5.1 speakerset gezocht, budget max 750

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzling Dwild
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-08 14:47
Ik zoek een?
LG C9 en AVR X1600H zijn besteld en onderweg.
Ben nu nog op zoek naar een degelijk surround set

Wat is je budget?
Zat te denken aan maximaal 750,-. Mocht iemand nou zeggen dat je toch iets heel erg knaps kan krijgen voor € 800 dan ben ik daar zeker niet doof voor.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
De setup komt op zolder in een soort van 2e woon/relax kamer van circa 30-35 m2. Er is dus een zitgedeelte aanwezig met haaks daarop een hoge bartafel. Zal veel muziek gedraaid worden maar films zou ik ook graag met goed surround willen beleven. Ik ben niet op zoek naar zuilen maar naar compacte speakers.

Wat heb je zelf al gevonden?
Aangezien de muziekkwaliteit ook belangrijk is ben ik wel op zoek naar degelijke frontspeakers.
Nu hoor ik hele goede verhalen over de Kef LS50 maar dan ben ik al over 50% van mijn totale budget met alleen twee front speakers.. Nu zou ik het niet heel erg vinden om te beginnen met een goed 2.0 / 2.1 setje en later dit uit te breiden naar 5.1 en door de uitgave wat te spreiden ook met een iets hoger budget te werken. Vraag is dan of ik uberhaupt een subwoofer nodig heb bij dit setje zolang ik alleen in stereo blijf luisteren? Mocht dat wel noemenswaardige meerwaarde geven dan is weer de vraag welke subwoofer kan erbij en kan dat ook een ander merk zijn? Daarbij rijst ook de vraag, hoe vanuit hier straks dan weer verder.

Andere interessante opties die ik ben tegengekomen is het 5.1 setje van Teufer ultima, ben ik voor 600,- klaar. Maar dan zit er dus geen verschil in rear en front speakers en ben ik bang dat ik teveel aan kwaliteit inlever mbt de front speakers.

Een soortgelijke optie is gaan voor de Q Acoustics 3020(i) + center 3090c + subwoofer. Mbt de subwoofer is die Q Acoustics wel erg duur en dan is weer de vraag of daar geen andere bij kan worden gezet?

Laatste wat ik nog op het oog heb is de Edifier R2730DB als front speakers en de 980T als rear speakers. Maar wat moet daar dan weer bij om een 5.1 setje te maken..

Als laatste zie ik nog een KEF E305 set op marktplaats aangeboden worden die mogelijk voor rond de 600,- te verkrijgen is.

Het komt er op neer dat ik eigenlijk nog niet echt weet wat te doen. Ik zie toch wel veel geluiden opgaan om dan eerst maar voor een degelijke set 2.0 speakers te gaan. Dan kom ik toch weer uit op die Kef LS50 en van daaruit verder te kijken...

Welke vragen heb je hier nog over?
Overkoepelende vraag is dus ook ok het verstandig is om verschillende merken te gaan combineren en of het verstandig is om direct te gaan voor een 5.1 set maar dan logischerwijs wel wat aan kwaliteit inboet op de front speakers.

Als laatste nog de vraag of, gezien het feit dat muziek vanuit meerdere plekken beluisterd gaat worden, het verstandig is om speakers op te hangen/neer te zetten op andere plekken anders dan de normale zitpositie recht tegenover de tv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:00

FeaR

In GoT we trust

Je bent met de keuzes all over the place. Van een kant-en-klare 5.1 tot losse componenten. Ook enkele keuzes die ik niet helemaal kan volgen. De KEF LS50 was laatst wel in de aanbieding bij MediaMarkt maar volgens mij kijk je naar de prijzen en vergeet je dat speakers veelal per stuk gaan. De €399 bij Correct voor de LS50 Black Edition is ook per stuk. Dat is niet 50% van je budget, dat is al meer dan je budget. Speakers gaan dus veelal per stuk, iets om rekening mee te houden en goed te controleren. Let ook dat kabels over het algemeen niet in zijn begrepen. Nu hoeft dat de wereld niet te kosten maar ook die kosten komen er nog bij. Dan komt Edifier opeens op de lijst. Ook die kan ik niet volgen, dat zijn actieve speakers en kan je niet zomaar op een receiver aansluiten. In ieder geval niet op de gekozen X1600.

