Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonnepanelen Zuidoost - Noordwest opstelling?

Pagina: 1
Acties:

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:02
Hi allemaal,

Ik ben een opstelling aan het verzinnen voor zonnepanelen op ons dak.
Er liggen nu 4 compensatie panelen op, gericht op oostzuidoost.

Ik kan straks max. 19 panelen kwijt met de std. afmetingen aan de achterzijde van ons dak.
De voorzijde is vanzelfsprekend noordwest.
Ik denk aan 320WP Longi panelen met witte achtergrond, maar dat terzijde. (Zie ze zelf niet).

Er komt binnenkort een warmtepomp bij wat ons totaalverbruik vermoedelijk opschroeft naar +-5000kWh.
Huidige verbruik is 2000kWh incl. de 4 panelen. Deze hebben van Juli 2016 tot nu ongeveer 3000kWh opgewekt.

Met de 19 erbij, de 4 eraf en terug op een nog te bouwen schuur richting zuid-zuidwest (+-210gr) zal ik toch ongeveer wel iets over mijn verbruik moeten of gelijk moeten zijn. (Gaan de garage nog ombouwen naar woongedeelte, dus verbruik wordt wat hoger en WP is nog onbekend, aanname).

Echter met de saldering aan het afbouwen na 2022, waar doe ik wijs aan?

Wat minder panelen aan de achterkant en e.e.a. verplaatsen naar de voorkant? 18/19 panelen aan de achterkant aan houden en aan de voorkant ook wat plaatsen?
Er is geen schaduw waar ik last van heb, dus kan op 2 strings verdeelt worden.
Het wordt wel een 3 fase met 18/19 panelen aan de achterkant, dus dan komen er automatisch aan de voorkant ook wat bij om het voltage te halen van de omvormer.

Achterkant: 120graden - oost-zuidoost, helling = 45gr
Voorkant: 300gr - west-zuidwest, helling 45gr

Schuurtje komt waarschijnlijk met een klein dakje voor de huidige panelen op +-200gr (zuid-zuidwest).

Wat vinden jullie?
Ergens lijkt het logisch om aan de voorkant ook wat te leggen voor de spreiding van de opbrengst en wellicht zelfs terug te gaan naar een 1F omvormer daardoor. Of toch vol leggen achter + voor er ook nog bij?

Voorkant:
https://imgur.com/zshnjYI

Achterkant:
https://imgur.com/KiF9M5v
Komen donderdag nog 2x dakramen in.

Max voor achterkant na wat creatief geknip en geplak: 165x99 panelen, maar iets wat ruimte hier en daar:
https://imgur.com/Zp4l4LI

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Juist met het vertrek van salderen wil je de gehele dag opwekking hebben, splitsen is dan zo gek nog niet. Je wilt tenslotte niet dat je 's ochtends enorm veel teruglevert terwijl je, als je net thuis komt van je werk, alle energie weer moet kopen omdat je dan vrijwel niks meer opwekt. Ik zou op de achterkant alle panelen portrait leggen, ziet er toch het netste uit en dan kan je er zestien stuks kwijt. Dan leg je aan de voorkant nog acht stuks erbij (wellicht meer, even meten) en heb je 24 panelen liggen. Als je nu een drie fasen aansluiting hebt zou ik gewoon een drie fasen omvormer gebruiken.

Ik heb zelf 16x310WP op OZO en 10x310WP op WNW met een 1 fase SMA omvormer. Op mooie dagen tik ik wel de max van 5kW aan maar dat gebeurt niet vaak genoeg om echt verlies te hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M4a3IA7NwF-BFAPQaiy8Gi5jyxo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RSFP9TJKZ97AxKO5kMzVWVke.png?f=fotoalbum_large
Dit was mijn opwekking van gisteren, je ziet duidelijk dat ik einde dag het vooral moet hebben van de WNW kant. Waar OZO nog maar 300watt opwekt krijg ik vanuit WNW nog 2000watt binnen. Genoeg om een warmtepomp op draaiende te houden of elektrisch op te koken.

Vergeet ook niet dat de kosten per paneel flink dalen als je er meer gaat neerleggen. Het gros van het installatiewerk blijft gelijk waardoor het prijsverschil tussen 16 of 26 panelen relatief laag is.
En vergeet niet dat salderen langzaam wordt afgebouwd, tot die tijd krijg je voor alles wat je niet saldeert alsnog 11 cent per kWh. Op een dag als gisteren lever ik 32kWh terug, dat is alsnog 3,5 euro wat ik daarvoor zou krijgen van Greenchoice. Uiteindelijk zullen die panelen altijd nog geld opleveren de komende twintig jaar en zal je ze zeker terug verdienen. Mijn set doet conservatief 5000 kWh per jaar. Stel ik gebruik daarvan 1000kWH zelf dan scheelt dat 200 euro op de rekening. De overige 4000 kWh tegen 8 cent terugleveren is dan 320 euro. Dat is dus 520 euro per jaar. Tien jaar lang en dan kom je op 5200 euro uit. De set zelf heeft ongeveer 6200 euro gekocht. Dus zelfs in het allerslechtste geval heb ik iets meer dan tien jaar nodig. Dat terwijl we nog ruim twee jaar salderen voor de boeg hebben en dan gaan afbouwen.

