Auto inruil voor lease: hoe beste te timen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bl3rf
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-09 14:31
Ho iedereen,

Ik zit met het volgende: door omstandigheden ga ik de beschikking krijgen over een leaseauto. Dit zou per mei gaan gebeuren.
Momenteel hebben we twee prive auto's thuis: een kleine benzine auto voor de vrouw en een station diesel voor mijzelf gezien de km per jaar (zo'n 35k), voornamelijk door woon-werk verkeer.

Financieel is lease voordeliger, daar ben ik al aan uit. Waar ik wel mee zit: hoe kom ik zo gunstig mogelijk af van deze diesel? Want door de huidige situatie (corona) geeft zowel de lease maatschappij als de ANWB verkoopservice aan dat de hele auto markt op z'n gat zou zitten? En diesel hebben momenteel een stigma waardoor de prijs ook minder wordt.

Waar ik nu dus huiverig voor ben:
- Het gaat langere tijd duren voordat de lease auto geleverd gaat worden, het is dus onduidelijk wanneer dit precies gaat zijn.
- Het verkopen van de auto die eruit moet (de station diesel) gaat wellicht lastiger worden omdat er momenteel minder/geen handel is / zou zijn?
- Ik zit een tijd of zonder auto of juist te lang met een auto teveel

Momenteel kan ik thuiswerken, en mijn vrouw heeft pas volgende maand haar auto weer nodig voor werk.
Zolang ik thuis kan/moet werken, is het geen probleem om 1 auto te hebben. Maar stel ik moet in mei/juni weer naar het werk maar er is geen voorloop auto / lease auto / prive auto, dan heb ik een alternatief nodig.

Ik wil dus het moment van verkoop van de auto zo goed mogelijk afstemmen op het moment dat de voorloop auto er is. Mijn vraag is dus ook: wat is handig?

Op zich kan je snel van je auto af, door de dubieuze auto verkoop sites op internet, maar dan krijg je er minder voor terug. Via marktplaats / facebook marketplace verkopen zit je weer mee dat je jan en alleman over de vloer gaat krijgen (en daar zit mn vrouw niet op te wachten gezien we een kleine hebben van een paar weken oud, die is als de dood voor het corona virus). Inruilen/inleveren bij dealers is wellicht nog een optie maar ik had begrepen dat je daar meestal ook niet wijzer van wordt omdat je geen andere auto koopt bij ze?

Moet ik proberen de auto deze maand verkocht te krijgen zodat ik de tijd heb om een goed bod te vangen? Of kan ik rustig wachten tot dat de voorloopauto er is omdat de markt toch minder op slot zit dan men doet voorkomen en ik er alsnog redelijk snel van af ga geraken?

Heeft iemand zicht op wat de automarkt momenteel doet? Voordat ik hem of te vroeg of te laat ga aanbieden?

Wat gegevens over de auto:

Het is een Opel Astra Sports Tourer Business+ uit december 2016. Het is een ex-lease die ik in augustus 2019 gekocht heb.
Hij is altijd dealer onderhouden geweest, ziet er goed uit (muv een velg) en is een diesel met euro6, dus kan nog langere tijd mee qua uitstoot). Staat nu bijna 114.000 op de teller.

Ik weet dat het inleveren gaat worden door de afschrijving, maar ik wil toch wel een bepaald bedrag voor gaan vangen en wil dubbele lasten (bijtelling en wegenbelasting/verzekering/etc.) voorkomen.

Wie weet wat de beste aanpak is?

Beste antwoord (via bl3rf op 05-04-2020 20:01)

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:01

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb mijn diesel ingeruild 2 maanden terug. Zeer teleurstellende inruilprijs en uiteraard staat hij nu ergens te koop voor 30% meer. Maar;

1. Dat moeten ze er nog maar voor krijgen, maar dat is nu mijn probleem niet.
2. Privé kreeg ik er nauwelijks meer voor, alhoewel ik het ook niet serieus geprobeerd heb
3. Ik heb serieus veel tijd gestoken in allerlei opkoopservices (ANWB, wijkopenautos, etc) maar die kwamen (niet geheel toevallig denk ik) allemaal op de inruilprijs uit.

Pak je verlies, een auto verkopen is klote.

