Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JGHTJUH
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 31-05 16:04
Hallo,

Afgelopen weekend heb ik lekker gegamed met een vriend van me. Ik heb zo'n ruitje in mn kast en zag dat er best wat stof in de pc zat dus ik dacht laat ik m weer eens schoonmaken.

Ik heb gisteren dus de zijkant even open gehad en met een fijnharige kwast alles afgestoft. De CPU fan heb ik even losgehad omdat daar het meeste stof zat. Ook de videokaart heb ik eruit gehaald en schoongemaakt.

Alles is nu mooi schoon en stofvrij, het enige probleem is dat de pc direct uitvalt als ik m aanzet. In het begin viel de pc na 1-3 seconden uit. Inmiddels na allerlei troubleshooting verschilt het tussen 7-10 seconden. Langer blijft ie niet aan.

De pc gaat dus gewoon aan als normaal ook het geval is. De verlichting van het MoBo gaat aan, alle fans gaan draaien. Ik hoor de HDD's opstarten. Op het MoBo gaan de controle lampjes CPU, DRAM en VGA bij langs. Als het lampje BOOT aan de beurt is valt het systeem uit.

Ik heb uiteraard eerst alles gecontroleerd wat ik had losgehad. Dit had geen succes. Ook heb ik meteen alle randapparatuur afgekoppeld.

Toen heb onderstaande onderdelen los gekoppeld en telkens getest:
- Zonder videokaart;
- Zonder HDD's;
- Zonder SSD;
- Zonder HDD en SSD;
- Zonder RAM;
- Met 1 RAM balkje;
- Beide RAM balkjes geprobeerd in elk slot;
- Alle stekkertjes van de voeding losgehad en weer erin;
- Zonder CPU fan;
- MoBo batterijtje eruit en weer erin.

Als ik zonder RAM de pc aanzet dan blijft ie langer aan maar blijft ie zichzelf herstarten. Maar dit is normaal volgens mij. Hij deed hetzelfde toen mijn RAM geheugen stuk was, Corsair heeft toen nieuw geheugen opgestuurd.

Ik heb geen extra voeding, CPU of moederbord dus dat kan ik helaas niet testen. Ik heb ook geen koelpasta meer dus durf de CPU er niet uit te halen en in te doen. Lijkt me ook eigenlijk niet dat daar iets mee is want de koeling zit vastgeschroefd op zo'n kruis achter het moederbord dus daar is geen beweging in te krijgen (zeker niet met een kwastje).

Hebben jullie wellicht nog ideeën wat ik kan proberen zonder test componenten? Of is er misschien iets wat ik over het hoofd heb gezien wat dit veroorzaakt?

Ik heb de pc zelf gebouwd zo'n 3 jaar geleden. Ik kom er vaak wel uit met computer problemen maar ik heb nu echt geen idee meer wat het zou kunnen zijn. Vooral omdat voor het schoonmaken alles prima werkte. Zou wel heel toevallig zijn als precies nu het MoBo, voeding, CPU o.i.d. stuk is.

Mijn PC bestaat uit deze componenten:
#CategoryProduct
1ProcessorsIntel Core i5-7600 Boxed
1MoederbordenGigabyte GA-B250-HD3P
1VideokaartenPalit GeForce GTX 1060 JetStream 6GB
1Interne harde schijvenWD Blue WD20EZRZ, 2TB
1BehuizingenAerocool Aero-500 (Wit)
1MonitorenAOC 27B1H Zwart
1ProcessorkoelingArctic Freezer i32
1MuizenSharkoon Shark Force Zwart
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16
1VoedingenBitFenix Whisper BWG450M
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 250GB
Bekijk collectie
Importeer producten

Als er geen dingen meer zijn die ik zelf kan proberen zal ik ermee naar een computerwinkel moeten ben ik bang. :-(

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
hoe heb je de CPU fan eruit gehaald (en terug gezet)? Is hierbij het koelblok geheel los gekomen? Al deze al een paar jaar erop zat heb je kans dat deze nu geen goed contact maakt omdat de koelpasta uitgedroogd is (en nu los geweest is).

edit: wat voor kwast heb je gebruikt?

[ Voor 7% gewijzigd door Aragnut op 06-04-2020 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadardar
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-08 00:40
7-10 seconden en daarna uit vermoed ik zo dat de koelpasta niet meer goed zit/uitgedroogd of je hebt het schoon gemaakt en geen nieuwe op gedaan.

