Sinds een jaar heb ik thuis 2 Klipsch speakers staan. Hartstikke tevreden me. Ik vroeg me echter af of de 'blote' kabelaansluiting aan de achterkant gevaarlijk is als er nieuwsgierige peuters door de kamer lopen. Op zich staan de speakers tegen de muur maar je hebt kinderen niet altijd 24/7 in het oog.. En hebben jullie suggesties voor een veilig alternatief, mocht dit inderdaad zo zijn? Ik denk aan speciale connectoren/stekkers..? Bedankt.
Vraag
Beste antwoord (via Van den Heuvel op 05-04-2020 01:22)
Je kan je helemaal niet elektrocuteren aan laagohmige luidsprekeraansluitingen.
Ten eerste speel je meestal maar op 1 à 5 Watt vermogen (+- 100dB op 1m afstand, afhankelijk van het rendement van de speaker). Dit is dus de volle 2 volt, ongeveer evenveel als een batterij.
Ten tweede zou je dan ook beide draden gelijktijdig moeten aanraken.
Ten derde is de weerstand van een menselijk lichaam ongeveer 350 keer zo groot als dat van een speaker. Zelfs als je een 300W versterker zou hebben die vol open staat en je raakt beide draden gelijktijdig aan denk ik niet dat je iets zou voelen omdat de versterker niet met de weerstand om kan. Maar daar is mijn elektronica-kennis niet goed genoeg voor, wellicht kan iemand anders dit bevestigen of ontkennen?
TLDR: Geen zorgen maken, de meeste mensen hebben hun speakers zo aangesloten en ik heb nog nooit van iemand gehoord die zich aan laagohmige speakers geëlektrocuteerd heeft.
Ten eerste speel je meestal maar op 1 à 5 Watt vermogen (+- 100dB op 1m afstand, afhankelijk van het rendement van de speaker). Dit is dus de volle 2 volt, ongeveer evenveel als een batterij.
Ten derde is de weerstand van een menselijk lichaam ongeveer 350 keer zo groot als dat van een speaker. Zelfs als je een 300W versterker zou hebben die vol open staat en je raakt beide draden gelijktijdig aan denk ik niet dat je iets zou voelen omdat de versterker niet met de weerstand om kan. Maar daar is mijn elektronica-kennis niet goed genoeg voor, wellicht kan iemand anders dit bevestigen of ontkennen?
TLDR: Geen zorgen maken, de meeste mensen hebben hun speakers zo aangesloten en ik heb nog nooit van iemand gehoord die zich aan laagohmige speakers geëlektrocuteerd heeft.
Alle reacties
Banaanstekkers bijvoorbeeld, een slot op de deur, anticonceptiemiddelen (al verwacht ik dat het daar te laat voor is gezien de vraag) en om op je zorgelijke punt te komen: het is bij mijn weten allemaal laag voltage/spanning dus ze zullen er niet gewond van raken ofzo.
Best case scenario (of worst, afhankelijk van je perspectief) krijgen ze een keer een schok en weten ze daarna gelijk dat ze het nooit meer moeten doen
Ik weet ook niet hoe je je speakers aan hebt gesloten maar als er ontblote draadeindes aan hangen zou ik ze hoedanook even opnieuw bedraden
Best case scenario (of worst, afhankelijk van je perspectief) krijgen ze een keer een schok en weten ze daarna gelijk dat ze het nooit meer moeten doen
Ik weet ook niet hoe je je speakers aan hebt gesloten maar als er ontblote draadeindes aan hangen zou ik ze hoedanook even opnieuw bedraden
Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.
Blote draad vastgeschroefd in de connector van de speaker? Geen probleem, dat is ook de "veiligste" manier: je kan met bananenstekkers gaan werken maar die zijn juist makkelijk los te trekken waardoor kortsluiting veroorzaakt kan worden.
Ik zou mij meer zorgen maken dat ze de speakers omtrekken en hierbij de speakers of zichzelf beschadigen
Ik zou mij meer zorgen maken dat ze de speakers omtrekken en hierbij de speakers of zichzelf beschadigen
[ Voor 19% gewijzigd door mathias82 op 04-04-2020 21:26 ]
Een schok van luidsprekerdraad? Gebruik jij 100V speakers thuis ofzo?Wintervacht schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 21:23:
Normaalgesproken is de spanning op je luidsprekers ruim onder de 50V. 50V haal je bijna bij 300W op 8 ohm ofzo, als je dat vermogen richting je luidsprekers stuurt willen de kinderen vermoedelijk toch niet meer in de buurt komen en zou ik me eerder zorgen maken over gehoorbeschadiging. 
