Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demosselman
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:58
Hallo Tweakers,

Ik ben inmiddels 4 jaar werkzaam als werktuigbouwkundige. Ik heb een WO studie werktuigbouw gedaan en ben momenteel 27. De laatste tijd kom ik er tot mijn grote schrik achter dat ik twijfel over het vakgebied waar ik nu in zit. De perspectieven en salarissen in regio amsterdam zijn matig en ik leer de laatste tijd weinig nieuws. Ik pas simpelweg steeds dezelfde truckjes toe op een ander project.

Ik heb de laatste tijd veel geëxperimenteerd met python en ik kom erachter dat ik coderen eigenlijk hartstikke leuk vind, ik had het gewoon nooit eerder gedaan. Nu zit ik te overwegen om een stap te maken richting IT, een vakgebied waarin de ontwikkelingen sneller gaan en ik altijd wat nieuws kan blijven leren. Dat is mijn beeld ervan althans.

Ik ben me ervan bewust dat ik wellicht een flinke stap terug moet in salaris voor deze switch maar daarvoor zit ik momenteel wel in een goede situatie.

Ik vroeg me af wat jullie mij zouden adviseren. Wat is naar jullie idee een goede route om deze switch te kunnen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Een switch? Wil je nou programmeren of de netwerkkant op...?

Sorry. Ja met alles is het vaak zo dat het begint met een opleiding. Als je programmeren echt leuk vindt, heb je dan al eens overwogen een cursus te gaan volgen? Misschien eerst op iets als Udemy om te kijken of je ‘t wel écht leuk vindt en zo ja dan kan je altijd nog beslissen om een cursus met volwaardig diploma te gaan volgen naast je huidige werk. :)

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demosselman
Hehe scherp. Ik heb al een cursus gevolgd op udemy en op edx, daardoor heb ik ontdekt dat ik het zo leuk vind dat ik het beroepsmatig zou willen doen. Ik weet echter niet wat handige stappen zijn in mijn huidige situatie. Ik weet dat er veel IT traineeships zijn, maar ik ben inmiddels geen starter meer. Of moet ik ergens proberen om als junior binnen te komen? Ik heb een technische WO opleiding, dat zal me hopelijk helpen, maar een IT opleiding heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

demosselman schreef op zondag 5 april 2020 @ 17:47:
Hehe scherp. Ik heb al een cursus gevolgd op udemy en op edx, daardoor heb ik ontdekt dat ik het zo leuk vind dat ik het beroepsmatig zou willen doen. Ik weet echter niet wat handige stappen zijn in mijn huidige situatie. Ik weet dat er veel IT traineeships zijn, maar ik ben inmiddels geen starter meer. Of moet ik ergens proberen om als junior binnen te komen? Ik heb een technische WO opleiding, dat zal me hopelijk helpen, maar een IT opleiding heb ik niet.
Ga eens buurten bij de grotere IT consultancy toko's. Het is geen vetpot en ze zijn niet ideaal, maar sommige zijn wel gevoelig voor dit soort verhalen en zie kansen en willen best investeren.

Denk aan Accenture/Cognizant/Capgemini...

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Ik pas simpelweg steeds dezelfde trucjes toe op een ander project.
Klinkt precies zoals het werk in de IT ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demosselman
Haha tsja uiteindelijk zal iedere baan wel wat repetitief worden. Maar 27 is toch wat te jong om dit gevoel al te hebben, ik moet nog een tijdje mee 😁

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 13:40

Greyfox

MSX rulez

Dus je heb een WO studie werktuigbouw gedaan en toen nooit gedacht, goh, wat is dat saai?
Vind je het werk niet leuk of zit je gewoon bij de verkeerde werkgever?
Ik kan me niet voorstellen dat werktuigbouw stil staat qua innovatie, en dat daar ook een flinke IT component bij komt kijken.
Zou je dat dan niet beter kunnen combineren?

Zoals YakuzA ook zegt, het gras is niet altijd groener....

