Hi iedereen,
ik ben al een tijdje aan het twijfelen om een homeserver samen te stellen.
Ik had tot voorkort enkele servers thuis, waarmee ik experimenteerde, en daarnaast ook wat zaken permanent runde, maar dit waren allemaal oude rackservers die luid waren en veel energie verbruikten.
Deze wil ik graag vervangen door een (mogelijk mini-itx) systeem.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik zou hier waarschijnlijk een windows op runnen, die ik als fileserver run, met oa Plex op. Backups zouden hier ook naartoe gaan, en daarnaast waarschijnlijk enkele docker images, zoals openhab.
Hier kan zeker nog wat bijkomen naar de toekomst toe.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Momenteel had ik volgende configuratie in mijn hoofd:
AMD Ryzen 1600AF (bij alternate kost deze even veel als de 3200, maar met 2 cores extra
8 GB ram of màgelijk toch 16
Mobo nog niet bekend, eentje met 4 sata poorten (minstens) en 1 M.2 aansluiting
ssd
hdd's
voeding: geen idee voorlopig, tips welkom!
MAAR: waarover ik twijfel: ik had hier nog helemaal niet over nagedacht, maar deze cpu heeft geen integrated graphics. Dus wil ik hem gebruiken zal ik een gpu moeten aanschaffen. Of, zoek ik beter een andere cpu met integrated graphics?
Alvast bedankt!
Ik vroeg me af wat jullie algemeen van de setup denken, en vooral ook, wat doe ik met de cpu!
ik ben al een tijdje aan het twijfelen om een homeserver samen te stellen.
Ik had tot voorkort enkele servers thuis, waarmee ik experimenteerde, en daarnaast ook wat zaken permanent runde, maar dit waren allemaal oude rackservers die luid waren en veel energie verbruikten.
Deze wil ik graag vervangen door een (mogelijk mini-itx) systeem.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik zou hier waarschijnlijk een windows op runnen, die ik als fileserver run, met oa Plex op. Backups zouden hier ook naartoe gaan, en daarnaast waarschijnlijk enkele docker images, zoals openhab.
Hier kan zeker nog wat bijkomen naar de toekomst toe.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Momenteel had ik volgende configuratie in mijn hoofd:
AMD Ryzen 1600AF (bij alternate kost deze even veel als de 3200, maar met 2 cores extra
8 GB ram of màgelijk toch 16
Mobo nog niet bekend, eentje met 4 sata poorten (minstens) en 1 M.2 aansluiting
ssd
hdd's
voeding: geen idee voorlopig, tips welkom!
MAAR: waarover ik twijfel: ik had hier nog helemaal niet over nagedacht, maar deze cpu heeft geen integrated graphics. Dus wil ik hem gebruiken zal ik een gpu moeten aanschaffen. Of, zoek ik beter een andere cpu met integrated graphics?
Alvast bedankt!
Ik vroeg me af wat jullie algemeen van de setup denken, en vooral ook, wat doe ik met de cpu!