9700K te heet met dark rock slim. Wat kan ik doen/

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardboon
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-06 19:19
Sinds vandaag eigenaar van een i7-9700K. Bij het eerste gebruik viel me op dat de CPU al veel te heet werd, zo'n 98 graden in Battlefield V op Stock.
Ik heb dit met een vcore aanpassing kunnen verlagen naar 85 graden, maar vind dat nog veel te heet. Prime95 kan niet langer dan tien minuten testen voordat de thermal throttling al begint.

Overigens heb ik de CPU op 4.9ghrtz kunnen krijgen met 1.28 vcore zonder dat daarmee de temperaturen in battlefield v over de 85 graden gaan. Ik zou echter graag naar 5Ghz gaan klokken en dat krijg ik absoluut niet stabiel als 1.3 vcore al oververhit.

Ik gebruik de Be Quiet! Dark Rock Slim. Aangeschaft in 2015. Deze koeler in combinatie met Arctic MX-4 pasta. Heb de pasta al opnieuw aangebracht (spread was goed) en de heatsink extra aangedrukt. Mag helaas niet baten.

Met de oude 8600K kwam ik niet boven de 70 graden in BFV uit, met een flinke overclock nog wel.

Zou een andere koeler hierin kunnen helpen? Ik dacht aan wellicht een Noctua NH d14

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 24-09 16:13
Liquid metal?
Delid?

[ Voor 23% gewijzigd door Torac op 06-04-2020 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Een 8600k zal ook een stuk minder verstoken als een 9700k.Door die 2 extra cores.Dus deze zal veel meer warmte daarom produceren
Ik zou zeker overwegen om er een andere koeler op te zetten. Zeker als je wilt gaan overclocken

Persoonlijk zou ik meer voor eeen Bequiet Dark rock pro gaan omdat die vind ik stillere fans heeft,vergeleken met de Noctua.

[ Voor 25% gewijzigd door freaky35 op 06-04-2020 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardboon
Stock, ben ook niet van plan een delid te gaan doen. Meer dan 5GHZ Hoeft er van mij niet uit de CPU te komen.
freaky35 schreef op maandag 6 april 2020 @ 19:04:
Een 8600k zal ook een stuk minder verstoken als een 9700k.Door die 2 extra cores.Dus deze zal veel meer warmte daarom produceren
Ik zou zeker overwegen om er een andere koeler op te zetten.

Persoonlijk zou ik meer voor eeen Bequiet Dark rock pro gaan omdat die vind ik stillere fans heeft,vergeleken met de Noctua.
De Dark Rock Pro 4 ziet er best goed uit voor een schappelijke prijs en past makkelijk in mijn kast. Ga daar eens serieus naar kijken. Op dit moment gaat gamen wel "oke" zonder crashes, maar als prime op FFT al crasht OF bij stabiel na 15 minuten ineens op 98 graden schiet investeer ik graag in deze koeler. Oorspronkelijk is de Dark Rock slim voor een 4690k aangeschaft :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als je koeler nu niet heet wordt heeft een andere koeler ook geen zin, kijk daar dus eerst naar.

Verder zit het probleem bij eigenlijk iedere CPU voornamelijk in de warmteoverdracht van de core en via de IHS naar de koeler. De core blijft maar een klein iets en de IHS zit altijd in de weg, helemaal als de pasta daar tussen slecht is. Zelfs met direct die koeling is die overdracht nog een probleem. Er zit helaas op deze manier een max aan wat je met water of lucht kan koelen en wat de max Vcore is.

Indien de koeler niet heet wordt zit je dus met een probleem qua warmteoverdracht. Dan is het of delidden of genoegen nemen met minder GHz'en met een lagere Vcore. Je kan niet het voltage blijven verhogen met een slechte overdracht naar de koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
Die koeler kan maximaal 180 watt aan warmte afvoeren
Er zit ook een relatief kleine heatsink op.

Terwijl als ik Toms hardware mag geloven de 9700k standaard al over de 200 watt gaat belast.
Dat gaat dus nooit werken.Ik zou dus ook zeker met die kleoelr niet gaan overclocken.

https://www.tomshardware....k-9th-gen-cpu,5876-2.html

[ Voor 30% gewijzigd door freaky35 op 06-04-2020 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:20
freaky35 schreef op maandag 6 april 2020 @ 19:15:

Terwijl als ik Toms hardware mag geloven de 9700k standaard al over de 200 watt gaat belast.
Dat gaat dus nooit werken.Ik zou dus ook zeker met die kleoelr niet gaan overclocken.

https://www.tomshardware....k-9th-gen-cpu,5876-2.html
AnandTech zegt weer 125W: https://www.anandtech.com...-9700k-i5-9600k-review/21

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardboon
PilatuS schreef op maandag 6 april 2020 @ 19:11:
Als je koeler nu niet heet wordt heeft een andere koeler ook geen zin, kijk daar dus eerst naar.

Verder zit het probleem bij eigenlijk iedere CPU voornamelijk in de warmteoverdracht van de core en via de IHS naar de koeler. De core blijft maar een klein iets en de IHS zit altijd in de weg, helemaal als de pasta daar tussen slecht is. Zelfs met direct die koeling is die overdracht nog een probleem. Er zit helaas op deze manier een max aan wat je met water of lucht kan koelen en wat de max Vcore is.

