Ryzen 3600 heet, heatsink koud

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:28

Nox

Noxiuz

Topicstarter
Ik merk sinds kort dat mijn 3600 erg warm wordt onder load, zo'n 77-79 graden met een flinke cooler.

Specs:
pricewatch: Scythe Mugen 5 Rev. B
3x pricewatch: Noctua NF-A12x25 PWM, 120mm (2x intake en 1x CPU
1x 120mm fan out
pricewatch: Gigabyte Aorus X570 ELITE
Bios: F5b (er zijn nieuwere versies, F10 heeft AMD AGESA 1.0.0.4 B en de huidige is AMD AGESA 1.0.0.3 ABBA
Bios-settings: Alles bare stock, enkel XMP ingeschakeld.

Probleemomschrijving

Ik start F@H, cpu load naar 95 procent en binnen 2-3 secondes is mijn CPU 75 graden, dit stabiliseert rond de 77-79 graden. Alle fans schieten dan naar 100%. De stock fan van de mugen gaat tot 1200rpm, de noctua's doen 2000rpm. In de case is het dan ook gewoon een flinke storm.

Ik heb zojuist de koelpasta (AS5) nog vervangen, bij installatie zag ik relatief veel pasta dus ff opgetild, beetje weggehaald en terug gezet (I know, hoort niet :P) deze AS5 gebruikte ik bij de installatie ook. Let wel, deze pasta is een paar jaar oud maar altijd was het dopje op de spuit gebleven en het kwam er nog prima uit, beetje dik, thats it. Hoeveelheid: 5 flinke rijstkorrels in de hoekjes en het midden.

Troubleshooting-ervaringen:

Fans op 50-60% (allemaal incl casefans) en CPU blijft rond de 81 graden hangen. Dit zijn temperaturen die je met stock fan zou halen (1200 rpm)

Idle zijn de temps perfect, rond de 35-38 graden.

Zodra ik de load terug breng zakt de temperatuur met 3 secondes naar < 45 graden

De heatsink en heatpipes bovenaan worden niet warm, zet ik de cpu-fan stop (even met de hand :+ ) dan kruipt de temperatuur heel rustig omhoog naar 82 graden, dit duurt zo'n 50-70 secondes. Ik merk dan ook pas dat de heatsink heel rustig begint op te warmen.

Bij het opnieuw mounten viel me op dat ik de mounting schroeven met de veertjes maar een paar slagen kon aandraaien, veel minder dan mijn vorige PC waar je echt flink druk kon zetten met het waterblok van de AiO. Ook vond ik het vreemd dat de heatsink toen ik mijn pc neerlegde wél warm was. Niks schokkends, graadje of 40, maar dat is veel meer dan wat ik voel als de PC aan staat op vol vermogen. De heatsink voelde wel stevig gemount op het blok verder, geen speling of what so ever.

Naar mijn idee heeft airflow veel te weinig invloed op de temperatuur en zit er iets dwars tussen de heatsink en de cpu. Ik ben bekend met de thermal density van de cpu dus het enorm snel op en neer gaan is niet vreemd, maar mijn Mugen 5 houdt in benchmarks loads van 200+ watt op dezelfde temperatuur. Ik heb 'slechts' 65w tdp, volgens Ryzen master zit het verbruik rond de 80w.

Opties die ik nog heb:
PC horizontaal leggen, blok omhoog
Stock cooler monteren om probleem bij Mugen uit te sluiten?
Oude AS5 weg flikkeren en de vrij nieuwe Scythe pasta gebruiken. Gaat dat de beoogde 15 graden verschil die ik verwacht halen?
BIOS update
- vcore offset -.1v is niet een optie helaas -
? schiet maar raak.

Wat ik denk: heatpipes die niet werken als de PC vertikaal staat :? Nog nooit van gehoord, resultaten van matige mounting pressure zijn hooguit ook een graad of 5-7 terwijl ik verwacht dat met alle fans op standje orkaan onder full load de PC niet warmer wordt dan 60 graden.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:21
begin maar eens met een bios update
en dan kijken welke setting in de bios verkeerd staat
iets is overklokt

ik denk niet dat de koeling niet goed zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
Ik herken normaal Zen 2 gedrag en normale temperaturen voor folding.
Je maakt je druk om niets. :)

Even ter vergelijking: Mijn 3600X schiet met een stuk betere cooler onder prime95 small in no time naar 76c.