Qua merken mixen, dat is geen probleem. Als jij KEF front speakers wilt met een BK subwoofer en Magnat rear speakers is er niemand die je tegenhoudt. Qua looks wordt het natuurlijk wel een allegaartje maar er is verder niets op tegen. Subwoofer zie je behoorlijk vaak al van een ander merk zijn. Veelal wordt de front sectie gelijk gehouden maar ook dat is niet eens nodig. Een center speaker klinkt door de andere opbouw veelal toch al anders dan de andere speakers uit dezelfde range.

Met dit budget zou ik vooral richten op een goede 2.0 dan wel 2.1. Een subwoofer is mijns inziens altijd een aanwinst en een toevoeging in een set. Een subwoofer is alleen niet goedkoop. Ik ben in ieder geval geen fan van de honderd euro kistjes die veelal verkocht worden als subwoofer. Een goede subwoofer maakt de set compleet, een goedkope bonk subwoofer of een subwoofer die niet goed af staat gesteld breekt de gehele set. Het hangt van het gebruik af of je deze gaat missen en het geld over hebt voor een dergelijke speaker. Mijn subwoofer was de duurste speaker uit mijn set maar voegde voor mijn gevoel ook het meeste toe.

Enfin, ik zou gaan voor een front sectie met iets grotere units, een inch of vijf toch wel als minimaal. Laagste punt in het bereik niet boven de 100 Hz. Ga je (veel) kleiner dan ga je al snel naar satelliet speakers. Kleine speakers met een kleine woofer en kleine kast die niet heel laag gaan. Dan moet je wel aan de subwoofer omdat je dan niet alleen de lage tonen mist maar ook het mid-laag. Een subwoofer is immers niet alleen voor LFE, een subwoofer ondersteunt ook de andere speakers waar het bereik ophoudt. Omdat de subwoofer dat bereik dan op zich moet nemen wordt het geheel veelal onnatuurlijk qua klank. Ook ga je meer en meer op de subwoofer leunen wat plaatsing nog lastiger maakt. Men zegt veelal wel dat de subwoofer in elke hoek gezet kan worden omdat de tonen toch niet op het oor lokaliseerbaar zijn maar het is toch iets meer dan dat. Lage tonen zijn gigantisch afhankelijk van de akoestiek van de ruimte. Een film kijken met melkpakjes is nog best grappig maar muziek luisteren is toch een mindere ervaring. Heb je grotere speakers dan is beiden al leuker. En je hoeft inderdaad zeker niet direct naar zuilen, ik zou wel inzetten op minimaal iets in de vorm van een boekenplank.

Qua KEF tweedehands, geen idee welke subwoofer er bij de KEF E-serie (KEF eitjes) zit maar KEF heeft enkele series gehad met een zeer slechte subwoofer. PSW-serie naar mijn weten. Als je zelf handig bent met soldeerbout zo op te lossen, anders gewoon irritant. Daar zou ik met een grote boog omheen lopen. Verder is tweedehands wel de manier om meer in huis te halen voor je geld dan nieuw.

[ Voor 24% gewijzigd door FeaR op 05-04-2020 14:44 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:58
*Knop*, V&A houden we graag in V&A

[ Voor 111% gewijzigd door Zeehond op 05-04-2020 21:42 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-10 13:42
Heb zelf een q acoustic 3020 front en 3090 center.
Als rear gebruik ik nu 2 speakers uit de harman kardon hkts 7bserie omdat ze mooi compact zijn en als rear effect speakers prima volstaan.

Als sub gebruik ik nog een actieve Canton sub die ik graag is zou vervangen voor een SVS. Al met al wel zeer tevreden over deze set.

Je kunt ook nog is kijken naar de Dali spector serie. Tevens heeft Jamo ook prima prijs kwaliteit speakers. Jamo heeft eve tueel de S801 lijn.

Soms loont het zeker ook om eens 2e hands te kijken. Op marktplaats komen vaak mooie 5.1 setjes voorbij omdat mensen overstappen naar Sonos of soundbar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzling Dwild
Bedankt voor het aanbod maar het enige waar ik wel al uit ben is dat ik geen zuilen ga nemen. Dus dan valt deze voor mij al af.

[ Voor 53% gewijzigd door Zeehond op 05-04-2020 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-09 08:21
2de hands een optie genoeg 5.1 sets te koop voor een fractie van de nieuwprijs.
Daarnaast zou ik ver weg blijven van kef persoonlijk heb zelf de q serie gehad en vanaf dag 1 normaal behandeld.

Toch zijn alle conussen van plastic/kunstof vervormd ik ben zelf nu naar 2dehands luidsprekers gegaan van een degelijk merk met bekende units erin van peerless welke ik zo zou kunnen vervangen voor 50 euro de stuk.

