Plaatsing speakers 7.1.4

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Threster be
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-10 02:26

Threster be

Do or do not, there is no try

Topicstarter
In het nieuwe huis wil ik 7.1.4 Atmos surround voorzien. Ik kom op de setup hieronder uit. Er zijn vele richtlijnen te vinden, maar gezien de beperkte ruimte lijkt mij deze setup het meest optimaal. Ik hoor graag jullie feedback of andere tips! :)

Front, Center en sub aan te kopen uit de B&W 600 serie. De overhead luidsprekers (kruisjes op tekening) worden ingebouwd in het plafond. De sides en rears worden voorzien op 1 meter hoogte, model B&W M1.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ieaynCGOnxyFLzBEwG82G8DYyNM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8XUbCH16U3OPujWwIyfaruvt.png?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Threster be op 09-04-2020 02:24)

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07-10 22:09
Threster be schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 22:00:
Hieronder de meubels ingetekend.

1. hoogte van sides en rears

De side luidspreker bij de 1-persoonszetel staat op een losse M1-stand. Met luidspreker komt dit 109 cm hoog. Vandaar dat ik rears en de andere side luidsprekers op dezelfde hoogte wou vasthangen.

Ik kan de andere speakers ook op 1m50 ophangen en naar beneden richten. Maar dan zitten ze dus niet allemaal meer op dezelfde hoogte, da's minder belangrijk?

2. Atmos speakers naar binnen

Dolby en andere guides raden aan om de overheads in lijn te plaatsen met Left en Right Fronts. Dat is voor de Right Front hier al niet meer zo. In de 1-persoonszetel hoor je sowieso al enkel overheads van je linkerkant.

Als ik de overheads meer naar binnen toe zet, zullen de andere twee ook niet meer in lijn staan met Left Front. Nu heeft de persoon die het dichtst bij de ramen zit, nog overheads boven zich. Als ik de overheads verder weg van de ramen zet, hoort die de overheads enkel nog van rechts (kijkend naar de TV).
Sowieso heb je als je achteraan in de L-zetel zit, de overheads boven je en niet achter je. Dus als ik de overheads nog verder van de muur zet, heb je enkel nog overheads voor je.

De eenvoudige oplossing is de zetel dichter bij de TV plaatsen, dat plan was helaas niet girlfriendproof ;(
Ik heb al een heleboel nuttige feedback gehad! Als jullie met deze info nog tips hebben, ik hoor het graag!

[Afbeelding]
Omdat je rears zo kort op de luisterposities hangen komen deze iets hoger waarschijnlijk beter tot z'n recht, kan je ze nog een beetje volume geven zonder dat je doof wordt als je er recht naast zit, of als je in de andere hoek zit je ze nauwelijks hoort.

De atmos speakers, ik denk dat als je ze zo kort op de wand plaatst je door de reflectie van de muren je nog meer het idee krijgt dat ze van achter komen of opzij en niet boven of voor je, ofwel het doet afbreuk aan het ruimtelijk beeld/imaging. En dat je rears wat hoger hangen helpt ook niet mee, dat bijt elkaar een beetje 😉

De sides staan dan wat lager, maar ik denk niet dat je daar in de praktijk wat van merkt.

Persoonlijk zou ik het denk ik bij 5.2(4🙂).2 houden in jou geval, maar 7.1.4 is natuurlijk wel tof 👌

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:06
Mooie opstelling! Ik zou de RL en RR nog iets dichter bij elkaar zetten. Ik ken het M1 model niet, misschien kun je deze aan de muur bevestigen? Maar misschien is het voor het zicht wel beter om deze helemaal in de hoek te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet je ze zeker dat je voor de 600 serie van B&W wil gaan? Het frequentie verloop van die luidsprekers is all over the place.

https://www.audioholics.c...eviews/b-w-603/conclusion

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjaRoel
Ik zou de surround speakers hoger hangen, dan heb je minder last van volume verschillen, misschien kan je je opstelling qua meubels er ook in tekenen?

En ik zou de atmos speakers wat verder naar binnen plaatsen, bijvoorbeeld op 1/3 uit de wanden.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-10 18:59

Jag

Precies wat @DjaRoel zegt! Surrounds hoger en atmos wat meer naar binnen.