[ Voor 36% gewijzigd door unfor op 06-04-2020 02:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Haal eerst maar eens al die koelpasta weg, 5 rijstkorrels is veel te veel. Koelpasta is om de oneffenheden weg te nemen. Wanneer je de originele koeler gebruikt hebt, heb je toen de pasta er af gehaald?

En je zal niet de eerste zijn die bescherm plastic is vergeten weg te halen :D

[ Voor 16% gewijzigd door Wim-Bart op 06-04-2020 04:33 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:38

Compizfox

Bait for wenchmarks

boyette schreef op maandag 6 april 2020 @ 01:55:
iets is overklokt
Hoe kom je in vredesnaam tot die conclusie? Als TS z'n CPU zou hebben overgeklokt had hij dat wel gezegd en een PC klokt zichzelf niet zomaar over. (of ja, ik weet dat AMD PBO/XFR bestaat, maar ok)
Ik denk het wel. Als de CPU heet wordt, maar de heat sink niet, dan moet er logischerwijs slechte warmtegeleiding tussen die twee zitten.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
Wim-Bart schreef op maandag 6 april 2020 @ 03:14:
Haal eerst maar eens al die koelpasta weg, 5 rijstkorrels is veel te veel. Koelpasta is om de oneffenheden weg te nemen. Wanneer je de originele koeler gebruikt hebt, heb je toen de pasta er af gehaald?

En je zal niet de eerste zijn die bescherm plastic is vergeten weg te halen :D
Dat plastic zit er niet meer op, het is niet de eerste keer dat ik PC's in elkaar schroef :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ocGNND3s4WfQ8Gs4pyFtWJ-ph9w=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FGfLf2iPwiEbrLepgrNvCdJO.jpg?f=fotoalbum_medium
Zo zag het eruit na het eraf halen, ik ben geen expert in het beoordelen maar het leek op lucht van de eerste montage waarin ik niet heel netjes was.

Op basis van de video's van gamers nexus (YouTube: “Too Much Thermal Paste” – Benchmark of Thermal Paste Quantity) met de conclusie: te veel scheelt nagenoeg niks, te weinig scheelt wel. Opnieuw koelpasta aangebracht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aS6oCHcS5QL0AjE3u5VT9SY1wIw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mdAHeSrAw8K3ASRvs9CWxYqD.jpg?f=fotoalbum_medium

Dit lijkt me veel maar niet overdreven royaal. Nagenoeg geen verschil.
boyette schreef op maandag 6 april 2020 @ 01:55:
iets is overklokt

Op basis van 'iets is overklokt' blijkt dat mijn bios standaard op 'auto' dus de handel overklokt. Ik heb auto op 'disabled' gezet, andere opties zijn er niet. Hij boost nu niet meer boven de 3600 uit, die performance ben ik kwijt. Maar ik denk dat er constant geboost werd omdat er qua temperatuur 'ruimte' was en qua stroomvoorziening ook, dus dat wordt dan maar gebruikt.

Resultaat: onder full load een cpu van 55-58 graden :> En alle cores tot maximaal base clock (3600mhz)
Compizfox schreef op maandag 6 april 2020 @ 10:25:
[...]

Hoe kom je in vredesnaam tot die conclusie? Als TS z'n CPU zou hebben overgeklokt had hij dat wel gezegd en een PC klokt zichzelf niet zomaar over. (of ja, ik weet dat AMD PBO/XFR bestaat, maar ok)

[...]

Ik denk het wel. Als de CPU heet wordt, maar de heat sink niet, dan moet er logischerwijs slechte warmtegeleiding tussen die twee zitten.
Dat was ook de conclusie die ik stelde. Maar toch wordt de heatsink warm zodra ik de fans uitzet. Allicht vloeit de warmte wel door de heatpipes naar de lamellen maar is het daar direct weg en is dit inherent aan de cpu's zoals @unfor noemt: normaal gedrag (o.a. dankzij de aparte constructie met chiplets en de heat spot in een hoekje van de cpu)

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:23
Normale temps onder full load met een towerkoeler. Zou me er niet te sappig om maken teveel koelpasta scheelt ook maar heel weinig in d 1 tot 2%.

