Ik wil graag met mijn bestaande hardware onderstaande situatie creëren.
:strip_exif()/f/image/vGqXZkTpn6SJfETIDUo0tprS.jpg?f=fotoalbum_large)
Lijnen zijn bekabeld, en streepjes draadloos.
Het idee is dus om een gasten ssid aan te maken op mijn access points. De gasten kunnen op internet en ze kunnen elkaar zien. Volgens mij kan ik ze dan het beste in een eigen vlan stoppen. Verder moeten wij zelf overal bij kunnen, zoals nas en printer. Dus wij komen in een eigen vlan.
Nu is dit een leuk hobby projectje. Ik weet zelf nog heel weinig van VLANs. Waar ik naar op zoek ben is een stappenplan op hoofdlijnen. Kan dit uberhaupt met deze hardware? De ziggo modem ondersteunt in ieder geval geen VLANs. Wat moet ik ongeveer op welk apparaat instellen?
Op internet is natuurlijk veel te vinden over VLANs, maar net niet wat ik zoek (of ik herken het niet als zodanig).
:strip_exif()/f/image/vGqXZkTpn6SJfETIDUo0tprS.jpg?f=fotoalbum_large)
Lijnen zijn bekabeld, en streepjes draadloos.
Het idee is dus om een gasten ssid aan te maken op mijn access points. De gasten kunnen op internet en ze kunnen elkaar zien. Volgens mij kan ik ze dan het beste in een eigen vlan stoppen. Verder moeten wij zelf overal bij kunnen, zoals nas en printer. Dus wij komen in een eigen vlan.
Nu is dit een leuk hobby projectje. Ik weet zelf nog heel weinig van VLANs. Waar ik naar op zoek ben is een stappenplan op hoofdlijnen. Kan dit uberhaupt met deze hardware? De ziggo modem ondersteunt in ieder geval geen VLANs. Wat moet ik ongeveer op welk apparaat instellen?
Op internet is natuurlijk veel te vinden over VLANs, maar net niet wat ik zoek (of ik herken het niet als zodanig).
- Volgens mij moet ik 2 VLAN IDs verzinnen (niet zijnde 1 of 2). Ik kan vrij eenvoudig 2 nieuwe SSID's aanmaken. Het lijkt er op dat ik die via een unmanaged bridge interface aan een bepaald VLAN kan koppelen. Maar dan houdt het wel een beetje op.
- Momenteel gebruik ik de Ziggo modem ook als router. Ik weet ook niet precies wat ik daar mee aanmoet. Moet ik die in bridge mode laten zetten, en alles (dhcp, firewall) overlaten aan de openwrt router?