Tijd voor een nieuwe TV, sanity check!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vtrisjin
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-08 23:26

vtrisjin

Retro Games Collector

Topicstarter
Beste Tweakers,

Na het overlijden van één van mijn TV's (Samsung UE40ES8000) is het tijd voor wat nieuws!
Ik ben helemaal nieuw in de hele UHD game en heb eerder nooit de stap willen maken ivm het tekort aan 4k content en de ondermaatse upscaling van 1080P content (consoles bijv.) op een 4K scherm in het begin.

Nu wil ik toch de sprong wagen en een beetje een goede UHD TV kopen die ook redelijk future proof zal zijn, denk aan PS5 en XBOX X in de toekomst om maar wat te noemen.

Na heel wat zoeken en ploegen viel mijn oog op de Samsung 49Q70R en nadat ik zag dat voor een paar tientjes ik de 55 versie kon halen met VRR en 120hz scherm Samsung 55Q70R

Uiteraard heb ik veel meer gevonden, zo vind ik die 8804 van Philips heel nice maar het probleem met Europese merken is toch dat er moeilijk goede testresultaten gevonden kunnen worden en vergeleken met andere modellen.
Zo heb ik heel veel kunnen testen via bijv. rtings.com maar hoe goed nou een Philips TV is in tegenstelling tot al het andere wat daar wel uitbundig getest is Joost mag het weten.
Hieronder de lijst die mij geleid heeft tot mijn uiteindelijke conclusie.

https://tweakers.net/pric...;1423420;1422534;1402986/

Is de Samsung 55Q70R een solide keuze? Of heeft iemand toch misschien een ander advies?

Alvast bedankt!

3D Artist/Founder: Yellowcake Games

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Philips maakt geen upper-midrange of high-end lcd's meer. Die in jouw selectie zijn niet beter dan een UM7, RU7 of GX7 instapserie van de concurrentie. Bij de 8804 betaal je flink voor design en geluid. De LG is prima voor gaming, maar de enige met IPS-paneel en dus ook een matig contrast en zwartweergave. De XG83 heeft goede motionverwerking (120Hz VA-paneel), maar mist local dimming en een hoge piekhelderheid. Alle genoemde tv's tot nu toe zijn in feite SDR-only tv's; met andere woorden voegen niets tot weinig toe met hdr-content.

De Q70R en XG95 zijn duidelijk een stap hoger en capabele hdr tv's. De 49'' Q70R mist VRR en heeft een mindere motionverwerking door het 60Hz paneel. De 55'' zal de beste gaming tv zijn gevolgd door de XG95. Samsung kiest meer voor punchy kleuren en Sony voor natuurgetrouw. Je zou ook nog naar de iets goedkopere XF90 kunnen kijken als smartplatform en 1080p input lag minder van belang is, zie review rtings.

De Q70R is een solide keuze. Alternatieven zouden de XF90 of XG95 kunnen zijn. De overige zijn beduidend minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:25

FeaR

In GoT we trust

Aankoopadvies doen we in Consumentenelektronica Aankoopadvies, ik verhuis het topic die kant even op: TB > CEA.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:52

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

De Sony tv's worden over het algemeen hoog beoordeeld. Volgens mij specifiek de 9xxx serie.
Wil je echt heel erg mooi beeld, dan zou je kunnen overwegen om toch nog even door te sparen. Als je meerdere tv's hebt, zoals ik uit je eerste post begrijp, dan heb je wellicht iets minder haast. Je kunt dan voor een OLED-televisie gaan. Beter dan dat is er niet. De LG C9 bijvoorbeeld.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Staar je niet blind op de 120Hz, deze tv heeft geen HDMI 2.1 dus 4k op 120Hz gaat überhaupt niet werken bij bijvoorbeeld de PS5. De 120Hz is enkel de verversingssnelheid van het paneel en wordt dus automatisch alleen bereikt met beeldinterpolatie.

[ Voor 31% gewijzigd door pagani op 06-04-2020 03:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Laatst online: 09:10
Als je een LCD tv wilt ga dan voor de Sony XF/XG 9 serie. Anders voor een OLED gaan. De LG OLED C9 is op het moment de enige tv met HDMI 2.1 dus in staat om 4K @ 120hz weer te geven. Vraag jezelf wel af hoe belangrijk 4K @ 120hz is, omdat ook de nieuwe consoles dat in 99% van de games niet gaan halen.

