Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag

Ik ben bezig met het doorgronden van Lightroom Classic. Ik gebruik hiervoor het boek van Kelbey en voel me een ontzettende idioot maar ik kom er niet uit en ik hoop dat iemand me kan helpen.

Ik heb mijn foto's op een externe harde schijf staan. Ik heb ze (zoals Kelbey aanraadde) geïmporteerd naar mijn catalogus door toe te voegen, (niet kopiëren). In tegenstelling tot wat ik zou denken, zie ik nu dat ik nauwelijks meer ruimte over heb op mijn interne harde schijf. Mijn opslagcapaciteit geeft sinds de import aan dat ik 90 GB gebruik aan documenten. Dit was voor de import zo'n 30 GB. Wanneer ik zoek in de documenten van mijn interne harde schijf zie ik echter nergens deze grote bestanden staan.

Mijn vraag is/vragen zijn:

- Weten jullie wat er op dit moment zoveel opslagcapaciteit vergt?
- Waar kan ik zien in mijn documenten waar deze grote bestanden zich ophouden?
- Hoe kan ik ervoor zorgen dat Lightroom alleen de ruimte op mijn externe schijf gebruikt en niet op mijn interne schijf?
- Met andere woorden: wat gaat er verkeerd in mijn workflow? Ik heb vast iets verkeerds gedaan maar ik heb geen idee wat.

Alvast bedankt.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Lightroom Classic
MacBook Pro

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Beste antwoord (via Verwijderd op 09-04-2020 16:36)

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-09 12:02

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Verwijderd schreef op maandag 6 april 2020 @ 17:30:
Mijn vraag

Ik ben bezig met het doorgronden van Lightroom Classic. Ik gebruik hiervoor het boek van Kelbey en voel me een ontzettende idioot maar ik kom er niet uit en ik hoop dat iemand me kan helpen.

Ik heb mijn foto's op een externe harde schijf staan. Ik heb ze (zoals Kelbey aanraadde) geïmporteerd naar mijn catalogus door toe te voegen, (niet kopiëren). In tegenstelling tot wat ik zou denken, zie ik nu dat ik nauwelijks meer ruimte over heb op mijn interne harde schijf. Mijn opslagcapaciteit geeft sinds de import aan dat ik 90 GB gebruik aan documenten. Dit was voor de import zo'n 30 GB. Wanneer ik zoek in de documenten van mijn interne harde schijf zie ik echter nergens deze grote bestanden staan.

- Hoe kan ik ervoor zorgen dat Lightroom alleen de ruimte op mijn externe schijf gebruikt en niet op mijn interne schijf?
- Met andere woorden: wat gaat er verkeerd in mijn workflow? Ik heb vast iets verkeerds gedaan maar ik heb geen idee wat.

Alvast bedankt.

Lightroom Classic
MacBook Pro

...
Previews en cache, vnl previews. Te vinden in de .lrdata map naast je catalogus (.lrcat). Je kan de lrdata map gewoon verwijderen, die maakt hij zelf opnieuw aan.

Ook in de instellingen even nagaan of het maximale schijfgebruik voor previews en cache niet te hoog staat (standaard 50gb ofzo?).

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Verwijderd schreef op maandag 6 april 2020 @ 17:30:
Mijn vraag

Alvast bedankt.

Lightroom Classic
MacBook Pro

...
Previews en cache, vnl previews. Te vinden in de .lrdata map naast je catalogus (.lrcat). Je kan de lrdata map gewoon verwijderen, die maakt hij zelf opnieuw aan.

Ook in de instellingen even nagaan of het maximale schijfgebruik voor previews en cache niet te hoog staat (standaard 50gb ofzo?).

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Die .irdata map geeft aan dat hij maar 128 MB is. Klopt dit dan niet? Ook staat deze map in mijn map 'afbeeldingen' en niet in mijn documenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Verwijderd schreef op maandag 6 april 2020 @ 18:41:
Die .irdata map geeft aan dat hij maar 128 MB is. Klopt dit dan niet? Ook staat deze map in mijn map 'afbeeldingen' en niet in mijn documenten.
Ligt er aan waar je catalogus staat. Elke catalogus heeft er naast een lrdata map met de zelfde naam. Als je lightroom opent en naar de catalogus instellingen gaat kun je daar zien waar hij staat meen ik.

Anders even een programma als TreeSize Free gebruiken (of op Mac GrandPerspective) om te kijken waar de meeste data staat?

https://www.jam-software.com/treesize_free

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:53

bobcom

Dedicated dabbler

Heb mijn foto's (ca 30k, in totaal iets van 500 Gb) ook extern staan, en mijn LR catalogus plus 1:1 previews nemen om mijn werkschijf zo'n 50Gb in beslag. Zou dus kunnen. Als ik naar elder ga sla ik mijn catalogus dezelfde externe schijf op als mijn foto's. Dan kan ik foto's en catalogus van de ene computer naar de andere meeslepen, en zijn mij bewerkingen altijd in sync.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor jullie antwoorden!

