Audio van Dolby Atmos naar externe geluidskaart.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1366564

Topicstarter
Quarantaine uitdaging:

Als audiotech in de evenementensector zit ik momenteel in zwaar weer.. en vooral met een overschot aan tijd. Om mezelf bezig te houden ben ik op zoek naar een uitdaging. Maar voordat ik er enorm veel werk/tijd in ga steken is het denk ik wel handig om zelf wat info in te winnen over het hele verhaal. En even te checken of het überhaupt mogelijk is.

Situatieschets:
Grote loods, genoeg vrije ruimte, berg speakers. Wat mij nou tof lijkt, is om een soort " home cinema " te maken. Grote constructie, zwarte doeken eromheen, grote TV/beamer erin. En netflixen maar!

Mijn vraag:
Om dit te maken, met bestaande (actieve) speakers is het aansturen van de audio een dingetje. Ik heb een geluidskaart voor handen met genoeg outputs. Echter, de vraag is, hoe krijg ik de informatie van de audiosporen omgezet hierop? Wat ik namelijk overal teruglees is dat de informatie van het dolby atmos over de HDMI word meegezonden naar de receiver. In mijn situatie is er uiteraard geen receiver maar wil ik deze kanalen eigenlijk lostrekken van het videosignaal.

Heel zwart wit gezien, wil ik een 9.1.4 opstelling maken.. Of 7.1.4, als dat makkelijker haalbaar is. Maar ik kan dus eigenlijk nergens een stuk software vinden waarin ik kan toekennen, kanaal 1 van mijn audiokaart is mijn L signaal, kanaal 2 mijn R signaal, kanaal 3 mijn C, kanaal 4 mijn SUB, enz enz...

Iemand dus enig idee of dit überhaupt te doen is? Of is m'n verhaal niet duidelijk uitgelegd?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
-Netflix, die zou bij bepaalde series/films dolby atmos moeten ondersteunen. (Yes heb 't 4k abbonement)
-Mac/windows maakt in principe niet uit.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Dat 't over 'n HDMI weggestuurd word naar een receiver. Maar die receiver wil ik dus eigenlijk overslaan omdat ik die versterkerkanalen niet nodig heb. En zo'n ding dan weer in verhouding duur is, blijft crisis natuurlijk..

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 12:29
De uitdaging zit hem vooral aan de netflix kant denk ik. Windows met k-lite en MPC kan volgens mij de verschillende DTS EN Dolby formaten decoderen. Dan zou je met de audio splitter / mapper wel in staat moeten zijn om een mapping naar je multi channel audio kaart te maken.

Alleen Netflix is wel een ding, want die player mag om copyright redenen 4k content alleen maar naar een HDCP enabled device sturen. En dat is vaak iets wat of intern zit of een HDMI device.

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:01
Je zoekt denk ik een “HDMI audio extractor”, deze heb je in vele soorten en maten.

Edit: wel mega vet idee trouwens, wel even foto’s/filmpje maken als alles gereed is :p

[ Voor 34% gewijzigd door Terrz op 05-04-2020 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
kwaakvaak_v2 schreef op zondag 5 april 2020 @ 07:42:
De uitdaging zit hem vooral aan de netflix kant denk ik. Windows met k-lite en MPC kan volgens mij de verschillende DTS EN Dolby formaten decoderen. Dan zou je met de audio splitter / mapper wel in staat moeten zijn om een mapping naar je multi channel audio kaart te maken.

Alleen Netflix is wel een ding, want die player mag om copyright redenen 4k content alleen maar naar een HDCP enabled device sturen. En dat is vaak iets wat of intern zit of een HDMI device.
Ik ga eens aan de slag met het k-lite principe. Kijken of ik daar uit kan halen wat ik nodig heb.
Snap je punt qua copyright. Maar wat je eigenlijk bedoelt is dat het videosignaal van Netflix alleen te gebruiken is om af te spelen op een einduser apparaat? En niet voor die stap "uit elkaar" te halen is?
Terrz schreef op zondag 5 april 2020 @ 08:21:
Je zoekt denk ik een “HDMI audio extractor”, deze heb je in vele soorten en maten.

Edit: wel mega vet idee trouwens, wel even foto’s/filmpje maken als alles gereed is :p
Yes, zoiets soortgelijks. Kwam inderdaad de 7.1 varianten al tegen, maar de 14 kanaaltjes die ik in mijn opstelling zou willen gebruiken zit niet standaard in 'n apparaat. Of 't is al een 2500 euro apparaat zoals een Yamaha CX-A5200. Maar de informatie die deze hardware uit de hdmi haalt, zou toch met een stukje software op de PC ook wel moeten kunnen, zou je zeggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 12:29
Anoniem: 1366564 schreef op zondag 5 april 2020 @ 10:02:
[...]

Ik ga eens aan de slag met het k-lite principe. Kijken of ik daar uit kan halen wat ik nodig heb.
Snap je punt qua copyright. Maar wat je eigenlijk bedoelt is dat het videosignaal van Netflix alleen te gebruiken is om af te spelen op een einduser apparaat? En niet voor die stap "uit elkaar" te halen is?

