Op zoek naar een goede keukenweegschaal

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14:20
Ik ben op zoek naar een goede keukenweegschaal. Ik heb nu al een aantal consumenten-weegschalen versleten en het is allemaal even grote rommel, of het nu Shoenle, Tefal, Salter... is maakt niet uit. Ze wegen allemaal zogezegd op 1 gram nauwkeurig, maar als je 3 keer hetzelfde item weegt krijg je 3 keer een ander resultaat. Vaak krijgen ze ook "kuren" en wegen dan ronduit verkeerd.

Ik denk dat ik best af ben met een (semi)-professionele weegschaal. Welke merken zijn aan te raden? Ik ben Weighstation al een paar keer tegengekomen, bijvoorbeeld deze: https://www.nisbets.be/nl...itale-weegschaal-3kg/f201 Budget zou ik liefst onder de 100€ houden indien mogelijk, het blijft voor thuisgebruik...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:05
Een klein jaar geleden was er bij de consumentenbond een test hiervan.
Ik heb toevallig een paar weken terug mijn eerste Amazon.nl aankoop gedaan en dat was deze weegschaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hBrnZ-fmEApUVA4qSkTz2dkcL4s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3dpuMAqnQO9CX0HC4IlcclGP.png?f=fotoalbum_large

Nog maar 2 keer gebruikt maar deze bevalt mij tot nu toe erg goed.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
Ad de Jong schreef op maandag 6 april 2020 @ 21:01:
Ik heb toevallig een paar weken terug mijn eerste Amazon.nl aankoop gedaan en dat was deze weegschaal.

[Afbeelding]

Bedankt voor de tip. Bij Test-Aankoop (de Belgische tegenhanger van Consumentenbond) kon ik geen recente test vinden.
Het is natuurlijk weer een consumenten-model maar de test lijkt lovend. Misschien probeer ik hem wel, voor 15€ kan je weinig verkeerd doen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
mathias82 schreef op maandag 6 april 2020 @ 21:13:
[...]

Bedankt voor de tip. Bij Test-Aankoop (de Belgische tegenhanger van Consumentenbond) kon ik geen recente test vinden.
Het is natuurlijk weer een consumenten-model maar de test lijkt lovend. Misschien probeer ik hem wel, voor 15€ kan je weinig verkeerd doen...
Zo dacht ik er ook over.
Hier heb ik de mijne vandaan.
Was ook zo binnen.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
mathias82 schreef op maandag 6 april 2020 @ 20:57:
maar als je 3 keer hetzelfde item weegt krijg je 3 keer een ander resultaat. Vaak krijgen ze ook "kuren" en wegen dan ronduit verkeerd.
Net even de mijne geprobeerd, 3 verschillende dingen 3x getest op 3 plaatsen op de schaal en bij alle drie de testen precies hetzelfde gewicht.
Het lichtste was een doosje van 8 gram en het zwaarste mijn telefoon.
het doosje zelfs op 2 uiterste hoeken gelegd en 1x in het midden en overal gaf de weegschaal hetzelfde gewicht aan.
Idem met de andere 2 dingen.

Dus de problemen die jij had met de andere weegschalen heb ik bij de mijne dus niet ondervonden.
Misschien na verloop van tijd (de mijne is dus nog maar net een paar weken oud) maar dan moet je me over een jaartje of zo nog maar eens herinneren dan test ik het nogmaals voor je :P

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Net dezelfde test gedaan met m'n ikea keukenweegschaal. Diverse voorwerpen op diverse plekken. Ik denk 20 metingen, 1x was er 1 gram verschil, dat was toen het voorwerp helemaal op het randje lag. Weegschaal is 6 jaar oud.

Mag ik vragen waar je een dergelijke nauwkeurigheid voor nodig hebt? Voor in de keuken zal 1 gram toch weinig uitmaken lijkt mij, of is het ocd?

[ Voor 3% gewijzigd door LA-384 op 06-04-2020 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
gebruik al jaren een soehnle van blokker en is prima. voor een pro moet je eens een goudsmid bellen of een handelskantoor in oud goud. Die gebruiken denk ik wat anders.