Indien de koeler niet heet wordt zit je dus met een probleem qua warmteoverdracht. Dan is het of delidden of genoegen nemen met minder GHz'en met een lagere Vcore. Je kan niet het voltage blijven verhogen met een slechte overdracht naar de koeler.
Hoe controleer ik of de koeler zelf niet heet wordt? Ik meet met HWinfo64 tijdens een pot battlefield v met 64 man en bekijk dan achteraf de grafiek. Tijdens een Prime95 sessie zie ik het meteen natuurlijk. Daarin zitten alle cores redelijk bij elkaar in de buurt (+- 3 graden verschil)
freaky35 schreef op maandag 6 april 2020 @ 19:15:

Max 130watt zelfs volgens de doos zelf. Ik ging van de 95watt TDP uit, maar ik zie inderdaad wel tot 240watt getrokken worden uit deze CPU in HWinfo.

Ik denk dat ik die dark rock 4 pro maar eens ga uitproberen. Hopelijk haal ik daarmee betere resultaten. Want zelfs op 4.6ghz (stock) prime95 crashen en tegen de 85 graden ingame vind ik echt te hoog. Ik weet dat ik in ieder geval goede pasta gebruik, dus daar ligt het hem niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Eduardboon schreef op maandag 6 april 2020 @ 19:18:
[...]
Hoe controleer ik of de koeler zelf niet heet wordt?
Door het ding aan te raken :P Het lieftst zo dicht mogelijk bij de CPU zelf. Is de boel daar goed warm/heet dan heb je wat aan de andere koeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:20
[...]

Hoe controleer ik of de koeler zelf niet heet wordt?
Met je handen. Als je de heatsink aan kunt raken zonder direct je fikken te branden, dan is 'ie niet heel warm.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardboon
PilatuS schreef op maandag 6 april 2020 @ 19:19:
[...]

Door het ding aan te raken :P Het lieftst zo dicht mogelijk bij de CPU zelf. Is de boel daar goed warm/heet dan heb je wat aan de andere koeler.
Hahn schreef op maandag 6 april 2020 @ 19:20:
[...]
Met je handen. Als je de heatsink aan kunt raken zonder direct je fikken te branden, dan is 'ie niet heel warm.
Terwijl de pc draait neem ik aan?

Gets :p. Weet wel dat toen ik de pc naar de werkkamer meenam om de pasta opnieuw in te zetten de heatsink nog warm was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
[...]

Hoe controleer ik of de koeler zelf niet heet wordt? Ik meet met HWinfo64 tijdens een pot battlefield v met 64 man en bekijk dan achteraf de grafiek. Tijdens een Prime95 sessie zie ik het meteen natuurlijk. Daarin zitten alle cores redelijk bij elkaar in de buurt (+- 3 graden verschil)

[...]

Max 130watt zelfs volgens de doos zelf. Ik ging van de 95watt TDP uit, maar ik zie inderdaad wel tot 240watt getrokken worden uit deze CPU in HWinfo.

Ik denk dat ik die dark rock 4 pro maar eens ga uitproberen. Hopelijk haal ik daarmee betere resultaten. Want zelfs op 4.6ghz (stock) prime95 crashen en tegen de 85 graden ingame vind ik echt te hoog. Ik weet dat ik in ieder geval goede pasta gebruik, dus daar ligt het hem niet aan.
Dat bedoel ik dus,de koeler is naar mijn mening echt onderbemeten voor die cpu .
85 ingame is echt veel te hoog,dat zou ik echt serieus afgaden om dat gedurende langere tijd zo te draaien.

En die 95watt TDP,daar gaan die Intels makkelijk overheen overclocked

[ Voor 3% gewijzigd door freaky35 op 06-04-2020 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
Eduardboon schreef op maandag 6 april 2020 @ 19:22:
[...]

[...]

Terwijl de pc draait neem ik aan?

Gets :p. Weet wel dat toen ik de pc naar de werkkamer meenam om de pasta opnieuw in te zetten de heatsink nog warm was.
jep en flink belast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:47

HugoBoss1985

Xenotech

Gaat het nou om individuele core temps of de package temp of de ihs temp???

Wat is nou je maximale Vcore/VRvout tijdens het benchen/gamen?

Draai je Prime 26.6 of een andere variant?

Mijn package temp is nu maximaal 80 graden met een NH D15S... 5 ghz all cores met maximaal 1.408 VRvout (vcore) tijdens Hunt: Showdown.
Ter vergelijking: de cpu temp is maximaal 65 graden en mijn warmste core is 79 graden.

Een aantal maanden geleden had ik een Gelid Phantom en mijn core temps waren zo'n 8-10 graden warmer.
Zelfs op 4,9 ghz deed die koeler het slechte dan de NH D15S op 5,0 ghz met hoger vcore.

[ Voor 60% gewijzigd door HugoBoss1985 op 06-04-2020 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardboon
HugoBoss1985 schreef op maandag 6 april 2020 @ 19:31:
Gaat het nou om individuele core temps of de package temp of de ihs temp???

Wat is nou je maximale Vcore/VRvout tijdens het benchen/gamen?

Draai je Prime 26.6 of een andere variant?

Mijn package temp is nu maximaal 80 graden met een NH D15S... 5 ghz all cores met maximaal 1.408 VRvout (vcore) tijdens Hunt: Showdown.
Vcore is 1.275
CPU Package tikt 95 aan (individuele cores zitten er net onder)

Ik draai prime 26.5

Tijdens BfV tikt CPU Package 90 aan, de cores afzonderlijk tegen de 85.
freaky35 schreef op maandag 6 april 2020 @ 19:24:
[...]

