Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streamz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-07 14:56
Er zijn een paar dingen die ik in mn nieuwe huis wil regelen. Bij de start van de bouw ben ik eea aan het uitzoeken geweest, eisen waren simpel+robuust. Simpel, als in geen programmeerwerk, Rasberries, flashen van devices etc. Robuust, als in "het moet het gewoon doen.

Gekeken naar bedraad KNX, maar dat vlug laten varen vanwegen extra kosten die de bouwer rekent.

Toen uitgekomen bij Jung/Gira Enet, ziet er fool-proof uit, goede interface, makkelijk te installeren en te bedienen. Enet IP Gateway, app, paar dimmers en schakelaars, klaar.

Echter, ik zie nu dat die IP Gateway eol is. En dat je nu eigenlijk de Enet server moet hebben. Wat een beetje te gortig wordt denk ik voor wat ik wil.

Wat ik wil is dat sommige verlichting 's avonds gedimd aangaan (WC, gang) en enkele schakelaars en dimmers in een scene of los kunnen bedienen. That's it.

Nu kan ik gewoon zo'n IP Gateway halen, instaleren en "bevriezen," maar zijn er wellicht andere non-intrusive, simpele en robuuste oplossingen? Ik kom tijdens zoeken automatisch uit bij uitgebreide, of zelf in elkaar te programmeren mogelijkheden uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Als het toch alleen om lampen gaat, waarom niet gewoon een Hue systeem of iets vergelijkbaars? Met wat je beschrijft hoeft er verder helemaal geen domotica aan te pas te komen lijkt me.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-07 12:31
Helemaal zonder programmeren kan niet. Persoonlijk ben ik ook voorstander van bedrade systemen, omdat die ook zonder internet en smartphone het gewoon blijven doen (al verlies je mss soms enkele extra snufjes, main functionaliteit blijft).
Heb je al eens gekeken naar Shelly, die hang je achter de bestaande schakelaar (of je steekt een drukknop als dat beter uitkomt), en ook zonder netwerk kan die de lamp blijven aansturen. Verbinding is via WIFI, dus je hebt alle vrijheid om er extra intelligentie bovenop te leggen met wat jij wil.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-07 21:49
Mijn advies zou ook Hue zijn. Tegenwoordig heb je de Friends of Hue switches (onder voor Gira die worden gemaakt door Senic), waardoor je makkelijk je traditionele switches kunt vervangen. Bewegingssensors voor de toiletten en een schema voor de lichten in de gang.

Edit: en sluiten trouwens ook prima aan op zaken als Google Home en Apple Homekit. Kun je dus ook aansturen via stembesturing en combineren in routines.

[ Voor 22% gewijzigd door AgeOfPanic op 06-04-2020 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-07 19:00

HeroS

SmartHome Nerd

Streamz schreef op maandag 6 april 2020 @ 12:21:
Er zijn een paar dingen die ik in mn nieuwe huis wil regelen. Bij de start van de bouw ben ik eea aan het uitzoeken geweest, eisen waren simpel+robuust. Simpel, als in geen programmeerwerk, Rasberries, flashen van devices etc. Robuust, als in "het moet het gewoon doen.

Gekeken naar bedraad KNX, maar dat vlug laten varen vanwegen extra kosten die de bouwer rekent.

Toen uitgekomen bij Jung/Gira Enet, ziet er fool-proof uit, goede interface, makkelijk te installeren en te bedienen. Enet IP Gateway, app, paar dimmers en schakelaars, klaar.

Echter, ik zie nu dat die IP Gateway eol is. En dat je nu eigenlijk de Enet server moet hebben. Wat een beetje te gortig wordt denk ik voor wat ik wil.

Wat ik wil is dat sommige verlichting 's avonds gedimd aangaan (WC, gang) en enkele schakelaars en dimmers in een scene of los kunnen bedienen. That's it.