[ Voor 52% gewijzigd door LucyLG op 06-04-2020 23:54 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:07
LA-384 schreef op maandag 6 april 2020 @ 23:40:
Mag ik vragen waar je een dergelijke nauwkeurigheid voor nodig hebt? Voor in de keuken zal 1 gram toch weinig uitmaken lijkt mij, of is het ocd?
Jij wilt je heroïne toch ook netjes versnijden? :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Gebanned schreef op maandag 6 april 2020 @ 23:56:
[...]

Jij wilt je heroïne toch ook netjes versnijden? :>
Vul je toch aan met wat extra meel

Is een ouderwetse analoge weegschaal niets? Persoonlijk heb ik daar meeste vertrouwen altijd in want ik werk al jaren mee. Dat werkt voor mij als een trein en ik vond die max 20 kg weegschaal wel een oplossing.

Ik heb hier ook een digitale weegschaal en is prima voor de kleine dingen maar de grote wegingen vind ik een analoge/ouderwetse toch beter.

[ Voor 46% gewijzigd door itsalex op 07-04-2020 00:00 ]

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
LA-384 schreef op maandag 6 april 2020 @ 23:40:
Nee dat hoeft zeker niet, het was maar als voorbeeld: waarom zeggen ze "op 1g nauwkeurig" als 3 metingen 3 verschillende resultaten geven.
Ik zou wel graag een weegschaal hebben die op 2g nauwkeurig is. Voor grote zaken maakt dat inderdaad niet veel uit, maar bij patisserie steekt het allemaal wel wat nauwer. Als je bijvoorbeeld 5g gist nodig hebt wil je graag dat het 5g is, en niet 2g of 8g!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
itsalex schreef op maandag 6 april 2020 @ 23:58:
[...]

Vul je toch aan met wat extra meel

Is een ouderwetse analoge weegschaal niets? Persoonlijk heb ik daar meeste vertrouwen altijd in want ik werk al jaren mee. Dat werkt voor mij als een trein en ik vond die max 20 kg weegschaal wel een oplossing.

Ik heb hier ook een digitale weegschaal en is prima voor de kleine dingen maar de grote wegingen vind ik een analoge/ouderwetse toch beter.
Ik heb ook aan analoog gedacht, maar kan je daar heel nauwkeurig mee wegen? Voor de grote zaken maakt het mij niet uit als de weegschaal er een paar gram naast zit, voor de kleine wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
Ad de Jong schreef op maandag 6 april 2020 @ 22:53:
[...]

Net even de mijne geprobeerd, 3 verschillende dingen 3x getest op 3 plaatsen op de schaal en bij alle drie de testen precies hetzelfde gewicht.
Het lichtste was een doosje van 8 gram en het zwaarste mijn telefoon.
het doosje zelfs op 2 uiterste hoeken gelegd en 1x in het midden en overal gaf de weegschaal hetzelfde gewicht aan.
Idem met de andere 2 dingen.

Dus de problemen die jij had met de andere weegschalen heb ik bij de mijne dus niet ondervonden.
Misschien na verloop van tijd (de mijne is dus nog maar net een paar weken oud) maar dan moet je me over een jaartje of zo nog maar eens herinneren dan test ik het nogmaals voor je :P
Bedankt voor de test, het lijkt inderdaad een nauwkeurig toestel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• holygame
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:08
Let er wel op dat je ondergrond vlak en schoon is alsook de onderkant van de weegschaal. Als de weegschaal gaat wiebelen dan krijg je ook verschillende uitkomsten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:05
Als je 2 gram wilt wegen, is geen enkele keukenweegschaal voldoende nauwkeurig. 1,5 tot 2,49 gram is allemaal 2 gram op je display.