Dat bedoel ik dus,de koeler is naar mijn mening echt onderbemeten voor die cpu .
85 ingame is echt veel te hoog,dat zou ik echt serieus afgaden om dat gedurende langere tijd zo te draaien.

En die 95watt TDP,daar gaan die Intels makkelijk overheen overclocked
Ik kan de heatsink nog prima aanraken, is voor het gevoel nog vrij koel zelfs.

[ Voor 27% gewijzigd door Eduardboon op 06-04-2020 19:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik heb geen ervaring met die koeler, maar ik heb zelf een 9900k, dus denk redelijk vergelijkbaar.
Had ook nog een oude koeler van een vorig systeem, een of andere thermaltake. Model weet ik niet meer.
Maar die cpu produceert gewoon veel warmte, en zat ook makkelijk tegen de 100 graden met benchmarks. Viel meestal terug tot ~4,7ghz ofzo.

Vorige week heb ik eindelijk eens een nieuwe koeler gekocht. De noctua noctua nh-d15.
Met overclock op 5,1 op alle cores zit ik na enkele minuten op 90 graden. Dat heb ik nu ook ingesteld als limiet, maar hij valt niet terug in snelheid. Stroomverbruik CPU volgens Core Temp zit rond de 200W. Dus daar heb je echt wel een serieuze koeler voor nodig.
Koelpasta thermal grizzly conductonaut (liquid metal).

Die noctua heeft echt wel wat meer koelvermogen dan de dark rock slim. Denk eerder vergelijkbaar met de dark rock pro 4, als je bij be quiet wilt blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Eduardboon schreef op maandag 6 april 2020 @ 19:36:
[...]

Vcore is 1.275
CPU Package tikt 95 aan (individuele cores zitten er net onder)

Ik draai prime 26.5

Tijdens BfV tikt CPU Package 90 aan, de cores afzonderlijk tegen de 85.
Niet zulke schrikbarende temps, maar het kan dus wel beter met een betere koeler.

Is dat je Vcore tijdens Prime of tijdens Battlefield?

Ik merk dat mijn cpu een hoger maximum Vcore (VRvout) behaald in Hunt:Showdown dat in Prime 26.6
Waarschijnlijk door AVX instructies... weet ik niet zeker.

@defusion Ik had ook die Dark Rock Pro 4 overwogen vs de NH D15S

[ Voor 5% gewijzigd door HugoBoss1985 op 06-04-2020 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardboon
HugoBoss1985 schreef op maandag 6 april 2020 @ 19:38:
[...]

Niet zulke schrikbarende temps, maar het kan dus wel beter met een betere koeler.

Is dat je Vcore tijdens Prime of tijdens Battlefield?

Ik merk dat mijn cpu een hoger maximum Vcore (VRvout) behaald in Hunt:Showdown dat in Prime 26.6
Waarschijnlijk door AVX instructies... weet ik niet zeker.
De Vcore staat fixed op 1.275 dus daar wordt niet van afgeweken. Als ik die op auto zet vliegt hij tussen de 1.100 en 1.380 heen en weer (en boven 1.3 wordt de boel dus al zo snel te heet dat de PC uitgaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Eduardboon schreef op maandag 6 april 2020 @ 19:39:
[...]

De Vcore staat fixed op 1.275 dus daar wordt niet van afgeweken. Als ik die op auto zet vliegt hij tussen de 1.100 en 1.380 heen en weer (en boven 1.3 wordt de boel dus al zo snel te heet dat de PC uitgaat)
Mijn Gigabyte bord schommelt w.b.t. de Vcore ("VR Vout" heet de sensor die ik moet uitlezen)… ik weet uit ervaring dat bijvoorbeeld MSI Z390 borden dit NIET doen.

Ik gebruik adaptive dus in idle klokt mijn cpu terug een gaat tevens het voltage omlaag naar onder de 1.0

Met mijn 5,0 ghz overclock op deze manier zo'n 125 watt package power max volgens HWinfo64.

[ Voor 22% gewijzigd door HugoBoss1985 op 06-04-2020 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardboon
defusion schreef op maandag 6 april 2020 @ 19:38:
Ik heb geen ervaring met die koeler, maar ik heb zelf een 9900k, dus denk redelijk vergelijkbaar.
Had ook nog een oude koeler van een vorig systeem, een of andere thermaltake. Model weet ik niet meer.
Maar die cpu produceert gewoon veel warmte, en zat ook makkelijk tegen de 100 graden met benchmarks. Viel meestal terug tot ~4,7ghz ofzo.

Vorige week heb ik eindelijk eens een nieuwe koeler gekocht. De noctua noctua nh-d15.
Met overclock op 5,1 op alle cores zit ik na enkele minuten op 90 graden. Dat heb ik nu ook ingesteld als limiet, maar hij valt niet terug in snelheid. Stroomverbruik CPU volgens Core Temp zit rond de 200W. Dus daar heb je echt wel een serieuze koeler voor nodig.
Koelpasta thermal grizzly conductonaut (liquid metal).

Die noctua heeft echt wel wat meer koelvermogen dan de dark rock slim. Denk eerder vergelijkbaar met de dark rock pro 4, als je bij be quiet wilt blijven.
Per se bij be quiet hoeft niet, maar ik lees wel dat de dark rock pro wat makkelijker om het RAM heen past dan de noctua :). Heb geen heel hoog ram, maar wel met zo'n kapje erom zeg maar.