Ook een 2e sub is een aanrader; zeker als je op meerdere posities goed sublaag wilt hebben. Een 2e sub dempt namelijk de invloed van staande golven. En dat is een nobel doel want de kwaliteit van het sublaag maakt of breekt een HT!

[ Voor 10% gewijzigd door Jag op 06-04-2020 14:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:11
Kijk op de site van dolby, kom je alle mogelijkheden tegen qua 'beste' plaatsing aldus dolby zelf:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5AYjiT5ILgiBclc7KcUadGJAFoY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tWJF09XVwZs0uwoukcEiH44n.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb er wel veel aan gehad :)

@Jag
Logisch toch dat ze daar de beste plaatsing hebben staan, ik ga er vanuit dat de TS snapt dat hij het moet aanpassen naar de thuissituatie en niet zijn muur afbreekt om een speaker te plaatsen :+

@Threster be
Waar ga je je bank plaatsen? Je hebt best wel wat ruimte. Je kan (om een idee te hebben) altijd eens bij mijn uploads kijken, ik heb zelf ook een 7.2.4 installatie. En zoals jag al aangaf als tip, heb ik daar 2 subwoofers (met minidsp) aanrader.

[ Voor 81% gewijzigd door LuisjeNL op 07-04-2020 08:25 ]

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ja alleen hebben ze bij Dolby wel een soort ideale huiskamer met veel ruimte achter de bank. Veel Nederlandse huiskamers zijn toch wat kleiner en staat de bank tegen de achtermuur. Dat maakt wel uit, daar moet je wel rekening mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ziet er goed uit. Alleen de bank tegen de muur zetten is het laatst wat ik zal doen. Dit gaat heel erg ten kosten van geluidsbeeld en geluids kwaliteit. Bank op 2/3 van je kamer is beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Verwijderd schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 08:30:
Ziet er goed uit. Alleen de bank tegen de muur zetten is het laatst wat ik zal doen. Dit gaat heel erg ten kosten van geluidsbeeld en geluids kwaliteit. Bank op 2/3 van je kamer is beter.
Dat moet maar net kunnen natuurlijk. Wat bedoel je met dat het ten koste gaat van de geluidskwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 19:14
Is het niet beter om voor 5.1.2 te gaan in een ruimte van 3x4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jag schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 10:18:
[...]

Dat moet maar net kunnen natuurlijk. Wat bedoel je met dat het ten koste gaat van de geluidskwaliteit?
Je hebt bij een luister positie dicht op de muur het meeste last van de ruimte resonaties en reflecties van de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Verwijderd schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 20:38:
[...]

Je hebt bij een luister positie dicht op de muur het meeste last van de ruimte resonaties en reflecties van de muur.
Dat laatste denk ik dat je gelijk hebt. Qua ruimte resonanties zijn die anders maar niet zozee minder tegen wand. Ze vinden plaats tussen twee overstaande wanden, niet alleen in de hoek ofzo. Je hebt wel een verzameling buiken en dus meer laag bij de wand, maar dat is makkelijker eq en dan een gat in de response: dat deel mis je gewoon. Je hebt ook minder overlast naar buren als je laag eruit eq ed als je tegen de achterwand zit, ook serieus voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Threster be

Threster be

Topicstarter

De side luidspreker bij de 1-persoonszetel staat op een losse M1-stand. Met luidspreker komt dit 109 cm hoog. Vandaar dat ik rears en de andere side luidsprekers op dezelfde hoogte wou vasthangen.

Ik kan de andere speakers ook op 1m50 ophangen en naar beneden richten. Maar dan zitten ze dus niet allemaal meer op dezelfde hoogte, da's minder belangrijk?

Dolby en andere guides raden aan om de overheads in lijn te plaatsen met Left en Right Fronts. Dat is voor de Right Front hier al niet meer zo. In de 1-persoonszetel hoor je sowieso al enkel overheads van je linkerkant.

Als ik de overheads meer naar binnen toe zet, zullen de andere twee ook niet meer in lijn staan met Left Front. Nu heeft de persoon die het dichtst bij de ramen zit, nog overheads boven zich. Als ik de overheads verder weg van de ramen zet, hoort die de overheads enkel nog van rechts (kijkend naar de TV).
Sowieso heb je als je achteraan in de L-zetel zit, de overheads boven je en niet achter je. Dus als ik de overheads nog verder van de muur zet, heb je enkel nog overheads voor je.