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-07 22:36
Als ik de advocaat van de duivel ben:
Indien ik een potentiële werkgever ben waarom zou ik je aannemen als programmeur?
Je hebt affiniteit met mechanica en thermodynamica maar zuivere IT? Not so much.

Als je dus echt software wilt gaan schrijven, je gaat u moeten bewijzen. Je bent nog jong dus dat speelt in je voordeel, want dat wilt zeggen dat ik u nog echt als starter kan laten beginnen.

Maar hoe plan jij mij te overtuigen dat jij iets van IT kent? Omdat je wat experimenten met Phython hebt? Heel leuk hoor maar je collega's hebben jaren school gevolgd. Kan je aantonen dat je al heel je leven bezig met IT? En zo ja, kan je dat concreet bewijzen? En kan je ergens iets concreet voorleggen, een project, werkervaring, wat dan ook waar ik uit kan zien dat je effectief geschikt bent?

Begrijp mij niet verkeerd, ik speel hier advocaat van de duivel, maar die CV's van een vrachtwagenchauffeur die op vraag van een of andere overheidsinstantie een cursus IT in avond opleiding gedaan heeft als omscholing, die knallen ze met een smile op hun gezicht naar de prullenbak.

Je moet echt een dossier beginnen opbouwen waaruit zowel je interesse als je kennis naar voor komt, opleidingen en certificaten zijn een goede start, nog beter is relevante werkervaring opbouwen.

Als het zuiver het coderen op zich is dat je wenst te doen, probeer die affiniteit met mechanica en thermodynamica te behouden, dat maakt de overstap eenvoudiger. In dat geval zou ik zeggen, ga de automatisatiewereld in en programmeer PLC systemen. Hoewel die wereld zich niet als "IT" ziet, het is wel degelijk IT maar dan een heel specifieke tak.

Echter doe dit enkel als dit de richting is dat je uit wilt, niet omdat ik het suggereer. Weten wat je juist wilt gaan doen met dat coderen, welke programmeertalen en welke systemen of software, het is enorm handig als je weet welke richting je uit wilt. Eenmaal je dat weet, probeer zoveel mogelijk bij te leren, liefst zoveel mogelijk met bewijs als een cursus gevolgd of certificaat en probeer ergens in die desbetreffende wereld een eerste werkervaring op te doen. Daarna gaat het vanzelf maar eerst moet je mij kunnen overtuigen, en ik ben op dit moment helemaal niet overtuigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
demosselman schreef op zondag 5 april 2020 @ 17:57:
Haha tsja uiteindelijk zal iedere baan wel wat repetitief worden. Maar 27 is toch wat te jong om dit gevoel al te hebben, ik moet nog een tijdje mee 😁
Ben je het kunstje zat of is het vooral storend dat je niet zelf mag kiezen welk kunstje je voor een probleem inzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demosselman
Greyfox schreef op zondag 5 april 2020 @ 17:57:
Dus je heb een WO studie werktuigbouw gedaan en toen nooit gedacht, goh, wat is dat saai?
Vind je het werk niet leuk of zit je gewoon bij de verkeerde werkgever?
Ik kan me niet voorstellen dat werktuigbouw stil staat qua innovatie, en dat daar ook een flinke IT component bij komt kijken.
Zou je dat dan niet beter kunnen combineren?

Zoals YakuzA ook zegt, het gras is niet altijd groener....
Dat is een goede suggestie. Ik vond de studie fantastisch, het werkende leven biedt mij wat minder uitdaging, het is meer constructies uittekenen in CAD. Het zou kunnen dat er een werkgever is die wel aan mijn wensen voldoet maar ik heb hem nog niet gevonden in mijn regio, en ik heb al aardig wat bedrijven gezien aangezien vanuit een functie bij een detacheerpartij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Kijk naar het automatiseren van zaken in Autocad. Dat is en IT, programmeren en wtb. In de toekomst verwacht ik dat de vraag naar deze skills zal toenemen.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demosselman
sprankel schreef op zondag 5 april 2020 @ 18:03:
Indien ik een potentiële werkgever ben waarom zou ik je aannemen als programmeur?
Je hebt affiniteit met mechanica en thermodynamica maar zuivere IT? Not so much.

