CPU usage 100% - wat te doen?

Pagina: 1
Acties:

• pimmf
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-04-2023
Beste tweakers,

Om te beginnen: ik heb zeer weinig verstand van computers en onderdelen. Ik heb mijn pc nu sinds een jaar en merk dat hij met bepaalde spellen moeite krijgt. Wanneer ik kijk naar de CPU en GPU usage tijdens het gamen valt mij op dat de CPU vaak tegen de 100% aan zit, terwijl de GPU nog geen 40% haalt. Hoe en wat moet ik vervangen om dit op te lossen?

Onderdelen PC:

Processor: i5 3470 with evo 212 cooler (pricewatch: Intel Core i5 3470)
Videokaart: GTX 1060 3GB (pricewatch: EVGA GeForce GTX 1060 3GB GAMING)
Geheugen: 16 GB RAM

Een paar maanden geleden heb ik een soortgelijk topic gestart, daar raadde ze mij aan om een nieuwe GPU te kopen (GTX 1660 super). Echter, zoals eerder gezegd lijkt mij de CPU het probleem? Of zie ik dit verkeerd? Ik hoor het graag! ;)

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:53

Thomg

Aww yiss

Ik snap je vraag niet helemaal.

Als je ziet dat je cpu usage constant op 100% zit in spellen die je speelt, maar je gpu usage niet mee gaat heb je duidelijk een CPU bottleneck? En is dat wat je moet upgraden?

• pimmf
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-04-2023
Thomg schreef op maandag 6 april 2020 @ 11:46:
Ik snap je vraag niet helemaal.

Als je ziet dat je cpu usage constant op 100% zit in spellen die je speelt, maar je gpu usage niet mee gaat heb je duidelijk een CPU bottleneck? En is dat wat je moet upgraden?
Dat is mijn vraag: als mijn CPU op 100% zit, is dit dan de bottleneck? Zoals ik al zei heb ik er geen verstand van.

Mijn vervolgvraag zou dan zijn: welke CPU is een goede vervanger voor mijn huidige? Waar moet ik op letten? Ik hoor het graag.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:53

Thomg

Aww yiss

Kijk eens rond in desktop aankoopadvies, je bent niet de eerste met deze vraag.

• PEBKAC
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18:51
Uit je andere topic :
mitsumark schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 17:58:
Op low (en competitive) settings is je videokaart de bottleneck niet, de processor is het grootste probleem.

Wil je sneller zou ik kijken naar minimaal een i5 9400F met "goedkoop" moederbordje en nieuw geheugen.
Ben je voor 275 klaar en kun je je oude spullen nog verkopen voor 75-100 euro.

Eventueel iets meer future proof een Ryzen 3600, kost misschien 25 euro meer.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:34

br00ky

Moderator Harde Waren

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:00
Je kunt ook de settings omhoog schroeven om je videokaart beter te benutten (en daarmee de processor te ontlasten), maar hoger wordt je fps niet (wel mooier beeld).

En verder inderdaad mijn comment in je vorige topic.

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-01 16:13
Processor ontlasten is ook relatief. Je processor kan voor x beeldjes per seconde data genereren en je videokaart y beelden per seconde renderen op een bepaalde instelling. Het is zoeken qua grafische instellingen dat die twee in balans zijn, zodat je beide optimaal benut. Het wordt verder ook pas een issue als je alle instellingen echt hoog hebt staan en dan nog op een laag percentage GPU usage staat.

De wijzen komen uit het Oosten!

Pagina: 1