De eenvoudige oplossing is de zetel dichter bij de TV plaatsen, dat plan was helaas niet girlfriendproof ;(
Ik heb al een heleboel nuttige feedback gehad! Als jullie met deze info nog tips hebben, ik hoor het graag!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wpudnZuhsFlEcIbGziJGHBG2MUg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h7fyG1k5G6xkWbHjMnQC8AJM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat hangt van je situatie af. Gelukkig zijn de woningen hier super geïsoleerd. En vind zelf ook wel fijn dat de explosies in de film de zelfde beleving geven als de melkbussen geweld bij oud en nieuwe.

Ik weet nog dat we bij oud en nieuw echt moeite hadden om de explosies in de oorlog film te onderscheiden van de melk bus explosies _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:11
@Threster be

Maar als je nu de bank verder naar voren doet en dan een smal tafeltje tegen de muur met allemaal rotzooi leuke dingen die je vriendin leuk vind? :+

Maar met die bank tegen de muur zou ik 4 hoogtespeakers lekker laten en voor 2 gaan.

Lichtpuntje...

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
Threster be schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 22:00:

[Afbeelding]
Omdat je rears zo kort op de luisterposities hangen komen deze iets hoger waarschijnlijk beter tot z'n recht, kan je ze nog een beetje volume geven zonder dat je doof wordt als je er recht naast zit, of als je in de andere hoek zit je ze nauwelijks hoort.

De atmos speakers, ik denk dat als je ze zo kort op de wand plaatst je door de reflectie van de muren je nog meer het idee krijgt dat ze van achter komen of opzij en niet boven of voor je, ofwel het doet afbreuk aan het ruimtelijk beeld/imaging. En dat je rears wat hoger hangen helpt ook niet mee, dat bijt elkaar een beetje 😉

De sides staan dan wat lager, maar ik denk niet dat je daar in de praktijk wat van merkt.

Persoonlijk zou ik het denk ik bij 5.2(4🙂).2 houden in jou geval, maar 7.1.4 is natuurlijk wel tof 👌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Threster be

Threster be

Topicstarter
LuisjeNL schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 22:45:
@Threster be

Maar als je nu de bank verder naar voren doet en dan een smal tafeltje tegen de muur met allemaal rotzooi leuke dingen die je vriendin leuk vind? :+

Maar met die bank tegen de muur zou ik 4 hoogtespeakers lekker laten en voor 2 gaan.
Het is wel een idee om op een dedicated film avondjes de bank wat naar voor te zetten. In de praktijk zullen we waarschijnlijk te lui zijn om dat te doen... :O
De reden om voor 4 ipv 2 overheads te gaan is heel praktisch: tijdens de stevige verbouwing kunnen er nu kabels en overheads ingebouwd en weggewerkt worden in het plafond. Later niet meer...
DjaRoel schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 22:46:
[...]

Allright, rears en een van de sides gaan dan 1,5 a 1,6 meter hoog aan de muur!

De overheads worden CCM362`s . Nu heb ik drie van de vier overheads op 60 cm van de wanden ingetekend. Hoever moeten deze van de muur hangen, om minder reflecties te hebben? Pakweg een meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
Threster be schreef op woensdag 8 april 2020 @ 01:40:
[...]

Het is wel een idee om op een dedicated film avondjes de bank wat naar voor te zetten. In de praktijk zullen we waarschijnlijk te lui zijn om dat te doen... :O
De reden om voor 4 ipv 2 overheads te gaan is heel praktisch: tijdens de stevige verbouwing kunnen er nu kabels en overheads ingebouwd en weggewerkt worden in het plafond. Later niet meer...

[...]

Allright, rears en een van de sides gaan dan 1,5 a 1,6 meter hoog aan de muur!

De overheads worden CCM362`s . Nu heb ik drie van de vier overheads op 60 cm van de wanden ingetekend. Hoever moeten deze van de muur hangen, om minder reflecties te hebben? Pakweg een meter?
Ja, ik denk dat een meter al genoeg is. Ligt ook aan de hoogte van je plafond, hoek van inval is hoek van terugkaatsing, dus je kan zelf bepalen wanneer je geen last meer hebt van directe reflexies vanaf de muur.

Pagina: 1