Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

SFF pc met PCI slot, bestaat dat nog?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-11 17:24
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik zoek een vervanging voor een SFF PC die ik voor audio toepassingen gebruik. Denk aan Reaper en vergelijkbaar. Opnemen en mixen. Eventueel live streamen (klinkt spannender dan het is, geen publieke podcasts of zo). Mijn huidige systeempje is zwaar verouderd (XP op een Core2Duo processor) en gaat naar verwachting niet lang meer mee. Ik wil een vergelijkbaar formaat gebruikte SFF computer waar ik Win10 op kan draaien.

Mijn audio pc heb ik altijd zorgvuldig afgeschermd van internet toegang, XP is al lang niet meer als een veilig OS te beschouwen. Het zou aangenaam zijn om daar bij vernieuwing iets minder paranoide mee om te hoeven gaan.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zoek een gebruikt systeem, gezien de wensen kom ik op wat oudere hardware. Ik denk dat zoiets binnen een budget van max €150 te vinden moet zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Jazeker en wel zeer specifiek: ik heb een fijne en zeer degelijke geluidskaart van RME met PCI aansluiting en externe box (RME Digiface). Deze kaarten zijn oerdegelijk, zeer betrouwbaar en met legendarische kwaliteit drivers die langdurig ondersteund worden. Daarom zoek ik een systeem dat nog een PCI slot heeft. Huidige en zeer recente systemen hebben allemaal enkel nog PCIe sloten, ik zoek een PCI aansluiting. In een SFF chassis kom je wegens beperkte hoogte dan vrijwel altijd uit op een riser zodat de kaart horizontaal in de kast ligt. Dat is prima.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Standaard SFF desktop PC is voldoende. Een paar USB aansluitingen, onboard NIC. Qua monitor heb ik genoeg aan een enkele VGA, DVI, HDMI of DP. Meer mag, hoeft niet.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben altijd zeer tevreden geweest met SFF modellen van Lenovo, Dell, HP. Het huidige oude PC-tje is ook een gouwe ouwe van Lenovo uit 2007 (!). Een ander merk mag eventueel ook.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil een SFF formaat omdat ik deze kan inbouwen in mijn flightcase waarin ik 2RU hoogte beschikbaar heb en beperkte breedte. De PC zal gemonteerd worden op een ondiepe tray, tesamen met de externe RME Digiface box. De laatste staat overdwars naast de pc zodat het allemaal precies past.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik zou graag weten of er redelijk recente (max 8 jaar oud) SFF systemen bestaan die nog een PCI slot (full height) hebben.

Alle reacties

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
SFF zegt niet zoveel, hoe groot mag het exact zijn? 2RU = 89mm?
"Beperkte breedte" en "ondiepe tray" limiteren ook niet echt in mm's.

Anyway, ik zie genoeg recente bordjes met een PCI slot.
categorie: Moederborden

Nog enig idee wat voor soort processor je zou willen?

Wat betreft behuizing kom je al snel bij een 2U rack, maar daar past zelden een full height expansion kaart in?

[ Voor 32% gewijzigd door mitsumark op 04-04-2020 19:14 ]

• Antonius
SFF is behoorlijk compact maar wellicht geen echte standaard inderdaad.

Het oude systeem is 89mm hoog - die grens is hard (2RU hoogte).

Huidige diepte 27cm, breedte 28cm. De breedte mag hooguit enkele mm meer, daarna kom ik in de knoop met de naastgelegen Digiface interface. Dat is een doosje dat overdwars op dezelfde 19" tray staat, naast de PC. Diepte is er wel wat extra beschikbaar, dat mag tot max 38cm. Zo diep is echter hoogst ongebruikelijk voor SFF.

