Stopcontact buiten aanleggen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeromussov
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Hallo allemaal,

Graag zou ik buiten een stopcontact willen maken. Nu heb ik halverwege de muur een buitenlamp hangen en mijn vraag is of ik hiervandaan de stroom kan 'doorlinken'. Het is namelijk niet echt mogelijk om andere leidingen aan te leggen.

Zie foto voor de draden die bij de lamp binnenkomen:
- zwart (schakeldraad)
- blauw (0-draad)
- geel/groen (aardedraad)

Aangezien de lamp sowieso vervangen moet worden (kap is stuk) heb ik o.a. gezocht of er lampen te koop zijn inclusief stopcontact, maar die zijn er schijnbaar niet (alleen staande lampen voor op de grond).

Enkele vragen/ideeën:
- Is de schakeldraad die binnekomt mogelijk te 'dun' om dit ook voor een stopcontact te gebruiken? Oftewel, moet deze kabel vervangen worden?
- Moet ik een central kabeldoos maken op de plaats waar de lamp hangt, en van hieruit doorlussen naar de lamp en stopcontact (wcd)? Nadeel is dat er dan extra 'leidingen' zichtbaar zijn en op de plek van de lamp is dan waarschijnlijk een lelijke plek zichtbaar
- Hoe kan ik ervoor zorgen dat er wel gewoon stroom staat op het stopcontact maar dat de lamp niet per se aan hoeft te staan (schakelaar zit binnen)

Hopelijk hebben jullie tips/advies over hoe ik dit zou kunnen oplossen, alvast hartelijk dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nl_ki398bm5_8K6Rfd7E6H0yc1I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BZzcG6tZ0Y74oYGokHynbUHS.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-05 23:04
Schakeldraadgebruiken om twee nieuwe draden te trekken: schakeldraad en bruine draad.
Dan heb je naast de lamp permanente spanning voor je contactdoos.

[ Voor 4% gewijzigd door Leader98 op 04-04-2020 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:19
Ik ben heel benieuwd naar de komende antwoorden maar ik stem voorlopig op: kan niet. Een stopcontact vraagt (voor het gemak) een blauwe en bruine draad. De lamp krijgt een blauwe en zwarte waar de bruine geschakeld op het lichtknopje zit ik m het circuit te sluiten of onderbreken met het knopje.

Je foto bevestigd dit voor zover ik kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-02 10:35
Is dit je lamp? Gaat niet werken dan toch, of ga je 24/7 je lamp aan laten?

[ Voor 65% gewijzigd door matthijst op 04-04-2020 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonta
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-03 12:08
matthijst schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 21:36:
Die onderste blauw en bruin kun je toch een setje blauw/bruin bij prikken?
Dan schakelt het stopcontact mee op de lamp. Zou kunnen, afhankelijk van wat je aansluit zou de zwarte dat wel kunnen trekken.
Beter is om de draden te vervangen en meteen een bruine mee te trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijst
  • Laatst online: 15-02 10:35
Ja zag het later op de foto.
Heb zelf buiten soortgelijks gedaan met stroom voor een zonnescherm.
Lamp vervangen door een Hue (en dan geprogrammeerd aan/uit laten gaan) en dus altijd stroom op zonnescherm.

Extra kabel bij trekken zou beter zijn, maar hier was 't vrij krap dus geen optie.

[ Voor 17% gewijzigd door matthijst op 04-04-2020 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:02

Milmoor

Footsteps and pictures.

Meestal kan je aan de oude draden wel nieuwe trekken. Niet doen als er veel bochten in zitten of de leiding erg lang is. Even uit testen of je er beweging in krijgt en zo ja, de hele set nieuwe draden of een trekveer doorvoeren.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeromussov
  • Niet online
Bedankt voor de reacties tot zover! Het lijkt dus het beste om een bruine draad bij te trekken. Ik zal morgen eens kijken of ik kan zien of hier nog ruimte voor is.

Indien hier ruimte voor lijkt te zijn, wat is dan de beste oplossing? Om direct een centrale kabeldoos/lasdoos te maken en hiervanuit een kabel(goot) te trekken naar de lamp en een naar de wcd? Of zijn er nog andere (nette/betere) opties om dit te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:51
Lynx schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 21:34:
Ik ben heel benieuwd naar de komende antwoorden maar ik stem voorlopig op: kan niet. Een stopcontact vraagt (voor het gemak) een blauwe en bruine draad. De lamp krijgt een blauwe en zwarte waar de bruine geschakeld op het lichtknopje zit ik m het circuit te sluiten of onderbreken met het knopje.