Ik denk dat jouw ervaring redelijk in de buurt komt van de mijne. Wat een verschil tussen koelers heb jij! Klinkt wel goed. Is die koelpasta nou ook echt een aanrader r.o.v MX4? Die MX4 heb ik nog een halve tube van namelijk.
HugoBoss1985 schreef op maandag 6 april 2020 @ 19:40:
[...]

Mijn Gigabyte bord schommelt w.b.t. de Vcore ("VR Vout" heet de sensor die ik moet uitlezen)… ik weet uit ervaring dat bijvoorbeeld MSI Z390 borden dit NIET doen.

Ik gebruik adaptive dus in idle klokt mijn cpu terug een gaat tevens het voltage omlaag naar onder de 1.0
Ik gebruik een MSI Z370-A Pro. Die wil ook wel wat schommelen geloof ik. Ik heb overigens geen VRVout in HWinfo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Eduardboon schreef op maandag 6 april 2020 @ 19:42:
[...]

Per se bij be quiet hoeft niet, maar ik lees wel dat de dark rock pro wat makkelijker om het RAM heen past dan de noctua :). Heb geen heel hoog ram, maar wel met zo'n kapje erom zeg maar.

Ik denk dat jouw ervaring redelijk in de buurt komt van de mijne. Wat een verschil tussen koelers heb jij! Klinkt wel goed. Is die koelpasta nou ook echt een aanrader r.o.v MX4? Die MX4 heb ik nog een halve tube van namelijk.
[...]

Ik gebruik een MSI Z370-A Pro. Die wil ook wel wat schommelen geloof ik. Ik heb overigens geen VRVout in HWinfo
Ter info trouwens, mijn voltage staat op auto, meestal gaat dat naar 1,4 onder load. 90 graden vindt ik dus nog best netjes.
Koelpasta, ik zou het niet weten, had nog een tube arctic silver van waarschijnlijk 15 jaar geleden, maar die heb ik nu niet meer gebruikt. Meteen naar de kryonaut conductonaut. Dus weet niet wat de noctua icm. andere koelpasta zou doen. Ik ga hem er ook niet meer afhalen ;)

Ahja, en wat betreft geheugen: De koeler komt bij mij net niet tegen het geheugen, maar de fan zit wel op dezelfde hoogte. Maar die kun je dus makkelijk een paar milimeter hoger of lager plaatsen, waardoor hij boven het geheugen hangt.

Heb ook een dark rock 4 (non pro) op een ander systeem en die blijft naast het geheugen. Maar denk dat je met de pro hetzelfde kunt als de noctua, oftewel de fan iets hoger plaatsen indien nodig.

[ Voor 17% gewijzigd door defusion op 06-04-2020 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardboon
defusion schreef op maandag 6 april 2020 @ 19:45:
[...]

Ter info trouwens, mijn voltage staat op auto, meestal gaat dat naar 1,4 onder load. 90 graden vindt ik dus nog best netjes.
Koelpasta, ik zou het niet weten, had nog een tube arctic silver van waarschijnlijk 15 jaar geleden, maar die heb ik nu niet meer gebruikt. Meteen naar de kryonaut. Dus weet niet wat de noctua icm. andere koelpasta zou doen. Ik ga hem er ook niet meer afhalen ;)
Lijkt me niet verstandig om daar nu mee te prutsen inderdaad :)

Hier is na 15 minuten exact de boel weer gaan throttlen (tenminste "stabiel" zonder crash), maar die heatsink van de koeler voelt niet warm. Zelfs de koperen plaat die je tegen de CPU drukt is goed aan te raken. Toch weet ik zeker dat hij goed contact maakt, anders verspreid de pasta zich ook niet gelijkmatig. Is dit nou een typische "kan de warmte nier doorvoeren" dan? :+

edit; oef. CPU Package 101 graden celcius.

In ieder geval; ik twijfel nu tussen de Noctua D15 en de Dark Rock pro 4. Prijs is exact hetzelfde, performance ook geloof ik. Ook nog eens beide goed leverbaar. Wat een ellende als je moet kiezen :+

[ Voor 11% gewijzigd door Eduardboon op 06-04-2020 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlkz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Eduardboon schreef op maandag 6 april 2020 @ 19:42:
[...]

[...]

Ik sluit mij aan bij @defusion, kook-materiaal z'n 9700K of 9900K. Misschien nog een alternatieve koeler op de NH D15 is de D15S (pricewatch: Noctua NH-D15S). Die koeler heeft een iets andere layout waardoor je misschien iets minder snel in de problemen komt met je RAM. Wel aan de prijs.

Maar ook hier met Prime95 FFT (max heat, max power) ga ik snel over de 90graden+ met een NH D15S, stock - geen OC, single fan.

I browse with Vivaldi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eduardboon
Bedankt voor de hulp allemaal! Hele vlotte en fijne inhoudelijke reacties. Ik denk dat ik nog even ga bakkelijen tussen de twee koelers (D15 en DRP4) en dan één van beide bestel.

Ik wil graag 5Ghz stabiel hebben t.o.v nu. Ja, ik kan op 5Ghz Warzone op max 70 graden spelen, maar liever ook BFV5 op 70 en Prime langer dan 15 minuten draaiende voordat de cores uitvallen :+.

Bedankt allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Bedankt voor de aanvulling @rlkz, goed om te vermelden:
Mijn 'onder load' temps zijn met diverse algemene cpu benchmarks. niet met prime95 FFT. Daarmee zit ik binnen 3sec op mijn max van 90 graden...

