Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:41
Situatie: man 35, druk met gezin en werk, maar ook altijd nog een hobby om bepaalde zaken te loggen en dergelijke. Afgelopen jaren onderstaande setup met tevredenheid gedraaid, maar nu is wederom mijn SD card kapot (waarschijnlijk) van mij RPi, dus ik zit met het dilemma wat nu te doen.

Huidige hardware/software:

3 AP van Ubiquiti
USG van Ubiquiti
8 poort switch van Ubiquiti
NAS van Synology DS212
Raspberry Pi 3 met daarop PiHole, Ubiquiti server en Domoticz

En dit laatste overkomt me eens per 2 jaar of zo. Nu ben ik er zat van. Techniek interesseert me nog steeds mateloos, maar om alle tijd er zelf nog weer in te steken wordt langzamerhand een stap te ver. Ik denk dat veel vaders wel snappen wat ik bedoel. Je word ouder en interesses en tijd veranderen langzaam, althans zo zie ik het.

Dus om nu voor de zoveelste keer weer een nieuwe SD op te tuigen en alles weer in te stellen, daar heb ik niet zoveel zin in. Maar ik moet wel wat. Om het internet in stand te houden heb ik nu dus op mijn vaste desktop tijdelijk maar ff de ubiquiti server draaien en dat bevalt me op zich prima. Daarnaast is mijn NAS al dermate oud dat ie eigenlijk wel aan vervanging toe is, maar aan de andere kant, hij wordt alleen nog maar gebruikt voor backup van foto's.

Opties (naar mijn idee)
  • Ik zou een Ubiquiti cloud key (gen2) kunnen kopen, quick and easy, maar best duur. Wel handig voor toekomst met camera's rondom huis wellicht.
  • Ik zou een nieuwe NAS kunnen kopen en daar alle software op draaien, ook toekomst gericht naar camera's toe.
  • Ik zou de NAS kunnen uitfaseren en m'n backups online regelen.
  • Ik zou alsnog m'n Rpi3 kunnen fixen met daarbij geen SD kaart meer, maar alles via USB (voor mij veel uitzoekwerk, want ben niet meer thuis in de materie)
Wellicht wordt mijn worsteling begrepen en helpen jullie mij met het maken van de juiste keuzes.

Beste antwoord (via PolderPloer! op 23-05-2020 11:08)

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik herken je prioriteiten en veranderende interesses. Ben nu een half jaar aan het klooien met Domoticz, Ubiquiti tooling etc. Het moet tegenwoordig steeds vaker "gewoon werken" en niet iedere week/maand allerlei onderhoud nodig hebben.

Docker op ds218+ inderdaad, werkt prima. Ook de configuratie van de docker containers buiten de container plaatsen dan kun je die configuratie mooi backuppen.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:31
Wat houdt je tegen om de backup die je gemaakt hebt terug te zetten en gewoon weer door te draaien?

Wellicht een flauwe opmerking maar je begrijpt denk ik wel waar ik heen wil. Je hebt al een NAS, daar kun je m in de toekomst prima dagelijks naar toe schrijven. Nog 1x inrichten, maar dan goed, heb je een hoop plezier van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:41
gastje01 schreef op maandag 6 april 2020 @ 21:07:
Wat houdt je tegen om de backup die je gemaakt hebt terug te zetten en gewoon weer door te draaien?

Wellicht een flauwe opmerking maar je begrijpt denk ik wel waar ik heen wil. Je hebt al een NAS, daar kun je m in de toekomst prima dagelijks naar toe schrijven. Nog 1x inrichten, maar dan goed, heb je een hoop plezier van!
Helaas heb ik geen backup van mij SD card... Ik weet het dom, tenzij je SD cards kunt herstellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:21
Je kunt de RPi3 ook vanaf usb booten.
Even een ssd in een 2,5" behuizing en klaar. Deze gaat een stuk langer mee dan een sd-kaartje.

Bovenstaand had je ook al genoemd zie ik. Het enige wat je hier voor moet doen is nog eenmaal met een sd-kaart booten en deze handleiding volgen. Daarna kun je altijd vanaf usb booten.

Let wel: een goede voeding is bij een raspberry wel van belang. Ook dit kan zorgen voor een corrupte sd.