Je foto bevestigd dit voor zover ik kan zien.
Dan trek je toch gewoon een extra bruine draad van de schakelaar binnen (oppakken op het punt waar de schakelaar voeding, dus bruine draad, ontvangt) naar de lamp buiten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:58
Niet aftappen van de zwarte draad in ieder geval! Die is dunner (1,5mm2 vs 2,5mm2) dan een bruine is en dus niet geschikt voor een stopcontact. Ook de schakelaar van de lamp zal niet voor 16A langdurig geschikt zijn. Voor een telefoon opladen ofzo gaat het prima, maar hang je er een elektrische barbecue ofzo aan dan kan het mis gaan.

Ik zou ook een bruine draad erin proberen te trekken.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 04-04-2020 22:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Bruin bijtrekken vanaf de centraaldoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-05 17:20
ThinkPadd schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 22:28:
Niet aftappen van de zwarte draad in ieder geval! Die is dunner (1,5mm2 vs 2,5mm2) dan een bruine is en dus niet geschikt voor een stopcontact. Ook de schakelaar van de lamp zal niet voor 16A langdurig geschikt zijn. Voor een telefoon opladen ofzo gaat het prima, maar hang je er een elektrische barbecue ofzo aan dan kan het mis gaan.

Ik zou ook een bruine draad erin proberen te trekken.
elke elektrische bbq heeft een snoer van 1,5mm2...

Er kan heel veel, als je maar blijft nadenken met wat je doet. Je moet er geen terrasstraler van 3000watt opzetten.

Het belangrijkste is niet gevraagd: wat is je doel? voor algemeen gebruik :? Dan is het niet te adviseren want vaak vergeet je op termijn dat het met een 1,5mm2 is aangesloten. Sluit je er een draadloos bediend zonnescherm op aan, geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeromussov
  • Niet online
Helaas krijg ik niet gevonden waar de kabels vandaag komen. De schakelaar waar de lamp aangaat heeft alleen een bruine en zwarte draad. Echter als ik aan de kabels trek zit hier geen enkele beweging in. Wel hoorde we in het begin even aan de andere kant van de woonkamer (rechter kant op plaatje) wat geluid toen we aan de zwarte kabel trokken, alleen hierna niet meer (waarschijnlijk omdat de rek eruit is). Ik vermoed dus dat het schakeldraad nog ergens is doorgelinkt, echter krijg ik dus niet gevonden waar..

Overigens wil ik het stroompunt niet zozeer voor zware dingen gebruiken, met name om apparaten op te laden. Maar als zo'n stopcontact er is wil je er eigenlijk wel vanuit gaan dat die voor alles te gebruiken is (bijv. hogedrukreiniger). Daarnaast is het eigenlijk wel handig als de lamp niet altijd aanstaat als je stroom wilt gebruiken (al voorkom je dit mogelijk met een lamp met een lichtsensor). Wellicht dat dat voor (nu) dan toch maar de beste/enige optie is.

Iemand nog een idee hoe dit zou kunnen zitten? :/

Zie foto's ter verduidelijking.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KgGp03Z7s4WY2HsVq-mz3ufGQvs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/lrwKuaxcy1zRkTHe5sPoE2qF.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k8oimdgtXAW4Hhjx_KAp5ymCI_w=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/zDDhVyvYHku8ItL2qu9TaP1Q.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 7% gewijzigd door zeromussov op 10-12-2020 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-05 23:03
Ken je niemand met een Kabel-tracer ? Daar kan je de leidingen in de muur mee volgen en een idee krijgen waar deze heen loopt.

Wanneer je daar achter bent, kijk in ieder geval ook de zekering na ten opzichte van de draad die je gaat gebruiken/trekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
zeromussov schreef op zondag 5 april 2020 @ 13:42:
[…]
De schakelaar waar de lamp aangaat heeft alleen een bruine en zwarte draad.
[…]
Dat lijkt me een goed begin. Meer draden wil je daar ook niet. De bruine draad is de fasedraad en die gaat vervolgens met een zwarte draad (schakeldraad) naar je lamp buiten.
zeromussov schreef op zondag 5 april 2020 @ 13:42:
Helaas krijg ik niet gevonden waar de kabels vandaag komen. De schakelaar waar de lamp aangaat heeft alleen een bruine en zwarte draad. Echter als ik aan de kabels trek zit hier geen enkele beweging in. Wel hoorde we in het begin even aan de andere kant van de woonkamer (rechter kant op plaatje) wat geluid toen we aan de zwarte kabel trokken, alleen hierna niet meer (waarschijnlijk omdat de rek eruit is). Ik vermoed dus dat het schakeldraad nog ergens is doorgelinkt, echter krijg ik dus niet gevonden waar..