De kef units zijn onderhand niet meer leverbaar en zit met een set die nieuw 5000 euro koste die ik voor misschien nog geen 1000 euro kan doorverkopen.

Dus kwa merken heb ik geleerd de grote fabrikanten links te laten liggen bvb een hepta nederlands fabrikaat kan je prima laten servicen mocht dat nodig zijn of zelfs drivers vervangen die algemeen beschikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzling Dwild
Bedankt voor de reacties.
Kef LS50 voor die prijs per stuk gaat het niet worden. Draai graag muziek maar ben niet zo'n audiofiel dat ik er zulke prijzen voor wil neerleggen.

Denk het volgende te gaan aanschaffen:
2 x front speaker dali spektor 2, totaal 260,-
2 x rear speaker Q acoustics 3020, totaal 134,50
Center speaker Q Acoustics 3090Ci voor 179,-
Subwoofer Jamo Sub 210 voor 159,-

Enige waar ik nog niet zeker over ben is de subwoofer. Dit is zo'n beetje de enige in die prijsklasse die redeiljke goede reviews heeft. Ik heb me wel vergist in hoe duur die dingen zijn.
Daarnaast wil ik alles in het bruin en die Jamo SUB 210 is overal uitverkocht in Wenge bruin.
Iemand ervaringen met deze subwoofer of anders nog betere opties?

Ook zou ik voor de uniformiteit nog de front speakers van Q Acoustics kunnen doen (3020i). Verschilt qua prijs niet veel en beide worden op whathifi.com goed beoordeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
Kijk een naar de system 4 thx van teufel die sub die erbij zit is best goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzling Dwild
Goofy1978 schreef op zondag 5 april 2020 @ 16:51:
Kijk een naar de system 4 thx van teufel die sub die erbij zit is best goed.
Is inderdaad een interessante set maar de kamer waarin alles komt te staan bestaat uit meubels en wanden in verschillende donkere tinten, voornamelijk bruintinten. Zo'n fel wit-zwarte set gaat daar helaas niet in werken, zeker niet met zo'n enorm bakbeest van een subwoofer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Dazzling Dwild schreef op zondag 5 april 2020 @ 17:17:
[...]

Is inderdaad een interessante set maar de kamer waarin alles komt te staan bestaat uit meubels en wanden in verschillende donkere tinten, voornamelijk bruintinten. Zo'n fel wit-zwarte set gaat daar helaas niet in werken, zeker niet met zo'n enorm bakbeest van een subwoofer.
Ie is er ook in het zwart :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Voor dit budget zou ik toch sterk overwegen om in een mooie 2.0 of 2.1 set te investeren in plaats van voor surround te gaan. Al is het maar zodat je met een simpelere versterker uit de voeten kan die niet een aanzienlijk deel van je budget opsnoept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
@trippelb ie heeft al een denon x1600 besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
O excuus overheen gelezen in de eerste regel nota bene XD.

In dat geval blijf ik bij mijn punt dat je denk ik meer plezier gaat hebben uit een leuk setje stereo monitor speakers. Bijvoorbeeld BW606?

Of dezehttps://www.hobo.nl/monit...Eu1GpkiYRqHRoCgTkQAvD_BwE

Aangevuld met bijvoorbeeld een Rel T zero heb je een mooi uitgangspunt met nu 2.1 wat mooie ruimte geeft om door te groeien naar 5.1 als je dat wilt.

Ik denk dat aan dit 2.1 setje meer plezier beleefd dan aan 5.1 voor hetzelfde geld.

[ Voor 51% gewijzigd door trippelb op 05-04-2020 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:49

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Je zou ook kunnen kijken naar Focal Dôme Flax. Weliswaar ≈ € 1900 voor de hele set (5 speakers + subwoofer), maar ook te krijgen voor € 319 per stuk.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-10 13:42
Probeer je front en center wel uit dezelfde serie te halen ivm klankverschil. Rear en sub mag wel van ander merk. Tevens verwacht ik dat de q acoustic 3020i net wat meer kwaliteit geeft dan de spector serie van Dali.

Eventueel pak je de 3020i front en 3010i als rear.