Als je dus echt software wilt gaan schrijven, je gaat u moeten bewijzen. Je bent nog jong dus dat speelt in je voordeel, want dat wilt zeggen dat ik u nog echt als starter kan laten beginnen.

Maar hoe plan jij mij te overtuigen dat jij iets van IT kent? Omdat je wat experimenten met Phython hebt? Heel leuk hoor maar je collega's hebben jaren school gevolgd. Kan je aantonen dat je al heel je leven bezig met IT? En zo ja, kan je dat concreet bewijzen? En kan je ergens iets concreet voorleggen, een project, werkervaring, wat dan ook waar ik uit kan zien dat je effectief geschikt bent?

Begrijp mij niet verkeerd, ik speel hier advocaat van de duivel, maar die CV's van een vrachtwagenchauffeur die op vraag van een of andere overheidsinstantie een cursus IT in avond opleiding gedaan heeft als omscholing, die knallen ze met een smile op hun gezicht naar de prullenbak.

Je moet echt een dossier beginnen opbouwen waaruit zowel je interesse als je kennis naar voor komt, opleidingen en certificaten zijn een goede start, nog beter is relevante werkervaring opbouwen.

Als het zuiver het coderen op zich is dat je wenst te doen, probeer die affiniteit met mechanica en thermodynamica te behouden, dat maakt de overstap eenvoudiger. In dat geval zou ik zeggen, ga de automatisatiewereld in en programmeer PLC systemen. Hoewel die wereld zich niet als "IT" ziet, het is wel degelijk IT maar dan een heel specifieke tak.

Echter doe dit enkel als dit de richting is dat je uit wilt, niet omdat ik het suggereer. Weten wat je juist wilt gaan doen met dat coderen, welke programmeertalen en welke systemen of software, het is enorm handig als je weet welke richting je uit wilt. Eenmaal je dat weet, probeer zoveel mogelijk bij te leren, liefst zoveel mogelijk met bewijs als een cursus gevolgd of certificaat en probeer ergens in die desbetreffende wereld een eerste werkervaring op te doen. Daarna gaat het vanzelf maar eerst moet je mij kunnen overtuigen, en ik ben op dit moment helemaal niet overtuigd.
Je hebt helemaal gelijk hoor. Het is voor mij ook nog een ontdekkingsreis om nu uit te vinden wat ik 'dan wel wil'. Ik besef me ook goed dat IT heel erg breed is en dat daar een gedegen basis voor nodig is. Ik ben nog niet heel erg thuis in IT en weet ook nog niet goed welke richtingen en stromen er allemaal zijn binnen het vakgebied.

Ik zal je suggestie meenemen om een dossier op te bouwen. Ik heb al enkele certificaten maar het is natuurlijk mooier als je over je eigen werk kunt praten. Het is een hele nieuwe wereld voor mij en ik ben momenteel op zoek naar manieren om uit te vinden wat ik leuk vind en wat een goede stap is om eventueel een baan te vinden die in deze richting ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demosselman
jadjong schreef op zondag 5 april 2020 @ 18:05:
[...]

Ben je het kunstje zat of is het vooral storend dat je niet zelf mag kiezen welk kunstje je voor een probleem inzet?
Goede vraag. Ik denk toch wel het kunstje zelf, ik heb voor mijn gevoel niet heel veel nieuwe methodieken geleerd de afgelopen jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:53
Maar is er in jouw vakgebied geen mogelijkheid om meer te focussen op meer diverse methodieken/kunstjes? Eventueel bij een andere werkgever? Want ook binnen de IT is het vaak maar een beperkte set kunstjes die je zal doen (zeker de eerste jaren), dan moet je zelf zorgen dat je aan de dingen mag werken waar andere kunstjes voor nodig zijn.