Zolang je cpu niet throttled kan het prima en wil je lagere temps ga je al snel maar custom water wat uiteindelijk na opwarming van de loop ook rustig oploopt tot 65 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Nox schreef op maandag 6 april 2020 @ 12:49:
[...]

Dat plastic zit er niet meer op, het is niet de eerste keer dat ik PC's in elkaar schroef :+

[Afbeelding]
Zo zag het eruit na het eraf halen, ik ben geen expert in het beoordelen maar het leek op lucht van de eerste montage waarin ik niet heel netjes was.

Op basis van de video's van gamers nexus (YouTube: “Too Much Thermal Paste” – Benchmark of Thermal Paste Quantity) met de conclusie: te veel scheelt nagenoeg niks, te weinig scheelt wel. Opnieuw koelpasta aangebracht:
[Afbeelding]

Dit lijkt me veel maar niet overdreven royaal. Nagenoeg geen verschil.

[...]

Op basis van 'iets is overklokt' blijkt dat mijn bios standaard op 'auto' dus de handel overklokt. Ik heb auto op 'disabled' gezet, andere opties zijn er niet. Hij boost nu niet meer boven de 3600 uit, die performance ben ik kwijt. Maar ik denk dat er constant geboost werd omdat er qua temperatuur 'ruimte' was en qua stroomvoorziening ook, dus dat wordt dan maar gebruikt.

Resultaat: onder full load een cpu van 55-58 graden :> En alle cores tot maximaal base clock (3600mhz)

[...]

Dat was ook de conclusie die ik stelde. Maar toch wordt de heatsink warm zodra ik de fans uitzet. Allicht vloeit de warmte wel door de heatpipes naar de lamellen maar is het daar direct weg en is dit inherent aan de cpu's zoals @unfor noemt: normaal gedrag (o.a. dankzij de aparte constructie met chiplets en de heat spot in een hoekje van de cpu)
Juist daar doel ik dus ook op

Settings die daarmee overklokken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
boyette schreef op maandag 6 april 2020 @ 14:02:
[...]

Nee, als hij dat uitzet underclocked de cpu.
Het is niet nodig OP iets aan te praten wat er niet is, er is geen probleem en hij hoeft niet aan settings te knoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Nox Ryzen Master gebruiken. Afterburner weg, Speccy weg. Koeler goed plaatsen goede verse pasta.
Wat heb je aan intake in je pricewatch: Fractal Design Define C ?

RAM in A2-B2 op 3333MT/s ?(1666)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
unfor schreef op maandag 6 april 2020 @ 14:11:
[...]

Het is niet nodig OP iets aan te praten wat er niet is, er is geen probleem en hij hoeft niet aan settings te knoeien.
Ah ok
Dan is het probleem ook opgelost er is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
Hackus schreef op maandag 6 april 2020 @ 14:13:
@Nox Ryzen Master gebruiken. Afterburner weg, Speccy weg. Koeler goed plaatsen goede verse pasta.
Wat heb je aan intake in je pricewatch: Fractal Design Define C ?

RAM in A2-B2 op 3333MT/s ?(1666)
RAM in A2/B2, XMP profiel 1 (inderdaad 2x16666).

De 2 Noctua's staan op front-intake, filters netjes schoon etc. dan 1 noctua op de cpu en de scythe 120mm als outtake. Ik heb overdruk omwille van een hekel aan stof en de filters werken goed. Die noctua's kunnen veel meer druk opbouwen, vandaar dat die voor de cpu en achter de filters zitten.

Ik heb Ryzen master maar kan de fans daarmee niet bedienen. Ik heb de gigabyte smartfan app daarvoor maar die gebruikt een andere cpu-temp sensor (deze fluctueert dus behoorlijk tov de ryzen master sensor).
unfor schreef op maandag 6 april 2020 @ 14:11:
[...]