[…]
Iemand nog een idee hoe dit zou kunnen zitten? :/
[…]
Waar heb je al gezocht dan? Het meest logische lijkt me dat alles in een centraaldoos zit/samenkomt. Ergens in je plafond dus. Vanuit daar krijgt je buitenlamp ook alle draden. Probeer als eerste eens de doos die 2-g 1-f wordt genoemd op je plattegrond.

Edit: ik had de groepsaanduiding niet gezien, wat @mrottjers zegt dus.

[ Voor 3% gewijzigd door cryptapix op 05-04-2020 14:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrottjers
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:40
cryptapix schreef op zondag 5 april 2020 @ 14:10:

Het meest logische lijkt me dat alles in een centraaldoos ... Probeer als eerste eens de doos die 2-g wordt genoemd op je plattegrond.
Het meest logische lijkt mij 1f omdat de buitenlamp op dezelfde groep zit als de woonkamer. Bij de 2g zou de buitenlamp 2-m zijn ipv 1-m. Makkelijk te testen door te kijken of de lamp uitgaat als de zekering van de woonkamer (1) of de keuken (2) uitgezet wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-05 16:46
Vanaf de buitenlamp het hele kabelzooitje terug trekken naar waarschijnlijk de dichtsbijzijnde centraal doos met daaraan bruin blauw en groen 2,5mm in de lasdoppen prikken en gaan.
Daar zwart afdoppen of zelfs de schakelaar helemaal afkoppelen door zwarte en bruine draad weg te nemen tussen centraal doos en schakelaar.

Niet afwijken van de norm dat zorgt alleen maar voor problemen achteraf.
En je kan dan eventueel een lamp nemen met schemer functie en of bewegingssensor.

Daarnaast kan de schakeldraad wel 1,5mm zijn als je een brakke schakelaar hebt met enige oxidatie op de contacten kan dat best gaan spetteren.

Als je eventueel een trekdraad hebt of trekveer kan je deze ook terug trekken naar de centraal doos en vanaf daar zwart bruin blauw groen terug trekken en buiten een doosje plaatsen waar je weer verder kan met lasklemmen.

[ Voor 28% gewijzigd door TRAXION op 05-04-2020 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeromussov
  • Niet online
mrottjers schreef op zondag 5 april 2020 @ 14:20:
[...]

Het meest logische lijkt mij 1f omdat de buitenlamp op dezelfde groep zit als de woonkamer. Bij de 2g zou de buitenlamp 2-m zijn ipv 1-m. Makkelijk te testen door te kijken of de lamp uitgaat als de zekering van de woonkamer (1) of de keuken (2) uitgezet wordt.
Bedankt weer allemaal. 1-f zou mij dan ook het meest logische lijken. Deze lamp had ik er nog niet afgehaald omdat dit nogal lastig is, echter zal ik dat toch eens proberen en kijken of er dan wat beweging in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
TRAXION schreef op zondag 5 april 2020 @ 14:46:
Vanaf de buitenlamp het hele kabelzooitje terug trekken naar waarschijnlijk de dichtsbijzijnde centraal doos met daaraan bruin blauw en groen 2,5mm in de lasdoppen prikken en gaan.
Daar zwart afdoppen of zelfs de schakelaar helemaal afkoppelen door zwarte en bruine draad weg te nemen tussen centraal doos en schakelaar.

[…]
En dan werkt de lamp niet meer. TS wil juist een lamp en een wcd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
cryptapix schreef op zondag 5 april 2020 @ 15:23:
[...]

En dan werkt de lamp niet meer. TS wil juist een lamp en een wcd.
Daarom zeg ik ook bruine draad erbij trekken door het zooitje terug te trekken naar de centraaldoos en vanaf daar terug trekken.
En daar een doosje te plaatsen en vanaf daar verder.

