[Alpha Innotec] Instellen kamer temperatuur werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07-09 15:55
Wij hebben nu ongeveer een jaar een Alpha Innotec MSW2-6S. Maar hij werkt nog niet echt zoals we willen en hij verstookt helaas meer energie dan nodig.

We hebben het afgelopen half jaar 3x de installateur over de vloer gehad, met resets, software updates en alles, maar we zijn er nog niet helaas.

De grote test kwam eind Feb, toen wij nog (net) 2 weken op vakantie gingen. Ik had alle kamer temperaturen naar 16C gezet. (in woonkamer hebben we het kastje van alpha innotec, op de slaapkamers een verdeler van Danfoss) en vloerverwarming door het hele huis.

Stooklijn staat op 32C bij -20C en op 20/20.

Toen we terug kwamen was het nog vrolijk 21C in huis, en ik zag op de warmtepomp dat hij de laatste 80 uur nog continue gedraaid had.

Wij weten even niet meer hoe dit op te lossen, waarom stopt hij niet gewoon als de temperatuur bereikt is? Deels begreep ik dat dit kan zijn dat de retour temperatuur nog te laag is. Maar snap niet dat dat het enige is waar hij dus mee naar "geen vraag" gaat. Nu kan ik met "temperatuur +/-" forceren dat hij lagere retour accepteert, maar dan haal ik in de winter mijn temperatuur vaak niet (al geprobeerd in de winter).

Hoe kan ik een instelling vinden waarbij hij gewoon stopt als het warm genoeg is in huis, maar ook een temperatuur van bijv. 21C kan halen in de winter?

Beste antwoord (via JohanB op 07-04-2020 21:56)

• bello2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:09
Hallo,
dit kan meerdere oorzaken hebben. Het is ook afhankelijk van het hele systeem welk in uw woning is aangebracht. Ik neem, uit uw verhaal, even aan dat de slaapkamers etc. aangesloten zijn op een zone regelaar. Dus iedere slaapkamer heeft een eigen thermostaat met regelklep. Deze staan dan wellicht allemaal dicht. Dan is mijn vraag of er ook een WTW installatie aanwezig is in de woning. De regelkleppen kunnen dan wel dicht staan maar een WTW blaast de opgewarmde buitenlucht in de slaapkamers weer naar binnen. Zo mengt het hele huis met de recirculatielucht de temperatuur naar een gelijk niveau in alle kamers. Een zone regeling heeft zo weinig zin meer.
In de woonkamer zit de RBE (Ruimte bedien eenheid). De ruimtebedieneenheid van de warmtepomp en heeft géén thermostaat met regelklep. De warmtepomp blijft op deze eenheid in bedrijf en regelt weersafhankelijk. Afhankelijk van de correctiefactor in de RBE corrigeert deze de retour-temperatuur maar de warmtepomp zal veelal in bedrijf blijven.
Mijn tip is wanneer je bijvoorbeeld op vakantie gaat, de warmtepomp op de RBU "uit" te zetten. Een ingebouwde vorstbeveiliging zal altijd een minimale retourtemperatuur aanhouden.
Qua verbruikte energie moet u niet vergeten dat er géén gas meer nodig is en dat in de zomer het verbruik naar "0" gaat. Daarbij is "in bedrijf" modulerend dus draait de warmtepomp veelal op een lage capaciteit. Is er een EPC berekening gemaakt en welk verbruik kwam daaruit?

Deze ervaringen heb ik met een SWC warmtepomp van Alpha Innotec met WTW. Een MSW2 ken ik niet maar wellicht zijn er overeenkomsten.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• bello2011
Hallo,
dit kan meerdere oorzaken hebben. Het is ook afhankelijk van het hele systeem welk in uw woning is aangebracht. Ik neem, uit uw verhaal, even aan dat de slaapkamers etc. aangesloten zijn op een zone regelaar. Dus iedere slaapkamer heeft een eigen thermostaat met regelklep. Deze staan dan wellicht allemaal dicht. Dan is mijn vraag of er ook een WTW installatie aanwezig is in de woning. De regelkleppen kunnen dan wel dicht staan maar een WTW blaast de opgewarmde buitenlucht in de slaapkamers weer naar binnen. Zo mengt het hele huis met de recirculatielucht de temperatuur naar een gelijk niveau in alle kamers. Een zone regeling heeft zo weinig zin meer.
In de woonkamer zit de RBE (Ruimte bedien eenheid). De ruimtebedieneenheid van de warmtepomp en heeft géén thermostaat met regelklep. De warmtepomp blijft op deze eenheid in bedrijf en regelt weersafhankelijk. Afhankelijk van de correctiefactor in de RBE corrigeert deze de retour-temperatuur maar de warmtepomp zal veelal in bedrijf blijven.
Mijn tip is wanneer je bijvoorbeeld op vakantie gaat, de warmtepomp op de RBU "uit" te zetten. Een ingebouwde vorstbeveiliging zal altijd een minimale retourtemperatuur aanhouden.
Qua verbruikte energie moet u niet vergeten dat er géén gas meer nodig is en dat in de zomer het verbruik naar "0" gaat. Daarbij is "in bedrijf" modulerend dus draait de warmtepomp veelal op een lage capaciteit. Is er een EPC berekening gemaakt en welk verbruik kwam daaruit?