De foto's die ik heb geïmporteerd zijn op mijn externe harde schijf 280 GB. Ik heb geen 1:1 previews toegevoegd, dus dat lijkt me dan veel in dit geval? Maar misschien zijn het dan inderdaad de previews, ik ga dat eens checken met Grand Perspective.

Is het ook een optie om de catalogus op de externe harde schijf te plaatsen? Naarmate ik meer foto's krijg zal de interne schijf van mijn computer dat niet meer kunnen verwerken denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:53

bobcom

Dedicated dabbler

Verwijderd schreef op maandag 6 april 2020 @ 20:35:
Dank voor jullie antwoorden!

De foto's die ik heb geïmporteerd zijn op mijn externe harde schijf 280 GB. Ik heb geen 1:1 previews toegevoegd, dus dat lijkt me dan veel in dit geval? Maar misschien zijn het dan inderdaad de previews, ik ga dat eens checken met Grand Perspective.

Is het ook een optie om de catalogus op de externe harde schijf te plaatsen? Naarmate ik meer foto's krijg zal de interne schijf van mijn computer dat niet meer kunnen verwerken denk ik..
Weet niet of dat veel is - zal ook van het aantal foto's afhangen. Als je niks bewerkt hebt is de catalogus klein, maar als je veel foto's hebt kunnen de previews (previews.lrdata) aardig in de papieren lopen. Een preview van een 2 Mb jpeg is vast niet 12 keer zo klein als die van een 24 Mb raw file.

Truc van catalogus op externe harde schijf, samen met foto's werkte altijd bij mij.

[ Voor 23% gewijzigd door bobcom op 06-04-2020 22:07 ]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok dank je. Het zou inderdaad kunnen dat de bestanden groot zijn.

Verplaats je dan tijdens het bewerken in Lightroom de foto's steeds weer naar de interne harde schijf? Of bewerk je ze ook vanuit de externe schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Verwijderd schreef op maandag 6 april 2020 @ 22:45:
Ok dank je. Het zou inderdaad kunnen dat de bestanden groot zijn.

Verplaats je dan tijdens het bewerken in Lightroom de foto's steeds weer naar de interne harde schijf? Of bewerk je ze ook vanuit de externe schijf?
Die laat je gewoon op de externe schijf staan natuurlijk. Anders moet je telkens in Lightroom weer aangeven wat het nieuwe pad van de foto's is zodat hij deze kan vinden.

Voor jou zou ik aanraden óf een grotere (extra) interne schijf te kopen of gewoon alles op een externe schijf te zetten. Voor de snelheid is het wel bevorderlijk als je een SSD gebruikt om de catalogus (+ previews) op te zetten.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok. Dank je. Ik ga ermee aan de slag.

(Ik moet wel bekennen dat het me zelf niet zo logisch lijkt om de catalogus steeds heen en weer te slepen tussen externe schijf, laptop en desktop). Ik had gehoopt dat de catalogus en previews niet zoveel ruimte zouden innemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Verwijderd schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 14:35:
Ok. Dank je. Ik ga ermee aan de slag.

(Ik moet wel bekennen dat het me zelf niet zo logisch lijkt om de catalogus steeds heen en weer te slepen tussen externe schijf, laptop en desktop). Ik had gehoopt dat de catalogus en previews niet zoveel ruimte zouden innemen.
De catalogus is niet zo groot en is ook een apart bestand van de previews (.lrdata). Je kan de catalogus dus prima verplaatsen, die is maar een fractie van de previews map.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dan vraag ik me toch af of ik iets verkeerds heb gedaan... Wat is dan die 90 gb op mijn (interne)harde schijf? Ik heb namelijk geen slimme voorvertoningen aangemaakt..
En kan ik alleen de catalogus verplaatsen zonder de previews?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Verwijderd schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:58:
Ja, dan vraag ik me toch af of ik iets verkeerds heb gedaan... Wat is dan die 90 gb op mijn (interne)harde schijf? Ik heb namelijk geen slimme voorvertoningen aangemaakt..
En kan ik alleen de catalogus verplaatsen zonder de previews?
Het gaat ook niet om slimme voorvertoningen maar alle voorvertoningen en afhankelijk van de instellingen tikt dat best aan ja.

Nogmaals, de catalogus (.lrcat) staat los van de previews map (.lrdata). Je kan de catalogus dus gewoon verplaatsen zonder problemen. Ook kun je de previews map (.lrdata) helemaal verwijderen zonder problemen, deze worden vanzelf weer aangemaakt.

www.maartendeboer.net

Pagina: 1