Het probleem dat je nu hebt klinkt overigens best bekend voor mij, ik heb dat bij diverse consultancy/detacheringsclubjes al gezien, een senior heeft ooit iets bedacht en voor 90% van de opdrachten is dat de standaard werkwijze die gevolgd moet worden. En ja, die standaard werkwijze werkt, maar er wordt niet meer stil gestaan of het voor een klant ook de beste werkwijze is of dat het juist een gigantische overhead geeft. Nu zal dat in de IT waarschijnlijk minder spelen dan in de werktuigbouw, omdat de standaard werkwijze vooral patronen zullen zijn, maar wees je er dus van bewust dat ook in de IT je vaak hetzelfde kunstje zal doen.

Als je echt de overstap wil maken, zou ik je adviseren om te kijken naar traineeships in de richting waarin je wil gaan, er zijn veel organisaties die wel zoiets bieden. Kijk dan wel goed naar het studiekostenbeding dat ze aanbieden en wat het plan is na de eerste paar maanden, ik heb zelf een traineeship gedaan waar ik heel veel geleerd heb, maar na de eerste maand de trainingen niet verder meer kwamen dan de dertien in een dozijn social skills trainingen die regelmatig buiten werktijd vielen (en andere trainingen waarvan de toegevoegde waarde twijfelachtig was) terwijl er dus wel een studiekostenbeding van 10.000+ stond met een enigszins slechte afbouwtermijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demosselman
Transportman schreef op zondag 5 april 2020 @ 22:12:
Maar is er in jouw vakgebied geen mogelijkheid om meer te focussen op meer diverse methodieken/kunstjes? Eventueel bij een andere werkgever? Want ook binnen de IT is het vaak maar een beperkte set kunstjes die je zal doen (zeker de eerste jaren), dan moet je zelf zorgen dat je aan de dingen mag werken waar andere kunstjes voor nodig zijn.

Het probleem dat je nu hebt klinkt overigens best bekend voor mij, ik heb dat bij diverse consultancy/detacheringsclubjes al gezien, een senior heeft ooit iets bedacht en voor 90% van de opdrachten is dat de standaard werkwijze die gevolgd moet worden. En ja, die standaard werkwijze werkt, maar er wordt niet meer stil gestaan of het voor een klant ook de beste werkwijze is of dat het juist een gigantische overhead geeft. Nu zal dat in de IT waarschijnlijk minder spelen dan in de werktuigbouw, omdat de standaard werkwijze vooral patronen zullen zijn, maar wees je er dus van bewust dat ook in de IT je vaak hetzelfde kunstje zal doen.

Als je echt de overstap wil maken, zou ik je adviseren om te kijken naar traineeships in de richting waarin je wil gaan, er zijn veel organisaties die wel zoiets bieden. Kijk dan wel goed naar het studiekostenbeding dat ze aanbieden en wat het plan is na de eerste paar maanden, ik heb zelf een traineeship gedaan waar ik heel veel geleerd heb, maar na de eerste maand de trainingen niet verder meer kwamen dan de dertien in een dozijn social skills trainingen die regelmatig buiten werktijd vielen (en andere trainingen waarvan de toegevoegde waarde twijfelachtig was) terwijl er dus wel een studiekostenbeding van 10.000+ stond met een enigszins slechte afbouwtermijn
Bedankt voor je adviezen, ik ben er behoorlijk mee geholpen. Ik ga er eens goed over nadenken de komende tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-09 11:49
demosselman schreef op zondag 5 april 2020 @ 18:13:
[...]

Dat is een goede suggestie. Ik vond de studie fantastisch, het werkende leven biedt mij wat minder uitdaging, het is meer constructies uittekenen in CAD. Het zou kunnen dat er een werkgever is die wel aan mijn wensen voldoet maar ik heb hem nog niet gevonden in mijn regio, en ik heb al aardig wat bedrijven gezien aangezien vanuit een functie bij een detacheerpartij.
WO en dan tekenen in CAD :? Met alle respect maar dat is toch MBO werk :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024

Het ligt wel iets genuanceerder dan dit. Er is een groot tekort aan IT'ers. Ik weet vrijwel zeker dat @demosselman binnen komt bij de grote consultancy bedrijven. Of hij dan een IT functie krijgt zoals hij voor ogen heeft is dan wel de vraag.