Je zult dan op zijn minst iets met een nauwkeurigheid van 0,1 gram moeten hebben. Een kleine precisieweegschaal bijvoorbeeld.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Onder de 10 gram nauwkeurig meten met een keukenweegschaal is onbegonnen werk. Voor die lage gewichten zijn er speciale weegschaaltjes die in dat bereik nauwkeurig zijn.
https://www.conrad.nl/o/zakweegschalen-0605033

Deze lijkt mij wel goed voor jouw doel en is ook niet te duur.
https://www.conrad.nl/p/b...batterijen-zilver-1283451

[ Voor 105% gewijzigd door Ernemmer op 07-04-2020 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
holygame schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 09:35:
Let er wel op dat je ondergrond vlak en schoon is alsook de onderkant van de weegschaal. Als de weegschaal gaat wiebelen dan krijg je ook verschillende uitkomsten.
Tnx dat weet ik. Wij hebben een granieten werkblad dat perfect vlak is, dus daar kan het niet aan liggen.
guido66 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 09:38:
Als je 2 gram wilt wegen, is geen enkele keukenweegschaal voldoende nauwkeurig. 1,5 tot 2,49 gram is allemaal 2 gram op je display.

Je zult dan op zijn minst iets met een nauwkeurigheid van 0,1 gram moeten hebben. Een kleine precisieweegschaal bijvoorbeeld.
Klopt, maar ik moet geen 2 gram op de decigram nauwkeurig kunnen wegen. Een weegschaal met een nauwkeurigheid van 1 of 2 gram is goed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon0013
  • Laatst online: 28-03 12:26

leon0013

Ooit waren het er twaalf

als 1 of 2 gram voldoende is lijkt me dat je elke digitale weegschaal kunt gebruiken.

Ik heb er hier 2. Een 3 euro ding van de action en een 10 euro ding van de AH. ( Ik zie dat hij tegenwoordig 12 euro kost )

Als ik ze (onderling) vergelijk zitten ze telkens binnen de 3 gram van elkaar.
Plaatsing voor of achter zit wel wat verschil in, ik denk dat ze niet op 4 pootjes meten maar op 2.

Action ding is goedkoper en doet minder lang met de batterijen( 3e batterij in 3 jaar), die van de AH heb ik al langer ( jaar of 5) en zit nog steeds de 1e batterij in. Kuren hebben ze geen van beide, behalve dat de bediening niet helemaal soepel werkt bij beide,een soort inductieve touch knop gekoppeld aan de weeg-cel lijkt het wel...

Uiteindelijk zijn het alle 2 "made in china door de laagste bieder" apparaten.

7x185 Wp mono op Growatt 1500s; 4x250Wp mono op Growatt 1000s; 4x2 75Wp CdTe op Steca 500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik heb hier een Soehnle die al behoorlijk oud is, maar gezien hij het gewoon doet blijft hij in gebruikt. Net even met iets wat blijkbaar gewicht heeft van 11 gram geprobeerd: Op alle vier de hoekpunten + in het midden, en allemaal hetzelfde resultaat. Nu heb ik natuurlijk geen referentie of de absolute waarde klopt, maar ik zie iig geen verschil afhankelijk van waar ik hem neer zet.

Ook maar direct mijn kop thee waar ik mee bezig was gewogen: 523-524 gram. Dus ja, afhankelijk waar ik hem plaats zit er een gram verschil in, maar op de halve kilo lijkt me dat niet echt problematisch.

Ik weet dat in TS staat dat Soehnle niet voldeed, maar mijn standaard consumentenweegschaaltje van hun lijkt het prima te doen (qua reproduceerbaarheid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1031525

mathias82 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 10:06:
[...]

Klopt, maar ik moet geen 2 gram op de decigram nauwkeurig kunnen wegen. Een weegschaal met een nauwkeurigheid van 1 of 2 gram is goed genoeg.
We weten inmiddels vooral wat je niet wil. Wat vind je verder van de hierboven aangedragen weegschalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:05
Er zijn ook weegschalen tot 500 gr. met een resolutie van 0,1 gr. Lijkt me Een goed compromis. Wanneer moet je nu meer dan 500gr in 1x wegen?

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
guido66 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 12:40:
Er zijn ook weegschalen tot 500 gr. met een resolutie van 0,1 gr. Lijkt me Een goed compromis. Wanneer moet je nu meer dan 500gr in 1x wegen?
Eh, nou, twee weken geleden pannenkoeken gebakken: 800gr bloem, 8 eieren en ruim een liter melk of zo. Ik vind 500gr toch niet heel veel.