Deze ervaringen heb ik met een SWC warmtepomp van Alpha Innotec met WTW. Een MSW2 ken ik niet maar wellicht zijn er overeenkomsten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
bello2011 schreef op maandag 6 april 2020 @ 21:28:
Hallo,

Thanks! De warmte pomp is brine, dus de ventilatie regeling is minder van belang. De RBE doet inderdaad erg weinig blijkt. Wel heb ik vandaag gelezen dat ik die “agressiever” in kan stellen met de invloed factor. Dus dat wil ik nog een bekijken. Ook denk ik dat door een gek geplaatste buiten sensor de stooklijnen “te hoog“ staan. Hij denkt dat het een stuk kouder is dan het echt is buiten. Dus misschien dat ik daar nog wat voor ga corrigeren.

Maar met deze warme dagen heb ik nu inderdaad m’n hele systeem vanaf de RBE maar uitgezet en het blijft warm genoeg.

Ook al moduleert hij, hij lijkt op z’n laagst toch wel grofweg 1.4 kW te produceren. Zelf met een COP van 5 is dat 300W. Echt helemaal niks natuurlijk. Maar liever niet! Hoe meer ik kan terug leveren van van m’n panelen hoe beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bello2011
De warmte pomp is brine, dus de ventilatie regeling is minder van belang.
Dit is waar wat betreft de energieopname. Ik ervaar echter dat het hierdoor in de hele woning warm blijft. Vooral op de slaapkamers is en blijft het warm.

Wel heb ik vandaag gelezen dat ik die “agressiever” in kan stellen met de invloed factor.
Klopt. Hier kun je inderdaad wat me spelen.

Ook denk ik dat door een gek geplaatste buiten sensor de stooklijnen “te hoog“ staan.
De buitenvoeler hoort aan de noordzijde, uit het bereik van de zon te zitten.

Succes met het "spelen" met de instellingen. Ik maak wel met regelmaat een dump van de data op USB zodat ik zie wat ik heb gedaan.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
Thanks! Ik zit momenteel nog op notities in m’n telefoon. Maar iets meer gestructureerd is gek idee inderdaad.

Bij mij ziet de buitensensor in de koekoek die nooit zon ziet, maar dus ook “ondergronds”. Hij heeft ongeveer een temperatuur verschil van 3C, met een thermometer op de grond in de schaduw. Dus vooral dat kleine verschil, ook omdat daar weinig lichtstroming is, dus er koude lucht “blijft hangen” en de stooklijn dus onnodig hoog wordt gezet en die retour temperatuur nooit gehaald. Mmm nu ik het type lijkt ergens in dit verhaal de verklaring toch niet zo logisch als gedacht (waarom zou de retour te laag zijn als geen warmte wordt opgenomen). Ik ga nog even puzzelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msteltman
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-03-2024
Ik woon sinds 2 maanden in een nieuwbouwwoningmet een WZSW62, en een RBE. Verdiepingsvloeren zijn geregeld, beneden alleen een RBE. Gaat redelijk, maar echt goed tunen is inderdaad nog een hele kunst.
Ik lees over "spelen met de instellingen", doe ik ook, maar er is nogal wat in te stellen.
bij mij blijft de ruimte temperatuur in de woonkamer srtructureel 0,5 tot 1 graden onder de ingestelde temperatuur. Berekende en gemeten retour temperatuur zijn vrijwel gelijk. de RBE is gecalibreerd, dus daar ligt het niet (meer) aan, De werkelijke en de door de RBE gemeten temperatuur kloppen , na verstellen van de RBE.

Ik heb nu nog steeds de volgende vragen, manuals zijn echt onduidelijk, wie kan me helpen? en tips?