[WoW - Kadardh/Daísÿ/Kadarlock @ Draenor]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JGHTJUH
Aragnut schreef op maandag 6 april 2020 @ 11:37:
hoe heb je de CPU fan eruit gehaald (en terug gezet)? Is hierbij het koelblok geheel los gekomen? Al deze al een paar jaar erop zat heb je kans dat deze nu geen goed contact maakt omdat de koelpasta uitgedroogd is (en nu los geweest is).

edit: wat voor kwast heb je gebruikt?
Ik heb alleen de Fan van het koelblok gehaald en het schoongemaakt met een fijnharige syntetische kwast. Dus 2 van die brackets los die de Fan tegen het koelblok gedrukt houden. Toen de fan schoongemaakt en met dat kwastje tussen de vinnen? van het koelblok het stof eruit geveegd.
Kadardar schreef op maandag 6 april 2020 @ 11:42:
7-10 seconden en daarna uit vermoed ik zo dat de koelpasta niet meer goed zit/uitgedroogd of je hebt het schoon gemaakt en geen nieuwe op gedaan.
Het zou wel uitgedroogd kunnen zijn maar ik heb het niet losgehad en het koelblok zit er op vastgeschroefd dus er zit ook geen beweging in..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadardar
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-08 00:40
Dan lijkt het me sterk dat het de koelpasta zou zijn. Als je dat blok er niet af heb gehaald gaat koelpasta normaal gesproken nergens heen.

Zit je CPU fan wel op de CPU_fan header en niet op de temprature header? Je CPU_fan header zit rechtsboven je CPU en de temprature header linksboven (link naar de website van je moederbord. Daar staat een plaatje als je een heel klein stukje naar benden scrolled https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-B250-HD3P-rev-10#kf)

nvm. verkeerd gelezen.

Krijg je wel beeld?

Als ik het zo mag geloven is boot lampje bedoeld voor je HDD. Hebben die wel stroom en zitten die wel vast? Staat je BIOS onder boot nog wel op de juiste HDD/SSD om te booten? Aangezien je de batterij los hebt gehad kan het zijn dat die nu probeerd te booten van een hdd/ssd die daar niet voor bedoeld is maar ik zou dan eerlijk gezegd niet verwachten dat die uitvalt maar zou restarten of een melding geeft met boot device not found

[ Voor 33% gewijzigd door Kadardar op 06-04-2020 12:37 ]

[WoW - Kadardh/Daísÿ/Kadarlock @ Draenor]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Nu online
JGHTJUH schreef op maandag 6 april 2020 @ 12:12:
[...]

Ik heb alleen de Fan van het koelblok gehaald en het schoongemaakt met een fijnharige syntetische kwast. Dus 2 van die brackets los die de Fan tegen het koelblok gedrukt houden. Toen de fan schoongemaakt en met dat kwastje tussen de vinnen? van het koelblok het stof eruit geveegd.

[...]
Oef, syntetische kwast, dan hoop ik dat deze geen statische lading heeft opgebouwd.

Voeding lijkt me redelijk stug, gezien de zaak wel opstart (en zonder geheugen langer aan blijft), maar is niet 100% uit te sluiten.

Alle fans gaan wel draaien, en alle voedingskabels zitten nog wel vast (24 polige, 4 of 8 polige bij de CPU)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JGHTJUH
Kadardar schreef op maandag 6 april 2020 @ 12:32:
Dan lijkt het me sterk dat het de koelpasta zou zijn. Als je dat blok er niet af heb gehaald gaat koelpasta normaal gesproken nergens heen.
...

Krijg je wel beeld?

Als ik het zo mag geloven is boot lampje bedoeld voor je HDD. Hebben die wel stroom en zitten die wel vast? Staat je BIOS onder boot nog wel op de juiste HDD/SSD om te booten? Aangezien je de batterij los hebt gehad kan het zijn dat die nu probeerd te booten van een hdd/ssd die daar niet voor bedoeld is maar ik zou dan eerlijk gezegd niet verwachten dat die uitvalt maar zou restarten of een melding geeft met boot device not found
Lijkt me inderdaad ook dat de koelpasta geen issue moet zijn. Ook snap ik dan niet hoe de pc binnen een aantal seconden weet dat dit het geval is.

Ik heb de SSD en HDD's los van elkaar aangehad en tegelijk en ook zonder HDD en SSD, dit maakt geen verschil. Alle stekkertjes zitten er gewoon goed in. Ook op het MoBo zitten de sata stekkertjes goed. Het batterijtje heb ik overigens als laatste pas losgehad, daarvoor had ie ook al problemen.

EDIT: Ik heb zowel op de SSD (standaard) en 1 van de HDD's een windows installatie staan dus hij zou hoe dan ook 1 ervan moeten pakken dan. Ik heb geen optical drives dus die kunnen niet geselecteerd zijn ook.

