Wat doen deze schroeven in vredesnaam in mijn dakkapel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jvameyde
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 03-01 23:48
Had nooit verwacht dat mijn eerste tweakers post op een klus/woningforum zou zijn, maar goed het wordt hem toch echt.

Ik heb een oude arbeiderswoning waarbij ik een lekkage kreeg op mijn dakkapel. Bij nader onderzoek bleek dat er van binnenuit behoorlijk lange schroeven geplaatst zijn waarvan enkele lichtjes door het daklood geperforeerd waren. Het dak is gefixed en de schroeven zijn (mogelijk niet allemaal, maar in ieder geval alles wat de dakdekker kon vinden) met een slijptol afgekort/afgestompt. Vervolgens is er een nieuwe laag dakleer overheen gegaan.

Er zitten echter nog behoorlijk wat van deze lange schroeven aan de binnenzijde en de dakdekker heeft geen idee wat de functie ervan is. Heeft iemand hier enig idee wat de functie van deze schroeven is en of ik ze beter kan laten zitten of losschroeven? Zie foto’s voor een duidelijk beeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OXeB-o-HZ2EMraBLg18ydmUCJm4=/f/image/Bu6fn4mtJF66Or23GW7X5JTz.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/53G1g8Q6B92scjYDd3_g7T5I53Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M2WZ4gqap0JJj06pMEZcer93.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast dank voor jullie expertise!

Beste antwoord (via jvameyde op 06-04-2020 16:29)

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Daar zitten je plafondplaten mee vast?

Veel figuren hebben geen complete schroevenverzameling en dan gebruiken ze iets wat te lang is...

[ Voor 57% gewijzigd door kabeltjekabel op 06-04-2020 13:50 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Daar zitten je plafondplaten mee vast?

Veel figuren hebben geen complete schroevenverzameling en dan gebruiken ze iets wat te lang is...

[ Voor 57% gewijzigd door kabeltjekabel op 06-04-2020 13:50 ]

• jvameyde
Klinkt inderdaad logisch maar tegelijkertijd zou ik ook denken dat deze plafondplaten 'liggen' op die middenbalk en de zijkanten van de dakkapel toch? Of is dit gewoon extra bevestiging?

En dan nog snap ik niet waarom er zoveel gebruikt zijn los van het formaat. Ik denk dat er per vlak (van de totaal twee) wel iets van 12+ schroeven zitten. Zo zwaar zijn die plaatjes toch ook weer niet?

Of één of andere neuroot heeft dit ding ooit gemaakt met het idee 'zit lekker vast zo'.

[ Voor 13% gewijzigd door jvameyde op 06-04-2020 14:23 ]

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:55
jvameyde schreef op maandag 6 april 2020 @ 14:22:
Klinkt inderdaad logisch maar tegelijkertijd zou ik ook denken dat deze plafondplaten 'liggen' op die middenbalk en de zijkanten van de dakkapel toch? Of is dit gewoon extra bevestiging?

En dan nog snap ik niet waarom er zoveel gebruikt zijn los van het formaat. Ik denk dat er per vlak (van de totaal twee) wel iets van 12+ schroeven zitten. Zo zwaar zijn die plaatjes toch ook weer niet?

Of één of andere neuroot heeft dit ding ooit gemaakt met het idee 'zit lekker vast zo'.
Een simpel gipsplaatje schroef je al om de 15cm omdat je scheuren op de naden wilt voorkomen.
Dus ik vind het nog weinig.

Als je zeker wilt weten waarom die schroeven er zitten moet het plafond eruit.

Vermoed dat kabeltjekabel het goed heeft.

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-01 02:43
Maar als ik het goed begrijp, heb je maar wat onbekende schroeven uit de constructie gedraaid omdat je je afvraagd waar die van zijn?

• jvameyde
Bedankt voor de reacties, dan draai ik wat kortere schroeven erin en weet ik dat dit aantal dus 'normaal' kan zijn voor deze gipsplaatjes.

En Pizza_Boom: nee dat begrijp je niet goed ;) Lees mijn oorspronkelijke post en dan zie je dat enkele van deze schroeven een lekkage hebben veroorzaakt. De dakdekker heeft hier wat van teruggeslagen / afgestompt en voila, ontzettend veel (te lange) schroeven werden blootgesteld terwijl hij op het dakkapel aan het werk was.
Pagina: 1