Situatie: man 35, druk met gezin en werk, maar ook altijd nog een hobby om bepaalde zaken te loggen en dergelijke. Afgelopen jaren onderstaande setup met tevredenheid gedraaid, maar nu is wederom mijn SD card kapot (waarschijnlijk) van mij RPi, dus ik zit met het dilemma wat nu te doen.
Huidige hardware/software:
3 AP van Ubiquiti
USG van Ubiquiti
8 poort switch van Ubiquiti
NAS van Synology DS212
Raspberry Pi 3 met daarop PiHole, Ubiquiti server en Domoticz
En dit laatste overkomt me eens per 2 jaar of zo. Nu ben ik er zat van. Techniek interesseert me nog steeds mateloos, maar om alle tijd er zelf nog weer in te steken wordt langzamerhand een stap te ver. Ik denk dat veel vaders wel snappen wat ik bedoel. Je word ouder en interesses en tijd veranderen langzaam, althans zo zie ik het.
Dus om nu voor de zoveelste keer weer een nieuwe SD op te tuigen en alles weer in te stellen, daar heb ik niet zoveel zin in. Maar ik moet wel wat. Om het internet in stand te houden heb ik nu dus op mijn vaste desktop tijdelijk maar ff de ubiquiti server draaien en dat bevalt me op zich prima. Daarnaast is mijn NAS al dermate oud dat ie eigenlijk wel aan vervanging toe is, maar aan de andere kant, hij wordt alleen nog maar gebruikt voor backup van foto's.
Opties (naar mijn idee)
Huidige hardware/software:
3 AP van Ubiquiti
USG van Ubiquiti
8 poort switch van Ubiquiti
NAS van Synology DS212
Raspberry Pi 3 met daarop PiHole, Ubiquiti server en Domoticz
En dit laatste overkomt me eens per 2 jaar of zo. Nu ben ik er zat van. Techniek interesseert me nog steeds mateloos, maar om alle tijd er zelf nog weer in te steken wordt langzamerhand een stap te ver. Ik denk dat veel vaders wel snappen wat ik bedoel. Je word ouder en interesses en tijd veranderen langzaam, althans zo zie ik het.
Dus om nu voor de zoveelste keer weer een nieuwe SD op te tuigen en alles weer in te stellen, daar heb ik niet zoveel zin in. Maar ik moet wel wat. Om het internet in stand te houden heb ik nu dus op mijn vaste desktop tijdelijk maar ff de ubiquiti server draaien en dat bevalt me op zich prima. Daarnaast is mijn NAS al dermate oud dat ie eigenlijk wel aan vervanging toe is, maar aan de andere kant, hij wordt alleen nog maar gebruikt voor backup van foto's.
Opties (naar mijn idee)
- Ik zou een Ubiquiti cloud key (gen2) kunnen kopen, quick and easy, maar best duur. Wel handig voor toekomst met camera's rondom huis wellicht.
- Ik zou een nieuwe NAS kunnen kopen en daar alle software op draaien, ook toekomst gericht naar camera's toe.
- Ik zou de NAS kunnen uitfaseren en m'n backups online regelen.
- Ik zou alsnog m'n Rpi3 kunnen fixen met daarbij geen SD kaart meer, maar alles via USB (voor mij veel uitzoekwerk, want ben niet meer thuis in de materie)