Ryzen 3950x Build (Gaming en Workstation doeleinden)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samety
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 29-11-2023
Mijn beste mede-tweakers,

Mijn oude i7 4770k systeem is na 7 jaar aan vervanging toe. Heb nagedacht over wat ik precies wil en kwam uit op een 3950x build. Ik weet op veel fronten al heel goed wat ik wil, maar bij sommige onderdelen twijfel ik.

Ik hoop dat jullie mij nieuwe inzichten en logica kunnen verschaffen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gaming, streaming, virtualisatie, IDE, programmeren, office taken, photoshopping etc. Echt een all-round build dus. Ik weet dat een 3900x ook zou voldoen aan mijn werkzaamheden, but money is not a big issue. Futureproofing en 4 extra cores zijn enorm aantrekkelijk. Het idee dat ik een 16 core heb zal mij jarenlang blij houden :)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb niet echt een limiet, maar mijn richtlijn is €2000 (ex GPU en voeding, lees verderop waarom). Als er een goede reden is om dit te overschrijden vind ik het ook prima.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja 2, die twee onderdelen heb ik toegevoegd aan de lijst. Mijn bedoeling is dat zodra de RTX30.. series uit zijn ik er wss een ga aanschaffen (RTX3080Ti). Tot die tijd vind ik het prima overleven met mijn GTX980Ti.

Daarnaast neem ik ook mijn 850Watt voeding mee. Hij doet zijn werk goed en kwam destijds goed uit de reviews, zie dus geen reden om die te vervangen.

Ook neem ik alle randapparatuur en monitor mee. Die ik heb ik weggelaten uit de lijst. Maar voor een totaal plaatje heb ik deze volgende onderdelen: Logitech G Pro wireless mouse, Logitech G513 mechanical keyboard, Asus PG279Q monitor (1440p, 165Hz, IPS).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Wat ik denk allemaal nodig te hebben, heb ik al geplaatst in de lijst hieronder. Ik zou het enorm waarderen als jullie mij van advies en kritiek kunnen voorzien, en onlogische keuzes eruit kunnen pikken.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb niet echt een voorkeur voor merk. Echter het oog wilt ook wat, en vermijd ik lelijke onderdelen |:( En of ik het zie of niet maakt voor mij ook niet echt uit, zolang ik weet dat wat er in het systeem zit mooi is. Uiteraard ben ik gegaan voor een kast met tempered glass, dus hoe mooier van binnen hoe beter. RBG is niet een must, een paar onderelen die RGB zijn is voldoende, bijv de CPU-cooler. RAM hoeft voor mij dus niet RGB te zijn (wel mooi haha).

Ik twijfel het meest over mijn ram keuze, het liefst wil ik een 32GB ram 3600Mhz CL16 kit. Ik weet niet of mijn huidige keuze een goede is. Ik zie dat overal een Ballistix Sport kit wordt aangeraden, maar ik vind die er niet goed uit zien, ook is die geen 3600Mhz CL16.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik waardeer een stille systeem, maar koeling moet er niet enorm onder lijden.Ik denk dat mijn huidige keuze daar in wel zal slagen. Define series staan daar bekend om.

Ga je overklokken?
Momenteel geen plannen voor een overclock, misschien het RAM geheugen. Heb dat nooit eerder gedaan, maar vind het geen probleem om er onderzoek naar te doen.

CPU overklok zou ik in principe wel willen doen, maar precision boost doet zijn werk beter dan een all-core stabiele overklok lees/zie ik bij veel youtubers.

Wat verwacht je van ons?

Ik denk dat jullie na het lezen van de bovenstaande gedeelte grotendeels snappen wat ik verwacht van jullie. Ik wil natuurlijk wel de beste BFB, maar 50% meer betalen voor 25% meer prestaties is voor mij totaal geen probleem. Daarom ga ik ook voor een 3950x ipv een 3900x terwijl die mijn workflow ook aan zou kunnen.

Specifiek zou ik hulp willen bij RAM keuze en CPU-cooler. Daarnaast zou ik graag willen weten wat jullie echt onlogisch vinden. Veel zullen mijn moederbord keuze overkill vinden denk ik, maar dit specifieke bordje schijnt hele goede VRMs te hebben (alhoewel ik niet ga overklokken), en vind ik het er echt mooi uitzien. Daarnaast WIFI AX en 2.5GBS lan zijn welkom.