Een stap via een consultancy (sogeti, cap) of wellicht een ander groot IT bedrijf (chipsoft bijv) is een optie waar je echt over na moet denken. Bij de consultancy bedrijven ga je waarschijnlijk aan de bak als tester als je ambitie hebt om developer te worden. Dingen als SAP consultant kan ook, maar dat heeft wat minder raak vlakken.
Bij chipsoft of andere bedrijven (sommige consultants ook) zul je aan de slag gaan met het ontwikkelen in programma's zoals mendix.

Van beide opties word je in eerste instantie niet echt gelukkig denk ik, maar het kan je uiteindelijk wel brengen waar je wil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Uiteindelijk als hij het goed oppakt en affiniteit ermee heeft kan hij wel ergens komen waar hij interessant IT werk doet, maar laten we wel wezen, er zijn heel wat stappen tussen wat met Python kloten, en echt IT werk doen wat ook als de nieuwigheid eraf is nog interessant is.

En met WO werktuigbouw moet er toch ook wel wat interessants te doen zijn? Nu zou ik eerder wat opties in het zuiden kunnen voorstellen, maar het is niet alsof hij in Oost-Groningen woont, in Amsterdam eo moet toch ook wel wat interessants te vinden zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Vorig jaar ben ik bij 2 bedrijven geweest waar men ontzettend veel IT met machines aan elkaar koppelt. De grootste kostenpost voor dat bedrijf waren licenties en IT-infra. De CNC-machines die het werk moesten doen en het personeel wat er werkt was een stuk minder nog.

Als WTB'er met affiniteit met IT zou ik me eens flink gaan verdiepen in de hele IT infra van een bedrijf waar men vanuit bijvoorbeeld SolidWorks naar een CNC-machine communiceert. Wat is daar voor nodig (en dan niet voor 1 machine natuurlijk). Daarbij moet je ook nog rekening houden met het feit dat onderdelen die gemaakt worden voorzien worden van een unieke code zodat die later weer terug te vinden is met betrekking tot productiedatum, tekeningrevisie etc.

Hoe kun je vanuit zo'n pakket zaken gaan automatiseren? Dat is fantastisch wanneer je zulke dingen voor elkaar krijgt,

Kijk eens verder dan alleen AutoCad, er zijn veel meer leuke WTB facetten te bedenken.

Bedrijven waar we geweest zijn (waar ik verder geen enkele link mee heb): bedrijf 1 en bedrijf 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demosselman
sypie schreef op maandag 6 april 2020 @ 10:00:
Vorig jaar ben ik bij 2 bedrijven geweest waar men ontzettend veel IT met machines aan elkaar koppelt. De grootste kostenpost voor dat bedrijf waren licenties en IT-infra. De CNC-machines die het werk moesten doen en het personeel wat er werkt was een stuk minder nog.

Als WTB'er met affiniteit met IT zou ik me eens flink gaan verdiepen in de hele IT infra van een bedrijf waar men vanuit bijvoorbeeld SolidWorks naar een CNC-machine communiceert. Wat is daar voor nodig (en dan niet voor 1 machine natuurlijk). Daarbij moet je ook nog rekening houden met het feit dat onderdelen die gemaakt worden voorzien worden van een unieke code zodat die later weer terug te vinden is met betrekking tot productiedatum, tekeningrevisie etc.

Hoe kun je vanuit zo'n pakket zaken gaan automatiseren? Dat is fantastisch wanneer je zulke dingen voor elkaar krijgt,

Kijk eens verder dan alleen AutoCad, er zijn veel meer leuke WTB facetten te bedenken.

