Offertes zonnepanelen, verschillende adviezen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vreesie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-06 11:29
Zoals zovelen, zijn wij thuis ook aan het orienteren om zonnepanelen aan te schaffen.

Ondertussen hebben wij verschillende offertes opgevraagd en uiteraard krijgen wij verschillende adviezen waardoor we door de bomen het advies niet meer zien.

De verschillen die we krijgen beginnen al in het aantal panelen en de manier waarop ze geplaatst kunnen worden.

De ene leverancier zegt dat er 8 stuks op ons dak passen, de ander 10 en weer een ander komt uit op 11.
Vandaag is er een adviseur (de enige adviseur die fysiek langs is geweest) en die heeft alles ingetekend en die geeft weer aan hoe andere op 10 stuks ingetekend hebben weer niet kan (5x2). Hij kwam weer uit op 4x 2 en 2 losse panelen, waarbij er weinig tot geen symmetrie terug te vinden is in de opstelling.

Vervolgens adviseert hij LG 340Wp panelen aangezien dit (volgens hem de beste) panelen zijn die er op dit moment zijn en moeten we absoluut niet kiezen voor Chineze panelen.

Als ik de andere leverancier contact en vraag waarom zij kiezen voor Chinese panelen in plaats van LG panelen, krijg ik een antwoord dat zij in het verleden ook met LG panelen hebben gewerkt maar volledig zijn overgestapt naar Chinese panelen, omdat LG zich bezig houdt met heel veel verschillende bedrijfstakken en de Chinese leverancier zich volledig richt op zonnepanelen en daardoor kwalitatief beter zijn.

Wie te geloven..

Hierbij de 2 offertes waar ik nu het meest serieus bezig ben:

Offerte 1:
10x DMH325M6A-120BB 320WP panelen (10 jaar product garantie)
10x Optimizer
1x SolarEdge SE3000 HD Wave omvormer (12 jaar garantie)
Opgewekte Energie: 2.911kWh
Prijs: €4100 na btw teruggave

Installatie: 2x5 panelen portrait op een rij

Offerte 2:
10x LG Neon 340 Full Black LG340N1K-V5 panelen (25 jaar product garantie)
10x Optimizer
1x Solar Edge SE 3000H omvormer
Opgewekte Energie: 2295kWh
Prijs: €5390 (na btw teruggave). Als ik vandaag nog beslis kan er nog €250,- van af :+

Installatie: 2x 4 panelen op een rij en 2 "losse" panelen naast een dakraam. Geen symmetrie.

De panelen komen op de voorkant van de woning en ligt op het Zuid Oosten, maar meer richting het oosten (OZO eigenlijk dus). Bij offerte 2 is gerekend met een ligging op het oosten waardor het rendement waarschijnlijk hoger zal zijn.
Bedrijf van offerte 1 heeft volgens hun echt gekeken naar de ligging van de woning, naar de zonnefactor van mijn woonplaats en helling van het dak. Hier heeft hij een fomule op los gelaten.

Het bedrijf van Offerte 2 is aangesloten bij de SGZE en Zonnekeur. Of bedrijf 1 hierbij aangesloten is kan ik niet terug vinden. Wel (zeggen ze) 1 van de grootste van NL te zijn en doen ze 2000 installaties per maand op dit moment.

Kortom, 2 totaal verschillende offertes, adviezen en prijzen. What to do..

Er zit 1000 euro verschil tussen de offertes. Is dit te rechtvaardigen door te kiezen voor LG panelen in plaats van Chinese panelen?
Zijn de prijzen sowieso competetief?
Volgens mij is de omvormer van Offerte 1 een verouderd model en is de omvormer in Offerte 2 de opvolger

Advies wordt zeker gewaardeerd

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04:21
Offerte 2, met "vandaag beslissen is extra korting", zou ik meteen klaar mee zijn.

De offertes lijken heel veel op elkaar, waarbij ik denk dat bedrijf 2 voor gemak gaat, niet prutsen om netjes 5 panelen op een rij te krijgen, gewoon 4x2 + 1x2
Ik zou offerte 1 nemen: stuk goedkoper, wel mooi 1 vlak met panelen. verschil in vermogen slechts 200 Wp.