Ik hoop dat ik jullie van voldoende informatie heb voorzien.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3950X€ 776,77€ 776,77
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 MASTER€ 394,05€ 394,05
1VideokaartenMSI GTX 980 Ti GAMING 6G€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 Tempered Glass Dark Tint Zwart€ 152,75€ 152,75
1WaterkoelingCorsair Hydro H115i RGB Platinum€ 153,05€ 153,05
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G36C16U4B€ 207,53€ 207,53
1VoedingenCorsair RM850€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 223,90€ 223,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.908,05

Beste antwoord (via samety op 06-04-2020 14:29)

• Potenscia
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09-09 09:51
Ik zou sowieso gaan voor dit geheugensetje: pricewatch: Crucial Ballistix RGB BL2K16G36C16U4BL . Verschilt niets met degene die je geselecteerd had, maar wel RGB, dus alleen maar een plus, en je kan het altijd uitzetten met Ballistix MOD utility.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wat heeft de Aorus Master voor voordeel tov Pro ?
(scheelt wel 120,-)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:07

Thomg

Aww yiss

De Unify is de top end moederbord die ik zou halen met een 39XX cpu als budget niet echt een "concern" is.
pricewatch: MSI MEG X570 UNIFY

Ik zou ook een lekker ruime SSD naast je "performance" ssd zetten.

pricewatch: Intel 660p 2TB
of
pricewatch: Adata XPG SX8100 2TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Zou eerder kijken naar pricewatch: Gigabyte Aorus NVMe Gen4 SSD 1TB
pricewatch: Corsair Force MP600 1TB aan SSD dan PCI-e 3.0. je koopt niet voor niets een X570 bord

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Leuk die gen 4, maar hwinfo is van mening dat het zeer gimmicky is.
https://nl.hardware.info/...e-info-ssd-prestatiescore
Wat er daadwerkelijk achter de bus zit is belangrijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Thomg schreef op maandag 6 april 2020 @ 12:31:
Leuk die gen 4, maar hwinfo is van mening dat het zeer gimmicky is.
https://nl.hardware.info/...e-info-ssd-prestatiescore
Wat er daadwerkelijk achter de bus zit is belangrijker.
Je gaat nu niet voor hetzelfde geld een PCI-e 3.0 kopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Behalve dat de PCI-E 3.0 dus sneller is dan de PCI-E 4.0.
Dus ja, wel dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Thomg schreef op maandag 6 april 2020 @ 12:33:
Behalve dat de PCI-E 3.0 dus sneller is dan de PCI-E 4.0.
Dus ja, wel dus.
In oa Photoshop al niet, en je verwisseld de 970 Pro denk ik met 970 evo(plus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samety
Thomg schreef op maandag 6 april 2020 @ 12:21:
De Unify is de top end moederbord die ik zou halen met een 39XX cpu als budget niet echt een "concern" is.
pricewatch: MSI MEG X570 UNIFY

Ik zou ook een lekker ruime SSD naast je "performance" ssd zetten.

pricewatch: Intel 660p 2TB
of
pricewatch: Adata XPG SX8100 2TB
@Thomg

Wow thanks, deze moederbord heb ik helemaal gemist. Het ziet er imho nog beter uit dan die ik had gekozen. Buiten de VRMs die "minder" zijn is deze in alle andere fronten gelijk. De VRMs waren toch overkill. Oh ja, het heeft ook 2 USB poorten minder in de backpanel, maar dat is niet zo erg.

Ik bespaar hiermee toch wel 100 euro bijna, thanks! Dit gebruik ik dan voor een Intel 660p 2TB als ruime SSD.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Potenscia
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09-09 09:51
Ik zou sowieso gaan voor dit geheugensetje: pricewatch: Crucial Ballistix RGB BL2K16G36C16U4BL . Verschilt niets met degene die je geselecteerd had, maar wel RGB, dus alleen maar een plus, en je kan het altijd uitzetten met Ballistix MOD utility.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Hackus schreef op maandag 6 april 2020 @ 12:35:
[...]

In oa Photoshop al niet, en je verwisseld de 970 Pro denk ik met 970 evo(plus)
Heb je gekeken naar mijn link? Je ziet hier de Pro inderdaad bovenaan, maar dan volgt de evo plus voor de gen 4 ssd's langskomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Thomg schreef op maandag 6 april 2020 @ 13:01:
[...]