Maar op de zwarte draad wil je geen stopcontact plaatsen zeker niet als er een schakelaar tussenzit waarvan je de specs niet weet.
Daarnaast kan jij wel weten dat het geschakeld contactdoos is maar stel dat iemand denkt he ik sluit daar een grote verbruiker op aan of er ontstaat een andere storing waardoor je kabel wegsmelt door je buizen dan ben je iets verder van huis.

Eventueele verzekeringsproblemen daar gelaten nen1010 normen zijn niet voor niets ontworpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonta
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-03 12:08
Uiteindelijk, als het echt niet anders kan, dan klap je gewoon even een boor door de muur heen :+
Of gewoon een verlengsnoer uitrollen als je even stroom nodig hebt buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Zier er uit als standaard centraaldoossysteem. Zowel de schakelaar als je buitenlichtpunt zit op doos 1f. Dus vanaf die centraaldoos kun je volstaan met een blauwe draad "er bij" trekken (= de bestaande draden gebruiken om drie nieuwe draden te trekken, letterlijk er bij trekken doen we niet)

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Laatst online: 09:18
Nadat je nieuwe draden getrokken hebt: er bestaat minstens 1 wandlamp met stopcontacten:

https://www.buitenlampens...ntacten-611911-clone.html

De prijs is niet mals trouwens...

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeromussov
  • Niet online
Hij zit inderdaad in de centraaldoos (1-f). De zwarte kabel loopt in een keer door van de schakelaar, naar de centraaldoos en dan naar de buitenlamp. Deze moet ik dus doorknippen, dan een nieuwe zwarte en bruine vastmaken (aan deel richting de buitenlamp) en dan doortrekken. Daarna kan ik de zwarte weer met de schakelaar verbinden met kroonsteentje/lasdop. Klopt dat?

Het enige waar ik mee zit is dat er weinig ruimte is, dus dat wordt wel een uitdaging (trekveer heb ik momenteel niet). Iemand nog tips hoe ik de draden het beste kan bevestigen? En ik denk dan vanuit buiten trekken omdat je er daar veel makkelijker bij kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/okaLPvhC5p0hUxmHsrGlkDF-JRE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cCWrmV0OTgeyU3cbMM89RDsI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeromussov
  • Niet online
evilution schreef op zondag 5 april 2020 @ 16:08:
Zier er uit als standaard centraaldoossysteem. Zowel de schakelaar als je buitenlichtpunt zit op doos 1f. Dus vanaf die centraaldoos kun je volstaan met een blauwe draad "er bij" trekken (= de bestaande draden gebruiken om drie nieuwe draden te trekken, letterlijk er bij trekken doen we niet)
Een bruine draad erbij trekken bedoel je dan denk ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
TRAXION schreef op zondag 5 april 2020 @ 15:31:
[...]

Daarom zeg ik ook bruine draad erbij trekken door het zooitje terug te trekken naar de centraaldoos en vanaf daar terug trekken.
En daar een doosje te plaatsen en vanaf daar verder.

Maar op de zwarte draad wil je geen stopcontact plaatsen zeker niet als er een schakelaar tussenzit waarvan je de specs niet weet.
Daarnaast kan jij wel weten dat het geschakeld contactdoos is maar stel dat iemand denkt he ik sluit daar een grote verbruiker op aan of er ontstaat een andere storing waardoor je kabel wegsmelt door je buizen dan ben je iets verder van huis.

Eventueele verzekeringsproblemen daar gelaten nen1010 normen zijn niet voor niets ontworpen.
Je zegt draden terugtrekken en blauw, bruin en aarde erin. Dan is er dus geen zwart meer en is je lamp niet te schakelen. Er moet gewoon een bruine draad van de centraaldoos naar buiten bijgetrokken worden. Er een enkele draad bij trekken hoort niet, dus zou TS alle drie de draden (blauw, zwart en aarde) eruit moeten halen en er vier nieuwe (blauw, zwart, bruin en aarde) in moeten trekken. De bruine draad kan langs de lamp door naar de wcd.

TS wil geen geschakelde wcd. Als je de kleurencombinatie goed laat, ziet iedereen op het punt waar de draden buiten uitkomen dat de lamp geschakeld is en de wcd niet. Enige wat ik niet zeker weet is of je volgens nen1010 die vier draden door dezelfde buis mag trekken, maar anders is de enige oplossing een geheel nieuwe buis aanleggen.
evilution schreef op zondag 5 april 2020 @ 16:08:

Ik zou een bruine draad doen.
zeromussov schreef op zondag 5 april 2020 @ 16:24:
Hij zit inderdaad in de centraaldoos (1-f). De zwarte kabel loopt in een keer door van de schakelaar, naar de centraaldoos en dan naar de buitenlamp. Deze moet ik dus doorknippen, dan een nieuwe zwarte en bruine vastmaken (aan deel richting de buitenlamp) en dan doortrekken. Daarna kan ik de zwarte weer met de schakelaar verbinden met kroonsteentje/lasdop. Klopt dat?