Losse bordjes zijn er wel. Ik denk echter dat het niet meevalt om daarmee een systeempje te bouwen binnen SFF maten en met een PCI slot. De voeding bijvoorbeeld kan ook geen standaard ATX zijn, dat past gewoon niet. Dan kom je toch aan compacte modellen van de grote fabrikanten (Dell, Lenovo, HP). Vandaar dat ik kijk naar bestaande SFF systemen. 2RU rackmount computer systemen zijn doorgaans server kasten. Die zijn enorm diep. Dat past niet in mijn flightcase.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Antonius schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 19:18:
SFF is behoorlijk compact maar wellicht geen echte standaard inderdaad.

Het oude systeem is 89mm hoog - die grens is hard (2RU hoogte).

Huidige diepte 27cm, breedte 28cm. De breedte mag hooguit enkele mm meer, daarna kom ik in de knoop met de naastgelegen Digiface interface. Dat is een doosje dat overdwars op dezelfde 19" tray staat, naast de PC. Diepte is er wel wat extra beschikbaar, dat mag tot max 38cm. Zo diep is echter hoogst ongebruikelijk voor SFF.

Losse bordjes zijn er wel. Ik denk echter dat het niet meevalt om daarmee een systeempje te bouwen binnen SFF maten en met een PCI slot. De voeding bijvoorbeeld kan ook geen standaard ATX zijn, dat past gewoon niet. Dan kom je toch aan compacte modellen van de grote fabrikanten (Dell, Lenovo, HP). Vandaar dat ik kijk naar bestaande SFF systemen. 2RU rackmount computer systemen zijn doorgaans server kasten. Die zijn enorm diep. Dat past niet in mijn flightcase.
Zeker niet. Er zijn heel compacte korte serverkasten.
Da's ws wel de meest makkelijke oplossing voor je probleem.

Korte 19" kast, PCI riser op een std. ATX board en dan een een servervoeding d'r in die past binnen de 2U hoogte die je zegt te hebben.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Antonius
mitsumark schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 19:09:
Nog enig idee wat voor soort processor je zou willen?
Deze had ik nog niet beantwoord. Ik kom van een Core2duo 6550, dan is vrijwel alles wat nieuwer is een flinke vooruitgang. Sommige mensen zullen gebruik maken van zware VST plugins met grote audio libraries, dat gebruik ik niet. Voor mijn toepassingen is weinig cores hoge snelheid mooier dan veel cores op lage snelheid. Praktisch gezien zijn vrijwel alle mainstream Intel processoren van de laatste 8 jaar snel genoeg om 24 kanalen audio met lage latency te verwerken. Iets als een i5 4570 of 4590 is een enorme sprong in prestaties, i3 uit die tijd zou het ook al goed doen. Qua RAM is een gangbare 4GB geheugen voldoende.
unezra schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 20:05:
[...]
Zeker niet. Er zijn heel compacte korte serverkasten.
Da's ws wel de meest makkelijke oplossing voor je probleem.

Korte 19" kast, PCI riser op een std. ATX board en dan een een servervoeding d'r in die past binnen de 2U hoogte die je zegt te hebben.
Naast relatief hoge prijs van benodigde onderdelen kleven er nog twee problemen aan een oplossing met 2u server kast:
  • De breedte, want de RME Digiface moet er nog naast passen.
  • Server voedingen zijn notoire herriebakken. In een serverruimte is geluidsniveau niet zo relevant. Voor een audio pc juist wel. Soms gebruik ik het voor live audio, dan maakt het niet veel uit. Als ik klassiek piano op wil nemen dan moet een systeem met servervoeding een paar deuren verderop staan.
Een SFF kastje is voor mijn gebruik qua formaat een zeldzaam goede match die met een 2ru server kastje en standaard onderdelen echt moeilijk te benaderen valt. Als je zo'n systeempje nooit open voor je neus hebt gehad dan is het moeilijk voor te stellen hoe krap alles erin geschoenlepeld is. Ik moest even zoeken naar een paar plaatjes online. Hieronder een bovenaanzicht en het achterpaneel. Het enkele PCI slot ligt boven de zeer compacte netvoeding.