Heb je gekeken naar mijn link? Je ziet hier de Pro inderdaad bovenaan, maar dan volgt de evo plus voor de gen 4 ssd's langskomen.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/4cAYqqvK5Sq6ZVkET3mcXc-650-80.png
Afbeeldingslocatie: https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/2WiG6QG5rsvPYeBvmsQFdc-650-80.png
Afbeeldingslocatie: https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/CEzaFN9dbyArXLyJhK8C3j-650-80.png
Afbeeldingslocatie: https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/YR5oAupL5jH4gnMYBAt96d-650-80.png
Afbeeldingslocatie: https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/B2G6YnVgpUG6edekqnPrCd-650-80.png
Afbeeldingslocatie: https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/69KyYzezkREQtYfCaXBWpd-650-80.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samety
@Potenscia

Deze module is idd beter! Zo mijn lijst aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Je wilt hiermee dus zeggen dat je het niet eens bent met de beoordelingen van mijn bron.

Prima, maar ik ben het hier niet mee eens. Real world performance is imo het belangrijkste, niet (vooral) sequential reads en writes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samety
Hackus schreef op maandag 6 april 2020 @ 12:23:
Zou eerder kijken naar pricewatch: Gigabyte Aorus NVMe Gen4 SSD 1TB
pricewatch: Corsair Force MP600 1TB aan SSD dan PCI-e 3.0. je koopt niet voor niets een X570 bord
Je hebt gelijk, maar in vele praktijktests en bij langdurig gebruik bleek de 970 Evo Plus toch een tikkeltje beter. Ben een beetje confused, maar ik denk ik beiden niet een misskoop zal zijn.

Moet even uitzoeken wat toch het beste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samety
Hackus schreef op maandag 6 april 2020 @ 12:18:
Wat heeft de Aorus Master voor voordeel tov Pro ?
(scheelt wel 120,-)
Buiten de VRMs en design niet echt veel. Vond het er mooier en meer "premium"uitzien. Ga onderhand toch voor de MSI MEG x570 UNIFY. 100 Euro minder, maar kwa opties vergelijkbaar. Design ook wat neutraler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Aan het einde van de rit zijn ze erg vergelijkbaar, met geen maak je een miskoop.

Lees anders wat conclusies die deze drive benchmarken.

Guru3d vergelijkt ze vaak in de review.
https://www.guru3d.com/ar...4_nvme_ssd_review,20.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samety
Thomg schreef op maandag 6 april 2020 @ 13:25:
Je wilt hiermee dus zeggen dat je het niet eens bent met de beoordelingen van mijn bron.

Prima, maar ik ben het hier niet mee eens. Real world performance is imo het belangrijkste, niet (vooral) sequential reads en writes.
Ik ben het toch eens met @Thomg . En dit was na mijn onderzoek ook mijn conclusie, dus ik blijf toch bij een 970 evo plus.

Thanks voor jullie inzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

samety schreef op maandag 6 april 2020 @ 13:28:
[...]

Je hebt gelijk, maar in vele praktijktests en bij langdurig gebruik bleek de 970 Evo Plus toch een tikkeltje beter. Ben een beetje confused, maar ik denk ik beiden niet een misskoop zal zijn.

Let ook op dat het nu is, met huidig gebruik van software en dat je iets voor langere termijn gaat.
alle software en gamen worden vaak aangepast, waar PCI-e 4.0 alleen maar beter 'uit de test' gaat komen.
Je koopt niet voor niets een X570 bordje ipv X470. Ik zou het ook willen kunnen gebruiken, en straks ook een GPU upgrade doen die PCI-e 4.0 is.(oa RX 5900 XT)
samety schreef op maandag 6 april 2020 @ 13:28:
[...]

Qua VRM hoef je je echt niet druk te maken als je de 3950X niet overklokt.
(draait ook prima op B450 Pro Carbon Gaming Max btw)

[ Voor 25% gewijzigd door Hackus op 06-04-2020 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samety
@Hackus jij hebt ook gelijk. Ik koop idd niets voor niets een X570, daarom ga ik in de toekomst wanneer Gen 4 SSDs duidelijk significant beter zijn er één aanschaffen. De huidige opties hebben mij echter niet sterk kunnen overtuigen tov een 970 Evo Plus.

Een Gen 4 staat zeker in de planning.
Qua VRM hoef je je echt niet druk te maken als je de 3950X niet overklokt.
(draait ook prima op B450 Pro Carbon Gaming Max btw)
Klopt, maar het is toch een fijn idee dat ik dat in de toekomst eventueel wel kan. Ga nu voor een MSI MEG x570 Unify, die heeft ook wat overclockpotentieel heeft denk ik.

Thanks voor het meedenken, appreciate it man!

[ Voor 31% gewijzigd door samety op 06-04-2020 13:40 ]

Pagina: 1