Ryzen based homeserver

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterjangoeman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-02 13:56
Hi iedereen,
ik ben al een tijdje aan het twijfelen om een homeserver samen te stellen.
Ik had tot voorkort enkele servers thuis, waarmee ik experimenteerde, en daarnaast ook wat zaken permanent runde, maar dit waren allemaal oude rackservers die luid waren en veel energie verbruikten.
Deze wil ik graag vervangen door een (mogelijk mini-itx) systeem.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik zou hier waarschijnlijk een windows op runnen, die ik als fileserver run, met oa Plex op. Backups zouden hier ook naartoe gaan, en daarnaast waarschijnlijk enkele docker images, zoals openhab.
Hier kan zeker nog wat bijkomen naar de toekomst toe.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Momenteel had ik volgende configuratie in mijn hoofd:
AMD Ryzen 1600AF (bij alternate kost deze even veel als de 3200, maar met 2 cores extra
8 GB ram of màgelijk toch 16
Mobo nog niet bekend, eentje met 4 sata poorten (minstens) en 1 M.2 aansluiting
ssd
hdd's
voeding: geen idee voorlopig, tips welkom!

MAAR: waarover ik twijfel: ik had hier nog helemaal niet over nagedacht, maar deze cpu heeft geen integrated graphics. Dus wil ik hem gebruiken zal ik een gpu moeten aanschaffen. Of, zoek ik beter een andere cpu met integrated graphics?

Alvast bedankt!

Ik vroeg me af wat jullie algemeen van de setup denken, en vooral ook, wat doe ik met de cpu!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-05 16:28

Rannasha

Does not compute.

pieterjangoeman schreef op maandag 6 april 2020 @ 23:15:

MAAR: waarover ik twijfel: ik had hier nog helemaal niet over nagedacht, maar deze cpu heeft geen integrated graphics. Dus wil ik hem gebruiken zal ik een gpu moeten aanschaffen. Of, zoek ik beter een andere cpu met integrated graphics?
Waarom heb je een IGP of GPU nodig voor een server? Die beheer je via remote access tools. Voor de installatie kun je ergens een tijdelijke GPU lenen, desnoods uit je eigen desktop.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterjangoeman
Rannasha schreef op maandag 6 april 2020 @ 23:18:
[...]

Waarom heb je een IGP of GPU nodig voor een server? Die beheer je via remote access tools. Voor de installatie kun je ergens een tijdelijke GPU lenen, desnoods uit je eigen desktop.
heb ik deze voor bv RDP niet nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-05 10:52

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Kijk eens naar dit board:
pricewatch: Asrock Rack X470D4U
Lees wél aandachtig de review van ocf81 voor je 'm aan schaft, het bord heeft wat quirks.

Leuke is: Remote beheer én een ingebouwde GPU, waardoor je een stock Ryzen d'r op kunt stoppen zonder iGPU. Ook ondersteunt het board ECC (tot 128G) wat voor een server extra prettig is.

Verder: Waarom Windows? Dat kost je enkel maar een dure licentie terwijl je op zo'n machine alles wat je wil prima met Open Source Software kunt draaien. Ofwel, je plempt €120 de prullenbak in voor een licentie, voor software waar prima alternatieven voor zijn die je niets kosten.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qaatloz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02:01
Om je vraag over een GPU te beantwoorden. Als je nog een ouwe gpu hebt van een oudere pc die je kunt gebruiken bij install heb je geen permanente dedicated gpu nodig.

Thuis heb ik een hyper-V core server draaien die je gratis mag gebruiken. Voor mij was dit even de makkelijkste instap naar een machine waarop ik gevirtualiseerd dingen kon gaan draaien omdat ik er ook ervaring vanuit mijn werk mee heb.
RDP-en zonder GPU in die machine werkt gewoon en ook gevirtualiseerde os'en zoals linux of windows kunnen gewoon een desktop/console tonen zonder GPU.

Wat Unezra zegt er is ook een heleboel andere OpenSource software waarmee je je helemaal kunt uitleven om zonder licenties een server in te richten. Kijk vooral naar wat je interessant vind om te ontwikkelen voor jezelf. als je snel en gemakkelijk een hypervisor wilt neerzetten zonder er heel veel werk aan te hebben komt er misschien een andere keuze uit dan als je juist wilt leren hoe je virtualisatie op unix/linux kunt doen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterjangoeman
unezra schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 08:30:
Kijk eens naar dit board:
pricewatch: Asrock Rack X470D4U
Lees wél aandachtig de review van ocf81 voor je 'm aan schaft, het bord heeft wat quirks.