Bedrijven waar we geweest zijn (waar ik verder geen enkele link mee heb): bedrijf 1 en bedrijf 2.
Gaaf! Dat is ook een leuke invalshoek, ligt ook wat dichter bij hetgeen wat ik al ken dus dat biedt wellicht de mogelijk om er wat meer stapsgewijs in te rollen in plaats van een heel nieuw traject te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Mja ik vind dit niet zo'n sterk verhaal. Ik heb zelf veel mensen aangenomen en juist bij de "jonge honden" interesseert me de studie achtergrond mij weinig. Het gaat dan veel meer om wat voor vlees ik in de kuip heb en zie ik potentie als ik 2 jaar aan training in deze persoon stop. Gretigheid, leergierigheid, enthousiasme, levenservaring als ook een oprechte sollicitatie ipv gefaked overal een (te) slim antwoord op proberen te geven.
Ik heb namelijk liever dat ik ze het goed aanleer en daarna zelfstandig en met plezier kunnen werken, daar hebben we als bedrijf meer aan dan dat ik steeds "verkeerd" aangeleerde zaken moet afleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21:38
Ik lees dat je bij een detacheerder werkt. Kan die geen opdracht binnenhalen, die meer aansluit op waarin jij je graag wil ontwikkelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
EJPostema schreef op maandag 6 april 2020 @ 08:42:
[...]

Het ligt wel iets genuanceerder dan dit. Er is een groot tekort aan IT'ers. Ik weet vrijwel zeker dat @demosselman binnen komt bij de grote consultancy bedrijven. Of hij dan een IT functie krijgt zoals hij voor ogen heeft is dan wel de vraag.

Een stap via een consultancy (sogeti, cap) of wellicht een ander groot IT bedrijf (chipsoft bijv) is een optie waar je echt over na moet denken. Bij de consultancy bedrijven ga je waarschijnlijk aan de bak als tester als je ambitie hebt om developer te worden. Dingen als SAP consultant kan ook, maar dat heeft wat minder raak vlakken.
Bij chipsoft of andere bedrijven (sommige consultants ook) zul je aan de slag gaan met het ontwikkelen in programma's zoals mendix.

Van beide opties word je in eerste instantie niet echt gelukkig denk ik, maar het kan je uiteindelijk wel brengen waar je wil
Het is in ieder geval niet de moment om de consultancy in te stappen, bedrijven gaan de riem mogen aanspannen en gezien ik 10 jaar in die wereld heb gezeten, de consultants vliegen als eerste en het order zal van bovenaf komen waarbij het niet uitmaakt of het bedrijf consultant X nu wel of niet nodig heeft, de order zal zijn, alle externen buiten, geen uitzonderingen, geen discussie.

Onder normale omstandigheden, uiteraard geraak je die consultancy wereld wel in en dan? Op de helpdesk van ziggo gaan zitten en 50 keer op een dag vertellen dat men de modem moet uittrekken, 60 seconden wachten en terug insteken?

Sure, je zit dan officiëel in de IT, maar met zijn achtergrond daaruit breken, zo zitten er veel vast in "support" functies in de IT die graag dieper zouden willen gaan maar slechts heel moeilijk die stap kunnen maken.
En laten we eerlijk zijn, die consultancy bedrijven willen enkel geld verdienen en ze hebben genoeg van die helpdesk jobs, hun boeit het echt niet dat iemand daar blijft steken. En de klant boeit het ook niet, zij zijn niet verantwoordelijk voor de carriere van een consultant.

Mijn advies op dit moment is sowiezo, blijf waar je zit en bereid je overstap voor. En ga niet gewoon naar de consultancy bedrijven, mogelijks nemen ze je aan maar dan ga je het uzelf nog moeilijker maken.
Miki schreef op maandag 6 april 2020 @ 10:20:
[...]