Ik krijg helaas geen beeld.. Zal het straks nog proberen door zonder videokaart en dan monitor aansluiten op het MoBo.
EDIT2: Zojuist geprobeerd zonder GPU en scherm rechtstreeks op het MoBo. Dit maakte geen verschil. Ook even weer zonder HDD's geprobeerd en met de SSD aan andere stekkertjes qua stroom en sata maar dit maakt ook geen verschil.
Aragnut schreef op maandag 6 april 2020 @ 12:39:
[...]

Oef, syntetische kwast, dan hoop ik dat deze geen statische lading heeft opgebouwd.

Voeding lijkt me redelijk stug, gezien de zaak wel opstart (en zonder geheugen langer aan blijft), maar is niet 100% uit te sluiten.

Alle fans gaan wel draaien, en alle voedingskabels zitten nog wel vast (24 polige, 4 of 8 polige bij de CPU)?
Hmm. niet aan gedacht.. zou zo'n kwastje het MoBo gesloopt kunnen hebben door statische lading?

Ja alle fans gaan gewoon aan. Zowel die van de behuizing, GPU, CPU en Voeding. Ben alle stekkertjes op het MoBo bij langs geweest (niet alleen de fans, echt alles wat erop aangesloten zit) en alles zit vast..

[ Voor 8% gewijzigd door JGHTJUH op 06-04-2020 13:31 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Nu online
Of het kwastje iets kapot heeft kunnen maken hangt ook af van wat/hoe je schoongemaakt hebt. Als je enkel de koel lichamen hebt gehad is de kans klein, als je ook over de PCB's bent gegaan is er meer kans. Geheugen lijkt een heatsink te hebben dus die zal ook niet zo snel kapot zijn gegaan bij het eruit halen.
Systeem doet niets met 1 van de 2 geheugen banken erin (ook goed aangedrukt)?
Zonder test componenten wordt het verder lastig om dingen uit te sluiten vanaf dit punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JGHTJUH
Aragnut schreef op maandag 6 april 2020 @ 14:23:
Of het kwastje iets kapot heeft kunnen maken hangt ook af van wat/hoe je schoongemaakt hebt. Als je enkel de koel lichamen hebt gehad is de kans klein, als je ook over de PCB's bent gegaan is er meer kans. Geheugen lijkt een heatsink te hebben dus die zal ook niet zo snel kapot zijn gegaan bij het eruit halen.
Systeem doet niets met 1 van de 2 geheugen banken erin (ook goed aangedrukt)?
Zonder test componenten wordt het verder lastig om dingen uit te sluiten vanaf dit punt.
Ik heb alles afgestoft. Wel voorzichtig maar ook het MoBo had een laagje stof dus die ook schoongemaakt.

Geheugen heb ik op alle mogelijke manieren geprobeerd, aangedrukt tot de klik van de beide slotjes. Maar dit veranderd er niks aan.

Het gekke is dat ik totaal geen beeld heb. Al zou windows niet geladen kunnen worden dan zou alsnog het MoBo wel de Bios moeten laten zien toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Nu online
JGHTJUH schreef op maandag 6 april 2020 @ 15:11:
[...]

Het gekke is dat ik totaal geen beeld heb. Al zou windows niet geladen kunnen worden dan zou alsnog het MoBo wel de Bios moeten laten zien toch?
Doorgaans is het moment dat windows laad (voor mij) een ijkpunt dat er hoogst waarschijnlijk met de hardware weinig aan de hand is (tenzij geheugen defect is, of schijf kapot of zo). Als je geen beeld krijgt is er echt in de basis hardware wat mis: moederbord, CPU, geheugen, videokaart, voeding.
Ervaring leert dat een CPU niet snel kapot gaat, geheugen wat vaker, maar nog wel iets van beeld geeft, waarbij voeding of moederbord overblijft. Als je een voeding van iemand kan lenen zou je dat kunnen uitsluiten, maar mijn gok (en dit is echt een gok): moederbord defect.

Wat je nog kan proberen is voorzichtig moederbord los schroeven, en op een doos of theedoek oid leggen en los aansluiten (zodat je weet dat de kast niet onverhoopt kortsluiting maakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JGHTJUH
Aragnut schreef op maandag 6 april 2020 @ 15:32:
[...]