Inderdaad ook wel belangrijk om te weten TS: welke prime95 versie en welke test draai je? Die mixed test doet bij mij niet veel bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:33
In plaats van 100 euro in koeling te investeren, zou je ook de Intel-set kunnen verkopen om over te stappen op een Ryzen 7.

Wellicht voldoet dat ook aan je performance-eisen en bespaar je op energiekosten ook nog eens extra.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardboon
defusion schreef op maandag 6 april 2020 @ 20:00:
Bedankt voor de aanvulling @rlkz, goed om te vermelden:
Mijn 'onder load' temps zijn met diverse algemene cpu benchmarks. niet met prime95 FFT. Daarmee zit ik binnen 3sec op mijn max van 90 graden...

Inderdaad ook wel belangrijk om te weten TS: welke prime95 versie en welke test draai je? Die mixed test doet bij mij niet veel bijvoorbeeld.
26.5 met In place large FFT's. De small branden meteen de PC naar de onderwereld.
Richh schreef op maandag 6 april 2020 @ 20:04:
In plaats van 100 euro in koeling te investeren, zou je ook de Intel-set kunnen verkopen om over te stappen op een Ryzen 7.

Wellicht voldoet dat ook aan je performance-eisen en bespaar je op energiekosten ook nog eens extra.
Ik speel met Hoge refresh op 1080p en wil dus zo veel mogelijk FPS hebben, de 9700K was voor mij daarom de beste keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rlkz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Eduardboon schreef op maandag 6 april 2020 @ 20:07:
[...]

26.5 met In place large FFT's. De small branden meteen de PC naar de onderwereld.
[...]
Om je dan misschien wat vergelijkingsmateriaal te geven:

Large FFT /Custom (in-place default) FFT (v29.8b6), 9900K stock, NH DH15S (single fan), ~62-65 graden. vCore 1,277

I browse with Vivaldi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardboon
rlkz schreef op maandag 6 april 2020 @ 20:16:
[...]

Om je dan misschien wat vergelijkingsmateriaal te geven:

Large FFT /Custom (in-place default) FFT (v29.8b6), 9900K stock, NH DH15S (single fan), ~62-65 graden. vCore 1,277
Kijk aan, zou dus zeker niet moeten gaan oververhitten hier :).

Misschien is het ook wel gewoon tijd de koeler eens te vervangen na 5 jaar. Ondertussen is de CPU al 2 keer vervangen en zelf het moederbord een keer. Een frisse klem erop kan vast geen kwaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/5Gz61z6/5ghz-oc.png

Hier dan ook even, 5ghz all core, 10min op large ftt
Met de inmiddels bekende config NH-D15, 9900k, voltage op auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardboon
defusion schreef op maandag 6 april 2020 @ 20:44:
[Afbeelding]

Hier dan ook even, 5ghz all core, 10min op large ftt
Met de inmiddels bekende config NH-D15, 9900k, voltage op auto
En dat op de nog wat hetere 9900K. Hulde!

Ik ben voor de D15 gegaan; die leek me makkelijker te monteren in de kast :). Duidelijke video's online en alleen maar lof. Dus die gaan we morgen eens monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
En dan nog even op 5,1
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/gPKPXTM/5-1ghz-oc.png
8 minuten, maar hij begon al terug te lopen, max 83 zo te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardboon
defusion schreef op maandag 6 april 2020 @ 20:55:
En dan nog even op 5,1
[Afbeelding]
8 minuten, maar hij begon al terug te lopen, max 83 zo te zien
Nu zit je me gewoon te treiteren :+.

Ik hoop met de D15 gewoon comfortabel op 5ghz all-core te zitten met max 70 graden ingame bij Battlefield V. Als dat lukt ben ik al meer dan tevreden.

Morgen dus even monteren; MX4 erop en eens zien hoe we er dan voor staan.

Heb de boel al gedemonteerd zodat het morgen vlot kan allemaal; merkte op dat aan de onderzijde van de dark rock slim een "haartje" zit. Lijkt een krasje o.i.d maar je kan hem met je nagel voelen. Kan dit soort schade de boel al aanpakken of zoek ik nu te ver?

We kijken in ieder geval uit naar morgen; laat die stabiele PC maar werken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Undertaker2
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-07 18:50
De 9900k is een snelle CPU, maar gewoon ook een heethoofd. In volgorde kan je de volgende zaken checken (van simpel naar ingewikkeld)

1)
Zorg in elk geval dat de voltages goed zijn. Voor 5ghz heb je meestal toch wel 1.20 volt of ietsje meer nodig om echt stabiel te zijn bij lange tests. Let op: het gaat dan om het VR VOUT voltage dat je kan zien met HWiNFO64. Dat is het voltage dat OP de cpu zelf gemeten wordt. Je bios en bijv ook het programma CPU-Z tonen het voltage dat je mainboard aanleverd aan de CPU (Vcore sensor) Die is altijd wat hoger. Bijv richting de 1.325 volt) Dit verschil heeft te maken met Vdroop en levert nogal eens verwarring op. Adaptive/auto voltage met een offset werkt hier nog het beste trouwens. Dan gaat 't voltage ook omlaag met de klokspeed als je pc in rust is. Richting 1.20 a 1.25 VR VOUT / 1.325 a 1.345 volt VCORE is geen uitzondering voor 5Ghz all core zonder AVX offset onder load.

