Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort een digi cam, en kan daar verschillende resoluties mee instellen.

640x480
1280x960
1600x1200
2048(3 : 2)
2048x1536

Welke kan ik het beste pakken voor normale echter toch mooie foto's .. als ik naar de winkel ga en mijn foto's laat ontwikellen, welke formaat krijg ik dan terug? ... bij dixons of zo?

Thnx

Verwijderd

Welk formaat je terugkrijgt kun je zelf bepaen, die van mij maakt foto's van 1280 X 960 en met afdrukken zien die er ook goed uit.

Als je je foto's bijvoorbeeld alleen op internet wilt zetten kun je natuurlijk een lage(/de laagste) resolutie kiezen, dan worden ze kleiner, maar dat had ej wel begrepen denk ik :D

Verwijderd

Hangt ervanaf wat voor resultaat je krijgt. Voor mooie afdrukken is 300dpi wel gewenst en dan zal je al snel naar de hoogste resoluties moeten gaan voor een mooie prent (10x15cm) volgens mij

Verwijderd

FF na meten: 14,9cm breed en 10,1cm hoog voor een standaard afdruk, een panorama is 25,4cm breed. Dat betekend dat als je 1280 resolutie gebruikt je iets meer dan 200 dpi hebt...
En 200 dpi is zichtbaar minder dan 300 dpi. gewoon uitproberen lijkt me...
voor meer info kon ik zosnel alleen maar een pagina van fuji vinden

Verwijderd

Is ontwikkelen vanaf digicam bij fotozaak
niet duur?! :?

Een of andere printzaak bij ons moet je
vijf piek dokken willen ze iets van je
schijfje openen... dan nog niet eens de
printkosten! :(

• joostje
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-03 09:30
Op zondag 05 augustus 2001 22:01 schreef THCdeMatthijs het volgende:
Is ontwikkelen vanaf digicam bij fotozaak
niet duur?! :?

Een of andere printzaak bij ons moet je
vijf piek dokken willen ze iets van je
schijfje openen... dan nog niet eens de
printkosten! :(
je kan gewoon naar hema.nl gaan en dan je foto's sturen en kan je ze na 2 dagen ophalen, m'n werkgever vertelde dat, die deed dat ook altijd, en zo heel erg duur was 't ook weer niet geloof ik :)

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-01 10:51
[forum=13] >> [forum=33]

Verwijderd

1600*1200 op 300 DPI is een foto van 15*10 cm, dus dat is het normale formaat.

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

AFR

Je moet er op letten dat er een verschil is tussen een beeldscherm en een printen. Een scherm kan alle kleuren weergeven terwijl een printer slechts een beperkt aantal basiskleuren heeft waaruit een afbeelding wordt opgebouwd. Je kunt het basismateriaal dus op een véél lagere resolutie aanleveren als het geprint wordt. Als ik me niet vergis eist onze drukker voor het afdrukken van posters een minimale resolutie van slechts 75dpi.

Op de site van combi staat een overzicht van de resolutie die je nodig hebt voor de verschillende groottes: http://www.combi.nl/ops/vragen/resolutie.htm

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-03 20:42
Als ik jou was zou ik gewoon altijd foto's op de hoogste resolutie maken. Dan kun je ze altijd op de best mogelijke kwaliteit uitprinten als je ze voor web of mail wilt gebruiken kun je ze eenvoudigweg resizen met een fotobewerkingsprogramma.

Geef mij maar een Warsteiner.

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

Op maandag 06 augustus 2001 02:32 schreef AFR het volgende:
Je moet er op letten dat er een verschil is tussen een beeldscherm en een printen. Een scherm kan alle kleuren weergeven terwijl een printer slechts een beperkt aantal basiskleuren heeft waaruit een afbeelding wordt opgebouwd.
Een scherm heeft ook maar een beperkt kleurenspectrum hoor. Het is maar RGB.
Je kunt het basismateriaal dus op een véél lagere resolutie aanleveren als het geprint wordt. Als ik me niet vergis eist onze drukker voor het afdrukken van posters een minimale resolutie van slechts 75dpi.
Er zijn wel printers die wat beter kunnen printen dan 75dpi hoor :P
En dat met die poster, ik weet niet of je nou printen of drukken bedoeld, maar drukken gaat namelijk met rasters. en om een gewone afbeelding om te zetten naar rasters zou ik toch wel een hele hoge resolutie aanraden.

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

AFR

Op maandag 06 augustus 2001 12:58 schreef sjuk het volgende:
Er zijn wel printers die wat beter kunnen printen dan 75dpi hoor :P
Dat klopt, daarom noemde ik ook het verschil tussen de resolutie op je beeldscherm en de resolutie van je printer. Als je op je scherm bijvoorbeeld één oranje pixel ziet moet je printer verschillende kleuren in een patroon op papier spuiten om een soortgelijke kleur te produceren. Voor het weergeven van dat ene pixeltje zijn dus meerdere pixels nodig op je printer. (Voor zover je bij moderne printers met intdruppelgroottes ed nog over pixels kunt spreken).

Ik had het dus over het aangeleverde basismateriaal, niet over de uiteindelijke resolutie van de print of gerasterde afbeelding. Dit om te illustreren dat het echt niet nodig is mega-hoge resoluties te gebruiken bij het maken van normale foto's zoals eerder in de thread werd verteld.

• Mr_Garfield
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 09-01-2022
Op zondag 05 augustus 2001 13:22 schreef gsmguru het volgende:
Ik heb sinds kort een digi cam, en kan daar verschillende resoluties mee instellen.

640x480
1280x960
1600x1200
2048(3 : 2)
2048x1536

Welke kan ik het beste pakken voor normale echter toch mooie foto's ..
Wat al eerder gezegd werd: gewoon altijd de hoogste resolutie gebruiken, als je ze ooit af wilt drukken heb je geen informatieverlies.

De 3:2 verhouding is beter geschikt voor een 15x10 foto, alle overige resolutieinstellingen zijn 4:3 verhoudingen (=beeldschermreso), dus ongeveer 13x10 of 18x13 ofzo. Ga je dit afdrukken op 15x10, dan komen er witte balken aan de zijkant, of de afbeelding verliest 1cm aan de boven en onderkant (croppen).
als ik naar de winkel ga en mijn foto's laat ontwikellen, welke formaat krijg ik dan terug?
Inderdaad wat je wil. Bij resolutie 2048x1365 (3:2) een 15x10 (ook 3:2) foto af laten drukken, dan wordt er bij die betreffende instelling waarschijnlijk een resolutie van 347 dpi gebruikt. Snel doorrekenen geeft:
15cm = 5,91 inch => 2048 / 5,91 = 346,5 dpi
10cm = 3,94 inch => 1365 / 3,94 = 346,5 dpi

Zo kun je ongeveer bij alle resoluties van je camera kijken welk formaat eruit komt bij een gewenste resolutie. Onthou gewoon 1 inch = 2,54 cm. Dan heb je een goede indicatie.

Zolang de resolutie 300 of hoger is, heb je over het algemeen niets te vrezen.

• Obi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-12-2025

Obi

Hema digitale fotoservice adviseert:

http://fotomodule.intouch.net/print_kwaliteit.asp?WEB=hema
Pagina: 1