Het enige waar ik mee zit is dat er weinig ruimte is, dus dat wordt wel een uitdaging (trekveer heb ik momenteel niet). Iemand nog tips hoe ik de draden het beste kan bevestigen? En ik denk dan vanuit buiten trekken omdat je er daar veel makkelijker bij kan.

[Afbeelding]
Eigenlijk hoor je geen draden toe te voegen, maar alle draden in een keer door een buis te trekken. Dit omdat je anders bij het trekken de huidige draden kunt beschadigen en dat kan kortsluiting veroorzaken (met alle gevolgen van dien).

Je kunt verder trekken vanuit het punt waar het voor je het makkelijkst is. Maar hoe dan ook zul je ruimte moeten creëren in die centraaldoos om nieuwe kabels te trekken/in te voeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Kun je niet vanuit de meterkast naar de kruipruimte en dan onder de fundering door? Dan zet je in de tuin een paaltje met een stopcontact, en kun je de tuin netjes op een aparte groep aansluiten.

[ Voor 17% gewijzigd door GlowMouse op 05-04-2020 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nklaver234
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-05 13:18
GlowMouse schreef op zondag 5 april 2020 @ 16:49:
Kun je niet vanuit de meterkast naar de kruipruimte en dan onder de fundering door? Dan zet je in de tuin een paaltje met een stopcontact, en kun je de tuin netjes op een aparte groep aansluiten.
dit dus. Een lamp zit vaak ook hoger op de gevel, dat is lastig met een stopcontact. Als er dan toch een kabel/buis over de muur gaat lopen dan beter van onderuit. Een fundering is meestal maar zo'n 70/80 cm diep en als het huis een kruipruimte heeft ben je er zo onderdoor.

Lekker een dikke tuinkabel gebruiken met 4 draden. Dan heb je later nog een vrije schakeldraad voor wat extra tuinverlichting.

[ Voor 10% gewijzigd door nklaver234 op 05-04-2020 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:12
cryptapix schreef op zondag 5 april 2020 @ 16:37:

Eigenlijk hoor je geen draden toe te voegen, maar alle draden in een keer door een buis te trekken. Dit omdat je anders bij het trekken de huidige draden kunt beschadigen en dat kan kortsluiting veroorzaken (met alle gevolgen van dien).

Je kunt verder trekken vanuit het punt waar het voor je het makkelijkst is. Maar hoe dan ook zul je ruimte moeten creëren in die centraaldoos om nieuwe kabels te trekken/in te voeren.
Precies dit! Een trekveer is te huren en die wil ik je wel aanraden.
Oude draden aan de trekveer vastmaken en de trekveer door de leiding heen trekken.
Nieuwe draden aan de trekveer vastmaken en weer terugtrekken.

Beetje groene zeep als glijmiddel doet wonderen :) en doe dit klusje altijd samen zodat je nooit te hard hoeft te trekken

[ Voor 4% gewijzigd door kevi-n1 op 05-04-2020 17:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
zeromussov schreef op zondag 5 april 2020 @ 16:24:

[Afbeelding]
Je moet die kluwen toch uit elkaar halen omdat je daar ook moet lassen. Zitten er nog van die grijze lasklemmen in? Als je die vervangt door Wago 2273 kun je ook een heleboel ruimte winnen. Zeker als er per kleur nu twee lasklemmen zitten.

Ik zou overigens geen ongeschakeld buitenstopcontact aanleggen. Schakelen met zo'n zwaardere 2-polige schakelaar.

[ Voor 5% gewijzigd door kabeltjekabel op 05-04-2020 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
kevi-n1 schreef op zondag 5 april 2020 @ 17:05:
[...]

Precies dit! Een trekveer is te huren en die wil ik je wel aanraden.
Oude draden aan de trekveer vastmaken en de trekveer door de leiding heen trekken.
Nieuwe draden aan de trekveer vastmaken en weer terugtrekken.