Als je geluk hebt wil iemand uit je directe omgeving hem hebben, en anders zit je toch aan MP vast (wil je dat?). Minste gedoe is toch een opkoper...

Harde cijfers:
Ik heb 7500 inruil gekregen. Dezelfde prijs kwam bij diverse opkopers (online) ook terug. Ik heb ook 6k als inruil ergens anders aangeboden gekregen maar daar ben ik weggelopen. En 8.5k bij weer een ander maar daar was de gewenste auto veel te duur.. Hij staat nu bij een dealer voor 9900 te koop. Dus in retrospect had ik hem nooit privé voor 9-10k kunnen verkopen (wat ik eerst dacht) want wie gaat dat risico nou nemen als je hem bij een dealer voor ongeveer hetzelfde ook kan meekrijgen MET garantie...

Overigens viel mijn inruil tegen maar daarentegen heb ik ver onder de markt betaald voor de nieuwe auto (en dat weet ik zeker want ik was al een tijd ik de markt dus in wist wat ze deden qua prijs), dus onder de streep was ik tevreden. Of het nou uit de lengte of breedte komt maakt niet uit natuurlijk.. Maar daar heeft de TS niks aan...

Reken jezelf niet rijk. Zoek wat zo’n ding bij een dealer kost en ga daaronder zitten, want voor die prijs ga je hem niet verkopen want dan pakken mensen er gewoon 1 bij de dealer.. Het is ook een hele gewone auto dus er is keuze zat, het is niet dat je iets bijzonders aanbiedt...

[ Voor 47% gewijzigd door FreakNL op 05-04-2020 20:00 ]

Alle reacties

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:18
Zo snel mogelijk verkopen. Tot mei zitten we sowieso wel thuis. Als je tenminste zeker weer dat je per 1 mei een leaseauto krijgt of voorloper. Auto zo verkopen is altijd lastig. Je gaat hoe dan ook moeten inleveren.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• bl3rf
Inspired schreef op zondag 5 april 2020 @ 19:38:
Zo snel mogelijk verkopen. Tot mei zitten we sowieso wel thuis. Als je tenminste zeker weer dat je per 1 mei een leaseauto krijgt of voorloper. Auto zo verkopen is altijd lastig. Je gaat hoe dan ook moeten inleveren.
Ik hoop die zekerheid voor de voorloper deze week te krijgen.

En aan wie zou ik de auto dan moeten proberen te slijten? Zijn er mensen/particulieren dan die momenteel auto's gaan kopen? Die zouden dan ook zoiets hebben van "ik heb nu geen auto nodig want ik zit thuis"?

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Aanbieden op z’n “discutabele” website, de prijs +10-20% en proberen particulier te verkopen levert het meeste op. Als het je de moeite niet waard is gewoon via die website verkopen. Zorg wel dat ze de auto ophalen zodat je niet na een uur rijden nogmaals staat te onderhandelen over de prijs.

Die websites bieden handelsprijzen, particulieren betalen over het algemeen iets beter en wanneer je de auto inruilt is het altijd een verkapte korting op de nieuwe auto.

Acties:
  • Beste antwoord

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb mijn diesel ingeruild 2 maanden terug. Zeer teleurstellende inruilprijs en uiteraard staat hij nu ergens te koop voor 30% meer. Maar;

2. Privé kreeg ik er nauwelijks meer voor, alhoewel ik het ook niet serieus geprobeerd heb
3. Ik heb serieus veel tijd gestoken in allerlei opkoopservices (ANWB, wijkopenautos, etc) maar die kwamen (niet geheel toevallig denk ik) allemaal op de inruilprijs uit.

Als je geluk hebt wil iemand uit je directe omgeving hem hebben, en anders zit je toch aan MP vast (wil je dat?). Minste gedoe is toch een opkoper...

Harde cijfers:
Ik heb 7500 inruil gekregen. Dezelfde prijs kwam bij diverse opkopers (online) ook terug. Ik heb ook 6k als inruil ergens anders aangeboden gekregen maar daar ben ik weggelopen. En 8.5k bij weer een ander maar daar was de gewenste auto veel te duur.. Hij staat nu bij een dealer voor 9900 te koop. Dus in retrospect had ik hem nooit privé voor 9-10k kunnen verkopen (wat ik eerst dacht) want wie gaat dat risico nou nemen als je hem bij een dealer voor ongeveer hetzelfde ook kan meekrijgen MET garantie...

