Netwerkverdeler (NIU) essentieel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wavoe
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-01 00:16
Beste mede Tweakers,

In het kort, we hebben voor het internet een installatie liggen uiteraard, bestaande uit een netwerkverdeler en een modem.
Er komt een aftakkabel binnen die verbonden is met de netwerkverdeler en die gaat verder naar de modem.

Gezien 2 zaken, we de modem willen verplaatsen en het feit dat we verder in het huis geen coax verbinding lijken nodig te hebben is mijn vraag of het nog nuttig is om de netwerkverdeler te gebruiken?

We hebben 1 tv die met een Chromecast werkt en we via een app van de provider dus kunnen casten.
De situatie is nu als volgt, er zijn op de afbeelding nog wel enkele andere coax kabels te zien maar buiten diegene die naar de modem gaat wordt er geen enkele gebruikt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_9Y7T2UISPhmFUzoD2enah5MilQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cZdmuAMFBhfgybS5hIEDKb93.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JI2WWIa3sLjAFMbzUNdGcUhjVsE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mu8aKIqpkD67zfc5XZ2HbsHa.jpg?f=fotoalbum_tile

Beste antwoord (via wavoe op 06-04-2020 11:26)

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
HKLM_ schreef op zondag 5 april 2020 @ 15:32:
Kan je prima weghalen als je het niet meer nodig heb
Alleen de coax vanaf je isra naar de modem is voldoende voor je.
well.. eerst even de "officiele telenet verklaring"
het NIU is het officiele eindpunt waar telenet's verantwoordelijkheid stopt qua signaalniveau's... de nederlanders noemen dit een AOP of ISRA ... het overnamepunt / NIU wegnemen mag dus absoluuuut niet... (dat dat in bels een actief apparaat is , is gewoon historisch zo gegroeid.. maar NIU is verantwoordelijkheid telenet !)
niet alleen qua verantwoordelijkheid ,maar ook qua signalen is dit zo berekend... zomaar eventjes niu bypassen/wegsmijten en stukje coax rechtstreeks op de binnenkomstkabel ertussenschroeven is absoluut een no-go... , kan je half het dorp mee platleggen qua ruis.. NIET DOEN...

officiele wat dan wel ?
ik neem aan dat je een UTP kabel hebt tot aan je woonkamer ? zet daar een gratis telenet wifi booster ... kost je niks (behalve 5€ shipment), of koop een eigen router/accespoint naar je zin... boeit telenet weinig , maar laat de NIU & modem staan..

ja ... maar stroom gebruik .. ?
in dat geval kan je eventueel de binnenkomende kabel rechtstreeks op de modem schroeven en NIU uit de stroom laten.. kijken of het signaal stabiel genoeg blijft.. kijk wel dat de connector stevig vaststaat

ja.. maar ik wil het modem verzetten ....
no problem, gebruik telenet PVC6 of PE6 coax tussen NIU en modem met conforme stekkers (dus niet brico/hubo/colruyt meuk) en je kan een heel eind komen... (afhankelijk van hoeveel signaal je binnenkrijgt zou +-10meter geen probleem mogen geven)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:34
Kan je prima weghalen als je het niet meer nodig heb, heb ik in mijn huis ook gedaan. Daar woonde een ziggo monteur die 100 meter coax had getrokken door te huis met verdelers etc allemaal in de container gepleurd tijdens de verbouwing.

[ Voor 3% gewijzigd door HKLM_ op 05-04-2020 15:33 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• ijske
HKLM_ schreef op zondag 5 april 2020 @ 15:32:
Kan je prima weghalen als je het niet meer nodig heb
het NIU is het officiele eindpunt waar telenet's verantwoordelijkheid stopt qua signaalniveau's... de nederlanders noemen dit een AOP of ISRA ... het overnamepunt / NIU wegnemen mag dus absoluuuut niet... (dat dat in bels een actief apparaat is , is gewoon historisch zo gegroeid.. maar NIU is verantwoordelijkheid telenet !)
niet alleen qua verantwoordelijkheid ,maar ook qua signalen is dit zo berekend... zomaar eventjes niu bypassen/wegsmijten en stukje coax rechtstreeks op de binnenkomstkabel ertussenschroeven is absoluut een no-go... , kan je half het dorp mee platleggen qua ruis.. NIET DOEN...