Huidige prijsniveau volg ik al even niet meer, dus dat weet ik niet.

[ Voor 9% gewijzigd door MeTooPV op 06-04-2020 17:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
En waarom passen er geen vijf naast elkaar?
Zou toch wel mooier ogen denk ik. Foto's en maten van dak plaatsen?
Heb je schaduw? Nee.... Dan geen solar edge, toch in ieder geval niet van hun want veels te duur.
Één euro per wp is zat. En de Chinezen maken uitstekende panelen.
Tien panelen van 200 en dan 30 montage materiaal is 2300 ,daar komt 900 omvormer bij en 1000 montage, maakt 4200.
En dan gaat btw er nog af. En Chinezen heb je ook voor 130 euro.
Succes met kiezen hi

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vreesie
persoonlijk heb ik ook de voorkeur voor 5 naast elkaar, echter zit er op mijn dak een schoorsteentje in de weg.

Net even snel met google maps gekeken. Het dak van mij en mijn buurman is zo'n 11.4 meter. Dus mijn dak is zeker 5.5m

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wRoWR_sYfo0TOnlgd4Rk_36ULHc=/f/image/ttjZLe7wjPsjPx1T4vpJlmPl.jpg

Zonneplan (van offerte 1) kwam met deze tekening aan en kwa opstelling is dat natuurlijk het mooiste:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/flmFFEW8ux49YyfPeOk0oorZZVE=/f/image/iAhPQLf0aJy0yzLRTv2Sn76c.png

Op de plek waar ik de foto genomen heb staat een boom die zo nu en dan wat schaduw geeft op het dak en ook het schoorsteentje zorgt voor wat schaduw, vandaar dat ze allemaal met de solardedge zijn gekomen

Op Sun-Solar heb ik het volgende in mijn mandje gestopt:

10x LG Paneel a €228 ps = €2280
1x SolarEdge Omvormer: = €900
10x Optimizer a +/- €50 per stuk = 500
Montagemateriaal = €400

Dat is voor +/- 4100 aan materiaal.

Dit staat volgens mij gelijk aan Offerte 2, waarbij ik een factuur krijg van €6270.-

Dat betekend dus ruim 2000 euro voor de installatie van de set. Lijkt me erg prijzig voor een paar uurtjes werk. of zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 3% gewijzigd door Vreesie op 06-04-2020 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Ja dat zei ik al dat het prijzig is. Tussen de 1.0 en 1.2 euro per wp komt heel vaak voor. Zeker met panelen die 100 euro goedkoper zijn. Als je toch 230 voor paneel wil geven neem dan panasonic hit, die zijn stukje kleiner dus kun je verder van schoorsteen af houden

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zou naar 2x1 mtr panelen kijken. (maar de LG's kunnen ook)

Hoogte = 4m16 en rechts van de schoorsteen heb je 2m25 breed.
Dat zijn allemaal 2x1 mtr panelen. 10 stuks op een enkelfase string omvormer.
Solaredge niet nodig.

En wat voor schoorsteen is het? Ventilatie?
Kun je hem vervangen voor zoiets?

https://www.groene-energi...ventilatie-afvoeren/p-1a/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rtuGGMCyfkaaHjEgZrwBizpgdHU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hZzdzrk3EbFFew4beX6cSutn.jpg?f=fotoalbum_large

En hoe ziet de andere kant van het dak eruit?

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-04-2020 20:51 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04:21
Dat oogt als een CV schoorsteen, geen beluchting. Dus je kan niet zonder, helaas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Warmtepomp aansluiten dan kan die ook weg ;)

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-04-2020 07:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AequitasII
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:14
Wij hebben in januari 5400Wp laat plaatsen voor iets meer dan 5000 euro. De partijen doe bij ons aan huis kwamen vroegen bijna het dubbele of boden veel minder panelen aan voor veel meer geld. Niet naar luisteren dus.
Check even bij Solar Bouwmarkt wat ze voor je kunnen doen. Hele goede ervaringen mee. Zij hebben ons legplan ook gemaakt. Zie mijn topic hierover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vreesie
Dank allemaal.