[ Voor 28% gewijzigd door Tsurany op 06-04-2020 23:25 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:12
Iedereen die PV neerlegt krijgt spijt. Veel spijt. Spijt dat ze niet meer hebben neergelegd. Gewoon alles vol. Zeker als je ook een warmtepomp neemt. Afbouwen salderen, het zal wel. Dan duurt het een paar jaar langer om alles terug te verdienen. Maar nog steeds verdien je het terug.

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
@MeTooPV ook spijt dat ze niet eerder begonnen zijn en dat het dak niet groter is.

[ Voor 5% gewijzigd door Lardman op 07-04-2020 08:03 . Reden: Mobiel ]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ik zou OOZ en WWN volleggen. Je zou ervoor kunnen kiezen om op een later moment WWN vol te leggen als de panelen goedkoper zijn. De kans is echter aanwezig dat je dan niet meer panelen kan kopen met hetzelfde uiterlijk.

Als je de strings evenveel panelen hebben kan je ze ook parallel aansluiten op 1 MPPT.

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 07-04-2020 08:45 ]

• Robindd
Bedankt voor de adviezen allemaal! Zal zeker gaan overwegen om beide zijde te leggen, en overwegen om inderdaad 16 stuks portrait te leggen, of toch 19 met een stukje landscape. Achterzijde zie ik zelf niet of nauwlijks, en ons hele blok is nu voorzien met 3/4 blauwe panelen met grijze frame. Voor de achterburen zal het er niet minder op worden..
Dre schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 08:44:
Ik zou OOZ en WWN volleggen. Je zou ervoor kunnen kiezen om op een later moment WWN vol te leggen als de panelen goedkoper zijn. De kans is echter aanwezig dat je dan niet meer panelen kan kopen met hetzelfde uiterlijk.

Als je de strings evenveel panelen hebben kan je ze ook parallel aansluiten op 1 MPPT.
Ook om de belasting terug te vragen kan ik beter nu direct alles doen, anders mis ik straks over 1/2 jaar de btw teruggave van de WWN kant. Uiterlijk maakt me weinig uit, je ziet tenslotte toch niet beide daken tegelijk.

Het dak is aan de voorkant minder groot qua m2 dan de achterkant. Aan de voorkant is onze muur 1m verder opgetrokken. Heb nog niet gepuzzelt voor dat stuk, maar 6 + 3 passen er sowieso, waar 2+1 naast het dakraam komt dan (links 2, 1 rechts). Maar 2 MPPT's zijn er sowieso, en 9 stuks zou voldoende moeten zijn om die in leven te houden zo te zien.

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

• Robindd
Nou, de dakramen zijn geplaatst en ik heb de voorkant goed opgemeten.

Achter - OZO - 16 in portrait
Voor - WNW - 14 in portrait

Wordt waarschijnlijk 320WP panelen.

Nu vraag ik me af, daar @Tsurany met 5kW de rand aantikt met 16x310 + 10x310, heb ik voldoende aan een 6kW omvormer?
Wat denken jullie?
Ik zie tevens dat bijv. een Goodwe 6kw 6.6kw max AC vermogen heeft, dat zou kunnen meehelpen..

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Kijk anders even bij de SMA designer: https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/

Niet inloggen, gewoon links onder voor "New Project" kiezen. Dan vul je even de gewenste opstelling in en geeft SMA aan welke omvormer van hun geschikt is. Je ziet ook wat het mogelijke verlies kan zijn met kleinere omvormers op jaarbasis. Je kan dan de SMA TriPower 6.0 pakken en kijken wat het resultaat is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Robindd
Ahja, thanks!
Ik zie dat een 8 vs 6 kW slechts 5kw op jaarbasis scheelt.... Die 6 is dus dikke prima.

Jij hebt duidelijk voorkeur voor SMA?
Is de meerprijs van toch ruim 400eur een SMA waard welke ook gewoon 5 jaar garantie biedt?

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb geen directe voorkeur voor SMA, volgens mij kan een Goodwe ook prima werken.

Ik ben wel fan van de SMA designer, die maakt het heel inzichtelijk wat eventuele verliezen zijn en wat wel en niet past.

Pagina: 1