n 2,5-3 meter van het scherm, maar vind ik 55 inch echt te groot en dominant in de kamer. Ik vind grote televisies als ze uitstaan sowieso maar lelijke apparaten, dus een mooi compromis is zo'n 48-49 inch. Daarnaast heb ik heel graag een TV die volledig plat tegen de muur kan om zo meer een schilderij effect te krijgen. Nu ben ik bezig om de verschillende opties uit te werken.

- LG CX OLED 48 inch (2020) - Beste beeldkwaliteit, maar gaat niet plat tegen de muur. Tricky om kunst / fotos te laten zien door inbranding?
- Samsung QLED Q80T (2020) 49 inch - Beste Samsung beeldkwaliteit in deze form factor, One Connect Box, mooi design
- Samsung The Frame 49 inch - Prachtig design als hij uitstaat, maar loopt flink achter op alternatieven als hij aan staat. Eigenlijk doe je jezelf tekort voor de prijs

Mis ik nog concurrerende 2019 modellen of belangrijke opties van Sony/Philips? Ik denk dat het uiteindelijk neer gaat komen op de LG OLED of Q80T, en een afweging wordt of de LG mooi genoeg tegen de muur kan hangen, of de beeldkwaliteit van de Q80T

Playstation 4: MrTon-NL | Fujifilm X-T1 | XF 18-55

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik begrijp de volgende opmerking niet.

Prachtig design als hij uitstaat, maar loopt flink achter op alternatieven als hij aan staat. Eigenlijk doe je jezelf tekort voor de prijs.

Wat bedoel je hiermee. Ik denk er sterk aan om deze tv te gaan kopen.
Als beste getest in Duitsland.

Dus wat zie ik over het hoofd.

Mvg,

Egbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Ton
Verwijderd schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 02:25:
Hallo,

Ik begrijp de volgende opmerking niet.

Prachtig design als hij uitstaat, maar loopt flink achter op alternatieven als hij aan staat. Eigenlijk doe je jezelf tekort voor de prijs.

Wat bedoel je hiermee. Ik denk er sterk aan om deze tv te gaan kopen.
Als beste getest in Duitsland.

Dus wat zie ik over het hoofd.

Mvg,

Egbert
Ik doel erop dat de The Frame serie een edge lit backpanel heeft voor de verlichting, en daarmee het meest vergelijkbaar is kwa techniek met de Q60R, het instap QLED model van 2020. Alleen betaal je dan ongeveer het dubbele vergeleken met de Q60R.

Dat is een keuze die je maakt voor het design van de The Frame, wat echt prachtig is. Maar ergens vind ik het een beetje too much.

[ Voor 37% gewijzigd door Mr Ton op 07-04-2020 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Op die kijkafstand met dat formaat zal enkel 4K hebben geen toegevoegde waarde hebben. Qua algehele beeldkwaliteit zal de oled inderdaad de beste zijn. LG heeft wel een Gallery Mode maar dat is meer een soort screensaver dan schilderijfunctie. Hij is dun en kan plat aan de muur, maar het onderste gedeelte steekt altijd verder uit. Verder heb je HDMI 2.1 met eARC, VRR en 4K@120Hz.

De Q80T is nu nog zeer prijzig en heeft overigens geen One Connect Box. Is voor LCD-tv begrippen dun, maar nog steeds iets dikker dan de oled. Samsung 'knijpt' ook altijd in de specs van hun 49 inch tv's. In dit geval betekent dat: 60Hz paneel (24p-judder), hogere response tijd, geen Freesync en minder piekhelderheid/hdr dan de 55''+. De extra bandbreedte kan je dus alleen benutten op poort 3 voor eARC. In feite betaal je dan t.o.v. vorig jaar (Q70R) voor design, eARC en een up-2-date Tizen.

The Frame heb je zelf al uiteengelegd. Is geen slechte tv, maar prijzig. Mist voor een lcd voor die prijs FALD en piekhelderheid voor HDR. Qua prestaties inderdaad een Q60R met one connect en frame design/features. Als er een 'goed' moment is om hem aan te schaffen is het in deze transitieperiode van 2019 naar 2020 modellen.

Philips en Panasonic maken überhaupt geen upper-midrange of high-end lcd's meer. Sony wel met de 49'' XF90/XG95/XH95, maar die zijn niet bepaald fancy of dun te noemen qua design. Qua beeldkwaliteit wel zeer goed. LG heeft voor 2020 ook geen high-end lcd meer in 49''. De SM90 is de laatste van zijn soort. Biedt wel HDMI 2.1, maar heeft een IPS-paneel met een slecht contrast waardoor zwartweergave en hdr ook weinig imposant zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badpete
  • Laatst online: 03-10 22:49
Ik ben ook al een tijdje aan het kijken voor een nieuwe tv, ook van dit formaat.

