Check alle Γ©chte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen Γ©chte deals zien

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Het lijkt erop dan mijn nieuwe build een probleem met het geheugen heeft: DRAM lampje blijft oranje branden. Helemaal zeker weet ik het niet, want er zit nog geen videokaart in. Die komt - als alles meezit - morgen.

Anticiperend op het probleem alvast de volgende vraag. De DIMM's zitten recht onder de forse CPU koeler. En ze zijn zo hoog dat ik ze er niet tussenuit kan wurmen zonder eerst de koeler te verwijderen.

Hoe doen jullie dat? Het zijn 4 DIMM's die ik afzonderlijk en in verschillende combinaties wil proberen. Ik neem aan dat je niet tussen elke DIMM wissel de boel weer helemaal netjes met koelpasta en schroeven vast zet?

In hoeverre kan het kwaad om de koeler er losjes op te zetten? (Puur totdat ik error-vrij de BIOS kan bereiken.)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:23
Moet geen probleem zijn, zolang je het systeem niet gaat stressen?
Ik zet de koeler er ook wel eens los op tijdens testen/debuggen van problemen.
Klein restje koelpasta helpt dan om nog wat beter grip te hebben.
Natuurlijk wel met mb in horizontale positie. :)

Maar wat voor CPU betreft het eigenlijk?

• NielsFL
  • Niet online
The_Doman schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 19:16:
Maar wat voor CPU betreft het eigenlijk?
Een Ryzen 3900x icm Asus Prime X570 Pro.

Geheugen is 4x32GB van Corsair (3200). Moederbord kan 128GB, maar er staat geen enkele 32GB DIMM in de QVL. Sowieso zijn er weinig builds te vinden met 128GB. Maar ik kwam er eentje tegen met deze combo, dus vandaar dat ik hier vanuit ben gegaan.

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:58
NielsFL schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 19:22:
[...]

Een Ryzen 3900x icm Asus Prime X570 Pro.

Geheugen is 4x32GB van Corsair (3200). Moederbord kan 128GB, maar er staat geen enkele 32GB DIMM in de QVL. Sowieso zijn er weinig builds te vinden met 128GB. Maar ik kwam er eentje tegen met deze combo, dus vandaar dat ik hier vanuit ben gegaan.
Een Ryzen 3900X heeft geen iGPU, dus zonder losse GPU ga je je systeem niet aan de praat krijgen. Probeer dus eerst dat te fixen voor het ook maar iets met je RAM gaat doen.

• NielsFL
  • Niet online
Wekko306 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 19:45:
[...]

Een Ryzen 3900X heeft geen iGPU, dus zonder losse GPU ga je je systeem niet aan de praat krijgen. Probeer dus eerst dat te fixen voor het ook maar iets met je RAM gaat doen.
Eens. Ik ga pas aan de slag als de GPU morgen binnen is. Maar dat oranje lampje eenmaal gezien hebbende - het knaagt.. ik kan het niet laten om toch alvast wat Googelen en rond te vragen :P

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 20:25

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 π—π—ˆπ–Ύπ–Ώπ— 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Ik zie in de manual dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j1YdraBj-RLm5eW0nAETJXETn9s=/f/image/Oe4bBWCgJH30JGWLVBwy9q4d.png
Niks met een oranje lichtje dus?

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:33
Eerst testen met de boxed koeler erop en pas je niet bij naam genoemde lomperik monteren als het stabiel werkt.

• NielsFL
  • Niet online
d22wth schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 20:44:
Niks met een oranje lichtje dus?
Het gaat om het gele DRAM lampje. De precieze kleur is discutabel ;)

• NielsFL
  • Niet online
Om het verhaal af te maken:
  • GPU er ingeprikt, maar helaas. Dat was niet voldoende.
  • Toen 3 van de 4 DIMMs verwijdert, dat hielp wel. Hallo BIOS!
  • BIOS versie bleek versie 1005. Dit geupdate naar 1405.
  • Tweede DIMM erbij geplaatst, gestest. Idem voor derde en vierde.
  • Niet helemaal zeker of dit door de BIOS update komt of het opnieuw inprikken, maar ze werken nu alle 4.
Daarna de DIMM snelheid op 3200Mhz gezet ipv de 2133Mhz die de BIOS voorstelde. Verder nog niks verandert. Ben nu software aan het installeren en alles lijkt vooralsnog stabiel.

Bedankt voor het meedenken.
Pagina: 1