Mja ik vind dit niet zo'n sterk verhaal. Ik heb zelf veel mensen aangenomen en juist bij de "jonge honden" interesseert me de studie achtergrond mij weinig. Het gaat dan veel meer om wat voor vlees ik in de kuip heb en zie ik potentie als ik 2 jaar aan training in deze persoon stop. Gretigheid, leergierigheid, enthousiasme, levenservaring als ook een oprechte sollicitatie ipv gefaked overal een (te) slim antwoord op proberen te geven.
Ik heb namelijk liever dat ik ze het goed aanleer en daarna zelfstandig en met plezier kunnen werken, daar hebben we als bedrijf meer aan dan dat ik steeds "verkeerd" aangeleerde zaken moet afleren.
Helemaal mee akkoord, zeker als het een niche betreft waarbij je sowiezo niemand kan vinden op de arbeidsmarkt met de nodige skills wil je net iemand jong die het potentieel heeft om te kunnen, de leeftijd om het aan te leren en die je aan jou kan binden.
Maar dit werkt vooral goed in een niche dus.

[ Voor 18% gewijzigd door sprankel op 06-04-2020 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
sprankel schreef op maandag 6 april 2020 @ 12:21:
[...]

Het is in ieder geval niet de moment om de consultancy in te stappen, bedrijven gaan de riem mogen aanspannen en gezien ik 10 jaar in die wereld heb gezeten, de consultants vliegen als eerste en het order zal van bovenaf komen waarbij het niet uitmaakt of het bedrijf consultant X nu wel of niet nodig heeft, de order zal zijn, alle externen buiten, geen uitzonderingen, geen discussie.

Onder normale omstandigheden, uiteraard geraak je die consultancy wereld wel in en dan? Op de helpdesk van ziggo gaan zitten en 50 keer op een dag vertellen dat men de modem moet uittrekken, 60 seconden wachten en terug insteken?

Sure, je zit dan officiëel in de IT, maar met zijn achtergrond daaruit breken, zo zitten er veel vast in "support" functies in de IT die graag dieper zouden willen gaan maar slechts heel moeilijk die stap kunnen maken.
En laten we eerlijk zijn, die consultancy bedrijven willen enkel geld verdienen en ze hebben genoeg van die helpdesk jobs, hun boeit het echt niet dat iemand daar blijft steken. En de klant boeit het ook niet, zij zijn niet verantwoordelijk voor de carriere van een consultant.

Mijn advies op dit moment is sowiezo, blijf waar je zit en bereid je overstap voor. En ga niet gewoon naar de consultancy bedrijven, mogelijks nemen ze je aan maar dan ga je het uzelf nog moeilijker maken.
Hoewel je qua timing zeker een punt hebt heb ik de rest van je verhaal heel anders ervaren.

Ik ben bij sogeti begonnen als high tech test engineer. Sogeti en veel andere bedrijven nemen alleen HBO of WO'ers aan en zetten deze mensen op hun niveau in.
Je eindigd echt niet op de helpdesk van ziggo, maar gaat aan de slag als tester bij ING bijvoorbeeld. Voor high tech was het iets anders, ik begon bij DAF als developer (waar ik redelijk mazzel mee had).

Ziggo callcentre medewerker functies zijn voor uitzendbureaus, niet voor consultacy's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12:43
De markt voor omscholers is wel heel beroerd nu. Starters zonder ervaring maar met een IT opleiding hebben het al moeilijk nu.

Wellicht is het over een aantal maanden weer anders maar het zal zeker niet zo makkelijk meer zijn als als de afgelopen jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
EJPostema schreef op maandag 6 april 2020 @ 12:37:
[...]

Hoewel je qua timing zeker een punt hebt heb ik de rest van je verhaal heel anders ervaren.

Ik ben bij sogeti begonnen als high tech test engineer. Sogeti en veel andere bedrijven nemen alleen HBO of WO'ers aan en zetten deze mensen op hun niveau in.
Je eindigd echt niet op de helpdesk van ziggo, maar gaat aan de slag als tester bij ING bijvoorbeeld. Voor high tech was het iets anders, ik begon bij DAF als developer (waar ik redelijk mazzel mee had).