Wat ik altijd jammer vind is wat benbaba al zegt, Samsung knijpt de specificaties zodra de tv onder de 55" inch komt, je moet er echter wel goed naar zoeken, ergens vind ik het een beetje misleiding van Samsung.

The Frame sprak me erg aan alleen je betaalt wel erg veel voor het houten jasje helaas, ook veel reviews gelezen welke ook veel backlight bleeding laten zien.

LG komt dit jaar eindelijk met de CX48, de eerste Oled tv onder de 55", ik denk dat dit wel de beste tv is welke je kunt kopen rond de 49". Jammer dat er geen GX48 komt, dan had je het beste van beide werelden gehad denk ik.

Verder is de one connect box van The Frame wel fraai, ik heb geen ingefreesde buis oid dus de kabels zullen zichtbaar blijven als de tv opgehangen wordt. Ook de afstandsbediening van Samsung vind ik mooi, daar kunnen de andere merken nog wel een voorbeeld aan nemen.

Ik ben er nog niet uit, ligt er ook een beetje aan wat de prijs van de CX48 gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Ton
Voor zover ik het van de website van Samsung kan halen heeft de 49 inch Q80T wel 1 HDMI 2.1 poort met eARC (op 1 poort) en VRR/Freesync. Maar jullie geven aan dat dit wellicht niet zo is en dat je beter even kan wachten op handson reviews? Als dat er niet op zit dan is de Q70R van dit jaar misschien wel de betere keuze, maar die ik vind ik weer minder omdat hij geen goede reflectie coating en viewing angles heeft.

Het lijkt er op dat de 48 inch CX toch echt de beste keuze is. Nadeel is dat mijn kabelgoot vrij hoog zit, dus dan ga je kabels zien lopen achter het dunne gedeelte, maar dat neem ik dan maar voor lief. Hoe vaak zit je eigenlijk plat met je hoofd langs de muur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
Mr Ton schreef op woensdag 8 april 2020 @ 10:12:
Voor zover ik het van de website van Samsung kan halen heeft de 49 inch Q80T wel 1 HDMI 2.1 poort met eARC (op 1 poort) en VRR/Freesync. Maar jullie geven aan dat dit wellicht niet zo is en dat je beter even kan wachten op handson reviews? Als dat er niet op zit dan is de Q70R van dit jaar misschien wel de betere keuze, maar die ik vind ik weer minder omdat hij geen goede reflectie coating en viewing angles heeft.

Het lijkt er op dat de 48 inch CX toch echt de beste keuze is. Nadeel is dat mijn kabelgoot vrij hoog zit, dus dan ga je kabels zien lopen achter het dunne gedeelte, maar dat neem ik dan maar voor lief. Hoe vaak zit je eigenlijk plat met je hoofd langs de muur...
Uiteindelijk ben je gelimiteerd door de maximale ververssnelheid van het paneel. Freesync (60Hz) lijkt er dit jaar wel op te zitten en hetzelfde geldt voor eARC. Wat betreft de 'extra' reflectie- en kijkhoekfilter: alleen de Amerikaanse Q80T heeft dit en daar zit het ook niet op de 49''. Er zit wederom een verschil in de Europese en Amerikaanse versie (zoals bij de Q80R). Ik verwacht dat de Q80T dezelfde reflectieprestaties zal hebben als de Q70R, omdat de huidige line-up qua modelnummer één plek is verschoven. Reviews moeten dit uiteindelijk uitwijzen. Kortom de toevoegingen lijken alleen Freesync, eARC, up-2-date Tizen en een compacter design.

Sony is de enige die nog een 49'' 120Hz VA-paneel brengt. 1080p/1440p @120Hz is dan wel mogelijk net als Dolby Vision voor o.a. Netflix. De XG90 en nieuwe XH95 hebben ook een zeer goed reflectiefilter, beter dan de Q70R en waarschijnlijk ook de Q80T. De XG90 mist wel eARC, maar voor streaming services is dat (voorlopig) geen probleem en ook niet als je een receiver het werk laat doen. Met Android (side-loaden) kun je ook wel een soort Art-mode app vinden. Je zult alleen wel moeten leven met een iets dikker design en het gemis van VRR en ALLM.

De perfecte tv voor jou is er helaas niet, je zult ergens water bij de wijn moeten doen of wellicht een jaar wachten op 2021 modellen...
Pagina: 1