Hij underclocked niet, hij boost gewoon niet meer. Als die 'boost' feature een moederborddingetje is dan stelt het imho niet zo heel veel voor buiten de andere auto-oc trucjes die moederbordjes hebben. Ik hoopte dat het een cpu-gecontroleerd zaakje was.
boyette schreef op maandag 6 april 2020 @ 14:02:
[...]

Ik zal me ook eens in de boost-methodes moeten verdiepen. De reden dat ik hier achteraan ben gegaan is dat de CPU heel snel warm-koud werd en de fans daarop reageerden. Supervervelend. Ik gok dat het boostmechanisme als volgt werkt: als boost mogelijk is binnen thermische en elektrische eigenschappen, dan boost volhouden zolang het niet meer mogelijk is. Maar met single core boost klokt dat ding als een malle (ik moet hem nog even weer aan zetten en checken) waarschijnlijk en omdat de koeler hem onder de 80 graden houdt clockt 'ie gewoon door ofzo. Mijn moederbord heeft natuurlijk beefy power supply dus die geeft ook niet snel op en dan heb je dit >:) ?

Ik zal om 5 uur eens de bios updaten, mocht men nog tips hebben evt. voor fan-control die de ryzen-master temperatuur gebruikt dan ga ik dat wel gebruiken. Dan lijkt de koeling wel oke te zijn afgaande op de reacties hierboven van andere zen2 gebruikers. Misschien dat het boosten iets te tweaken valt door de thresholds in te geven via Ryzen master, daar heb ik nog niet naar gekeken. De PC heb ik gekocht voor de stilte (ik moet nog steeds die turbofan van de vga halen :') )

[ Voor 6% gewijzigd door Nox op 06-04-2020 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Nox schreef op maandag 6 april 2020 @ 15:48:
[...]

Hij underclocked niet, hij boost gewoon niet meer. Als die 'boost' feature een moederborddingetje is dan stelt het imho niet zo heel veel voor buiten de andere auto-oc trucjes die moederbordjes hebben. Ik hoopte dat het een cpu-gecontroleerd zaakje was.

[...]
Een 3600 hoort gemiddeld op +/- 4000 all-core te boosten, als je dan je CPU op 3600 laat draaien kun je net zo goed een Ryzen 1600 ofzo nemen.
Al met al, blijf lekker van die bios settings af. Op auto staat hij zo ingesteld zoals het hoort.
Ook undervolten zoals sommigen soms aanraden is niet bevorderlijk voor de performance ondanks dat het lijkt dat hij wel naar dezelfde speed boost.
Kom eens een kijkje nemen in het Zen 2 ervaringen topic, dan constateer je vanzelf dat het normaal is wat er gebeurt.

[ Voor 26% gewijzigd door unfor op 06-04-2020 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Met F@H merk ik inderdaad ook dat de 3600 er lekker warmpjes bij zit. Constant 75C met een NH-U12S.
Had ik niet eerder opgemerkt, ook niet met renders in fusion360 o.i.d.
Maar afhankelijk van het type instructies kan je meer energie verbruiken, dus zolang de frequentie nog hoog zit maak ik mij geen zorgen.

Behalve dat het wat (laagtonig) geluid maakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Nox schreef op maandag 6 april 2020 @ 15:48:
[...]

RAM in A2/B2, XMP profiel 1 (inderdaad 2x16666).

De 2 Noctua's staan op front-intake, filters netjes schoon etc. dan 1 noctua op de cpu en de scythe 120mm als outtake. Ik heb overdruk omwille van een hekel aan stof en de filters werken goed. Die noctua's kunnen veel meer druk opbouwen, vandaar dat die voor de cpu en achter de filters zitten.

Ik heb Ryzen master maar kan de fans daarmee niet bedienen. Ik heb de gigabyte smartfan app daarvoor maar die gebruikt een andere cpu-temp sensor (deze fluctueert dus behoorlijk tov de ryzen master sensor).

[...]

[...]

Ik zal me ook eens in de boost-methodes moeten verdiepen. De reden dat ik hier achteraan ben gegaan is dat de CPU heel snel warm-koud werd en de fans daarop reageerden. Supervervelend. Ik gok dat het boostmechanisme als volgt werkt: als boost mogelijk is binnen thermische en elektrische eigenschappen, dan boost volhouden zolang het niet meer mogelijk is. Maar met single core boost klokt dat ding als een malle (ik moet hem nog even weer aan zetten en checken) waarschijnlijk en omdat de koeler hem onder de 80 graden houdt clockt 'ie gewoon door ofzo. Mijn moederbord heeft natuurlijk beefy power supply dus die geeft ook niet snel op en dan heb je dit >:) ?