Beetje groene zeep als glijmiddel doet wonderen :) en doe dit klusje altijd samen zodat je nooit te hard hoeft te trekken
Eens. Maar ik zou geen zeep/dreft oid als glijmiddel gebruiken. Dat droogt op en geeft later problemen als de kabels er eens uit moeten. Beter wat kabelglijmiddel gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
cryptapix schreef op zondag 5 april 2020 @ 17:12:
[...]

Eens. Maar ik zou geen zeep/derft oid als glijmiddel gebruiken. Dat droogt op en geeft later problemen als de kabels er eens uit moeten. Beter wat kabelglijmiddel gebruiken.
Gebruik een mooie draadafroller; geen krullen = minder frictie :P

En inderdaad geen smerige zooi erbij smeren.

[ Voor 5% gewijzigd door kabeltjekabel op 05-04-2020 17:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TRAXION
cryptapix schreef op zondag 5 april 2020 @ 16:37:
[...]

Je zegt draden terugtrekken en blauw, bruin en aarde erin. Dan is er dus geen zwart meer en is je lamp niet te schakelen. Er moet gewoon een bruine draad van de centraaldoos naar buiten bijgetrokken worden. Er een enkele draad bij trekken hoort niet, dus zou TS alle drie de draden (blauw, zwart en aarde) eruit moeten halen en er vier nieuwe (blauw, zwart, bruin en aarde) in moeten trekken. De bruine draad kan langs de lamp door naar de wcd.

TS wil geen geschakelde wcd. Als je de kleurencombinatie goed laat, ziet iedereen op het punt waar de draden buiten uitkomen dat de lamp geschakeld is en de wcd niet. Enige wat ik niet zeker weet is of je volgens nen1010 die vier draden door dezelfde buis mag trekken, maar anders is de enige oplossing een geheel nieuwe buis aanleggen.

[...]

Ik zou een bruine draad doen.

[...]

Denk dat we elkaar niet begrijpen dus even voor de duidelijkheid draden terug trekken naar de centraaldoos dus zwart blauw en groen, makkelijkst is direct een trekdraad/trekveer meetrekken richting centraal doos.

Vervolgens bruin bijvoegen en het zooitje weer terug voeren en aan de buitenzijde een waterdichte doos plaatsen en vanaf daar met lasklemmen verder.

Daarnaast nooit dreft/groene zeep welke zooi dan ook gebruiken dit verkleeft de boel naderhand je hebt hier speciale middelen voor maar bij stukjes van onder de 10 meter hoef je dit echt niet te gebruiken draad goed recht trekken en zorgen dat ze niet "vlechten" bij invoeren.

3 x 2,5mm en 1x 1.5mm draden is geen probleem

In een 16mm gladde buis mogen 5 draden van 1,5mm2 of 4 draden van 2,5mm2. Dit is in een flexbuis respectievelijk
4 draden 1,5mm2 en 3 draden 2,5mm2. In een 19mm gladde buis mogen maximaal 5 draden 2,5mm2, dit geldt ook voor een flexbuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-05 16:46
matthijst schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 21:40:
Ja zag het later op de foto.
Heb zelf buiten soortgelijks gedaan met stroom voor een zonnescherm.
Lamp vervangen door een Hue (en dan geprogrammeerd aan/uit laten gaan) en dus altijd stroom op zonnescherm.

Extra kabel bij trekken zou beter zijn, maar hier was 't vrij krap dus geen optie.
Hier precies hetzelfde gedaan, simpel maar effectief

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

@zeromussov @cryptapix ja, een bruine draad natuurlijk, weet niet waarom ik blauw typte 8)7

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

kabeltjekabel schreef op zondag 5 april 2020 @ 17:11:
[...]

Je moet die kluwen toch uit elkaar halen omdat je daar ook moet lassen. Zitten er nog van die grijze lasklemmen in? Als je die vervangt door Wago 2273 kun je ook een heleboel ruimte winnen. Zeker als er per kleur nu twee lasklemmen zitten.

Ik zou overigens geen ongeschakeld buitenstopcontact aanleggen. Schakelen met zo'n zwaardere 2-polige schakelaar.
Dit. Daarnaast kun je bestaande draden wellicht gebruiken om de trekveer van buiten naar de centraaldoos te trekken/duwen (klusje voor 2 mensen), kun je daarna met de trekveer de bestaande kabels samen met een bruine draad terug trekken.

En gewoon geschikt buiten wcd monteren.

