RAM voor schoollaptop upgraden?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shrek Wozawski
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 02-05 17:32
Hallo, voor school heb ik een Dell Latitude 3190 2-in-1 aangaschaft. Het apparaat heeft een Intel Pentium Silver N5000 CPU en 4gb RAM-geheugen. Ik houd ervan om wat te experimenteren met allerlei software, wat deze laptop niet zo goed kan handelen. Zo worden de prestaties na een paar Word-documenten, browser tabbladen en andere kleine dingen al aanzienlijk minder.
Is dit te verhelpen met het upgraden van het RAM-geheugen? Is het aan te raden om dat voor deze laptop te doen (als dat überhaupt mogelijk is)? En naar wat voor RAM-opslag moet ik dan zoeken? (Als ik het goed begrepen heb is 8gb de max.) Of zijn er andere dingen die ik beter kan doen/upgraden om de prestaties te verbeteren?
Ik ben nieuw in het hardware-gedeelte van pc's, dus weet er niet al te veel vanaf. Ook is dit mijn eerste Tweakers-topic, dus zeg het aub wanneer ik iets verkeerd doe.
Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Shrek Wozawski schreef op maandag 6 april 2020 @ 16:41:
Hallo, voor school heb ik een Dell Latitude 3190 2-in-1 aangaschaft. Het apparaat heeft een Intel Pentium Silver N5000 CPU en 4gb RAM-geheugen. Ik houd ervan om wat te experimenteren met allerlei software, wat deze laptop niet zo goed kan handelen. Zo worden de prestaties na een paar Word-documenten, browser tabbladen en andere kleine dingen al aanzienlijk minder.
Is dit te verhelpen met het upgraden van het RAM-geheugen? Is het aan te raden om dat voor deze laptop te doen (als dat überhaupt mogelijk is)?
Lijkt niet mogelijk te zijn bij deze laptop.
En naar wat voor RAM-opslag moet ik dan zoeken? (Als ik het goed begrepen heb is 8gb de max.) Of zijn er andere dingen die ik beter kan doen/upgraden om de prestaties te verbeteren?
Ik ben nieuw in het hardware-gedeelte van pc's, dus weet er niet al te veel vanaf. Ook is dit mijn eerste Tweakers-topic, dus zeg het aub wanneer ik iets verkeerd doe.
Alvast bedankt!
Verkeerd is niet het goede woord, maar er wordt wel verwacht dat je zelf ook wat huiswerk doet ;)
Ik zou zeggen scherp je Google-Fu wat bij en met de zoekterm "Dell Latitude 3190 ram upgrade" kom je er al binnen een paar minuten achter dat het niet upgradebaar schijnt te zijn.

Ik vrees dat je hoedanook weinig kan doen qua performance, de onderdelen zijn niet te verwisselen en de N5000 SoC is ook niet bepaald een krachtpatser, die loopt qua prestaties ongeveer gelijk aan een PC van een jaar of 7-8 oud :p

[ Voor 8% gewijzigd door Wintervacht op 06-04-2020 16:53 ]

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shrek Wozawski
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 02-05 17:32
Bedankt voor de snelle reactie! Ik heb inderdaad wel wat gezocht naar informatie over ram upgrades voor de laptop, maar ik kon zelf niet duidelijk vinden of het wel of niet mogelijk is. Maar dan is het makkelijk gezegd gewoon niet mogelijk en zit ik opgescheept met een rommellaptop, maar het zij zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-06 13:37

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Uit de handleiding:
Memory
Table 1.
Memory specifications Features Specifications

Minimum memory configuration 4 GB

Maximum memory configuration 8 GB

Type DDR4 (on-board memory)

Speed 2400 MHz
Het lijkt erop dat 8gb mogelijk is, al denk ik ook dat de term 'on board memory' er voor zorgt dat je dan het complete moederbord mag vervangen en het goedkoper is om een ander systeem aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Firestorm schreef op maandag 6 april 2020 @ 17:18:
Uit de handleiding:

[...]

Het lijkt erop dat 8gb mogelijk is, al denk ik ook dat de term 'on board memory' er voor zorgt dat je dan het complete moederbord mag vervangen en het goedkoper is om een ander systeem aan te schaffen.
Er zijn inderdaad ook uitvoeringen met 8GB ram, ook met andere CPU/SoCs, maar precies de term 'onboard memory' betekent m.i. dat het vastgesoldeerd zit op het mobo.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.