Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Review: Konke motion sensor voor Home Assistant

Pagina: 1
Acties:

• Evian
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-10 22:13
Hallo Allen,

Toen ik de Konke motion sensor tegenkwam kon ik heel weinig informatie vinden over deze sensor. Op de gok heb ik er toch maar 1 gekocht omdat hij officieel wel ondersteund wordt voor Zigbee2MQQT op Home Assistant.

Ik wou de Ali-link delen, maar de website lijkt eruit te liggen dus hier een Banggood link: https://nl.banggood.com/K...4.html?cur_warehouse=GWTR

Waarom een andere sensor:
Ik ben al enige tijd ontevreden over de xiaomi aquare motion sensoren omdat ze eigenlijk niet geschikt zijn voor plafond montage. Naar mijn gevoel hebben ze in de breedte een goed field of view, maar in de hoogte niet. Ze scannen als het ware een 2D vlak. Dit maakt ze zeer ongeschikt voor plafond montage. Mijn ervaring is dat mensen het niet fijn vinden als er een sensor naar hun "kijkt" als deze op goed ooghoogte of lager zit, vooral in een WC of badkamer. Als de sensor aan het plafond hangt is dit een stuk beter.

Bereik van de sensor
Dit type sensor heeft als het ware een "beam" (NL: straal?) net zoals een zaklamp naar beneden. Het valt mij alleen wederom tegen hoe groot het bereik hiervan is. De sensor hangt op 2.6 meter hoog, de sensor detecteert een hand op de grond op ongeveer 1.5-1.6 meter en als ik er langs loop op ongeveer 1.2-1.3 meter. Dus ik zou zeggen dat de hoek van de "beam" is ongeveer 26 graden is. Niet fantastisch dus, maar het werkt al wel beter dan de Xiaomi motion sensor. Ik heb hem nu een halve meter van de deur van de WC aan het plafond geplakt en dat werkt. Ik had echter gehoopt dat ik hem ook voor mijn badkamer kon gebruiken, maar daar is het bereik duidelijke niet breed genoeg voor. (tenminste wat blijkt uit de resultaten van mijn WC, voor zover deze representatief zijn. Wellicht reflecteert IR licht in een badkamer waardoor het wel werkt)

Implementatie sensor in HASS
Om het te laten werken met Home Assistant heb ik de edge versie van Zigbee2MQQT moeten installeren. Zoals ook op de support page staat, werkt de sensor alleen op kanalen 15, 20 en 25, https://www.zigbee2mqtt.io/devices/2AJZ4KPBS.html. Als je zoals ik het standaard kanaal 11 hebt gebruikt moet je dus al je zigbee devices opnieuw pairen. Gelukkig blijven alle instellingen wel het zelfde, je moet dus alleen heel veel knopjes indrukken en dekseltjes van knoppen verwijderen. Afhankelijk van het aantal zigbee devices die je in huis hebt kan het dus even werk zijn.

Conclusie:
Ik ben redelijk tevreden met de sensor, maar ik had op beter gehoopt. Plak je hem aan het plafond in een kleine ruimte zoals een WC werkt hij goed. De Xiaomi sensoren heb ik altijd veel tijd in moet steken voordat ik een goede afstelling en plek had gevonden. Voor grotere ruimtes is het geen goede plafond sensor, of wellicht heb ik te grote verwachtingen van een een sensor met de batterij. Over batterijen gesproken, hij wordt geleverd met een CR2450 batterij die na 2 weken al leeg is. Dit las ik ook in de Ali-reviews, dus gelijk een nieuwe bij bestellen.

Mijn zoektocht naar de ideale draadloze (want huurhuis) zigbee motion sensor is helaas nog niet aan het einde. Mochten jullie nog tips hebben hoor ik het graag.

• phlinx
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:08
Bedankt voor je review.

Ik zoek ook een kleine of een platte sensor voor plafondmontage. Daarvoor had ik de Heiman HS1MS besteld, omdat die (weliswaar redelijk groot) vrij plat is en werkt met Deconz. Ik heb echter HS1MS-E geleverd gekregen en die werkt (nog) niet met Deconz.

Ik kwam de sensor net tegen. Ziet er goed uit, maar je gebruikerservaring maakt me niet hebberig.
Ook even verder zoeken dus.

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:33
Hallo,

Ik ben erg benieuwd of je nog verder bent gekomen in je zoektocht naar een goed werkende motion sensor.
Ikzelf gebruik veel aqara sensoren maar die bevallen niet 100% goed. De Konke welke ik ook heb ervaar ik precies zo als jou.

Ben erg benieuwd.

Gr Freddie

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-11 11:41
Trädfri sensor van Ikea geen optie? Werkt ook met z2m.

• Evian
Ik heb de ikea sensor nooit geprobeerd. Ik vind hem vrij groot en hij is duurder dan de andere varianten.

Ik moet wel zeggen dat de Konke sensor het sinds installatie nog probleemloos heeft gedaan. De Aqara sensoren willen nog wel 1x per maand geen detectie doen waardoor ik alsnog een schakelaar uit-aan moet doen.

• f.welvering
De Tradfri sensor is een prima werkend apparaat alleen hangt deze niet zo sjiek aan het plafond.

Konke werkt inderdaad prima maar de detectie circel is wat aan de kleine kant.
Aqara heb ik geregeld missers mee, al is dit afhankelijk van welke sensor want de één is gevoeliger dan de ander.

Wellicht is de SONOFF SNZB-03 wat, iemand ervaring?

https://nl.aliexpress.com...SearchText=SONOFF+SNZB-03

[ Voor 21% gewijzigd door f.welvering op 08-12-2020 08:09 ]

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

• Evian
f.welvering schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 08:07:
De Tradfri sensor is een prima werkend apparaat alleen hangt deze niet zo sjiek aan het plafond.

Konke werkt inderdaad prima maar de detectie circel is wat aan de kleine kant.
Aqara heb ik geregeld missers mee, al is dit afhankelijk van welke sensor want de één is gevoeliger dan de ander.

Wellicht is de SONOFF SNZB-03 wat, iemand ervaring?

https://nl.aliexpress.com...SearchText=SONOFF+SNZB-03
Deze kende ik nog niet, is die nieuw? Specs zien er wel interessant uit, 110° hoek voor detectie is best groot voor een ronde sensor!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:34
Konke devices only work on Zigbee channel 15, 20 and 25.
Dit is dus al een #nogo voor mij. Dan maar iets meer investeren in een Ikea tradfri sensor. Werkt goed in de WC.

• f.welvering
Evian schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 08:27:
[...]

Deze kende ik nog niet, is die nieuw? Specs zien er wel interessant uit, 110° hoek voor detectie is best groot voor een ronde sensor!
Bij wat zoeken kwam ik deze toevallig tegen, of het wat is en hoe lang deze al bestaat geen idee.

de 110° klinkt veelbelovend

Pagina: 1