Edit:
offtopic:
Huh, worden dubbelposten tegenwoordig automagisch samengevoegd :? Had overigens niet door dat ik dubbel aan het posten was :$

[ Voor 8% gewijzigd door evilution op 05-04-2020 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeromussov
  • Niet online
Bedankt voor alle reacties. Hopelijk kan ik morgen proberen om de bruine (fase)draad erbij te trekken.
GlowMouse schreef op zondag 5 april 2020 @ 16:49:
Het betreft een appartement, dus dat is helaas niet mogelijk.
guido66 schreef op zondag 5 april 2020 @ 16:22:
Nadat je nieuwe draden getrokken hebt: er bestaat minstens 1 wandlamp met stopcontacten:

https://www.buitenlampens...ntacten-611911-clone.html

De prijs is niet mals trouwens...
Dit is wel een erg mooie oplossing, dan ben ik in ieder geval direct klaar en heb ik geen lelijke dozen/buizen op de muur. Deze heeft zo te zien ook een betaalbaardere variant (nog steeds niet goedkoop). Helaas zijn er geen gegevens/afbeeldingen beschikbaar hoe je de lamp moet aansluiten, maar ik neem aan dat dit moet lukken als ik er een extra bruine draad bijtrek. Vooralsnog kan ik geen andere lampen vinden met eenzelfde constructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
zeromussov schreef op zondag 5 april 2020 @ 22:18:
Bedankt voor alle reacties. Hopelijk kan ik morgen proberen om de bruine (fase)draad erbij te trekken.

[...]

Het betreft een appartement, dus dat is helaas niet mogelijk.

[...]

Dit is wel een erg mooie oplossing, dan ben ik in ieder geval direct klaar en heb ik geen lelijke dozen/buizen op de muur. Deze heeft zo te zien ook een betaalbaardere variant (nog steeds niet goedkoop). Helaas zijn er geen gegevens/afbeeldingen beschikbaar hoe je de lamp moet aansluiten, maar ik neem aan dat dit moet lukken als ik er een extra bruine draad bijtrek. Vooralsnog kan ik geen andere lampen vinden met eenzelfde constructie.
Heb even wat gegoogled aangezien ik dit een grappig lampje vind en hier meer over wou weten.
http://www.onlinegoedkoop...nverlich/SG+Lighting.html
Deze site vermeld inderdaad aparte schakel en fase aangezien je de stopcontacten kan blijven gebruiken als je de lamp uitzet.

Verschil tussen de dure en goedkope variant is dat de ene dimbaar is en de andere niet.
En duur och een normale wandlamp plus doos plus stopcontact is ook niet goedkoop tegenwoordig en dit is netjes en clean wat een veel luxere uitstraling bied.

Succes met klussen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeromussov
  • Niet online
TRAXION schreef op zondag 5 april 2020 @ 22:46:
[...]

Heb even wat gegoogled aangezien ik dit een grappig lampje vind en hier meer over wou weten.
http://www.onlinegoedkoop...nverlich/SG+Lighting.html
Deze site vermeld inderdaad aparte schakel en fase aangezien je de stopcontacten kan blijven gebruiken als je de lamp uitzet.

Verschil tussen de dure en goedkope variant is dat de ene dimbaar is en de andere niet.
En duur och een normale wandlamp plus doos plus stopcontact is ook niet goedkoop tegenwoordig en dit is netjes en clean wat een veel luxere uitstraling bied.

Succes met klussen ;)
Volgens mij is het verschil met name dat de ene ook een lichtstraal naar boven heeft, dimmen kunnen ze volgens mij allemaal.

Heb net met SG gebeld om te vragen hoe het met de aansluiting zit. De man die ik sprak had het even nagevraagd en zei dat er maar een aansluiting is en geen aparte voor stroom. Dat lijkt mij raar. Hij had echter geen technische schema's om het aan te sluiten behalve de montage-instructie (maar daar staat gek genoeg niets in). Voor verdere vragen verwees hij mij door naar de groothandel (Technische Unie bijvoorbeeld). Nogal vreemd dat ze dit zelf niet kunnen aanleveren. Nu weet ik nog niet goed wat ik moet doen :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
zeromussov schreef op maandag 6 april 2020 @ 12:34:
[...]

Volgens mij is het verschil met name dat de ene ook een lichtstraal naar boven heeft, dimmen kunnen ze volgens mij allemaal.