En ja, je kan 400gr bloem wegen, weegschaal op 0 zetten en nog eens 400gr wegen. Denk dat de TS dan zelf het beste kan bepalen wat voor hem acceptabel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:09
Ik heb naast mijn normale keukenweegschaal een precisie weegschaal die op 0,01 gram nauwkeurig is.
Dit omdat 1gram afwegen op een keukenweegschaal niet te doen is.
En bij kleine hoeveelheden rubs maken voor de bbq moet je de recepten een factor x omlaag doen dus dan kom je erachter dat 1 gram te veel verschil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metteko
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-05 16:17
De industriële weegschalen hebben 1 eigenschap gemeen: die moeten af en toe geijkt worden. Pas dan kun je de nauwkeurigheid behouden. Dus je hebt al zeker een referentiegewicht nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:21
3 verschillende waardes kunnen nog gewoon binnen de marge vallen hoor

Als je 150 gram wilt wegen en je meet:
-149gr.
-150gr.
-151gr

Vallen ze alle 3 binnen de 1gr. Afwijking.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-05 13:17
mathias82 schreef op maandag 6 april 2020 @ 20:57:
Ik ben op zoek naar een goede keukenweegschaal. Ik heb nu al een aantal consumenten-weegschalen versleten en het is allemaal even grote rommel, of het nu Shoenle, Tefal, Salter... is maakt niet uit. Ze wegen allemaal zogezegd op 1 gram nauwkeurig, maar als je 3 keer hetzelfde item weegt krijg je 3 keer een ander resultaat. Vaak krijgen ze ook "kuren" en wegen dan ronduit verkeerd.

Ik denk dat ik best af ben met een (semi)-professionele weegschaal. Welke merken zijn aan te raden? Ik ben Weighstation al een paar keer tegengekomen, bijvoorbeeld deze: https://www.nisbets.be/nl...itale-weegschaal-3kg/f201 Budget zou ik liefst onder de 100€ houden indien mogelijk, het blijft voor thuisgebruik...
Zelf heb ik er ook last van. Ik bak elke dag brood en dan is gist wel een ding (net zoals zout en suiker) nu heb ik het kunnen af stellen op een te lepel maat schepje wat een hoop scheelt maar je natuurlijk niet helpt.

Maar ik was van plan een precise weegschaal te kopen speciaal voor dit doel alleen liep ik vast op de zelfde issues welke is echt goed.

Maar ik moet zeggen degene die je gevonden hebt lijkt me eigenlijk perfect voor het doel wat jij wil (en ik dus)

Maar even over precise. Als je in 0.1 gram kan wegen kan je alleen maar hele grammen wegen niet 0.1 gram en als je 0.1 gram wilt wegen moet je weegschaal 0.0x kunnen wegen. De laatste precise valt altijd weg. Je kan alleen met de extra precise zien hoe dicht je bij de 1 gram zit of er vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb een weegschaal van de Lidl en die is volgens mij best ok (zal wel silvercrest zijn) hiervoor eentje van de action gehad en die was vrij slecht (al lag dat achteraf gezien ook aan de batterijen)

Maar voor het prijsverschil hoef je het niet te laten gewoon die best getest weegschaal hierboven te kopen. Al zou ik niet weten waarom je hem niet vlak zou zetten (dat kan toch altijd in een keuken of op een tafel?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

MaD_co schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 14:13:
3 verschillende waardes kunnen nog gewoon binnen de marge vallen hoor

Als je 150 gram wilt wegen en je meet:
-149gr.
-150gr.
-151gr

Vallen ze alle 3 binnen de 1gr. Afwijking.
Zo'n klein verschil is toch niet erg? Een weegschaal die op de gram weegt en drie keer hetzelfde gewicht geeft zou ook verdacht kunnen zijn. Veel personenweegschalen doen dit namelijk met een truukje.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-05 18:12
Ad de Jong schreef op maandag 6 april 2020 @ 21:01:

[Afbeelding]