1. De WP heeft een klokprogramma. Lijkt me onnodig met een brine systeem, en ook qua geluid is het niet nodig. Maarr. bij de standaard instellingen van dat programma (alles op 00:00) zegt de RBE en WP (en de handleiding) dat de unit dan in nachtstand werkt (toont maantje in plaats van sterretje), dus sprake van "nachtverlaging ". Maar wat is dan die "nachtervlaging" ? wat doet dat, en hoe staat dat ingesteld ? Nergens te vinden in de handleidingen. hoe zit dat nu ? Is het dan niet nodig om m in te stellen op bijv 00:01 - 23:59 ?

2. Ander punt. Er zijn wel drie plekken waar je een offset kunt invoeren van de stooklijn.
Op de RBE kan je ruimte temperatuur verhogen/ verlagen, ik begrijp dat dat de hele stooklijn verstelt, klopt dat?
Met de draaiknop op de WP kan je (in het hoofdmenu) ook de temperatuur +- instellen., Hoe verhoud zich dat dan weer met de RBE instellling?
En nummer 3 : in het menu "verwarming"op de WP kan je ook nog weer de temperatuur verstellen, plus of min. Wat doet dat dan weer , in relatie tot de vorige twee?

En tips, hoe je het beste kunt instellen . inregelen voor optimale ervaring. Bijv: wanneer is het verstandig om iets aan de stooklijn punten te don ? (staan bij mij op default 30 graden bij -20, en 20/20)

Alvast many tx !!

[ Voor 5% gewijzigd door msteltman op 29-01-2021 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
@msteltman
Ik lees je post nu pas, dus vandaar een late reactie.
Ik heb zelf geen RBE (wel Alpha Innotec), dus met je eerste vraag kan ik je niet goed helpen.
De offset/verschuiving van de stooklijn verschuift de ingestelde stooklijn naar boven of naar beneden. Ik weet het niet zeker maar ik vermoed dat de RBE de ingestelde verschuiving op de warmtepomp overneemt en ook andersom als je de stooklijn op de RBE verschuift die verschuiving wordt overgenomen door de warmtepomp.
De verschuiving in het menu "verwarming" is hetzelfde als de verschuiving bij "stooklijn".
De stooklijn kun je het best in twee verschillende seizoenen instellen:
  1. Het voetpunt (20/20) kun je het best instellen bij een gemiddelde buitentemperatuur van 15 °C (nu dus, maar vanaf morgen niet meer)
  2. Het "koude" punt (bij -20 °C) kun je beter in de winter instellen.
Voor beide instellingen geldt:
Maak een kleine aanpassing (bijv van 20 °C naar -19,5 °C) en wacht minimaal 24 uur op het resultaat. Op het moment dat het te koud of te warm wordt dan zet je de laatste aanpassing terug (knijp-piep methode).
Als het (zoals bij jou) binnen te koud blijft zou ik beginnen om het koude punt (bij -20 °C) minimaal 2 °C naar boven bij te stellen. Ik zou die 20/20 dan nu laten staan (die staat bij mij op 19,5/19,5) en dat werkt prima. Bij een koudere periode kun je dan nog eens naar de instelling bij -20 °C kijken.

Er is een topic speciaal voor water/water warmtepompen:
Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falfrink
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17-01-2023
Ik heb ook een Alpha Innotec WZS82K3M brine warmtepomp. En ik herken veel van de problemen die hier geschetst worden. De kamertemperatuur is structureel 1,5 hoger dan de ingestelde temperatuur. Ik heb ook de indruk dat bij een grote buitentemperatuur verandering (deze week vriest het -5c) het systeem de neiging heeft om veel meer warmte te leveren. Ik heb het nu ingesteld op 19,5 c terwijl de kamertemperatuur boven 23 c uitkomt, en nog steeds blijft het systeem warmte geven. Ook merk ik dat de vakantieinstelling geen effect heeft.

Hoe krijg dit systeem goed ingeregeld, zodat de gevraagde temperatuur ook de werkelijke temperatuur is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niels!
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16-10-2023
Ik heb ook de alfa brine pomp ik had het zelfde probleem dat het elke keer te warm werd binnen ongeveer 2 graden te warm. Ik heb de stooklijn naar beneden aangepast nu is het altijd ongeveer 21 graden in huis. Ik kreeg de tip van de installateur om de stooklijn aan te passen als het goed koud is buiten. Elke keer 1 graad aanpassen naar beneden en dan 24 uur wachten.

[ Voor 27% gewijzigd door Niels! op 16-10-2023 11:18 ]

Pagina: 1