Upscaling door consoles ondermaats. Voor zover ik weet voert je tv de upscaling uit en niet de console.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vtrisjin

vtrisjin

Retro Games Collector

Topicstarter
Ik heb nooit gezegd dat het over upscaling ging van/via consoles maar meer er bij gezet omdat daar voor mij de nadruk ligt, beentje onduidelijk van mijn kant.

Goed punt over 120hz @4k, stond er helemaal niet bij stil dat het pas een mogelijkheid is met HDMI 2.1
En inderdaad de struggle om 4k op 30fps te krijgen is deze console gen vaak niet eens haalbaar zonder checkerboard rendering in de meeste gevallen.
Dus 120hz @4k zal waarschijnlijk echt PS6 en Xbox (iets) misschien pas een ding zijn maar dan zijn we ook al 8-ish jaar verder.

Dan valt de 55 Samsung toch wel af, 55inch is sowieso veels te groot voor mijn woonkamer/kijkafstand maar dat 120hz paneel sprak me erg aan. Zo zie je maar weer, blij dat ik dit topic gestart ben, hoe 'nuchter' je ook bent je verliest je in allemaal details die er niet toe doen na al het gegoogle 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:08

Major_ton

Shoot!

@Hulleman Hoe weet je zo zeker dat 4K@120Hz nagenoeg niet gehaald gaat worden? Dat is echt een enorm slappe aanname. Ik zal hier niet op de details ingaan, maar als je bedenkt dat er nu al games op de huidige generatie consoles op 4K@60Hz draaien (al dan niet via checkerboard rendering of andere methodes), dan gaan de PS5 en XSX daar ook echt wel aankomen. Nee, zeker niet voor alle games, maar developers krijgen nu meer ruimte om zelf te bepalen wat ze willen. Ik ben ervan overtuigd dat er competitieve games gaan komen die op 120Hz gaan draaien.

@Verwijderd 120Hz is nog altijd wel een voordeel als je 24p materiaal judder vrij wilt weergeven. Voor games maakt dat niks uit, maar voor films en series des te meer.

Als je nu wilt kopen en een max budget hebt waar een LG OLED C9 niet in past, dan zou ik voor de voorgestelde Q90R gaan, anders doorsporen en asap een C9 kopen. Of, als je nog geduld hebt, wachten op wat de Sony XH90 gaat doen

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
Een 120Hz paneel heeft wel zo z'n voordelen, helemaal bij Samsung. Geen van hun 60Hz tv's kan op 48Hz verversen: gevolg 24p-judder. Daarbij is de response tijd van 120Hz (VA) panelen ook iets lager; dus minder motion blur. Gamen kan nog altijd op 120Hz @1080p/1440p, en je kunt logischerwijs meer frames invoegen met interpolatie/bfi.

Als je bij max. 49/50'' wilt blijven moet je water bij de wijn doen. De Q70R is hdr-capabel, 'maar' 60Hz en mist VRR. De SM90 biedt meer bandbreedte met HDMI 2.1 en maakt 4K@120Hz mogelijk en VRR, maar het IPS scherm met het slechte contrast- en (uniforme)zwart kan een nadeel zijn. De XG83 biedt wel een 120Hz VA-paneel, maar mist voor dat bedrag (fa)local dimming en helderheid voor hdr-content. De XG95 is wel hdr-capabel, maar mist ook VRR en hdmi 2.1.

De komende LG CX 48 is (ruim) boven budget, de XH90 komt niet in 49 inch, en de 49 inch 2020 Q-LED lijn is ook 60Hz met missende features t.o.v. grotere formaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 04-10 18:56
Wanneer je 55'' te groot vindt, kun je beter naar de Sony 49XG9005 kijken. Deze tv is met wat onderhandelen voor dezelfde prijs als de 49Q70 te koop of wellicht voor een nog scherpe prijs, dan heb je overall vergeleken met de Q70 een betere tv, zowel qua afwerking en beeldkwaliteit. Denk o.a. aan een betere upscaling, kleurengradatie, anti-reflectie filter, motion handling, out of the box bijna perfect gekalibreerd, betere c.q. natuurgetrouwere HDR weergaven, Dolby Vision en DTS support (meeste HDR content in momenteel in Dolby Vision, dit zal vermoedelijk in de toekomst ook zo blijven).