[ Voor 11% gewijzigd door NL_Scratch op 05-04-2020 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels2322
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04-10 13:05
Ben erg benieuwd wat je uit eindelijk gaat kiezen. Heb dezelfde TV in huis en ben ook van plan dezelfde receiver te kopen. Mij lijkt de Teufel Ultima 20 surround een mooie optie, mede omdat ze momenteel goed geprijsd zijn en je ze 8 weken kan proberen. Ben ook benieuwd of de Reflekt speakers wat zijn als je een atmos 5.1.2. opstelling wil.

https://www.teufelaudio.n...round-5-1-set-p19056.html
https://www.teufelaudio.nl/accessoires/reflekt-p16570.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:19
Dazzling Dwild schreef op zondag 5 april 2020 @ 16:26:
Bedankt voor de reacties.
Kef LS50 voor die prijs per stuk gaat het niet worden. Draai graag muziek maar ben niet zo'n audiofiel dat ik er zulke prijzen voor wil neerleggen.

Denk het volgende te gaan aanschaffen:
2 x front speaker dali spektor 2, totaal 260,-
2 x rear speaker Q acoustics 3020, totaal 134,50
Center speaker Q Acoustics 3090Ci voor 179,-
Subwoofer Jamo Sub 210 voor 159,-

Enige waar ik nog niet zeker over ben is de subwoofer. Dit is zo'n beetje de enige in die prijsklasse die redeiljke goede reviews heeft. Ik heb me wel vergist in hoe duur die dingen zijn.
Daarnaast wil ik alles in het bruin en die Jamo SUB 210 is overal uitverkocht in Wenge bruin.
Iemand ervaringen met deze subwoofer of anders nog betere opties?

Ook zou ik voor de uniformiteit nog de front speakers van Q Acoustics kunnen doen (3020i). Verschilt qua prijs niet veel en beide worden op whathifi.com goed beoordeeld.
Bij Stassen is die Q3020 129/stuk, je totaal komt dus iets hoger uit. Een paar Pricewatch: Q Acoustics 3010 kost 189, en is beter geschikt als achter luidspreker, de 3020 is best diep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzling Dwild
Ik heb uiteindelijk gekozen voor Q Acoustics setje.

2 x front Q acoustics 3020i
2 x rear Q acoustics 3010i (tweedekansje voor EUR 179 per paar)
1 x center Q acoustics 3090ci

totaal EUR 585,- (na cashback korting en kortingscodes)

Met de subwoofer wacht ik nog even, dus momenteel even een 5.0 setje.
Die subwoofer komt later wel maar zit te denken aan Klipsch-R-100SW.
Heeft goede reviews en past qua looks en afmetingen ook mooi in de kamer (heb ook zwarte lampen met koperen binnenkant). Oog wil ook wat.

Zou ik totaal uitkomen op EUR 934,-. Wel boven budget maar had me vergist in subwoofer prijzen en in ieder geval nog onder de EUR 1.000,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:55
@Dazzling Dwild

Kijk zeker voor klipsch ook op de Duitse Amazon, zitten regelmatig mooie koopjes bij die je niet in Nederland vind.

Of marktplaats, hoopjes

Edit:
Even snel gekeken, voor de NL prijs voor de 100, krijg je via Duitsland de 120 incl verzending

[ Voor 24% gewijzigd door LuisjeNL op 09-04-2020 18:38 ]

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels2322
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04-10 13:05
Dazzling Dwild schreef op donderdag 9 april 2020 @ 17:11:
Ik heb uiteindelijk gekozen voor Q Acoustics setje.

2 x front Q acoustics 3020i
2 x rear Q acoustics 3010i (tweedekansje voor EUR 179 per paar)
1 x center Q acoustics 3090ci

totaal EUR 585,- (na cashback korting en kortingscodes)

Met de subwoofer wacht ik nog even, dus momenteel even een 5.0 setje.
Die subwoofer komt later wel maar zit te denken aan Klipsch-R-100SW.
Heeft goede reviews en past qua looks en afmetingen ook mooi in de kamer (heb ook zwarte lampen met koperen binnenkant). Oog wil ook wat.

Zou ik totaal uitkomen op EUR 934,-. Wel boven budget maar had me vergist in subwoofer prijzen en in ieder geval nog onder de EUR 1.000,-.
Waar heb je de speakers gekocht voor die prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzling Dwild
tweedekansjes worden aangeboden door E-Style radio. Er was nog een setje 3010i in het zwart voor dezelfde prijs (179).

De andere speakers gekocht bij doublepoint. 2,5% kortingscode wordt vermeld op hun eigen site. En je kan via cashbackxl.nl ook nog 2,5% korting krijgen.
Pagina: 1