[ Voor 36% gewijzigd door mkroes op 06-04-2020 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:31
Als een kaartje het 2 jaar doet ben je goedkoop en energie zuinig klaar. Dagelijks een backup naar je NAS weg laten schrijven en je bent binnen een half uur weer up and running mocht t over 2 jaar weer mis gaan.

Corrupt kaartje herstellen geen ervaring mee, maar ik weet dat je de geheugen cellen maar een beperkt aantal keer kan beschrijven.

Alternatief zou andere hardware zijn met een ssd of hdd. Goedkoopste NUC doet al wat je wilt.

[ Voor 35% gewijzigd door gastje01 op 06-04-2020 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:38
Ik draai nu sinds een week een synology ds218+ met docker waarin ik mijn unifi comtroller draai,

Daarmee is meteen je unifi omgeving en je backups geregeld

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:59

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

PolderPloer! schreef op maandag 6 april 2020 @ 21:24:
[...]
Helaas heb ik geen backup van mij SD card... Ik weet het dom, tenzij je SD cards kunt herstellen...
Dan zou ik dat eens gaan regelen als je het weer opzet. Ik draai elke nacht een backup-job (cron) en die schrijft een gezipt image van de SD card op een aangesloten USB-schijf weg (twee keer zelfs, ik heb twee RPi's). Ik heb daar al een aantal keren plezier van gehad als er weer eens een experiment of update fout ging.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acradavos
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-07 10:04

Acradavos

Poetsfanaat

Intel NUCje wellicht een optie? Verder ooit wel eens gekeken naar Home Assistant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Kijk eens naar de microSD-kaartjes voor in dashcams. Dat zijn de enige kaartjes die je regelmatig kunt beschrijven zonder dat ze stuk gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warlock
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:56
Ik heb hier precies dezelfde situatie, en ik ben voor je eerste optie gegaan en heb een Ubiquiti cloud key (gen2) gekocht.

Backup terug gezet en het werkte direct zonder problemen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PheraX
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:42
ik zou alles op je nas in docker gaan draaien. Die services die je noemt kun je prima op een NAS zetten.

Zelf heb ik het zelfde dilema meegemaakt en er voor gekozen een ubuntu server in te richten, en deze wel netwerkserver te configureren. NAS, web en domotica server in een.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 29-07 12:32
Is al genoemd maar de intel NUC zou ik serieus naar kijken.

Kan al met de goedkoopste variant. En als je toch nog een avontuur wil aan gaan draai je er een *nix OS op. Mocht je dan ook nog willen spelen met docker dan kan ik het project dockstarter (www.dockstarter.com) van harte aanraden. Er is ook een docker voor de unifi controller en met dockstarter is het allemaal in minuten opgezet.
Zelf draai ik alles op een nuc behalve pihole. Die draai ik alsnog op een rpi. Maar het probleem met kapotte sd kaartjes heb ik eigenlijk alleen maar ervaren bij gebruik van kodi.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik herken je prioriteiten en veranderende interesses. Ben nu een half jaar aan het klooien met Domoticz, Ubiquiti tooling etc. Het moet tegenwoordig steeds vaker "gewoon werken" en niet iedere week/maand allerlei onderhoud nodig hebben.

Docker op ds218+ inderdaad, werkt prima. Ook de configuratie van de docker containers buiten de container plaatsen dan kun je die configuratie mooi backuppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic_Vamp
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:42
Herkenbaar verhaal. 33 nu, twee jonge kinderen. Interesse in techniek, maar “moe” van situaties die niet goed werken.

Inmiddels flash ik geen custom roms meer, ben ik steeds meer hue aan het aanschaffen ipv sonoff. Is de aanschaf van UniFi AP zo goed bevallen dat het vorige week een nobrainer was om een (wellicht te dure) usw 8 60w switch te kopen etc. etc.

Hobbies zijn leuk, maar haal vooral veel voldoening uit lezen hoe e.e.a. zich ontwikkeld.

Om antwoord te geven op je vraag. Sinds December is de raspberry pi er uit en draai ik een Intel nuc celeron. Ubuntu 18.04 er op, Docker compose erop en gaan met die banaan.
Pagina: 1