Doorgaans is het moment dat windows laad (voor mij) een ijkpunt dat er hoogst waarschijnlijk met de hardware weinig aan de hand is (tenzij geheugen defect is, of schijf kapot of zo). Als je geen beeld krijgt is er echt in de basis hardware wat mis: moederbord, CPU, geheugen, videokaart, voeding.
Ervaring leert dat een CPU niet snel kapot gaat, geheugen wat vaker, maar nog wel iets van beeld geeft, waarbij voeding of moederbord overblijft. Als je een voeding van iemand kan lenen zou je dat kunnen uitsluiten, maar mijn gok (en dit is echt een gok): moederbord defect.

Wat je nog kan proberen is voorzichtig moederbord los schroeven, en op een doos of theedoek oid leggen en los aansluiten (zodat je weet dat de kast niet onverhoopt kortsluiting maakt).
Ik deel je vermoeden hoor. Mijn geheugen was eerder stuk en toen reageerde de pc er heel anders op. Corsair heeft me toen een nieuw setje gestuurd dus zou gek zijn als die alweer stuk zijn en dan ook nog alle 2 tegelijk.

Ik heb zonet ook even wat stekkertjes losgemaakt van fans en usb poorten etc die in de kast zitten. Sindsdien valt ie na 2 seconden alweer uit..

Heb het gevoel dat het moederbord kortsluiting maakt of kapot is. Ik zal vanavond eens proberen m uit te bouwen en dan alleen voeding, MoBo, CPU+fan en SSD aan te koppelen.

Ik heb misschien nog ergens de voeding van mij oude pc liggen maar volgens mij is dat niet compatibel qua aansluitingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:48
JGHTJUH schreef op maandag 6 april 2020 @ 12:12:

Ik heb alleen de Fan van het koelblok gehaald
stekkertje wel weer in de cpufan aansluiting gedaan en niet in een case fan?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JGHTJUH
Tens schreef op maandag 6 april 2020 @ 16:07:
[...]

stekkertje wel weer in de cpufan aansluiting gedaan en niet in een case fan?
Ja die zit gewoon weer op dezelfde CPU_Fan poort... Heb m zelfs nog geprobeerd zonder dat deze aangesloten zat om te kijken of die t misschien veroorzaakte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:45
Afgestoft en toen gestofzuigd?
Deze zijn namelijk zo statisch als de pest.

Indien niet, move along. Nothing to see here ;)

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JGHTJUH
Bad Brains schreef op maandag 6 april 2020 @ 16:13:
Afgestoft en toen gestofzuigd?
Deze zijn namelijk zo statisch als de pest.

Indien niet, move along. Nothing to see here ;)
Afgestoft en toen met een snoerloze stofzuiger het stof van de bodemplaat van de behuizing gezogen. Dus niet met de stofzuiger over componenten geweest en geen stofzuiger met een statische ribbelslang :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JGHTJUH
!OPGELOST!

Wauw! Na alles losgekoppeld te hebben, het moederbord aangesloten te hebben (terwijl ie op het plastic raampje van de case lag) met alleen voeding, CPU+koeler, RAM en SSD werkte het ineens allemaal.

Toen langzaam wat dingen erop geprikt en telkens getest. Toen alles wat vanaf die afstand lukte qua kabeltjes vastzat GPU, USB's, Fans etc en de pc aan bleef, besloten om de pc weer helemaal inelkaar te zetten en alles aan te sluiten.

Volgens mij was de oorzaak kortsluiting door dat rechthoekige metalen plaatje dat om de MoBo poorten zit waar alle gaten inzitten qua usb, netwerk etc. Deze had namelijk van die schuine pinnetjes die ervoor moeten zorgen dat het plaatje op zijn plek bleef zitten, en 1 van die pinnetjes zat tegen de metalen huls van de USB C poort. Nu heb ik dat plaatje anders gemonteerd en alles werkt weer prima.

Foto: De kale setup met linksonder de vermoedelijke boosdoener 8)7 :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3rUTiqyqZqSDp9RmW5dAfV1C0m8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vv2UGqjA4xoOxpMg1weNRZFR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aragnut
  • Nu online
Goed dat het opgelost is en dat je methodisch weer opgebouwd hebt. Wel een pech dat een pinnetje van de backplate je al deze ellende heeft gegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

JGHTJUH schreef op maandag 6 april 2020 @ 19:44:
!OPGELOST!

Wauw! Na alles losgekoppeld te hebben, het moederbord aangesloten te hebben (terwijl ie op het plastic raampje van de case lag) met alleen voeding, CPU+koeler, RAM en SSD werkte het ineens allemaal.
Hulde voor je eigen troubleshooting skills. _/-\o_

K'had ongeveer hetzelfde probleem tijden terug, bleek toen ik het hele moederbord + componenten uit de kast had getrokken ik opeens *plonk* hoorde... bleek er een schroefje tussen het mobo en de kast te zitten 8)
Pagina: 1