Tot 50V wisselspanning (of 120V gelijkspanning) noemt men een "veilige lage spanning". Geen probleem dus.
Tot 50V wisselspanning (of 120V gelijkspanning) noemt men een "veilige lage spanning". Geen probleem dus.
De doorsnee HiFi banaanstekker is nou ook niet ech geïsoleerd ofzo.Wintervacht schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 21:23:
Banaanstekkers bijvoorbeeld
[...]
[ Voor 32% gewijzigd door Xander op 04-04-2020 21:34 ]
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Dat zeg ikXander schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 21:32:
Normaalgesproken is de spanning op je luidsprekers ruim onder de 50V. 50V haal je bijna bij 300W op 8 ohm ofzo, als je dat vermogen richting je luidsprekers stuurt willen de kinderen vermoedelijk toch niet meer in de buurt komen en zou ik me eerder zorgen maken over gehoorbeschadiging.
[...]
Sjongejongejonge nou om iedereen maar blij te houden dan:De doorsnee HiFi banaanstekker is nou ook niet ech geïsoleerd ofzo.
plak het af met ducttape
Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.
Het is wel een probleem als op de 1 of andere manier de plus en min uitgangen bij elkaar komen. Dan ga je een leuke knal krijgen.Xander schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 21:32:
[...]
De doorsnee HiFi banaanstekker is nou ook niet ech geïsoleerd ofzo.
Verwijderd
Je kan ook locking banaanstekkers gebruiken, liefst eentje met een plastic mantel (die zijn er). Maar uiteindelijk staat er niet veel volt op een luidspreker.mathias82 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 21:24:
Blote draad vastgeschroefd in de connector van de speaker? Geen probleem, dat is ook de "veiligste" manier: je kan met bananenstekkers gaan werken maar die zijn juist makkelijk los te trekken waardoor kortsluiting veroorzaakt kan worden.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2020 21:39 ]
Ik ben al blij zonder ducttape hoor.Wintervacht schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 21:35:
Sjongejongejonge nou om iedereen maar blij te houden dan:
plak het af met ducttape
Maar banaanstekkers als oplossing voor het (niet bestaande) aanraakgevaar schiet je weinig mee op als de buitenkant gewoon van geleidend materiaal is.
Het is hoe dan ook niet aanraakgevaarlijk, met of zonder banaanstekkers.
[ Voor 8% gewijzigd door Xander op 04-04-2020 21:45 ]
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Het grootste gevaar van een speaker is als er eentje op een kind valt. Electrisch gezien zit er geen enkel risico aan. Dan waren die "blote" kabels al jaren geleden verboden.Van den Heuvel schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 21:19:
Sinds een jaar heb ik thuis 2 Klipsch speakers staan. Hartstikke tevreden me. Ik vroeg me echter af of de 'blote' kabelaansluiting aan de achterkant gevaarlijk is als er nieuwsgierige peuters door de kamer lopen. Op zich staan de speakers tegen de muur maar je hebt kinderen niet altijd 24/7 in het oog.. En hebben jullie suggesties voor een veilig alternatief, mocht dit inderdaad zo zijn? Ik denk aan speciale connectoren/stekkers..? Bedankt.
Als nieuwsgierige peuters met hun vingers aan de speakers gaan zitten en de stofkap indeuken of de tweeter slopen lopen ze meer gevaar.
Bedankt voor de snelle en duidelijke antwoorden mensen! Had dit vermoeden al en ben gerustgesteld. Topic mag gesloten worden.
Ik heb de voltmeter eraan gehangen en bij 1 Volt AC over de speaker ingang staat het geluid al een veel harder dan normaal.
Op zich eens met de conclusie dat electrocuteren met een hifi versterker niet gebeurt hoor. Maar technisch klopt het niet helemaal wat je schrijftmathias82 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 21:51:
Dat laagohmige heeft er niet zoveel mee te maken; het gaat om de spanning die erop staat. Wat een amp typisch aan vermogen levert is moeilijk te zeggen, naar zal vaak (veel) minder dan 1 watt zijn. 1watt geeft ongeveer 90dB op 1 meter, niet 100. 90dB is al best stevig. Als laatste is een versterker een spanningsbron; die kan juist goed omgaan met een hoge weerstand.