Ik vermoed ook wel dat er wat te besparen zal zijn als alle spullen zelf aangeschaft worden en dat er een installateur langs komt om het allemaal aan te sluiten. Dit is in ieder geval iets wat ik niet zelf kan.

Wat betreft het schoorsteentje op het dak. Ik vermoed dat dit een pijp voor de mechanische ventilatie is.
Achter mijn douche cabine loopt een koker met daarin een rooster.
Beneden de badkamer zit de wc en daar zit ook een rooster.
Zojuist heb ik even op zolder gekeken en de koker vanaf de badkamer loopt achter een schot in een pijp. Kon nog niet goed zien waar deze pijp naar toe loopt, maar ik vermoed dat deze naar het dak loopt. Kan het allemaal nog niet zo goed zien ivm beperkte ruimtes Maar indien dit het is, dan kan de "schoorsteen" vervangen worden voor een speciale dakpan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4KMwT8AFyNz-45kiTOPU71Zds9A=/f/image/HmegzFfKJkiwon8MyVZ9xzb5.jpg

Paar vragen die me dan toch nog wel rest:

* Als de schoorsteen vervangen kan worden voor een "dakpan", dan heb ik geen solardedge systeem nodig. Indien het niet kan, heb ik dan wel een SolarEdge nodig? Dit in verband met schaduwval

* Het is me nog steeds niet duidelijk of ik nou moet kiezen voor de LG Panelen of voor Chineze panelen, zoals bv de DMEGC DMH325M6A-120BB zoals voorgesteld in 1 van de offertes. Is de meerprijs van de LG panelen het prijsverschil waard. 25 jaar garantie is natuurlijk wel fijn in plaats van 10. Ook qua nazorg kan je makkelijker terugvallen op LG dan op bv DMEGC?

* En is het nu wel of niet mogelijk om 5 panelen op een rij te hebben zoals voorgesteld door Zonneplan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/flmFFEW8ux49YyfPeOk0oorZZVE=/f/image/iAhPQLf0aJy0yzLRTv2Sn76c.png

Volgens EnergieWonen (Offerte 2) was dit niet mogelijk en hij kwam met een indeling zoals hieronder (sorry even gemaakt via Excel, ben er niet zo handig in :+ )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p0J1I0-Bv2DEtZuckNZAQch0j3w=/f/image/yqTpLvLJjMknK9B4NLYOBVwB.png

Uiteraard heeft de 2x5 opstelling mijn voorkeur.
@AUijtdehaag is dat zo te bepalen op basis van de foto's die je kan zien?

Panelen aan de andere kant van de woning heeft niet veel zin wat ik begrepen heb. Er is daar beperkte ruimte, schaduwinvallen door de dakkapel en de liggin (WNW)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GfNA755yw_hgL4-SbfARVv4u3c4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dSox6sjCCpp2Gw2PBmv9XGCN.png?f=fotoalbum_large

Dank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dus de pijp is een "natuurlijke" afvoer van lucht, zonder mechanische ventilator eraan?
Die enkel ventileert als het waait dus?

Vervangen voor zo een klober ventilatiepan en meteen een itho ventilatie met RV sensor eraan vastmaken.
Eventueel met CO2 sensor (maar dat is luxe)
De klober gaat haaks door het dak, dus niet recht omhoog, dus wellicht het gat door het dakbeschot wat aanpassen.

Je hebt geen cv ketel?

Dan heb ik het volgende bedacht:
Op zuidoost, 12x LG (of DMEGC, wat je wilt)
Op noordwest 4x panasonic hit kuro 330 Wp in landscape (96 cell en hoog voltage)
Landscape ivm niet doorkruizen rijen cellen met schaduw. 1590 x 1053
1x SMA omvormer 4.0 1AV-41

Eventueel 1 Tigo optimizer naast raam/opbouw op zuid oost(maar ik denk dat het niet nodig is ivm SMA shade-fix. Eventueel later toevoegen)

Geen solaredge, want niet echt schaduw, en je geld kan je beter stoppen in meer panelen dan in optimizers.
Keuze DMEGC of LG is aan jou. LG is wat handiger in garantie claimen. (maar panelen gaan zelden stuk, en verouderen gelijkmatig)
De panasonic zijn nodig ivm hoger voltage op een 2x mppt stringomvormer.

