Ubuntu / NFS / Plex

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jzoin2
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-06 18:13
Hallo experts!!!

Ik ben (redelijk) nieuw met Ubuntu en probeer mijn Synology middels NFS te koppelen. Met als doel zodra ik Plex Media Server opstart, de netwerklocatie zichtbaar is. Er zijn genoeg tutorials, maar ik zie echt veel verschillende manieren.

Ik volg daarom deze tutorial:
https://www.mjwebs.io/blo...ology-nas-on-ubuntu-18-04

folder op mijn synology: nas-storage
folder op mijn ubuntu pc: general-storage

$ sudo mount 192.168.178.61:/volume1/general-storage /nfs/nas-storage
geen reactie, in de tutorial zie je dan een regel:

mount nfs share (maar ik zie dat niet)

maar als ik via de file explorer in nas-storage open, zie ik al mijn files van mijn nas, dus dat is goed een teken denk ik?

Vervolgens als ik
# /etc/fstab:

192.168.178.61:/volume1/general-storage /nfs/nas-storage auto,nofail,noatime,nolock,intr,tcp,actimeo=1800 0 0

uiteraard opslaan en daarna sudo reboot doen, dan crasht ubuntu eigenlijk. Hij laadt niet op.
Het ligt ook aan dit regeltje zag ik in de logs.

iemand een tip?

[ Voor 5% gewijzigd door jzoin2 op 05-04-2020 14:11 ]

Beste antwoord (via Cyphax op 16-04-2020 12:56)

• jzoin2
Sorry vergeten te posten het is al een tijdje geleden gelukt. Maar ik was de bloglink kwijt https://www.ryananddebi.c...utomount-synology-shares/

Ik moet eerlijk toegeven het is echt briljant. Nu nog ff apple tv 4 tweedehands ergens scoren en ik ben klaar.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:19

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

In je fstab, waar is je definitie van file system? Die mist. Als je zaken in fstab wilt testen, hoef je niet te rebooten. Zorg gewoon dat wat je wilt mounten niet op het gekozen mountpoint al is gemount, dan hoef je alleen maar 'sudo mount /mount/point/in/fstab' te doen en je ziet dan vanzelf of het werkt of niet. Andere optie is 'mount -a', maar dan koppel je ook andere entries die je mogelijk nog niet wilt.

Standaard geeft het mount commando bij succes geen terugkoppeling dat het is geslaagd.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jzoin2
dan is dit eigenlijk een typo in de tutorial dan toch?

192.168.178.61:/volume1/general-storage /nfs/nas-storage nfs auto,nofail,noatime,nolock,intr,tcp,actimeo=1800 0

zo moet hij dan worden toch?

moet mijn fstab even fixen, hij crasht nu steeds - krijg het bijna niet gewijzigd geeft steeds aan dat het bestand read-only is terwijl ik $ sudo nano /etc/fstab als root zelfs

krijg steeds de melding:
error writing /etc/fstab: read-only file system

thank god:
# mount -o remount,rw /

[ Voor 33% gewijzigd door jzoin2 op 05-04-2020 14:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat lijkt er idd afgevallen te zijn in die tutorial. Dat is ook waarom je zelf moet nadenken en niet zomaar blind een handleiding moet volgen. Ook de share naam en mount point heb je letterlijk overgenomen, wat natuurlijk niet nodig is.

Ik heb ook m'n twijfels over de opties. Ik heb ze voor NFS nooit gebruikt. Ik kan ook geen informatie in de man-page van mount vinden mbt nolock en actimeo. De site die je hebt gevolgd zegt ook helemaal niets over de opties, wat ze zoal doen. Dat geeft bij mij al aan dat het geen goede handleiding is.

Mocht je in de toekomst weer zo'n fout krijgen dat je fstab onjuist is en je systeem niet meer normaal start hierdoor, kan je ook opstarten van een live of installatie omgeving en je file system mounten en fstab op die manier aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jzoin2
Hero of Time schreef op zondag 5 april 2020 @ 15:17:
Dat lijkt er idd afgevallen te zijn in die tutorial. Dat is ook waarom je zelf moet nadenken en niet zomaar blind een handleiding moet volgen. Ook de share naam en mount point heb je letterlijk overgenomen, wat natuurlijk niet nodig is.

Ik heb ook m'n twijfels over de opties. Ik heb ze voor NFS nooit gebruikt. Ik kan ook geen informatie in de man-page van mount vinden mbt nolock en actimeo. De site die je hebt gevolgd zegt ook helemaal niets over de opties, wat ze zoal doen. Dat geeft bij mij al aan dat het geen goede handleiding is.

Mocht je in de toekomst weer zo'n fout krijgen dat je fstab onjuist is en je systeem niet meer normaal start hierdoor, kan je ook opstarten van een live of installatie omgeving en je file system mounten en fstab op die manier aanpassen.
Ben nog een amateur he
Welke regel zou jij aanraden?

Ik zat meer te denk op de officiele manier zoals Synology dat beschrijft
apt update
apt install nfs-common
Enter the mount command as follows:
mount -t nfs 192.168.178.61:/volume1/general-storage /nfs/nas-storage

ja de namen heb ik gebruikt van de tutorial, maar zo heten ze ook bij mij (heb ze hernoemd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Gewoon auto,defaults als opties voor je mount. Je kan met Google nog wel wat andere opties opzoeken voor eventueel betere performance of andere zaken als je echt wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jzoin2
Twee vragen daarbij
- ik heb sudo mount-a gebruikt, maar ik zie geen mijn synology niet bij plex tevoorschijn komen
ik wil natuurlijk niet dat hij verdwijnt bij rebooten.