Afbeeldingslocatie: https://pcr-s.cocolog-nifty.com/photos/uncategorized/2012/12/17/___3.jpg
Afbeeldingslocatie: https://images.ua.prom.st/741564974_w640_h640_pk-lenovo-6071.jpg

HDD en optionele slimline optische drive liggen strak bovenin. Het past allemaal net.

[ Voor 17% gewijzigd door Antonius op 04-04-2020 21:04 ]

• unezra

unezra

@Antonius Ik weet niet of 150W genoeg is, maar fanless voedingen bestaan sowieso in 1U:
https://shop.yakkaroo.de/...on-fsp150-50fgbbb-fanless

(Ik heb niet gekeken of er ook fanless 2U voedingen zijn, dit was het resultaat van een heel snelle Google opdracht.)

Qua breedte, kun je die RME interface niet *in* die 19" serverkast bouwen? I mean, moet dat ding per-sé buiten je kast, of kun je ook gewoon de dremel in een 19" kast stoppen en 'm er in modden? Dan ben je een stuk flexibeler.

Ik denk dat je het jezelf moeilijker maakt dan het is, door vast te houden aan die SFF, terwijl je met een beetje creativiteit, stille fans en fanless PSU's met een ondiepe 19" behuizing misschien wel meer mogelijkheden hebt.

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-11 13:14

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Sowieso kun je elk modern m-itx bordje gebruiken dat een pci-e slot heeft door een pci-e to pci riser te gebruiken.
Afbeeldingslocatie: https://cdn-reichelt.de/bilder/web/xxl_ws/E910/DELOCK_41857_01.png
Dat krijg je waarschijnlijk zelfs in je huidige kast met wat kleine aanpassingen.
Neem een m-itx met externe voeding (laptop adapter) en je bent ook van eventuele voeding/geluid problemen af (maar beperkt wel je keuze bord/cpu).

[ Voor 5% gewijzigd door W1LL3M op 05-04-2020 09:44 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Ik zag die dingen ook inderdaad, "ideale" oplossing. Maar werkt dat probleemloos?
Je hebt dan mogelijkheid tot ITX moederborden en misschien een pricewatch: Fractal Design Node 202, of is die al te breed?

• W1LL3M

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb deze riser zelf niet gebruikt, maar wel een gewone pci-e naar pci-e riser met flatcable, dat werkte probleemloos. Sommige SFF cases komen zelfs standaard met een riser, met flatcable of extender board.

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-11 22:55
V&A aangeboden: HP EliteDesk 800 G1 SFF (i5-4590, 8GB en 500GB HDD)
Voldoet prima denk ik zo, zoek in vraag & aanbod op SFF en je vindt genoeg. Is alleen dat PCI verhaal nog een probleem al kun je dat wellicht oplossen met zoiets als hierboven wordt aangegeven.

Ik heb zelf een HP Elite 8300 SFF onder mijn tv staan met i7 3770 erin en daar zit een PCI slot in, ding is erg rap. Als je zoiets kan vinden wellicht ook een optie?

[ Voor 18% gewijzigd door mach2 op 05-04-2020 12:37 ]

Hallo

• unezra

unezra

Ik heb nog ff zitten Googlen, maar volgens mij zou dit moeten passen:
https://arcobel.com/arcob...n-corei-6xgbe-2xpcie.html

9cm hoog, da's de hoogte van 2U.
Compleet fanless én voorzien van 2 PCIe sloten.

Eis waar het niet aan voldoet: €150,- budget.
Voor dat budget word het zeker nieuw een uitdaging. In fact, ik kan geen PC bedenken die geschikt is voor wat je er mee wil, die dat bedrag kost. Zelfs een minimale PC voor mijn schoonouders kost een veelvoud van dat bedrag.

Kortom, wat je wil is er gewoon, zowel in 19" als in SFF, maar voor dat geld ga je een heel grote uitdaging hebben of je moet 2e hands gaan.

