Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slane147129
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:04
Hoi allen,

De laatste tijd merk ik dat toegang naar mijn HDD soms wat langer duurt dan voorheen. Nu moet ik soms secondes wachten om de inhoud van een folder te bekijken.

Nu heb ik met HDDScan de SMART report opgevraagd en ondertussen loopt een scan verify gaande. Zo te zien gaat dat nog goed.

De SMART report laat wat uitroeptekens zien zoals je dat hieronder kunt zien.

Ik vermoed dat die Ultra DMA crc errors niet zo best zijn. Maar dat kan van alles zijn toch?

SATA kabel kapot?
HDD dat langzaam aan het dood gaan is?

Wat kan het zijn? Moet ik alvast een nieuwe HDD gaan kopen en de boel overzetten?

Nb. De HDD is al een paar jaartjes oud.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3uB8nPFqpmrA-0cMue265WV8H6Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8qwsNx72tpRWc4gyCHrn5aOf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Beste oplossing is een nieuwe hdd kopen en je data overzetten voordat hij het echt niet meer doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 13:49
Wat is 'een paar jaartjes oud'? Aan het model te zien kan 'ie al 8-9 jaar oud zijn, wat best een tijd is voor een harde schijf. Dus waarschijnlijk is het slim om 'm te vervangen, ja.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Sowieso te veel slechte sectoren, dus dat alleen al is einde verhaal voor deze schijf. Die ST serie van Seagate was toen ook een slechte serie waarbij deze leeftijd al knap is. Data overzetten en weg er mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:35

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

3 TB versie van deze serie was juist de slechtste, hoe heeft jouw harde schijf al die tijd kunnen volhouden!? 8)7

nieuws: Seagate aangeklaagd om uitval van 3TB-hdd's

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

CRC errors kan maar die twee waarden daar boven zijn veel zorgwekkender.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:35

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik hoop dat je een backup van je data hebt op een andere schijf of in de cloud want deze schijf is - zoals iedereen al heeft opgemerkt - aan het overlijden.

Mocht je nog geen backup hebben (gemaakt) dan zou ik je aanraden om daar na het lezen van deze zin direct mee aan de slag te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Macrium Reflect of Acronis Bootable CD Kan je gebruiken voor een systemimage.

Veeam of ingebouwde back-up in Windows Kan je gebruiken voor een back-up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slane147129
Bedankt luitjes voor de input en tips.
Hahn schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 23:03:
Wat is 'een paar jaartjes oud'? Aan het model te zien kan 'ie al 8-9 jaar oud zijn, wat best een tijd is voor een harde schijf. Dus waarschijnlijk is het slim om 'm te vervangen, ja.
MedionAkoya schreef op zondag 5 april 2020 @ 00:09:
3 TB versie van deze serie was juist de slechtste, hoe heeft jouw harde schijf al die tijd kunnen volhouden!? 8)7

nieuws: Seagate aangeklaagd om uitval van 3TB-hdd's
Ja hoe heeft deze schijf het zo lang kunnen volhouden. Denk dat ik mazzel heb gehad en een HDD uit een goede batch? Volgens CrystalDiskinfo heeft de schijf 47121 draai uren al achter de rug :-P

Het rare is dat access naar mijn SSD schijf ook traag is. Die heeft geen enkele error en volgens HDDscan is die helemaal prima.

Nieuwe schijf is overigens besteld en krijg ik morgen binnen. Hopelijk gaat het overzetten soepel want als de access naar de SSD schijf ook zo traag loopt zou ik denken dat, naast het langzaam overlijden van mijn HDD, de SATA controller van mijn MOBO kuren heeft? Kan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 13:49
slane147129 schreef op zondag 5 april 2020 @ 16:44:
Bedankt luitjes voor de input en tips.

[...]

[...]

Ja hoe heeft deze schijf het zo lang kunnen volhouden. Denk dat ik mazzel heb gehad en een HDD uit een goede batch? Volgens CrystalDiskinfo heeft de schijf 47121 draai uren al achter de rug :-P

Het rare is dat access naar mijn SSD schijf ook traag is. Die heeft geen enkele error en volgens HDDscan is die helemaal prima.

Nieuwe schijf is overigens besteld en krijg ik morgen binnen. Hopelijk gaat het overzetten soepel want als de access naar de SSD schijf ook zo traag loopt zou ik denken dat, naast het langzaam overlijden van mijn HDD, de SATA controller van mijn MOBO kuren heeft? Kan dat?
47121 uren is meer dan 5 jaar lang 24 uur per dag. Heb je 'm 24/7 aanstaan?

En wat betreft moederbordkuren: één probleem tegelijk aankijken ;) Gewoon eerst je oude schijf overzetten naar je nieuwe schijf (en al dan niet een backup maken/hebben), en dan verder kijken.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slane147129
Even een update.

Nieuwe schijf binnen en alle oude data over kunnen zetten.

De vertraging op het systeem is nu minder dan voorheen dus ook al raadpleegde ik de SSD schijf met explorer werd toch elke keer de stervende HDD ook benaderd.

Hopelijk gaat de nieuwe schijf ook net zo lang of langer mee als de voorganger :D

Topic mag een slotje krijgen.
Pagina: 1