2)
De geavanceerde power saving modes (Alles boven C7 even uit mn hoofd) kan je uitzetten. Dat helpt met stabiliteit. Die C-states zijn vooral bedoeld voor laptops of situaties waarbij je elke watt wil besparen. Je PC klokt ook nog steeds gewoon terug als je de geavanceerdere C-states uitzet maar de eerste paar wel aan laat staan.

3)
Mainboards willen de memory controller voltage (VCCIO en VCCSA) nogal eens hoog zetten op auto (1.3 volt of meer) zet dat op 1.15 volt om te beginnen. Dat helpt met de temps. Kan je checken ook met HWiNFO64. Hogere RAM speeds hebben een hoger voltage nodig overigens, dus dat kan ook tegen je werken.

4)
Regel de Noctua D15 CPU koeler en gebruik de meegeleverde warmtegeleidende pasta. Breng dun aan.

5)
Check of de onderkant van de koeler en de bovenkant van de CPU wel helemaal vlak zijn. Je kan dat vrij makkelijk zien door de afdruk te checken als je de koeler na het plaatsen direct weer loshaalt. Zo niet, leg dan fijn schuurpapier op een stuk glas of spiegel en schuur de onderkant van je koeler totdat ie 100% vlak is. Kan je evt ook met je CPU doen (maar dan vervalt garantie)

6)
Je kan ook je CPU de-lidden met liquid metal. Dat kan je een paar graadjes winst opleveren, maar niet veel... Deze CPU heeft al een stuk betere thermal paste vergeleken met de voorganger 8700K.

7)
Je kan ook je CPU de-lidden en dan je koeler direct op je CPU chip zetten. Dus zonder heatspreader. Dit is alleen voor zeer geavanceerde gerbuikers ;)

8)
En als je nog verder wil gaan, dan kan je een 0,12mm ofzo afschuren van je CPU core voor nog een paar graadjes winst

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardboon
Undertaker2 schreef op maandag 6 april 2020 @ 21:28:
De 9900k is een snelle CPU, maar gewoon ook een heethoofd. In volgorde kan je de volgende zaken checken (van simpel naar ingewikkeld)

1)
Zorg in elk geval dat de voltages goed zijn. Voor 5ghz heb je meestal toch wel 1.20 volt of ietsje meer nodig om echt stabiel te zijn bij lange tests. Let op: het gaat dan om het VR VOUT voltage dat je kan zien met HWiNFO64. Dat is het voltage dat OP de cpu zelf gemeten wordt. Je bios en bijv ook het programma CPU-Z tonen het voltage dat je mainboard aanleverd aan de CPU (Vcore sensor) Die is altijd wat hoger. Bijv richting de 1.325 volt) Dit verschil heeft te maken met Vdroop en levert nogal eens verwarring op. Adaptive/auto voltage met een offset werkt hier nog het beste trouwens. Dan gaat 't voltage ook omlaag met de klokspeed als je pc in rust is. Richting 1.20 a 1.25 VR VOUT / 1.325 a 1.345 volt VCORE is geen uitzondering voor 5Ghz all core zonder AVX offset onder load.

2)
De geavanceerde power saving modes (Alles boven C7 even uit mn hoofd) kan je uitzetten. Dat helpt met stabiliteit. Die C-states zijn vooral bedoeld voor laptops of situaties waarbij je elke watt wil besparen. Je PC klokt ook nog steeds gewoon terug als je de geavanceerdere C-states uitzet maar de eerste paar wel aan laat staan.

3)
Mainboards willen de memory controller voltage (VCCIO en VCCSA) nogal eens hoog zetten op auto (1.3 volt of meer) zet dat op 1.15 volt om te beginnen. Dat helpt met de temps. Kan je checken ook met HWiNFO64. Hogere RAM speeds hebben een hoger voltage nodig overigens, dus dat kan ook tegen je werken.

4)
Regel de Noctua D15 CPU koeler en gebruik de meegeleverde warmtegeleidende pasta. Breng dun aan.

5)
Check of de onderkant van de koeler en de bovenkant van de CPU wel helemaal vlak zijn. Je kan dat vrij makkelijk zien door de afdruk te checken als je de koeler na het plaatsen direct weer loshaalt. Zo niet, leg dan fijn schuurpapier op een stuk glas of spiegel en schuur de onderkant van je koeler totdat ie 100% vlak is. Kan je evt ook met je CPU doen (maar dan vervalt garantie)

6)
Je kan ook je CPU de-lidden met liquid metal. Dat kan je een paar graadjes winst opleveren, maar niet veel... Deze CPU heeft al een stuk betere thermal paste vergeleken met de voorganger 8700K.

7)
Je kan ook je CPU de-lidden en dan je koeler direct op je CPU chip zetten. Dus zonder heatspreader. Dit is alleen voor zeer geavanceerde gerbuikers ;)

8)
En als je nog verder wil gaan, dan kan je een 0,12mm ofzo afschuren van je CPU core voor nog een paar graadjes winst
Dank je voor al deze tips. Schuurpapier lijkt me niet zo'n strak plan :+. Zal in ieder geval de CPU even goed poetsen morgen. Ik kan in HWinfo64 overigens geen VR VOUT vinden, ik draai gewoon de laatste versie. Zal morgen nog eens kijken.

Mijn ram draait op 3000mhz en inderdaad op 1.35volt! Het viel me al op dat wanneer ik de XMP uitzet ik doodleuk een tien minuten langer een benchmark kan draaien. Delidden gaat me ook weer te ver voor die paar graden :-). Ik ga er vanuit dat de D15 mij afdoende gaat helpen.