• W1LL3M

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

unezra schreef op zondag 5 april 2020 @ 13:03:
Ik heb nog ff zitten Googlen, maar volgens mij zou dit moeten passen
...
Mooi kastje, maar hij heeft old-skool PCI nodig, niet PCI-e.

@Antonius: als dit je pci kaart is dan kun je kijken of je er een low-profile bracket voor kunt krijgen/maken, dat vergroot de keuzemogelijkheden.
Afbeeldingslocatie: https://medias.audiofanzine.com/images/thumbs15/rme-audio-hammerfall-dsp-digiface-2251321.jpg

[ Voor 103% gewijzigd door W1LL3M op 05-04-2020 14:04 ]

• Antonius
Tweedehands is geen bezwaar, de oude SFF pc heb ik destijds ook gebruikt gekocht. PCI is inderdaad een behoorlijk harde eis.

De PC die mach2 noemt heb ik ook gezien. Hij is qua performance en prijs heel aantrekkelijk maar is 10cm hoog en 34 cm breed. Ik heb ongeveer 8.9cm hoogte, evt een of twee mm smokkelen, en 28cm breedte. Mooi systeem voor een goede prijs maar te groot.

De industriële pc is inderdaad fraai maar de kosten lopen dan hard op. Hetzelfde geldt voor zelf bouwen van een nieuwe rackmount PC met gangbaar klein MB en server- of fanless voeding. Als ik een paar honderd € ga uitgeven dan kan ik qua budget inmiddels mijn RME vervangen door de hedendaagse USB versie (RME Digiface USB) en een willekeurige recentere SFF zonder PCI slots zoeken. Ik hoopte met een klein budget uit te kunnen en de huidige RME kaart te blijven gebruiken. Dat lijkt moeilijk te worden.

De risers ga ik nazoeken. Misschien is zoiets met wat hak en breekwerk net horizontaal in bijvoorbeeld een Dell 3020 te proppen.

@W1LL3M het zou kunnen, dat moet ik even nakijken. Goed idee inderdaad, de bracket vervangen door een low profile versie heb ik wel eens eerder gedaan met een ander kaartje (video meen ik). Beetje dremelen voor de aansluiting en het past er mooi in. Dat is ook nog een manier om iets in een nieuwere SFF behuizing te proppen. Ik heb weer wat uitzoekwerk.

[ Voor 15% gewijzigd door Antonius op 05-04-2020 14:18 ]

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:05

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik heb zelf zelden gekeken naar standaard oplossingen van de grote merken maar de enkele keer dat ik het deed kwam ik op MP en V&A veel Dell Optiplexjes tegen. De SFF variant was goed betaalbaar en er is ook een micro variant, die heeft een mini PCIe slot, eventueel kun je dan een PCI slot realiseren met zo'n PCI-e---> PCI eiser/adapter?

Gabriël AM5

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-11 19:01
In V&A kwam in deze tegen: V&A aangeboden: HP Elite 8300 SFF | I5 3570 | 8GB | 500GB | Win10

Gaat dat werken?

Edit: http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c03612798 laat op pagina 49 een PCI slot zien.

2) Waarom kijk je niet naar een zelfbouw XL-barebone/ HTPC?
Ik weet niet hoeveel CPU power je nodig hebt, maar er zijn nog ITX smaken die af en toe nog een PCI slot hebben. Regulier zijn de meeste PCI sloten gesneuveld vanaf de 4 / 5e generatie Intel Core in 'favour' voor PCI-E x1

[ Voor 50% gewijzigd door D_Jeff op 05-04-2020 14:57 ]

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• W1LL3M

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Antonius schreef op zondag 5 april 2020 @ 14:15:
Tweedehands is geen bezwaar, de oude SFF pc heb ik destijds ook gebruikt gekocht. PCI is inderdaad een behoorlijk harde eis.
... en een willekeurige recentere SFF zonder PCI slots zoeken. Ik hoopte met een klein budget uit te kunnen en de huidige RME kaart te blijven gebruiken. Dat lijkt moeilijk te worden....
Je had wel begrepen dat die rizer die ik toonde PCIe naar PCI is neem ik aan? Je PCI kaartje behouden lijkt mij dus geen probleem. Ze hebben die rizers ook in deze vorm:
Afbeeldingslocatie: https://3.imimg.com/data3/AK/MQ/MY-984249/pci-express-to-pci-adapter-card-500x500.jpg
waarbij het dus handig zou zijn als je van je pci lkaart een low profile kaartje kunt maken.