Ziggo callcentre medewerker functies zijn voor uitzendbureaus, niet voor consultacy's.
Met ziggo heb ik nu wel een extreem voorbeeld genomen en ik zit zelf in België, ik wil gerust geloven dat er consultancy bedrijven niet enkel bezig zijn met mensen schuiven en ik heb zelf ook zonder diploma mij opgewerkt maar ik heb pas na de consultancy wereld te verlaten daadwerkelijk cariere kunnen maken waar ik wel het consultant verhaal voor nodig had.
En mijn ervaring is dat ze het allemaal goed kunnen uitleggen maar als puntje bij paaltje komt, ze schuiven mensen, niet meer, niet minder. Als jij jezelf opleid en certificaten haalt waardoor ze je duurder kunnen verkopen, dan hebben ze hier oren na maar verwacht niet dat ze jou diepgaand gaan helpen.

Een probleem dat je ook hebt, als een bedrijf een consultant aanneemt, dan moet die meteen renderen, men wilt geen consultant aannemen die men zelf eerst nog moet opleiden.

Consultancy is echter wel enorm handig om snel een sector te leren kennen en veel werkervaring op je CV te kunnen zetten.

Dat is een ander verhaal bij een gewone aanwerving waarbij men bereid is een jaar te wachten voor je tot volledig rendement bent. Dat soort stappen doe je gewoon niet als consultant,

Ik heb zelfs meegemaakt dat ik als consultant opzij gezet werd door een klant omdat ik te goed was, letterlijk hun woorden. Vertaald ze hadden door dat ik veel te laag zat en dat dit vroeg of laat verkeerd zou aflopen en dat ze liever zekerheid hadden.
Word je gewoon doorgeschoven naar een andere same old consultant job want niemand wilt een consultant aannemen en die een grote stap laten nemen want dan moet je die nog opleiden.
Tot de C4 volgde, dan plots werd mij een loon aangeboden met 1000 euro extra + bijkomende voordelen en de belofte dat men hun best ging doen om mij te plaatsen op een hogere job, yeah sure want dan ben je verplicht gezien je aan mijn huidig tarief dat loon niet kan betalen, ik heb die deur dicht getrokken, mijn goesting was al lang over.

Wat betreft de huidige markt, het is inderdaad niet echt het moment maar als je nu start met opleiding en scholing, dan kom je de markt op als deze zich begint te herstellen waarbij er plots een grote vraag zal zijn en men niet , om het oneerbiedig te zeggen, het afval wilt dat bij de vorige crisis als eerste is buiten gevlogen.

Edit: waarbij ik niet gezegd heb dat er geen goede mensen ontslagen worden in een crisis, verre van, maar het is nu eenmaal zo dat men uiteraard eerst diegene aan de deur zet waar men eigenlijk al niet zo gelukkig over was.

[ Voor 4% gewijzigd door sprankel op 06-04-2020 13:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-09 16:29

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Tja, het is wellicht niet het antwoord waarop je zit te wachten, maar ik vraag me af of je uberhaupt door hebt wat er voor mogelijkheden allemaal in jouw vakgebied zitten. Ik zou zeggen dat iedereen die een technische opleiding wil doen (Bouwkunde, Civiele Techniek of WTB) juist WTB zou moeten doen als dat hem/haar een beetje ligt juist vanwege de ontiegelijke hoeveelheid kansen die daarin liggen.

Werken in de offshore, bij raffinaderijen, onshore, baggeraars, (grote) aannemers, (grote) installateurs, in de energy sector, in de afvalverwerking, maar ook talloze beroepen en sectoren die daaraan gelieerd zijn of daar omheen hangen zoals productiebedrijven, bedrijven als Philips, ASML, expertisebureaus, onderzoeksbureaus, consultancy bureaus etc. Je kan de marine in, zowel burger als het leger... Kraanbedrijven, autofabrikanten, vliegtuigbouwers... Er is zoveel mogelijk met WTB...

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Pagina: 1