Overigens, ik mag mij schamen!, bezit ik niet de dark rock slim, maar de shadow rock slim uit 2015 :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eduardboon
Oei oei.

Sliertje MX3 in de socket terechtgekomen; met een tandenborsteltje en alcohol wel weer schoon. Maar paar van de pads onderop de 9700k zijn wat "grijzig". Ook na het poetsen van de connectoren met alcohol. Het systeem boot wel gewoon prima verder en het spul is non-conductive. Moet ik mij nou zorgen gaan maken? :+. Heb ook niet echt ruim alcohol gebruikt met schoonmaken; een wattenstaaf in de pot alcohol gedipt en eerst even wat laten absorberen door keukenpapier.

Nu de koeler er nog even op! (WAT EEN JOEKEL)

Edit;

Dat was nog een beste onderneming; die heatsink was echt lastig vast te schroeven. Heel wat keertje er weer af en de pasta er opnieuw om en een lamme duim. Maar hij zit!. Kreeg eerst geen beeld en dacht al dat de CPU naar zijn grootje was (of het mobo), maar moest de GPU opnieuw inpluggen, toen was het weer goed.

Na 16 minuten dezelfde test heb ik max 75 graden aangetikt (op een of andere manier wisselt prime na 15 minuten naar zwaardere taken?). Maar geen throttling tot nu toe :). dit op dezelfde 4.9 waarmee ik gister testte.

Edit2:

hartstikke bedankt allemaal! Heb nu op 1.3volt een stabiele 5Ghz en kom na 10 minuten prime op max 70 graden, na 20 minuten op 80 :).

edit3:

En op 1.32v 5.1 stabiel. Hier houden we het bij. Max 81 graden in prime nu ! zelfs met small.

5.2 leek stabiel op 1.35, maar na 30 minuten alsnog een crash. Waarschijnlijk in games geen probleem. Maar ik ga liever voor 1.32 met minder hitte en amper performance verlies, 5.0 was al perfect geweest :)

Ik ben helemaal tevreden.

[ Voor 52% gewijzigd door Eduardboon op 07-04-2020 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Eduardboon schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 10:52:
Oei oei.

Sliertje MX3 in de socket terechtgekomen; met een tandenborsteltje en alcohol wel weer schoon. Maar paar van de pads onderop de 9700k zijn wat "grijzig". Ook na het poetsen van de connectoren met alcohol. Het systeem boot wel gewoon prima verder en het spul is non-conductive. Moet ik mij nou zorgen gaan maken? :+. Heb ook niet echt ruim alcohol gebruikt met schoonmaken; een wattenstaaf in de pot alcohol gedipt en eerst even wat laten absorberen door keukenpapier.

Nu de koeler er nog even op! (WAT EEN JOEKEL)

Edit;

Dat was nog een beste onderneming; die heatsink was echt lastig vast te schroeven. Heel wat keertje er weer af en de pasta er opnieuw om en een lamme duim. Maar hij zit!. Kreeg eerst geen beeld en dacht al dat de CPU naar zijn grootje was (of het mobo), maar moest de GPU opnieuw inpluggen, toen was het weer goed.

Na 16 minuten dezelfde test heb ik max 75 graden aangetikt (op een of andere manier wisselt prime na 15 minuten naar zwaardere taken?). Maar geen throttling tot nu toe :). dit op dezelfde 4.9 waarmee ik gister testte.

Edit2:

hartstikke bedankt allemaal! Heb nu op 1.3volt een stabiele 5Ghz en kom na 10 minuten prime op max 70 graden, na 20 minuten op 80 :).

edit3:

En op 1.32v 5.1 stabiel. Hier houden we het bij. Max 81 graden in prime nu ! zelfs met small.

5.2 leek stabiel op 1.35, maar na 30 minuten alsnog een crash. Waarschijnlijk in games geen probleem. Maar ik ga liever voor 1.32 met minder hitte en amper performance verlies, 5.0 was al perfect geweest :)

Ik ben helemaal tevreden.
Mooi zo :)

Hoe lang heb je prime gedraaid?

Over welke temp sensor in HWinfo heb je het nu?

VR Vout hebben ook niet alle moederborden.
Gigabyte in ieder geval wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardboon
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 20:12:
[...]

Mooi zo :)

Hoe lang heb je prime gedraaid?

Over welke temp sensor in HWinfo heb je het nu?

VR Vout hebben ook niet alle moederborden.
Gigabyte in ieder geval wel ;)
anderhalf uur prime gehad, nu een volledige stability test in Aida64 aan het draaien.

Temp sensor zijn gewoon de afzonderlijke cores, CPU package en core max die ik bijhoudt.

Heb nu 5.1 Core clock, 4.8 uncore clock en ddr4 op 3200 (t.o.v 3000, dus kleine oc).

Max 85 graden gemeten; maar dan gaan de fans van de koeler ook ineens als een malle en zit ik zo weer op 75.

Overigens; met de dark rock slim bleef de heatsink koel; met dit bakbeest worden de heatsink absoluut warm als je ze aanraakt. Moet ook zeggen dat de noctua veel meer clamp heeft op de cpu (was nog best lastig vastschroeven daardoor) en ben met dat systeem een stuk tevredener dan de simpele "Heatsink erop en 4 duimschroefjes vastdraaien". Lijkt er daarmee ook erg op dat de vorige koeler gewoon niet fatsoenlijk contact kon maken.

