Toon posts:

Regeling voedingsventilator

Pagina: 1
Acties:
  • 235 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi mensen,

Ik heb al verschillende forums doorgelezen en hier ook gezocht, maar heb toch nog een vraag. Ik draai momenteel een servertje onder Linux (ik ben daar nog best een newbie in), toch voor mekaar gekregen om internet te delen met 2 andere winclients (o.a. met hulp van hier). Nu maakt dat servertje best wel een herrie. (PII 233 asus mobo, nieuwe kast met voeding).

m'n vraag is nu.. hoe kan ik de ventilator van mijn voeding uit, of langzamer laten draaien.. moet ik dan met een of andere jumper werken? Heb echt geen idee...

ik ga iig m'n HD proberen te dempen met behulp van die elastieken. Weet iemand hoe je de HD na verloop van een tijd op non-actief kan stellen in Linux?

Bij voorbaat dank,

Tim

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:18

Cr3ator

1 bar is geen bar

<UTFS>

mgoed... als je ff rondkijkt zul je zien dat je hiervoor je voeding moet openschroeven en dan de fan op 7V/5V aan moet sluiten. Hierdoor gaat ie langzamer draaien en issie stiller... Ik heb 'm op 7V. gezet en dat werkt perfect.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Verwijderd

Topicstarter
ok perfect.. nog iemand een idee hoe de HD op standby te zetten onder linux?

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 12:13

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

je moet wel uitkijken met spul dat standaard een fan heeft om dat uit te zetten. misschien beter een kwalitatief betere dus stillere fan erin zetten

Verwijderd

Topicstarter
ok perfect.. nog iemand een idee hoe de HD op standby te zetten onder linux?

Verwijderd

Topicstarter
huh? hoe kwam die dubbele post van mij hier? hehe vreemd.. bedankt voor de waarschuwing, maar nu zit ik dus nog steeds met die HD vraag.. iemand een idee?

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb die voeding dus opengeschroeft, maar die fan zit gewoon met 2 draadjes vast op de printplaat.. geen stekkertje ofzo. Nog ideeen om dat ding langzamer de laten draaien? In de bios kan ik het niet in stellen, misschien software matig? Of toch een nieuwe voeding kopen? :'(

Ik heb hetzelfde probleem een paar dagen geleden ook gepost in de sectie Hardware, toen kreeg ik dit berichtje van Foxyman:

als je de ventilator van je voeding wilt uitzetten, moet je gewoon de voedingskabels van je fan doorknippen. Je kan ook een baybus maken, zodat je desgewenst je ventilator uitzet - of op 7 volt laat draaien - of op 12 volt laat draaien.
En DOC is een betere plaats voor dit topic.

Dus bij deze probeer ik het hier :) Dat doorknippen van die voedingskabels had ik al bedacht.. alleen zou toch graag een beetje koeling willen hebben... hij sprak over een baybus, wat is dat precies en hoe moet ik te werk gaan? bij voorbaat dank,

Tim

Verwijderd

Of jezelf aanleren te slapen met veel herrie. ;)

Verwijderd

Kan je er niet gewoon een weerstandje tussen zetten?
Lijkt mij het makkelijkste.

• T-h-i-j-s
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-04 13:18

T-h-i-j-s

koffie? ja lekker :)

Je harddisk een spindownen onder linux kan met het progje "hdparm". Erg krachtig progje. Lees eerst ff de documentatie, want je kan de boel er ook flink mee verneuken. suc6!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ff de temperatuur in de bios bekeken van m'n Mobo.. die werd (nadat ie een dag aanstond) 28 graden Celcius. Is dat heet voor een PII233 die als server fungeert? Zoniet dan kan ik overwegen om toch die fan uit te schakelen... kan iemand me ff raad geven aub? thx!

Verwijderd

Draden door knippen en dan vanaf je molex aansluiting draden verlengen terug je voeding in.

Verwijderd

Topicstarter
molex? sorry n00b hier.. je bedoelt zo'n voedingstekker van de cd-rom speler bijv.?

Verwijderd

Nee joh....draden in de voeding zelf al onderbreken en doorverbinden!!! niet terug van de molex...dat ziet er niet uit!

Verwijderd

Topicstarter
hehe leuk dat jullie me willen helpen.. maareh ik snap nog niet wat ik moet doen :)

what the fock is a molex.. en hoe moet ik die draden dan onderbreken van de voedingsfan en waaraan doorverbinden?

thx.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-08 14:26

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Op maandag 06 augustus 2001 21:23 schreef Timboke het volgende:
molex? sorry n00b hier.. je bedoelt zo'n voedingstekker van de cd-rom speler bijv.?
Dat heeft u juist begrepen... :)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Topicstarter
fijn dat ik dat juist begrepen heb :) alleen dat is toch zo'n witte stekker.. moet ik die open maken ofzo? en welk draadje dan doorverbinden? hehe sorry hoor, maar kan iemand me het ff duidelijk uitleggen :) thx!

Verwijderd

Topicstarter
kan iemand uitleggen hoe? zie bovenstaande vraag

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-05 21:45
gebruik een kroonsteentje of koop ff een nieuwe molex, moet je alleen wel draadje deraan kenne zetten, lukt overigens wel met punttangetje

Verwijderd

Kijk hier maar eens staat het helemaal perfect uitgelegd http://www.fanbus.com/faq/fanfaq.htm

en dit is de startpagina http://www.fanbus.com/
Er zit echter wel een schakelaar tussen maar die moet je er tussen uit denken.
Lijkt me dat het nu wel duidelijk moet zijn. Ik zou inderdaad gewoon een kroonsteentje gebruiken.

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

Dat van die 7 volt fans is een goed idee, maar het kan stiller. Ik heb een P1 233Mhz teruggeklokt naar 200 en voorzien van een groot koellichaam. Vervolgens de voeding (en de kast) helemaal opengemaakt zodat lucht door natuurlijke convectie langs de koelvinnen omhoog kan stromen. De harddisk komt op last van het bios na twee minuten tot stilstand, en vanaf dan is het systeem dus *volledig* stil.
Dit machientje heeft drie jaar lang m'n faxen en voicemailtjes opgevangen, internet-gateway gespeeld, en dankzij een Hauppauge kaart ook nog eens als tv gediend.

l'art pour l'art

Verwijderd

Topicstarter
Erg goed idee art! alleen.. heb jij de CPU fan ook uitgeschakeld? Zo niet.. dat ding maakt ook nog flinke herrie!
Pagina: 1