Noordwest is vooral handig als salderen is vervallen, voor meer direkt verbruik in de namiddag (inductiekoken etc)

Ik GOK 30 cm breed en 32 cm hoog voor een pan.
(aan deze gok kunnen geen rechten ontleend worden, je hebt vast wel zelf een rolmaat in huis)
En zoals altijd geldt: meten = weten, gokken = dokken en gissen = missen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YB0kbbqwYrc1L0GBEugpHNIwb-0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pXylhxRrHWZkmy1lFhXBmenW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n9A3Fz10GKqQltv0hIQEPze65Nw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/6ModAid5OJ3teD7h7oiXUFwS.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZbhsejhQ2IIvtJ3iFNFD61rKhgo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LeeRYMD2dB74aWILym5y76vy.jpg?f=fotoalbum_tile

Welke omgeving? Misschien kunnen we gerichter een installateur zoeken.

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-04-2020 12:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-06 17:27
Mijn ervaring met welk paneel of welk systeem is het beste komt meestal neer op het volgende simpele gegeven:
Een installatur kan meestal via zijn groothandel(s) aan een bepaald soort panelen en omvormers komen. Hoe meer hij hetzelfde kan wegzetten, hoe makkelijker het voor hem is. De meeste mensen hangen dus een lulverhaal op over waarom zijn merk omvormer, paneel en systeem het beste zijn. Het zou ze te prijzen staan als ze gewoon zeiden waar het op stond:
"Wij kiezen voor zo weinig mogelijk maatwerk en gaan voor het merk wat ons zo weinig mogelijk moeite en geld kost".
Vragen of LG of chinees beter is staat gelijk aan afvragen of Dacia, Renault, Peugeot, Volkswagen, Audi of Ferrari de beste auto maakt. Voor iedere situatie en budget is er een auto, vaak maakt het niet uit voor dagelijks gebruik. Maak je dus niet veel zorgen of je LG of iets anders besluit, dat maakt niet uit. De Panasonics kunnen handig zijn bij afwijkende maatvoering.

Nog 1 ding over de ventilatie, als je er overheen kunt bouwen met een ventilatiepan is tekening 2 @AUijtdehaag een perfect mooie optie voor 12 panelen. Doe hem dan ook een lol en koop SMA omvormer erbij :D

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vreesie
wow, wat een reacte. Dank je wel!

Ik woon in Purmerend en heb hier stadsverwarming en heb hier dus geen CV ketel.
Panelen op NW heb ik niet aan gedacht, maar dat is inderdaad ook nog wel een optie.

In jouw tekening leg je ook een paneel over dat witte bolletje wat rechts naast de dakkapel staat. Ik probeer te herleiden waar deze voor is, maar kan dat niet terug vinden.

Dit is wel een mooie opstelling op deze manier, maar ben wel benieuwd wat het ong gaat kosten en wat het geschatte rendement hier van zal zijn.

Wij verbruiken nu met ons gezin zo'n 4600kWh op jaarbasis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je kan het bij elkaar klikken eventueel bij
https://www.solar-bouwmarkt.nl/
https://www.solar-outlet.nl/
https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/

Heeft @koevlaas2 niet "even" tijd? Die komt uit jouw buurt.

Witte bolletje is misschien de riool ontspanning (ontluchting/beluchting)

Waar je (of je installateur) naar moet kijken hoe het uitkomt met de rails en de ventilatiepan.
"Over" de ventilatiepan met rails lukt niet, wel met een paneel.

En zoals ik al eerder aangaf. METEN = WETEN.
Ik GOK de maten vanuit een foto... Niet op vertrouwen dus.