Overigens viel mijn inruil tegen maar daarentegen heb ik ver onder de markt betaald voor de nieuwe auto (en dat weet ik zeker want ik was al een tijd ik de markt dus in wist wat ze deden qua prijs), dus onder de streep was ik tevreden. Of het nou uit de lengte of breedte komt maakt niet uit natuurlijk.. Maar daar heeft de TS niks aan...

Reken jezelf niet rijk. Zoek wat zo’n ding bij een dealer kost en ga daaronder zitten, want voor die prijs ga je hem niet verkopen want dan pakken mensen er gewoon 1 bij de dealer.. Het is ook een hele gewone auto dus er is keuze zat, het is niet dat je iets bijzonders aanbiedt...

[ Voor 47% gewijzigd door FreakNL op 05-04-2020 20:00 ]

• bl3rf
FreakNL schreef op zondag 5 april 2020 @ 19:45:
Ik heb mijn diesel ingeruild 2 maanden terug. Zeer teleurstellende inruilprijs en uiteraard staat hij nu ergens te koop voor 20% meer. Maar;

Dus dan een week of wat voordat de voorloopauto gaat komen het gaan aanbieden op de opkoopservices zodat het precies afgewisseld gaat worden? Hoe snel ben je dan je auto kwijt?

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Dat kan volgens mij binnen een paar dagen. Timing moet de TS zelf maar uitzoeken. Hij kan er ook nu al aan beginnen en als hij hem kwijt is een voorloper bij de LM aanvragen (meestal kan dat wel).

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Nee, wij hebben geen glazen bol. Op moment van verkoop wordt je afschrijving bekend, is vaak een koude douche. Marktplaats leverde mij i.i.g. veel bekijks op en veel onzinbiedingen. En ook verkoop tegen een m.i. redelijke prijs.
  • Onzinberichten en -biedingen kan je wat aan doen door minimumbedrag in te stellen.
  • Aanbieden voor redelijke maar scherpe prijs
  • Prijs telefonisch afspreken voor de proefrit, ter voorkoming van onderhandeling ter plaatse.
  • Ik was niet heel actief, verkocht na 2 maanden.
  • Uiteindelijk weet de geinteresseerde koper ook wel de juiste waarde in te schatten.

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:29
Er is bij je werkgever geen aantrekkelijke(re) regeling mogelijk waarbij je eerst je eigen auto kan oprijden? Bijvoorbeeld 19 cent per kilometer + resterende leasebudget (leasebudget - netto reiskostenvergoeding) bruto uit laten keren?

• bl3rf
nooberke schreef op zondag 5 april 2020 @ 19:52:
Er is bij je werkgever geen aantrekkelijke(re) regeling mogelijk waarbij je eerst je eigen auto kan oprijden? Bijvoorbeeld 19 cent per kilometer + resterende leasebudget (leasebudget - netto reiskostenvergoeding) bruto uit laten keren?
Helaas, geen optie. Het is of kilometervergoeding (waarbij ik aan de limiet zit) of een lease :)

• bl3rf
Bedankt voor de snelle reacties. Ik zal bij ANWB kijken wat de inruil/handelprijs is en daar iets daarboven zitten voor de onderhandelingsruimte, en als ik weet wanneer de voorloopauto komt dan ga ik hem online gooien!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:26

Croga

The Unreasonable Man

bl3rf schreef op zondag 5 april 2020 @ 19:48:
Dus dan een week of wat voordat de voorloopauto gaat komen het gaan aanbieden op de opkoopservices zodat het precies afgewisseld gaat worden? Hoe snel ben je dan je auto kwijt?
Ik ben indertijd op wijkopenautos uit gekomen. Zitten hier namelijk op 500 meter afstand (ding inleveren, terug naar huis lopen ;-) )

De prijs die ik er voor kreeg was realistisch. Ik had er heel mischien 10% meer voor gekregen als ik het zelf had gedaan maar dat kostte me simpelweg te veel moeite.

Uiteindelijk verschepen al die opkopers het ding dezelfde dag nog naar het voormalig oostblok. Zeker de diesels hebben daar nog niet het stigma wat ze hier hebben en worden dus nog redelijk verkocht daar.
Pagina: 1