Nu kan ik gewoon zo'n IP Gateway halen, instaleren en "bevriezen," maar zijn er wellicht andere non-intrusive, simpele en robuuste oplossingen? Ik kom tijdens zoeken automatisch uit bij uitgebreide, of zelf in elkaar te programmeren mogelijkheden uit.
Zou kijken naar een HUE of Trådfri. Die zijn uiteraard wel wat beperkt in mogelijkheden om je huis echt slim te maken.

Wil je wat meer kunnen (en niet programmeren) kijk dan eens naar een Homey.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streamz
Shelly had een collega al een keer genoemd. Moest daar niet een extra draad voor getrokken worden? Want dat wordt lastig met een centraaldozensysteem.

Hue. Ga ik even bekijken. Wil Jung schakelmateriaal gebruiken, dus iets erachter is niet verkeerd. Of iets dat dezelfde look heeft.

Dank zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streamz
Goed, wat Shelly Vintage bulbs besteld om mee te experimenteren.

Kost weinig, dus kan geen kwaad. Maar wat een ergenis zeg. Na 100 pogingen is er nu exact 1 lamp in de lucht. Net geprobeerd de tweede toe te voegen, krijg ook de melding dat de lamp in mij wifi netwerk is opgenomen, en dan niets. De discovered devices room komt niet op, ook niet na 2 minuten wachten.

Sowieso is het proces tergend langzaam. Connection lost, no data meldingen, de ene lamp die wel werkt nu reageert soms niet etc.

Ben dr wel klaar mee denk ik.

Dan toch maar Enet? Is wel een heel stuk duurder. Maar als het werkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:23
Je huis gaat toch gebouwd worden? Dan kun je beter regelen om bij elke schakelaar een blauwe draad te laten trekken..

Hij is al gebouwd ..verkeerd gelezen..

Je kan bijvoorbeeld ook voor Z-wave gaan.

En om een impressie te geven wat mogelijk is:

YouTube: Het slimste huis van Nederland met Google Home en Z-Wave

Je zou dus eventueel een blauwe draad kunnen trekken naar de wcd's.

[ Voor 15% gewijzigd door Possible op 21-04-2020 21:10 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:28
Of je gaat gewoon voor Hue als je alleen maar de lampen wil bedienen. Makkelijk te installeren en te bedienen. Kan precies wat jij ermee wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streamz
helaas, ik heb spotjes en hanglampen waar geen Hue in kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-07 23:34
Gekeken naar loxone?, lijkt op KNX maar is opzich goed zelf te regelen.

Alles centraal in je meterkast plaatsen en alles in je huis aansluiten op basis van Utp en je bent er.

Als je een kaal huis heb kan dat zeker, echter wel programmeer werk.

Ken iemand die dit laadt gedaan heeft met 600m utp 😋

[ Voor 10% gewijzigd door Mektheb op 21-04-2020 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:28
Streamz schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 21:23:
helaas, ik heb spotjes en hanglampen waar geen Hue in kunnen.
Wat voor fittingen hebben we het dan over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streamz
GU10, E27 in glas dus de lamp zelf volledig zichtbaar, maar ook bijv Occhio Sento,

Programmeerwerk is uit den boze. Dus alles wat niet plug and play is valt af.

Edit,wacheffe, ik was die Friends of Hue switches vergeten. Als de Selly helpdesk me niet snel helpt ga ik die maar eens proberen.

Edit 2: die helpdesk van Selly heeft in 2 dagen exact 1 berichtje gestuurd, een standaard stappenplan voor handmatige toevoeging, en daarna bleef het stil. Jammer.

Ik kon toch niet laten verder te zoeken. Het (b)lijkt een issue te zijn met DHCP. De Selly's zijn gebaseerd op de ESP8266 Wifi chip. En die gaat niet lekker samen met mijn Cisco Meraki gebaseerde Wifi netwerk en dan met name met de DHCP afhandeling.

Dus statisch IP adres gegeven en dat lijkt nu te werken.

[ Voor 73% gewijzigd door Streamz op 23-04-2020 14:03 ]

Pagina: 1