Leuke is: Remote beheer én een ingebouwde GPU, waardoor je een stock Ryzen d'r op kunt stoppen zonder iGPU. Ook ondersteunt het board ECC (tot 128G) wat voor een server extra prettig is.

Verder: Waarom Windows? Dat kost je enkel maar een dure licentie terwijl je op zo'n machine alles wat je wil prima met Open Source Software kunt draaien. Ofwel, je plempt €120 de prullenbak in voor een licentie, voor software waar prima alternatieven voor zijn die je niets kosten.
Ha, dit bordje was ik al eens tegengekomen, inderdaad heel interessant, maar een beetje prijzig momenteel voor me.
Windows was een beetje men go to omdat ik hier zelf de meeste ervaring mee heb.
Momenteel draaide ik alles in ESXI, en ik twijfel nog steeds om dit er alsnog op te duwen, dan kan ik nog zien wat ik erin draai... Goeie opmerking in elk geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterjangoeman
Qaatloz schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 08:44:
Om je vraag over een GPU te beantwoorden. Als je nog een ouwe gpu hebt van een oudere pc die je kunt gebruiken bij install heb je geen permanente dedicated gpu nodig.

Thuis heb ik een hyper-V core server draaien die je gratis mag gebruiken. Voor mij was dit even de makkelijkste instap naar een machine waarop ik gevirtualiseerd dingen kon gaan draaien omdat ik er ook ervaring vanuit mijn werk mee heb.
RDP-en zonder GPU in die machine werkt gewoon en ook gevirtualiseerde os'en zoals linux of windows kunnen gewoon een desktop/console tonen zonder GPU.

Wat Unezra zegt er is ook een heleboel andere OpenSource software waarmee je je helemaal kunt uitleven om zonder licenties een server in te richten. Kijk vooral naar wat je interessant vind om te ontwikkelen voor jezelf. als je snel en gemakkelijk een hypervisor wilt neerzetten zonder er heel veel werk aan te hebben komt er misschien een andere keuze uit dan als je juist wilt leren hoe je virtualisatie op unix/linux kunt doen ;).
Het leren van virtualisatie heb ik alvast gedaan op mijn huidige servers, dus dat is niet het eerste doel momenteel :) nu wil ik graag iets wat alvast werkt, maar ik nog wat op kan uitproberen ook.
Het idee spookt nog steeds in mijn hoofd om er esxi op te zetten, dan kan ik nog zien.
Stel dat ik dat niet doe, maar de windows meteen op de hardware, is rdp zonder gpu dan nog steeds mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-05 10:52

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

pieterjangoeman schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 13:16:
[...]
Ha, dit bordje was ik al eens tegengekomen, inderdaad heel interessant, maar een beetje prijzig momenteel voor me.
Windows was een beetje men go to omdat ik hier zelf de meeste ervaring mee heb.
Momenteel draaide ik alles in ESXI, en ik twijfel nog steeds om dit er alsnog op te duwen, dan kan ik nog zien wat ik erin draai... Goeie opmerking in elk geval!
Het is een prijzig board, maar je hebt geen losse GPU nodig. Daar bespaar je weer een paar tientjes mee. :) Plus, je kunt een stock Ryzen gebruiken, ook niet onbelangrijk. (Ik twijfel even of de Ryzens met iGPU namelijk wel virtualisatie snappen. Daar was iets mee, ik weet alleen even niet wat.)

Ander ding:
https://www.proxmox.com/en/proxmox-ve

Het grote Proxmox VE topic

Ik weet het, ik ben soms een beetje een PVE evangelist, maar ik gebruik het privé al jaren en ben er heel erg tevreden mee. Juist omdat het veel meer dan dan ESXi. VMWare word interessant als je de dure commerciële variant heb.

PVE is overigens een schil (GUI en CLI) om KVM en LXC heen. Het eerste is volledige virtualisatie (dus met ieder mogelijk guest OS, al helpt het wel als de guest tools heeft geïnstalleerd waardoor het beter om gaat met de hypervisor), het tweede is containervirtualisatie. Dat laatste werkt in principe alleen met Linux guests, maar is veel lichter dan full virt.

Als je toch over virtualisatie na denkt, mogelijk de moeite daar eens naar te kijken.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Pagina: 1