Heb net met SG gebeld om te vragen hoe het met de aansluiting zit. De man die ik sprak had het even nagevraagd en zei dat er maar een aansluiting is en geen aparte voor stroom. Dat lijkt mij raar. Hij had echter geen technische schema's om het aan te sluiten behalve de montage-instructie (maar daar staat gek genoeg niets in). Voor verdere vragen verwees hij mij door naar de groothandel (Technische Unie bijvoorbeeld). Nogal vreemd dat ze dit zelf niet kunnen aanleveren. Nu weet ik nog niet goed wat ik moet doen :F
Ja het is inderdaad wat ingewikkeld kwa specs
https://www.sg-as.com/nl/producten/spike-1100
Hun eigen site vermeld wel aparte aansluiting.

Ninja edit*
Bij de versie met wcd is er een afzonderlijk klemmenblok voor de wandcontactdozen.

[ Voor 4% gewijzigd door TRAXION op 06-04-2020 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:25
@zeromussov het lijkt me sowieso zeer onwaarschijnlijk dat je dit niet apart krijgt aangesloten. In het ergste geval moet je bedrading in het armatuur aanpassen. Maar dat is ook geen rocketscience.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 07-05 20:22
kabeltjekabel schreef op zondag 5 april 2020 @ 17:11:
[...]

behalve het 'risico' dat andere je stroom misbruiken; wat is jouw motivatie ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Len020 schreef op maandag 6 april 2020 @ 13:15:
[...]

buiten voorzieningen willen na een paar jaar nog wel eens problemen geven met aardlekken. Wel fijn als je hem dan kan afschakelen. Als is het meer een probleem rondom (beschadigde) grondkabels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Len020 schreef op maandag 6 april 2020 @ 13:15:
[...]

Geen mogelijkheid bieden om buiten de woning aardlek te maken. Zeker als je je buiten elektra niet op eigen aardlekschakelaar hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeromussov
  • Niet online
Ik heb bij een winkel nagevraagd of de lamp met die 4 draden aangesloten kan worden. Hierbij zeiden ze dat dit niet kon (omdat de lamp dan aan moet zijn als je stroom wilt gebruiken). Alleen dacht diegene ook dat zowel de wcd als de lamp met een fasedraad aangesloten moet worden. Na redelijk wat mailwisselingen bleek dat hij de kabels door elkaar haalde. Dus mijn hoop is meer gevestigd op de kennis die hier aanwezig is :P.

Zo te zien zijn er dus twee aansluitingen (klemmenblokken) voor de kabels, één voor de lamp en één voor de wcd. Het lijkt mij dat het op de volgende manier zou moeten:
- Aansluiting linkerkant (wcd): fasedraad, aardedraad en nuldraad
- Aansluiting rechterkant (lamp): schakeldraad, aardedraad en nuldraad

In de lamp zelf moeten dan zowel de aardedraad als nuldraad gesplitst worden met een lasklem (lijkt mij genoeg plek voor te zijn). Dan zou het toch moeten werken of maar ik nog ergens een denkfout? Ik snap overigens niet helemaal waarom elk klemmenblok 6 'ingangen' heeft op de tekening, weet iemand hoe dat zit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_oGcovsZORRht0y3YTf5zcW65-Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Krog70J2WLFUAiQQZ7Prfalk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
De volgorde van de draden zal wel op het klemmenblok staan. Verder lijk je met elke klem twee draden te kunnen klemmen. Dan kun je de aarde en nul dus rechtstreeks doorlussen en heb je geen lasklemmen nodig. Dit lijkt me overigens ook wel logisch voor een lamp met die prijs.

[ Voor 7% gewijzigd door cryptapix op 06-04-2020 16:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zeromussov
  • Niet online
Nog even een update:
Inmiddels hangt de lamp buiten er werkt die top. Wel iemand laten komen om de extra kabel te laten trekken, dat was nog niet zo makkelijk maar is uiteindelijk gelukt (erg weinig ruimte om te werken).

@guido66 nog bedankt voor het aanbevelen van de lamp en alle anderen voor de input/hulp! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:55
Dus je hebt nu je buitenlamp vervangen voor een model wat een stopcontact aan de onderkant heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeromussov
  • Niet online
wokkelz schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 19:20:
Dus je hebt nu je buitenlamp vervangen voor een model wat een stopcontact aan de onderkant heeft?
Dat klopt, door deze lamp:
https://www.sg-as.com/nl/producten/spike-1100
Pagina: 1