Je wekt 4536 kWh hiermee op volgens sunnydesignweb (3e foto en <kies nieuw project>)
Maar ook de richting en helling van het dak is gegokt. (ik heb niet meer info gekregen)

Edit: en je groepenkast en dergelijke? Allemaal up to date? Kan de meter terugtellen of salderen?
Advies is om deze te gebruiken voor een 4000 watt omvormer.
Hoe kom je vanuit de meterkast bij de omvormer?

[ Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-04-2020 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 13:11
@Vreesie
Heb je ook een google maps afbeelding van je huis en omgeving ?
Kunnen we meteen de Solaredge afschieten waarschijnlijk.

Als je op dat dak niet veel last van schaduw van hoger huis vlak bij, of een lel van een boom is solaredge nemen vanwege een ontluchtings pijp wel een rare oplossing. Het kost je een paar honderd Euro meer en brengt je dan .. niets behalve monitoring per paneel.
Vreesie schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 12:35:

Jouw tekening leg je ook een paneel over dat witte bolletje wat rechts naast de dakkapel staat. Ik probeer te herleiden waar deze voor is, maar kan dat niet terug vinden.
Zou dat wellicht riool ontluchting zijn ?
Als je alleen toilet op BG hebt kan het goed op die hoogte in dak.

[ Voor 33% gewijzigd door jacovn op 07-04-2020 13:11 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vreesie
ja natuurlijk. bij deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MaS2gn7-eiLO-MP6_8Ows1iDZlY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V6adyk4NeS8VukopPYTbA2kS.png?f=fotoalbum_large

Hoekhuis. Wil ook mijn adres wel geven, maar liever via DM ipv hier in een forumpost

Dakpannen heb ik trouwens ook gemeten. Deze zijn 34x30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Adres is niet nodig, bovenkant is noord mag ik aannemen.
Dak is dus op zuid/oost gericht.

Er lijken wel redelijk grote bomen zuid/te staan die niet zo ver weg zijn.
Nu maakt de zon een parabool achtige boog, en afhankelijk van seizoen hoger of lager.
Naar zuid/west is er minder hinder.

Dus met geluk is in seizoen dat er blad aan de bomen zit de zon er al boven rond middaguur, en dan heb je er minder last van.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vreesie
.

[ Voor 99% gewijzigd door Vreesie op 08-04-2020 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vreesie
.

[ Voor 98% gewijzigd door Vreesie op 08-04-2020 19:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Kun je met dit soort zonnige dagen even kijken wat voor schaduw de bomen op je dak geven.
Als je wegens Corona thuis zit, elk half uur een foto van je dak maken en je weet precies hoe de schaduw van iets je dak beïnvloedt.

=> verder de zomer in stijgt de zon meer, maar komt er ook meer blad aan de bomen
<= eerder dan nu staat de zon lager maar geen blad aan de bomen (november, december,januari, februari, maart)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-06 16:46
AUijtdehaag schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 12:42:
Je kan het bij elkaar klikken eventueel bij
https://www.solar-bouwmarkt.nl/
https://www.solar-outlet.nl/
https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/

Heeft @koevlaas2 niet "even" tijd? Die komt uit jouw buurt.

Witte bolletje is misschien de riool ontspanning (ontluchting/beluchting)

Waar je (of je installateur) naar moet kijken hoe het uitkomt met de rails en de ventilatiepan.
"Over" de ventilatiepan met rails lukt niet, wel met een paneel.

En zoals ik al eerder aangaf. METEN = WETEN.
Ik GOK de maten vanuit een foto... Niet op vertrouwen dus.

Je wekt 4536 kWh hiermee op volgens sunnydesignweb (3e foto en <kies nieuw project>)
Maar ook de richting en helling van het dak is gegokt. (ik heb niet meer info gekregen)

Edit: en je groepenkast en dergelijke? Allemaal up to date? Kan de meter terugtellen of salderen?
Advies is om deze te gebruiken voor een 4000 watt omvormer.
Hoe kom je vanuit de meterkast bij de omvormer?
Ik ben momenteel in Purmerend aan het werk, in de Weidevenne.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Pagina: 1