[ Voor 31% gewijzigd door jzoin2 op 05-04-2020 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Blader door je file system, zie je je bestanden op je NAS? Ja? Dan gaat dat goed. Uitgaande dat je eerst nog niet de locatie met de hand had gemount. Simpel te testen door sudo umount /nfs/nas-storage te typen, controleren wat je in de map ziet en weer mounten.

Wat Plex doet, geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jzoin2
Hero of Time schreef op zondag 5 april 2020 @ 19:35:
Blader door je file system, zie je je bestanden op je NAS? Ja? Dan gaat dat goed. Uitgaande dat je eerst nog niet de locatie met de hand had gemount. Simpel te testen door sudo umount /nfs/nas-storage te typen, controleren wat je in de map ziet en weer mounten.

Wat Plex doet, geen idee.
Het werkt, mint geinstalleerd.
Zal morgen ff de site doorsturen, deed iets verkeerds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jzoin2 schreef op zondag 5 april 2020 @ 16:11:
Twee vragen daarbij
- ik heb sudo mount-a gebruikt, maar ik zie geen mijn synology niet bij plex tevoorschijn komen
ik wil natuurlijk niet dat hij verdwijnt bij rebooten.
Je zult uiteraard Plex nog moeten laten weten waar de map te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosaics.Ruled
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 10:11
Uit bovenstaande maak ik op dat je nog geen oplossing hebt voor het mounten van het volume bij het opstarten. Als ik het me goed herinner kan "_netdev" gebruikt worden als je een netwerk based filesystem bij het opstarten wilt mounten.
Je /etc/fstab zal er dan ongeveer zo uit zien:
192.168.178.61:/volume1/general-storage /nfs/nas-storage _netdev defaults 0 0

Dit zorgt in ieder geval dat bij het opstarten er gewacht wordt tot je netwerk actief is voor geprobeerd wordt de share te mounten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• jzoin2
Sorry vergeten te posten het is al een tijdje geleden gelukt. Maar ik was de bloglink kwijt https://www.ryananddebi.c...utomount-synology-shares/

Ik moet eerlijk toegeven het is echt briljant. Nu nog ff apple tv 4 tweedehands ergens scoren en ik ben klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosaics.Ruled
No worries, als het zo, inclusief herstarten, gewoon werkt is het prima zo lijkt me. Ook geen idee of dit bij Debian/Ubuntu/Mint anders werkt dan bij CentOS/Fedora/Red Hat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Mosaics.Ruled schreef op maandag 13 april 2020 @ 08:41:
Uit bovenstaande maak ik op dat je nog geen oplossing hebt voor het mounten van het volume bij het opstarten. Als ik het me goed herinner kan "_netdev" gebruikt worden als je een netwerk based filesystem bij het opstarten wilt mounten.
Je /etc/fstab zal er dan ongeveer zo uit zien:
192.168.178.61:/volume1/general-storage /nfs/nas-storage _netdev defaults 0 0

Dit zorgt in ieder geval dat bij het opstarten er gewacht wordt tot je netwerk actief is voor geprobeerd wordt de share te mounten.
De optie '_netdev' is bij NFS niet strict noodzakelijk, want het systeem weet al dat NFS een netwerk file system is, net als CIFS. Waar je het wel voor nodig hebt, is als je een schijf via iSCSI koppelt. Dat heeft namelijk een normaal file system zoals ext4 of xfs. Dat wordt zonder _netdev als lokaal file system behandeld en zal worden gemount voordat het netwerk online is. Zou je het bij een iSCSI schijf vergeten, dan stopt het opstarten met een mount fail totdat je het oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosaics.Ruled
Hero of Time schreef op maandag 13 april 2020 @ 12:22:
[...]

De optie '_netdev' is bij NFS niet strict noodzakelijk, want het systeem weet al dat NFS een netwerk file system is, net als CIFS. Waar je het wel voor nodig hebt, is als je een schijf via iSCSI koppelt. Dat heeft namelijk een normaal file system zoals ext4 of xfs. Dat wordt zonder _netdev als lokaal file system behandeld en zal worden gemount voordat het netwerk online is. Zou je het bij een iSCSI schijf vergeten, dan stopt het opstarten met een mount fail totdat je het oplost.
Goeie, helemaal niet stil bij gestaan, vooral met iSCSI gewerkt de laatste tijd. :)

Ik had dit ook gewoon moeten weten eigenlijk :F :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:56

Cyphax

Moderator LNX
jzoin2 schreef op maandag 13 april 2020 @ 10:31:

'k Heb je antwoord maar even als beste antwoord gemarkeerd, voor de degene die in de toekomst eenzelfde probleem proberen op te lossen. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
Protip: dingen in fstab altijd testen zonder reboot. Ik denk niet dat je initieel een crash had, maar een timeout van een half uur op een falende mount. En omdat je het in de fstab had staan, gaat ie daarop wachten tijdens het opstarten.

Dus eerst testen, en evt een noauto toevoegen in fstab. Mocht het wel stukgaan, kan je altijd single user mode booten, rootfs rw mounten en dan aanpassen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jzoin2
borft schreef op donderdag 16 april 2020 @ 13:03:
Protip: dingen in fstab altijd testen zonder reboot. Ik denk niet dat je initieel een crash had, maar een timeout van een half uur op een falende mount. En omdat je het in de fstab had staan, gaat ie daarop wachten tijdens het opstarten.

Dus eerst testen, en evt een noauto toevoegen in fstab. Mocht het wel stukgaan, kan je altijd single user mode booten, rootfs rw mounten en dan aanpassen natuurlijk.
Ja dat vermoed ik ook. Goede tip.
Linux mint is wel tof vind ik overigens.
Pagina: 1