Ik zal om 5 uur eens de bios updaten, mocht men nog tips hebben evt. voor fan-control die de ryzen-master temperatuur gebruikt dan ga ik dat wel gebruiken. Dan lijkt de koeling wel oke te zijn afgaande op de reacties hierboven van andere zen2 gebruikers. Misschien dat het boosten iets te tweaken valt door de thresholds in te geven via Ryzen master, daar heb ik nog niet naar gekeken. De PC heb ik gekocht voor de stilte (ik moet nog steeds die turbofan van de vga halen :') )
dat boosten zie je dus vaker dat soort settings
dat bedoel ik met overclocken
dat gaat dan te snel het switchen en throttled niet op tijd
en dan piekt de temp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 25-09 11:11
Boost is geen overclock, dat is gewoon standaard.
Dat moet hij gewoon kunnen zonder enige problemen.

Voor de rest is dat dus ook zoals ze het ontworpen hebben, hij loopt wat warmer, omdat dat binnen boost specificatie is. Als het niet zou kunnen zou hij uit zichzelf al niet boosten.

En zo kan je alle hitteproblemen wel oplossen, zet de helft van de cores uit. Opgelost.
Ja leuk, maar dan heb je ineens ook nog maar de helft van de prestaties.
Zo los je geen problemen op.

Maar goed, die temperaturen zijn dus gewoon normaal, die van mij zit ook rond de 80c als hij op 100% bezig is, met een:
pricewatch: Gelid Solutions Phantom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
unfor schreef op maandag 6 april 2020 @ 15:55:
[...]

Een 3600 hoort gemiddeld op +/- 4000 all-core te boosten, als je dan je CPU op 3600 laat draaien kun je net zo goed een Ryzen 1600 ofzo nemen.
Al met al, blijf lekker van die bios settings af. Op auto staat hij zo ingesteld zoals het hoort.
Ook undervolten zoals sommigen soms aanraden is niet bevorderlijk voor de performance ondanks dat het lijkt dat hij wel naar dezelfde speed boost.
Kom eens een kijkje nemen in het Zen 2 ervaringen topic, dan constateer je vanzelf dat het normaal is wat er gebeurt.
Een 3600 en een 1600 zijn totaal niet vergelijkbaar, :/ Een 1600 moet enorm stampen om de 3600 op base bij te houden, al snap ik je vergelijking wel. Een deel van mijn comfort is ook dat de PC onhoorbaar stil is of nagenoeg geen geluid maakt bij zijn werk. Nu zijn hoge temperaturen dus schijnbaar normaal, kan ik dat hoofdstuk ook afsluiten. Ik heb mijn all core boost weer terug met de boost functie aan.

Ik heb even zitten kijken en de gigabyte smartfan utilities zitten er dus redelijk naast, waar deze zomaar > 10 graden verschilt met ryzen master en dus direct de fans aanspreekt. Ik zal de fan curve iets aanpassen en mijn heilige grens van 65 graden verleggen. Weet iemand eventueel goede alternatieven om mijn fans aan te sturen welke een andere temperatuursensor kan gebruiken (die van de cpu zelf bij voorkeur) om zodoende de fans een beetje koest te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-09 13:40
Ik zit zelf in dezelfde situatie met een 3600x en Gigabyte moederbord.
75 graden is niet ongewoon, ik haal met alle fans op 100% ongeveer 72 graden wanneer BOINC aan staat, meer als er ook een videokaart bezig is. Die laatste paar graden zijn verschil in koeler en mogelijk airflow.