officiele wat dan wel ?
ik neem aan dat je een UTP kabel hebt tot aan je woonkamer ? zet daar een gratis telenet wifi booster ... kost je niks (behalve 5€ shipment), of koop een eigen router/accespoint naar je zin... boeit telenet weinig , maar laat de NIU & modem staan..

in dat geval kan je eventueel de binnenkomende kabel rechtstreeks op de modem schroeven en NIU uit de stroom laten.. kijken of het signaal stabiel genoeg blijft.. kijk wel dat de connector stevig vaststaat

no problem, gebruik telenet PVC6 of PE6 coax tussen NIU en modem met conforme stekkers (dus niet brico/hubo/colruyt meuk) en je kan een heel eind komen... (afhankelijk van hoeveel signaal je binnenkrijgt zou +-10meter geen probleem mogen geven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wavoe
ijske schreef op zondag 5 april 2020 @ 16:12:
[...]

officiele wat dan wel ?

Het verplaatsen heeft ook met Wifi sterkte te maken en ik ken de genoemde alternatieven.
Maar het heeft ook te maken met het feit dat er momenteel geen deftig stopcontact voorzien is (verlengkabel van ja toch wel 10m schat ik) en dat we vanwege de afgekeurde elektriciteit wat zaken aan het bekijken zijn.

Maar je geeft me wel de antwoorden op de vragen die ik had ja :)
Ik ga toch ook de optie eens proberen om de NIU zonder stroom te zetten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
deze NIU geeft geen signaal door zonder stroom, daar is een ander type voor (voor mensen die bv een alarm hebben) die dat wel doet .. helaas rekenen ze 85€ omschakelkost daarvoor...

meedenkend met jou geval zou ik
a) fatsoenlijk stopcontact voorzien op deze plek
b) kijken of je niet de volledige kabel tot aan straat kan vernieuwen tot bv aan de zekeringkast (als je daar de modem zou willen na de verbouwingen ?) de bestaande kabel is al niet meer van de nieuwste

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wavoe
ijske schreef op zondag 5 april 2020 @ 22:15:
deze NIU geeft geen signaal door zonder stroom, daar is een ander type voor (voor mensen die bv een alarm hebben) die dat wel doet .. helaas rekenen ze 85€ omschakelkost daarvoor...

meedenkend met jou geval zou ik
a) fatsoenlijk stopcontact voorzien op deze plek
b) kijken of je niet de volledige kabel tot aan straat kan vernieuwen tot bv aan de zekeringkast (als je daar de modem zou willen na de verbouwingen ?) de bestaande kabel is al niet meer van de nieuwste
Bedankt @ijske
We zijn recent naar dit huis verhuist en momenteel lijkt mij een fatsoendelijk stopcontact voorzien de beste keuze.
Ik heb al begrepen dat er plannen zijn om de straat helemaal op te breken volgend jaar vanwege rioleringswerken dan wel, het is dan misschien eens de moment om te bekijken of de volledige kabel kan vernieuwd worden, het ziet er mij naar uit dat de kabel niet meer van de nieuwste is inderdaad maar de connectie is momenteel nog wel prima.

Verder voor jou informatie, er liggen momenteel al 2 UTP kabels helemaal naar de zolder verdieping (2e etage) welke ook een behoorlijke lengte hebben.
En een UTP kabel naar de TV (niet gebruikt, geen digibox) en nog een laatste UTP kabel (ook niet in gebruik momenteel) op de gelijkvloer waar opzich het idee is om de modem te gaan plaatsen.
Moest dit niet lukken vanwege de lengte (gaat 10 a 15m zijn) dan blijft deze UTP kabel een optie voor een access point bijvoorbeeld.
Pagina: 1