Nieuwe PC blijft random rebooten.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJJ
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-08 23:38
Afgelopen donderdag heb ik mijn nieuwe PC gebouwd en op die dag en vrijdag bij elkaar meer dan 12 uur kunnen gamen zonder problemen. M'n nieuwe PC heb ik aan laten staan zodat ik s'nachts nog een game kon downloaden.. Toen ik de volgende ochtend weer achter mijn PC zat, rebooten hij spontaan, ik dacht in eerste instantie dat dit kwam door een windows update ofzo. Na een game te hebben opgestart gebeurde het weer en later weer. Uiteindelijk is hij gisteren zo'n 17 x random opnieuw opgestart, oftewel er is iets redelijk mis..

Gisteren ben ik praktisch heel de dag bezig geweest om te achterhalen wat het is, maar een beetje door mijn opties en ideeën heen.

Heb verschillende test gedraait welke allemaal zonder problemen draaide, waaronder prime95, memtest86, occt en waarschijnlijk nog eentje welke ik vergeten ben. Het probleem lijkt vaker voor te komen tijdens het gamen maar het rebooten heeft ook meerdere keren plaatsgevonden terwijl ik aan het browsen was voor een oplossing en al even geen zware test en of games had gedraait.

Windows event manager geeft een kernel power 41 error op de momenten waarop de PC is gereboot.
Op basis hier van heb ik de voeding uit m'n oude computer (een iets oudere Corsair RM750x) geprobeerd maar ook daarbij gebeurde helaas de reboots. M'n grafische kaart heb ik van de 2e PCIe aansluiting nog verplaatst naar de eerste maar ook dat mocht niet baten. Heb voor de zekerheid nog een nieuwe voedingskabel geprobeerd en deze direct in het stopcontact gedaan maar geen verschil, diegene welke er in eerste instantie inzat heb ik altijd zonder problemen gebruikt met m'n oude computer.

Hier vind je de onderdelen van mijn nieuwe systeem : gallery: PJJ DBV3

Ik hoop dat iemand een idee heeft wat het kan zijn of wat ik nog eventueel kan proberen om het probleem op te lossen en/of te identificeren.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:48
Bios van moederbord up to date?
Alle drivers van het moederbord geïnstalleerd?
Op welke snelheid heb je het geheugen ingesteld in het bios?
De videokaart moet in het bovenste PCI-e slot.
Welke Radeon drivers gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJJ
PC lijkt nu in een boot loop te zitten, voordat Windows volledig is opgestart start hij alweer opnieuw op.

Bios van moederbord up to date?

Geen update uitgevoerd, de voorgeïnstalleerde dus.

Alle drivers van het moederbord geïnstalleerd?

Ja naar mijn weten wel, iig de audio, Bluetooth, WiFi, ethernet etc.

Op welke snelheid heb je het geheugen ingesteld in het bios?

In eerste instantie stond deze op auto, waarbij m'n bios deze op 2133 configureerde. Dit later aangepast naar 3600. Zojuist ook nog D.O.C.P. aangezet in de bios.

De videokaart moet in het bovenste PCI-e slot.

Daar zit hij nu ook in, maar maakt voor het rebooten niet uit.

Welke Radeon drivers gebruik je?

De laatste van 2 april.

Heb zelf sterk het vermoeden dat het een hardware issue is, zeker omdat het dus allemaal zo'n 36 uur goed heeft gedraaid zonder enig probleem en onder heavy load. Alleen welk onderdeel geen idee, ik denk aan het moederbord maar kan er de vinger nog niet op leggen.

Update : Bios kunnen updaten vanuit de bios zelf, geen verbetering. Grafische kaart vanuit m'n oude computer erin gedaan en idem dito weer reboots, tot slot nog de ram modules individueel getest maar ook reboots. Moet haast dan toch wel het moederbord zijn of heeft iemand nog andere ideeën?

[ Voor 14% gewijzigd door PJJ op 05-04-2020 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wPlayNL
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-09 18:48
Waarschijnlijk is het niks aangezien je al aardig lang hebt gegamed maar misschien de cpu opnieuw mounten een idee. Gelijk wat nieuwe koelingpasta erop. Misschien dat de cpu koeler net niet goed contact maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJJ
wPlayNL schreef op maandag 6 april 2020 @ 10:42:
Waarschijnlijk is het niks aangezien je al aardig lang hebt gegamed maar misschien de cpu opnieuw mounten een idee. Gelijk wat nieuwe koelingpasta erop. Misschien dat de cpu koeler net niet goed contact maakt.
Dan zou ik verwachten dat de CPU te heet wordt en bij het stresstesten in bijvoorbeeld OCCT hij uit zou vallen wat niet het geval is. Het uitvallen gebeurt nu vrijwel direct al na het booten van Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:48

HugoBoss1985

Xenotech

sfc /scannow draaien en/of iets van een harde schijf (ssd) test.
Misschien is je drive kapot en heb je file corruption o.i.d.

Ik heb hetzelfde wel eens meegemaakt met het "alleen-lezen / verborgen" van de Windows map toepassen en annuleren voordat het afgerond was.

Anders lijkt dit inderdaad een power of thermal issue.

[ Voor 79% gewijzigd door HugoBoss1985 op 06-04-2020 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJJ
Voor de zekerheid nog even een GNU/Linux live distro geboot maar ook daarin een random reboot. Waarbij net ervoor hij niet eenst POSTen. Power zou het niet mogen zijn, heb een goedwerkende PSU uit m'n oude PC getest waarbij ook de random reboots optraden. Thermals lijken ook niet het probleem te zijn, dat heb ik al uitgebreid getest, CPU/GPU worden niet te heet.

Ik ga maar contact opnemen met de leverancier van m'n moederbord, enige buiten de CPU om wat ik niet heb uit kunnen sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Er is niks mis mee als de PC opnieuw opstart, dan is alles weer lekker fris na zo'n herstart.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Al een andere GPU geprobeerd? Het kan zijn dat je een versie hebt met los zittende koeling waarvan nu door oververhitting de boel kapot is gegaan.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Ja, ik wou zeggen, het is belangrijk om met HWInfo bijvoorbeeld de temperaturen te controleren. Kijk dan naar zowel de CPU als de VRM tempraturen.

https://www.hwinfo.com/
https://docs.microsoft.co...shoot-event-id-41-restart

[ Voor 28% gewijzigd door Luxicon op 06-04-2020 22:31 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJJ
Al met een andere GPU getest en ook voor een half uur stress test gedaan waarbij de temperaturen flink oplopen van zowel de CPU als GPU maar er geen reboots plaatsvinden.

Vandaag ook nog andere ram frequenties geprobeerd, ging een uur goed, kunnen gamen maar 15 min daarna tijdens het browsen weer een reboot welke zich snel daarna weer herhaalde nadat het systeem opnieuw was opgestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-09 11:41
Voltage van je geheugen staat ook op 1.35V en niet de standaard 1.2V van DDR4?

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
PJJ schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 20:20:
Al met een andere GPU getest en ook voor een half uur stress test gedaan waarbij de temperaturen flink oplopen van zowel de CPU als GPU maar er geen reboots plaatsvinden.

Vandaag ook nog andere ram frequenties geprobeerd, ging een uur goed, kunnen gamen maar 15 min daarna tijdens het browsen weer een reboot welke zich snel daarna weer herhaalde nadat het systeem opnieuw was opgestart.
Heb je m'n reactie wel gelezen? Want dan kun je het waarschijnlijk zelf opzoeken via de website van die ik linkte.

...

Pagina: 1