Heb je geen haast en wil je echt future proof zijn, voor zover dat momenteel natuurlijk mogelijk is, dan is wachten tot het najaar wellicht een betere optie. Tegen die tijd zal de LG CX48 voor rond de 1200 euro te koop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
4K krijg je tegenwoordig bijna gratis. Ik heb een 55 inch instap LG gekocht (ca 600 - 650 euro) nadat de Panasonic 37" niet meer aan wilde gaan. Het enige nadeel is dat de processor wat traagjes is. Verder geen klachten. De grootte van het scherm bevalt prima. TV ziet er goed uit (DVB-S ontvanger) en Amazon prime doet 4K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vtrisjin

vtrisjin

Retro Games Collector

Topicstarter
Beste iedereen, allereerst bedankt voor de vele input en behulpzaamheid!
Na overleg met mijn vriendin toch besloten dat 55 inch gangbaar is.
Heel erg getwijfeld tussen de Samsung 55Q70R en de door velen aangeraden Sony KD-49XG9005.

De knoop is doorgehakt en ik heb besloten voor de 55 Samsung te gaan!
Ik kwam op vele vergelijk en 'vs' threads uit op de 55XG9505 tegenover de Samsung en daarbij was het een nek aan nek race. Aangezien gaming voor mij een hogere prio heeft dan films leek het mij de beste keuze.

Vandaag ga ik em bestellen, heel erg bedankt iedereen voor alle input _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vtrisjin

vtrisjin

Retro Games Collector

Topicstarter
Nog 1 vraagje, om nou een nieuw topic te starten doe ik het maar hier.

De 55Q70R TV komt vandaag aan als het goed is.
Ik heb te horen gekregen dat ik moest checken of het een NL model is en niet grijze import.
Hoe check ik dit precies (neem aan ergens in het serienummer) , is er een lijst met codes?
En is dit echt een issue?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
Zolang je niet bij TV-Online/Elvidas, Plasmavisie of Tvreus hebt besteld zul je gewoon de QE55Q70RALXXN krijgen. Die is voorbereid voor de Benelux. Een import model zal zonder aanpassing niet goed werken met een CI+ module en bepaalde apps. Zolang die aanpassing niet tot een 'defect' lijdt zal het geen directe invloed hebben op de fabrieksgarantie, maar zoals het rooten van je telefoon misschien wat bemoeilijken. Technisch gezien is er geen verschil, hooguit de interne tuner(s), maar dat is hier geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vtrisjin

vtrisjin

Retro Games Collector

Topicstarter
Laat ik em nou toevallig bij Plasmavisie besteld hebben.. haha, ok ik zal het checken, XXN dus.
Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
vtrisjin schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 15:15:
Laat ik em nou toevallig bij Plasmavisie besteld hebben.. haha, ok ik zal het checken, XXN dus.
Bedankt
Controleer het inderdaad, als het zo is, zullen zij waarschijnlijk aangeven dat het niet zo is of dat het geen probleem is. Overigens had je 'm hier voor €788,35 kunnen bestellen. Art & Craft levert ook voor zover ik weet uitsluitend Benelux modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vtrisjin

vtrisjin

Retro Games Collector

Topicstarter
Nou hier is ie dan... Ik neem aan dat het afgeraden wordt om em te houden. Of maakt het allemaal niet zo uit? Gewoon geen zin in apps die niet gaan werken of updates die er niet komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/POMLLyC3tKljTkAtTxnFDMqOcO4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WKgKymMJeHpyT3XTpXW0FT9H.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door vtrisjin op 07-04-2020 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vtrisjin

vtrisjin

Retro Games Collector

Topicstarter
Lastige situatie dit, aan de ene kant wil ik het retouren aan de andere kant de daadwerkelijke fabriek zit in Slowakije en het klopt wel met het verhaal uit hun FAQ dat elk Europees model daar gewoon gefabriceerd wordt dus maakt het echt niet uit.

[ Voor 83% gewijzigd door vtrisjin op 08-04-2020 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkmentom
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-09 23:52
Ik heb zelf ook een xxh model van samsung, deze verschillen niets van de xxn modellen.
Het enige verschil dat kan optreden is als je ci kaart erin moest willen doen.
Als je de tv met een setupbox gebruikt zoals ik ( tv box telenet België) zal je geen enkel verschil ondervinden met het beneluxmodel.
Updates krijg ik ook gewoon binnen zoals de de xxn modellen.

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marijni12
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-08 13:23
edit: wilde het topic kapen maar besefte later dat dat niet helemaal de bedoeling is :+

[ Voor 84% gewijzigd door marijni12 op 09-06-2020 15:18 ]

Pagina: 1