Deze heb ik een paar weken terug bij de Blokker gehaald, na het overlijden van een Action prul. Ideaal ding omdat 'ie razandsnel bijwerkt. Die ik daarvoor had liep altijd een paar seconde achter op hetgeen je aan het doen bent.
Uit een testje bleek een random mes 30x 100g te wegen, met één keer een afwijking naar 101g. Telkens in andere posities neergelegd. Dus best oké qua precisie voor een keukending van deze prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathias82
Bedankt voor alle reacties! Ik ga het dan toch nog eens proberen met een consumenten-model, de Soehnle Compact 100 zoals aangeraden door @Ad de Jong, @ShitHappens en Consumentenbond ;). Ik laat nog iets weten als ik hem een tijdje in gebruik heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathias82
Even terugkoppelen zoals beloofd: ik heb de Soehnle weegschaal uiteindelijk besteld op amazon.de voor 10,99€. Vandaag in gebruik genomen, tot nu toe heel tevreden van! Weging gaat heel snel en nauwkeurig, hetzelfde object meerdere keren wegen geeft hetzelfde resultaat. Ik denk dat dit een keeper is.
Enige nadeel is het display dat nogal klein is, maar daar kan ik mee leven. De aan/uit/tare knop is ook een echte (harde) knop, maar dat vind ik net een voordeel: die "touch" knoppen werken vaak niet, dan moet je 4 of 5 keer op de knop rammen voordat hij reageert.

Nogmaals bedankt @Ad de Jong voor de suggestie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
mathias82 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 12:59:
[...] die "touch" knoppen werken vaak niet, dan moet je 4 of 5 keer op de knop rammen voordat hij reageert.
Dan snap je het principe van "touch" niet. :+ Rammen gaat niet werken. Het gaat niet om de druk die je op de knop zet maar om het oppervlakte dat je raakt. Harder drukken geeft dus wel een groter oppervlakte (want je vinger plet zich op het oppervlak) maar dan kun je hem beter langer vasthouden en/of bewegen om de sensor te triggeren. Als je gaat rammen, heeft de sensor niet genoeg tijd om je vinger te registreren.

Maar goed, dat terzijde, ik ben er ook geen fan van in keukenapparatuur. Juist omdat je dan vaak met vieze vingers werkt en dus inderdaad touch vaak minder goed werkt. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Room42 op 16-05-2020 13:05 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
Room42 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 13:04:
[...]

Dan snap je het principe van "touch" niet. :+ Rammen gaat niet werken. Het gaat niet om de druk die je op de knop zet maar om het oppervlakte dat je raakt. Harder drukken geeft dus wel een groter oppervlakte (want je vinger plet zich op het oppervlak) maar dan kun je hem beter langer vasthouden en/of bewegen om de sensor te triggeren. Als je gaat rammen, heeft de sensor niet genoeg tijd om je vinger te registreren.
Ja dat weet ik, maar als het de eerste 3 keer niet lukt met een liefelijke aanraking, dan ga je toch vanzelf rammen (maar da ligt misschien aan mij ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:56
Soehnle Profi 200 bevalt mij goed: RVS, achtergrondverlichting, lange weergavetijd en voor mijn gevoel erg nauwkeurig (ze hebben ook een meetlepel voor kleinere hoeveelheden op 0.1 gram, erg handig ding ook)

kost 30 euro ongeveer

Afbeeldingslocatie: https://www.soehnle.de/typo3temp/_processed_/4/8/csm_61509-KWD-Page-Profi-200-Hauptbild-001_963e4281ab.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

mathias82 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 13:08:
[...]

Ja dat weet ik, maar als het de eerste 3 keer niet lukt met een liefelijke aanraking, dan ga je toch vanzelf rammen (maar da ligt misschien aan mij ;) )
Ik ga andere vingers proberen. Heb het vaak met het knopje van mijn miband onder de douche. Touch werkt ook slecht met water (net als mobiele telefoons in de regen, onbruikbaar gewoon).

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
Geen dank, graag gedaan.
Toevallig de afgelopen week regelmatig gebruikt en ik ben er nog steeds erg blij mee.

Mijn profiel op Discogs

Pagina: 1