Ja maar het gaat over Klipsch speakers, die hebben meestal een hoger rendement, tot zelfs 110dB bij 1W als ik mij niet vergis (weet het ook niet vanbuiten hoor). Het klopt inderdaad dat 90dB al stevig is, ik bedoelde 1-5W als maximum in een thuissituatie, maar je hebt gelijk dat het meestal zelfs minder dan 1W zal zijn.Jag schreef op zondag 5 april 2020 @ 18:13:
[...]
Op zich eens met de conclusie dat electrocuteren met een hifi versterker niet gebeurt hoor. Maar technisch klopt het niet helemaal wat je schrijft
Dat laagohmige heeft er niet zoveel mee te maken; het gaat om de spanning die erop staat. Wat een amp typisch aan vermogen levert is moeilijk te zeggen, naar zal vaak (veel) minder dan 1 watt zijn. 1watt geeft ongeveer 90dB op 1 meter, niet 100. 90dB is al best stevig. Als laatste is een versterker een spanningsbron; die kan juist goed omgaan met een hoge weerstand.
Maar even theoretisch uit interesse: gedraagt een HiFi versterker (klasse AB of D) zich puur als een klassieke spanningsbron? Stel dat je nu teveel geld hebt en je hebt een eindtrap die 300 échte Watt kan leveren bij 8Ohm. Dit wil zeggen dat de versterker 49V levert aan de luidspreker als hij vol open staat. Als jij dan beide draden vastneemt, krijg je dan ook 49V binnen? Dat moet je dan toch aardig voelen en als je om de één of andere reden goed nat bent kan het zelfs (theoretisch) dodelijk zijn?
Ja zeker eens Klipsch speakers zijn wel wat gevoeliger doorgaans, maar voor een passief gefilterde HiFi speaker (die dus over zijn volledige bereik een gelijke voltage sensitivity moet hebben), is ongeveer max 100 dB bij 1 watt haalbaar. En daar heb je al een esoterische speaker van koelkast formaat voor nodig die ook nog diepgang opgeeft voor meer efficientie.mathias82 schreef op zondag 5 april 2020 @ 19:56:
[...]
Ja maar het gaat over Klipsch speakers, die hebben meestal een hoger rendement, tot zelfs 110dB bij 1W als ik mij niet vergis (weet het ook niet vanbuiten hoor). Het klopt inderdaad dat 90dB al stevig is, ik bedoelde 1-5W als maximum in een thuissituatie, maar je hebt gelijk dat het meestal zelfs minder dan 1W zal zijn.
Maar even theoretisch uit interesse: gedraagt een HiFi versterker (klasse AB of D) zich puur als een klassieke spanningsbron? Stel dat je nu teveel geld hebt en je hebt een eindtrap die 300 échte Watt kan leveren bij 8Ohm. Dit wil zeggen dat de versterker 49V levert aan de luidspreker als hij vol open staat. Als jij dan beide draden vastneemt, krijg je dan ook 49V binnen? Dat moet je dan toch aardig voelen en als je om de één of andere reden goed nat bent kan het zelfs (theoretisch) dodelijk zijn?
En idd het zijn enorm spanningsbronnen
Doorgaans wordt daar ook niet gewerkt met banaanstekkers, speakerterminals waar je je draadje inklemt of met XLR. Over het algemeen worden PA-systemen met Speakon aangesloten. Daar is het gevaar in ieder geval een flink stuk verder teruggebracht door de female-chassisdelen toe te passen. Daarnaast zijn die connectoren ook zo gemaakt dat je rustig het uiteinde van de male connector vast kunt pakken, de contacten zijn redelijk goed weggewerkt (misschien iets minder goed voor kindervingertjes).Jag schreef op maandag 6 april 2020 @ 10:00:
Voor PA amps is het wel anders
Ja dat is precies wat we staat iddsypie schreef op maandag 6 april 2020 @ 10:05:
[...]
Doorgaans wordt daar ook niet gewerkt met banaanstekkers, speakerterminals waar je je draadje inklemt of met XLR. Over het algemeen worden PA-systemen met Speakon aangesloten. Daar is het gevaar in ieder geval een flink stuk verder teruggebracht door de female-chassisdelen toe te passen. Daarnaast zijn die connectoren ook zo gemaakt dat je rustig het uiteinde van de male connector vast kunt pakken, de contacten zijn redelijk goed weggewerkt (misschien iets minder goed voor kindervingertjes).
Pagina: 1