[...]
Ja dat bedoel ik :) Ik weet niet of atmos ook in de normale versie van Netflix streams zit, maar bij 4K moet het signaal van bron tot einde versleuteld zijn conform HDCP. Sommige software spelers kunnen dit met een binnenbochtje ongedaan maken door zich te presenteren als eind verwerker en vervolgens het geluid als losse discrete kanalen aanbieden. Je moet dus bij het afspelen van Netflix aan kunnen geven dat je audio stream naar een software 'geluidskaart' gaat.
Materiaal uit minder legale bronnen heeft dit probleem niet omdat je die af kunt spelen met een volledig tweakable Mediaplayer op je computer en via de software splitter zelf je decoding chain in elkaar kunt schakelen.

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20-07 09:06
Het makkelijkst is een voorversterker met tulp of gebalanceerde uitgangen, maar die zijn duur.
Mn denon x3400 kun je ook als voorversterker gebruiken met tulp uitgangen, en oudere modellen ook denk ik.
Al heb je dan max 7 kanalen.
Ik dacht dat de x3600 wel 11 kanalen kon voorversterken met tulp.

[ Voor 19% gewijzigd door Goofy1978 op 05-04-2020 12:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
kwaakvaak_v2 schreef op zondag 5 april 2020 @ 12:05:
[...]

Ja dat bedoel ik :) Ik weet niet of atmos ook in de normale versie van Netflix streams zit, maar bij 4K moet het signaal van bron tot einde versleuteld zijn conform HDCP. Sommige software spelers kunnen dit met een binnenbochtje ongedaan maken door zich te presenteren als eind verwerker en vervolgens het geluid als losse discrete kanalen aanbieden. Je moet dus bij het afspelen van Netflix aan kunnen geven dat je audio stream naar een software 'geluidskaart' gaat.
Materiaal uit minder legale bronnen heeft dit probleem niet omdat je die af kunt spelen met een volledig tweakable Mediaplayer op je computer en via de software splitter zelf je decoding chain in elkaar kunt schakelen.
Thanks voor de info! Gok dat 't een verhaaltje word dat me net de pet te boven gaat op deze manier. Zie hieronder.
Goofy1978 schreef op zondag 5 april 2020 @ 12:12:
Het makkelijkst is een voorversterker met tulp of gebalanceerde uitgangen, maar die zijn duur.
Mn denon x3400 kun je ook als voorversterker gebruiken met tulp uitgangen, en oudere modellen ook denk ik.
Al heb je dan max 7 kanalen.
Ik dacht dat de x3600 wel 11 kanalen kon voorversterken met tulp.
Yes, duidelijk verhaal. Denk dat dat ook m'n oplossing gaat worden.. Duur grapje.. Maar als 't niet bevalt kan die altijd nog terug. En 'n beetje audiofiel....
Zal overigens hieronder wat plaatjes erbij gooien van hoe ver ik 't nu af heb. Morgen 'ff n uurtje (of 2) eraan meten. Kijken wat voor resultaat 't geeft.

Bedankt alvast! Zal overigens ook als 't af is nog eens 'n foto'tje delen. Altijd leuk..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Topicstarter
Toch iets later.. Maar hierbij de foto's met een beknopte uitleg. Beetje uit de hand gelopen allemaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Zp_qmaqkXbqLVy4tb4XAOhjnS8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W8V0YTWMJtVH3ChT7XAyzLj2.jpg?f=fotoalbum_large

Zo ziet het er ondertussen uit. Enige puntje wat nog ontbreekt is de ambi light. Wil de verlichting in de hele ruimte mee laten lopen op het beeld. Maar da's het volgende puntje wat nog wat aandacht vereist.

Spec lijstje:
- L - R opstelling is 4x dB technologies Vio 210. (Totaal 8x 10" per kant...)
- C is een 12" speaker (dB technologies Vio X12)
- Surround bestaat uit 4x dB technologies IG3T
- Height speakers zijn in totaal 4 dB technologies Vio X205's. (5")
- Sub is al helemaal overdreven, bestaat uit 3x dB technologies Vio 218 (totaal 6x 18")

Geheel draait nu op een Denon X3600H, althans qua processing. Speakers zijn allemaal actief.
Content komt vanaf een Apple TV 4K.

TV lijkt in verhouding wellicht wat klein, maar is toch 'n 75" LG.

Rest van de foto's, inclusief mijn home-made bioscoop zithoekje. (+ werkend licht )

Ben wel eens benieuwd naar jullie mening!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yX8gJniszgb97Txm4abaK3QAjUA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dDRwxC9pIuf1jzHsBFPnQv3G.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XRhFe7NzcgfN4CA8Lp7dJ3eUwVo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DyK86pwdER6zdzRcetGyJY3u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4KPC1Efie2bkrYKMX9-i8EIDqms=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SoyMJckpfzAoc6VqeMwVhyiR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dH3OGVRjWibSpuUXKlGLSvyImZQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/44ndcdpCsoKeghJ3jSw4ixJo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wheMadFGODMqS9l90zu74cjDmhU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Prui4bJqeUy7WZgOveNvvodh.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1