Wat betreft fan control gebruik ik Argus Monitor. Het is (helaas) geen gratis software maar ik ben wel erg tevreden met wat ik er mee kan doen.
Eigen fancurves, verschillende profielen, fans per header aansturen, het kan allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
GoldenLeafBird schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 15:35:

Wat betreft fan control gebruik ik Argus Monitor. Het is (helaas) geen gratis software maar ik ben wel erg tevreden met wat ik er mee kan doen.
Eigen fancurves, verschillende profielen, fans per header aansturen, het kan allemaal.
Dat kan ook gewoon in de bios. Of met de gratis SIV (system information viewer) te downloaden in het App Center, die je kan downloaden op de pagina van je (Gigabyte) moederbord.
Beetje omslachtig, maar het werkt prima, en is gratis. Ik doe het gewoon in de bios, werkt net zo simpel als in zo'n programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
WEBGAMING schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 18:14:
[...]

Dat kan ook gewoon in de bios. Of met de gratis SIV (system information viewer) te downloaden in het App Center, die je kan downloaden op de pagina van je (Gigabyte) moederbord.
Beetje omslachtig, maar het werkt prima, en is gratis. Ik doe het gewoon in de bios, werkt net zo simpel als in zo'n programma.
Het programma gebruikt echter een cpu temp sensor die soms (iedere minuut wel) 10-15 graden hoger ligt, soms wel op 60+ graden, dan schieten de fans opeens naar 70-80 procent en dat hoor je. Ryzen master zelf leest denk ik de sensor op de die of pcb van de cpu uit, die is veel accurater.

Argus gezien, 20 euro voor 3 jaar voor een stukje fancontrol vind ik net even te prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
In de bios ook? Heb ik totaal geen last van, 3600 op een B450 Aorus Pro.

Misschien toch eens de bios updaten als je dat nog niet gedaan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildWilly
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-07 21:47
Hoi ik deel even mijn ervaringen met mijn setup:
3600x
msi gaming b450 pro carbon ac. Nieuwste bios
Dark Rock 4 Pro 4 (ja ik weet overkill maar ik wilde een zo still mogelijk systeem).

Koelpasta: Ik gebruik MX-4. Deed 1 bolletje in het midden ten grootte van een erwt.
Vcore offset: -0.05
Soc voltage: 1.05
PBO uit

Het maakt niets uit of ik PBO aan of uit heb tijdens games boost hij toch tot tussen 4350 en 4400 MHz max.
Temps na 1 uur prime 95 small FFT blijft in de buurt van 75 graden. Dit is al heel goed voor een small FFT test.

Ik weet niet hoe zwaar F@H is maar als het in de buurt is van prime 95 small FFT test dan weet je wat je kan verwachten in "worst case scenario" berekeningen. Hoop dat dit je een beetje helpt

EDIT: Net gekeken F@H komt max 70 graden na 15 min, ik kijk later nog eens keer.
tweede update: na 2 uur nog steeds niet boven 70 graden.

[ Voor 8% gewijzigd door WildWilly op 11-04-2020 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-09 13:40
WEBGAMING schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 18:14:
[...]

Ik vond SIV niet fijn werken, eigenijk al die Gigabyte software niet, en in het bios werken was ook niet chill.
Nox schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 18:37:
[...]

Het programma gebruikt echter een cpu temp sensor die soms (iedere minuut wel) 10-15 graden hoger ligt, soms wel op 60+ graden, dan schieten de fans opeens naar 70-80 procent en dat hoor je. Ryzen master zelf leest denk ik de sensor op de die of pcb van de cpu uit, die is veel accurater.

Argus gezien, 20 euro voor 3 jaar voor een stukje fancontrol vind ik net even te prijzig.
De reden dat ik Argus gebruik is omdat je meerdere profielen kan instellen en daar snel tussen kan wisselen. Het voordeel is dat je voor verschillende scenario's verschillende fanspeeds kan regelen.
Om een beetje te surfen en doen heb ik een traagdraaiend fanprofiel, bijna onhoorbaar en relatief warm. Als ik ga gamen of andere intensieve programma's draai heb ik een veel agressiever profiel waarmee m'n systeem koeler is en sneller loopt dan met het stille profiel.

Wat betreft die kosten, de trial versie is gratis en na een herinstallatie begint je trial-period opnieuw (onethische lifehack?). En als je termijn verloopt kan ja alles blijven gebruiken, je krijgt alleen geen updates meer.
Pagina: 1