Aankoop van tweede SSD voor mijn huidige systeem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek een?
Ik wil graag een tweede SSD met een behoorlijke grootte toevoegen aan mijn huidige systeem. Ik heb slechts 255 GB op mijn interne schijf tot mijn beschikking en het is gewoon niet genoeg voor alle games/programma's die ik erop zou willen hebben.

Wat is je budget?
Zo'n 150 euro is hopelijk voldoende.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, zolang het maar werkt en compatible is met moederbord en dergelijke (als dat uberhaupt iets is waar ik me zorgen over moet maken).

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Mijn huidige systeem bestaat uit de volgende componenten:

Moederbord: ASRock AB350M-HDV - M-ATX

Grafische kaart: Gigabyte GeForce GTX 1060 G1 Gaming 3G

Behuizing: Fractal Design Focus G - Midtowermodel ATX

RAM: Crucial - DDR4 8 GB

Voeding: Corsair CX-M Series CX450M

SSD: Crucial MX300

Processor: AMD Ryzen 5 1400

Alvast bedankt voor de hulp!

Beste antwoord (via Verwijderd op 07-04-2020 11:14)

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 09:23
reviews: Ssd Best Buy Guide - Maart 2020

M2 SSD is een type slot op je moederbord. Je kunt dan een SSD direct op je moederbord schroeven. Voordeel is dat ie sneller is dan s-ata en weinig ruimte inneemt. Ook heb je geen kabels / voeding nodig. Met jouw budget kun je prima een 1TB M2 drive kopen.

Waar gebruik je het systeem voor? Wellicht is het nog het overwegen waard om een 500GB SSD te kopen en de rest van je budget in extra werkgeheugen te stoppen (16GB).

[ Voor 63% gewijzigd door NoepZor op 06-04-2020 16:32 ]

De wijzen komen uit het Oosten!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Waarom 2 en waarom pak je niet gelijk een m.2 ssd?
En wat heb je zelf al gevonden? Eigen inzet is wel verplicht bij vragen...

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wintervacht schreef op maandag 6 april 2020 @ 15:53:
Waarom 2 en waarom pak je niet gelijk een m.2 ssd?
En wat heb je zelf al gevonden? Eigen inzet is wel verplicht bij vragen...
Ik zou graag een tweede hebben zodat ik niet alle bestanden op de een of andere manier hoef te verplaatsen van mijn oude SSD en Windows opnieuw moet installeren. Ik wil graag een 2e SSD die gewoon naast mijn huidige kan functioneren waar ik dan meer games en dergelijke op zou kunnen installeren. Ik weet niet wat een m.2 SSD is.

Tja, iets vinden is een kwestie van de SSD categorie openen op een site. Voila. Ik weet echter weinig van computers en heb geen idee of een SSD compatible moet zijn met een moederbord of wat dan ook, en of deze die ik random link zou werken met de componenten die ik al heb. Het enige wat ik weet is dat er een nog een open ruimte voor een sata kabel naast de aansluiting van de huidige SSD op m'n moederbord zit waar een 2e SSD dan (hopelijk) aangesloten zou kunnen worden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor

M2 SSD is een type slot op je moederbord. Je kunt dan een SSD direct op je moederbord schroeven. Voordeel is dat ie sneller is dan s-ata en weinig ruimte inneemt. Ook heb je geen kabels / voeding nodig. Met jouw budget kun je prima een 1TB M2 drive kopen.

Waar gebruik je het systeem voor? Wellicht is het nog het overwegen waard om een 500GB SSD te kopen en de rest van je budget in extra werkgeheugen te stoppen (16GB).

[ Voor 63% gewijzigd door NoepZor op 06-04-2020 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
NoepZor schreef op maandag 6 april 2020 @ 16:29:

Ah, I see. Bedankt voor de uitleg! Die Nvme-drives in de review die je linkt zijn dus ook M2 SSDs? Is inderdaad wellicht een goed idee; ik ben niet zeer sterk met kabels net houden, en als het ook nog eens betere prestaties levert, heeft het alleen maar pluspunten.

Is het dan de meest wijze keuze om voor die Kingston te gaan die in de best buy guide naar voren komt? Het is iets over het budget, maar dat tientje is nog te doen I suppose.

Extra RAM heb ik inderdaad ook wel eens overwogen. Ik speel atm vooral spellen van enkele jaren geleden zoals Total Warhammer die het extra geheugen niet nodig hebben, maar daar kan binnenkort verandering in komen met aankomende titels. Als ik het in de toekomst zou willen upgraden, dan zou dat toch een kwestie zijn van gewoon een tweede 8 GB ernaast op het moederbord plaatsen, correct? Kan niet hetzelfde type zijn omdat die niet meer geproduceerd wordt - is dat een probleem?

Oh, en ik neem aan dat een M2 SSD dan op deze plaats op het moederbord bevestigd moeten worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bgE6RrKCQa-i8Pmsia_713dgUgw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x2dtV0EPgrVVIUwJ8Bbak1MD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

NoepZor schreef op maandag 6 april 2020 @ 16:29:

Let er even op dat niet iedere M.2 ook daadwerkelijk een NVMe is.
M.2 is de form-factor, er zijn ook SATA SSD's in een M.2 behuizing.

Hebben wél het voordeel dat je geen kabels en voeding hebt, maar niet het voordeel van de toegenomen snelheid. (Het zijn gewoon SATA-600 drives.)

Met deze link krijg je alle M.2 NVMe's vanaf 500G, gesorteerd op prijs:
categorie: Solid state drives

Wil je specifiek op zoek naar een NVMe, is deze optie in de pricewatch belangrijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LkIcfeXsKS3OhopuasvS7eS1Z9g=/f/image/zmkm5CiKb4cHI9Cb2IC88jTp.png

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
Op dat moederbord zit in ieder geval een M2 slot met PCIe (= NVME) en sata gecombineerd. Een 1TB drive ligt nog binnen budget, denk dan aan een Crucial P1, Intel 660p of soortgelijke.

Je pijltje staat overigens correct. Daarnaast kun je gewoon meerdere SSD’s in je systeem hebben. Dr enige limiet is het aantal aansluitingen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kickasz
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Ik heb zelf gisteravond de Crucial P1 1TB besteld. Dit is zo ongeveer de goedkoopste 1TB NVME M2 SSD met iets langzamere prestaties, maar wel een hele goede prijs.

Qua prestaties schijnt het volgens verschillende Youtube video's ook weinig uit te maken. Het verschil tussen een SATA SSD of NVME is doorgaans kleiner, in vergelijking tot een SATA HDD en SSD. Je gaat het snelheidsverschil dan ook niet echt merken tussen een dure en een goedekope NVME.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de hulp, iedereen! Heb uiteindelijk toch de iets snellere Kingston genomen in de hoop dat dit nog vele jaren een respectabele drive zal blijven, ook voor mijn volgende computer.
Pagina: 1