Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdelange99
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 08-05 23:35
Beste Tweakers,

Hierbij het raarste computerprobleem wat ik ooit mee heb gemaakt. Laat met het even uitleggen:

Sinds kort heb ik een nieuwe bureauplek op zolder ingericht met twee monitoren. Ik gebruik een laptop (Hp Pavilion Gaming 15-cx0675nd) die één HDMI poort heeft, dus voor de tweede monitor heb ik een docking station aangeschaft.

Eerst had ik een Dell D6000 universele dock met USB-A en USB-C mogelijkheid. Hierop had ik aangesloten: ethernet, toetsenbord, muis en HDMI.

Kort nadat ik deze dock in gebruik nam, kwam ik erachter dat mijn toetsenbord en muis af en toe begonnen te haperen. Na ellendig veel proberen te wisselen tussen USB-A en USB-C, en andere aansluitingen op de dock (bijvoorbeeld alleen toetsenbord in de dock en de rest in mijn laptop), kwam ik tot de conclusie dat de dock niet goed werkte met mijn laptop. Op een andere computer werkte de dock helemaal goed, zonder issues.

De Dell D6000 dock heb ik geretourneerd, en vervolgens heb ik een HP G5 USB-C dock aangeschaft. Ik dacht dat het misschien aan het DisplayLink protocol zou liggen en de G5 gebruikt dat niet.

Helaas, ook op deze nieuwe dock haperen mijn toetsenbord en muis af en toe. Als ik iets kopiëer naar bijvoorbeeld een externe harddisk wordt het haperen bijna continu, ongeacht of de harddisk op mijn laptop of op de dock is aangesloten. Mijn toetsenbord valt steeds uit/gaat weer aan, en mijn muis reageert steeds even niet. Windows ziet toetsenbord en muis wel continu als gewoon aangesloten.

Wanneer ik mijn toetsenbord/muis direct in mijn laptop plug blijven ze wel gewoon werken, alleen zijn de kabels net te kort om dat permanent zo te houden.

Hier komt het bijzondere:
Zodra ik geluid afspeel; muziek, een filmpje, game, etc, is het probleem helemaal weg!
Het maakt niet uit of de audio loopt via de 3.5mm jack van de dock, de 3.5mm jack van mijn laptop en zelfs de speaker van mijn laptop en een USB geluidskaart (al dan niet op de dock aangesloten).

Als er überhaupt audio wordt afgespeeld is het probleem weg. Mute ik bijvoorbeeld het YouTube filmpje, dan komt het probleem ook direct weer terug. Er is verder ook geen negatieve impact op kopiëersnelheden en van alles wat ik aansluit op de dock treft het probleem enkel aangesloten toetsenborden/muizen. Bestanden kopiëren naar een externe schijf op de dock blijft ook op een consistente snelheid gaan.Mijn geluidskaart hapert ook niet als ik die op de dock aansluit.

Ik heb contact gehad met HP hierover, en volgens hun is de G5 een zakelijk product voor hun zakelijke laptops. Over precies dezelfde problemen met de Dell D6000 willen ze zich niet uitlaten. Ze willen me een andere dock laten aanschaffen met minder poorten voor bijna hetzelfde geld die wel compatibel zou zijn met mijn laptop.

Nog een keer retourneren heb ik geen zin in eigenlijk, zeker omdat het gewoon werkt als ik audio afspeel. Hoe dat precies kwam kon het mannetje van HP support mij niet vertellen, en hier echt hogerop een ticket van maken wilde hij ook niet omdat mijn laptop niet in de ellenlange lijst met compatibele modellen staat (en dit soort docks zijn toch vrij universeel compatibel?).

Wat ik verder heb geprobeerd:
- Windows herinstallatie (1x 'schoon', 1x de OEM versie)
- BIOS één update terugdraaien, verder terug wil hij niet
- Driver- en firmware-updates checken voor zowel dock als laptop
- Ander toetsenbord/muis
- Slehts één monitor aangesloten houden (zowel op dock als direct)

Weet iemand hier raad mee?
In de tussentijd heb ik als ik geen audio nodig heb een noise track op z'n aller zachtst aan staan. Ik hoor hem zelf niet maar de dock werkt als een zonnetje.

[ Voor 8% gewijzigd door sdelange99 op 06-04-2020 13:06 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:35

jgj82

Ja, maar = nee

Heb je iets van powersaving voor je usb-poort aanstaan? Het lijkt of hij de verbinding dicht wil gooien zodra er geen data overheen gaat en dit door het constante dataverkeer van je audiostream tegengehouden wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdelange99
jgj82 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:11:
Heb je iets van powersaving voor je usb-poort aanstaan? Het lijkt of hij de verbinding dicht wil gooien zodra er geen data overheen gaat en dit door het constante dataverkeer van je audiostream tegengehouden wordt...
Maakt geen verschil als ik "selectieve usb-onderbreking" aan of uit zet in windows power management. In de bios zit daar verder geen optie voor. Maar hij valt juist vaker uit als er wél load is, tenzij er audio speelt (ongeacht of dat via de dock loopt of niet)

[ Voor 3% gewijzigd door sdelange99 op 07-04-2020 12:17 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdelange99
bump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:04
De dock is volgens hp niet compatible met je laptop. Wellicht zou je een docking station kunnen gebruiken die wel compatible is met je laptop.

Ik vermoed dat de dell en hp docking stations die je hebt geprobeerd van dezelfde techniek/chip gebruik maken. Er zijn zoveel varianten van protocollen op usb-c dat het goed mogelijk is dat deze docks inderdaad niet op jou laptop werken.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeWimme
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20-12-2022
Geachte,
onlangs ben ik ook tot thuiswerk verplicht. Op het bedrijf is alle IT hardware van Dell, behalve de printers. Voor het thuiswerken kreeg ik van het bedrijf een Dell dock D6000, een Dell-scherm, een Dell toetsenbord en muis + de optie om een oude uitleenlaptop of mijn eigen laptop te gebruiken. Ik koos voor mijn eigen laptop, een recente HP Spectre, die ik even aan de IT afdeling moest afgeven om de VPN te installeren en af te stellen. Ik ben zelf IT-amateur, dus het opstellen thuis was voor mij niet echt een probleem. Ik heb thuis echter nog een Microsoft muis die me beter in de hand ligt. Na aansluiting van alle apparatuur werkte alles prima, maar ook de muis haperde soms. In Firefox was het minder, met de browser Brave was het hinderlijk, maar in Office was het bijna onmogelijk te werken. Zelf heb ook ik een aantal Firmware-updates gedaan, herstarts enzo. Ook de helpdesk van mijn bedrijf of Dell hadden geen antwoord. Zelf dacht ik ook dat het een software probleem was of het feit dat mijn laptop van HP is. Tot ik vanmorgen besliste om de perfect werkende Microsoft muis (als hij rechtstreeks op pc is aangesloten, sinds de dock er is, is die op de dock aangesloten) te vervangen door de Dell-muis van het werk meegekregen (Dell-muis op de dock). Op voorhand dacht ik nooit dat dit iets kon oplossen. (USB is USB). Maar alle problemen zijn nu opgelost. Blijkbaar werkt een Dell-dock enkel of beter met Dell hardware er op aangesloten. Dat ze daar bij Dell geen antwoord op hebben vind ik wel beschamend. Hopelijk kan ik iemand met deze informatie helpen
Pagina: 1