[ Voor 24% gewijzigd door Eduardboon op 07-04-2020 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Eduardboon schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 20:26:
[...]

anderhalf uur prime gehad, nu een volledige stability test in Aida64 aan het draaien.

Temp sensor zijn gewoon de afzonderlijke cores, CPU package en core max die ik bijhoudt.

Heb nu 5.1 Core clock, 4.8 uncore clock en ddr4 op 3200 (t.o.v 3000, dus kleine oc).

Max 85 graden gemeten; maar dan gaan de fans van de koeler ook ineens als een malle en zit ik zo weer op 75.

Overigens; met de dark rock slim bleef de heatsink koel; met dit bakbeest worden de heatsink absoluut warm als je ze aanraakt. Moet ook zeggen dat de noctua veel meer clamp heeft op de cpu (was nog best lastig vastschroeven daardoor) en ben met dat systeem een stuk tevredener dan de simpele "Heatsink erop en 4 duimschroefjes vastdraaien". Lijkt er daarmee ook erg op dat de vorige koeler gewoon niet fatsoenlijk contact kon maken.
Dat gevoel had ik met de Gelid Phantom ook altijd... echt jammer want het is een flink blok met 7 heatpipes maar de montage is gewoon zwak.
Eduardboon schreef op maandag 6 april 2020 @ 20:58:
[...]

Nu zit je me gewoon te treiteren :+.

Ik hoop met de D15 gewoon comfortabel op 5ghz all-core te zitten met max 70 graden ingame bij Battlefield V. Als dat lukt ben ik al meer dan tevreden.

Morgen dus even monteren; MX4 erop en eens zien hoe we er dan voor staan.

Heb de boel al gedemonteerd zodat het morgen vlot kan allemaal; merkte op dat aan de onderzijde van de dark rock slim een "haartje" zit. Lijkt een krasje o.i.d maar je kan hem met je nagel voelen. Kan dit soort schade de boel al aanpakken of zoek ik nu te ver?

We kijken in ieder geval uit naar morgen; laat die stabiele PC maar werken :)
Ik gebruik altijd een bougie vijltje om dit soort krasjes weg te poetsen/schrapen.
Een hoog punt kan inderdaad nadelig zijn voor de warmte overdracht.

[ Voor 30% gewijzigd door HugoBoss1985 op 07-04-2020 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
Eduardboon schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 20:26:
[...]

ik heb zelf ook een Noctua en dat klopt wel,ding zit stevig vast,maar zo te zien je is probleem in lek geval helemaal opgelost :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Eduardboon
Heb je een Dark Rock Slim of Shadow Rock slim, dat is nogal een verschil.

Ik heb een 9700K en 8086K met DR pro 4 gebruik (OC) en dat ging perfect.(nu 7700k OC)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardboon
Hackus schreef op woensdag 8 april 2020 @ 12:57:
@Eduardboon
Heb je een Dark Rock Slim of Shadow Rock slim, dat is nogal een verschil.

Ik heb een 9700K en 8086K met DR pro 4 gebruik (OC) en dat ging perfect.(nu 7700k OC)
Ik had een shadow rock slim inderdaad. Die zat ook niet heel erg klem op de cpu. Nu in ieder geval zeer tevreden met de Noctua!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Mooie resultaten in ieder geval! Denk dat ik ook maar eens naar mijn voltages moet kijken, 1,4v is waarschijnlijk niet nodig voor 5,1ghz. Scheelt weer een paar graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardboon
defusion schreef op woensdag 8 april 2020 @ 15:02:
Mooie resultaten in ieder geval! Denk dat ik ook maar eens naar mijn voltages moet kijken, 1,4v is waarschijnlijk niet nodig voor 5,1ghz. Scheelt weer een paar graden.
Ik kreeg 5.1 al snel stabiel. 5.2 is met 1,35 niet gelukt en hoger heb ik zelf geen zin in.

Zit met 5.1 en 4.8 op uncore ook wel op een mooie verhouding vind ik :).

Sowieso, ik kwam van 6 cores op 4,8 met 75graden in games en zit nu op 8 cores 5,1 met nog geen 70 graden ingame. Heeeeeeeel tevreden :-). Hopelijk gooien de ps5 en series x geen roet in het eten wat betreft geen hyperthreading en dan kunnen we jaren vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Eduardboon schreef op woensdag 8 april 2020 @ 22:01:
[...]

Ik kreeg 5.1 al snel stabiel. 5.2 is met 1,35 niet gelukt en hoger heb ik zelf geen zin in.

Zit met 5.1 en 4.8 op uncore ook wel op een mooie verhouding vind ik :).

Sowieso, ik kwam van 6 cores op 4,8 met 75graden in games en zit nu op 8 cores 5,1 met nog geen 70 graden ingame. Heeeeeeeel tevreden :-). Hopelijk gooien de ps5 en series x geen roet in het eten wat betreft geen hyperthreading en dan kunnen we jaren vooruit.
Net las ik het even verkeerd, ik haalde AVX offset en uncore door elkaar, never mind dus. :+
Je kan voor het testen van de stabiliteit bij Prime95 ook 1344k gebruiken in plaats van de kleine waarde met SmallFFT. (Dat scheelt ook veel warmte) Prime95 v29.8 is de nieuwste.

[ Voor 36% gewijzigd door Luxicon op 09-04-2020 00:48 ]

...

Pagina: 1