• Antonius
@D_Jeff Een andere HP 8300 had ik inderdaad ook gezien, maar die is te hoog (10 cm, ik kan max 9cm kwijt) en te breed. Scherp gezien dat daar nog een PCI slot in zit, dus ik houd hem wel in mijn achterhoofd.

@W1LL3M Jazeker, inprikken in een PCIe op het moederbord (kleine SFF heeft er daar vaak maar eentje van) en daar de PCI kaart in. Ik hoop niet dat zo'n ding nog met drivers iets om moet zetten, want dat gaat met audio al snel mis (extra latency, een beetje vertraging in het geluid). Vanhavond of morgen zal ik het oude pc-tje weer even uit de flightcase bouwen om de kaart te bekijken.

[ Voor 9% gewijzigd door Antonius op 05-04-2020 18:31 ]

• unezra

unezra

@Antonius Misschien maak je het jezelf door die RME kaart ook nodeloos moeilijk. Als je dat ding de prullenbak in gooit en gewoon gaat voor een USB audio interface van 1U, vallen opeens een hoop uitdagingen weg.

Misschien ben je in the end wel goedkoper uit, omdat je niet probeert heen te werken om een stuk hardware, maar gewoon gaat voor iets dat anno 2020 hoe dan ook een logische keuze is.

Zoiets:
https://www.bax-shop.nl/e...in-20-out-audio-interface

FocusRite Scarlett 18i20, heeft 8 inputs, is met een OctoPre uit te breiden naar 16. Ik besef dat die ene interface fors duurder is dan wat je nu aan je hele systeem wil uitgeven, maar je bent met zoiets wel klaar voor de toekomst.

Het kan goedkoper:
https://www.bax-shop.nl/e...c1820-usb-audio-interface
Behringer U-Phoria UMC1820

Wat ik me ook af vraag is, je hebt het nu over Reaper. Wat doe je precies met het systeem? Als ik kijk naar wat ik met mijn systeem doe en wat de eisen zijn, red ik het écht niet met een simpel systeempje van €150 2e hands en gaat het eerder richting €1500 nieuw. Voor de PC alleen al. Software en randapparatuur niet meegerekend. Nu maak ik wel gebruik van zware VST's (EastWest) en probeer ik wat te rommelen met Studio One Professional en Notion. S1 valt wel mee qua eisen, EastWest niet. Voor enkel het opnemen van audio zijn de eisen een stuk lichter. Als je maar 1 of 2 inputs tegelijkertijd nodig hebt, ben je d'r ook met een niet-19" USB audio interface.

Zeg zoiets:
https://www.bax-shop.nl/e...r-2x2-usb-audio-interface
Mackie Onyx Producer 2x2 USB

Die Mackie is een heel prettig ding voor het geld. 2 inputs. Er bestaan ook nóg compactere apparaten:
https://www.bax-shop.nl/e...-portable-audio-interface
Zoom U-22

Al met al, waarom vast houden aan de audio interface die je hebt, waardoor je het jezelf moeilijk maakt, terwijl er zinvolle alternatieven zijn met USB audio interfaces, al dan niet in 19" formaat?

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-11 22:55
Antonius schreef op zondag 5 april 2020 @ 18:30:
@D_Jeff Een andere HP 8300 had ik inderdaad ook gezien, maar die is te hoog (10 cm, ik kan max 9cm kwijt) en te breed. Scherp gezien dat daar nog een PCI slot in zit, dus ik houd hem wel in mijn achterhoofd.
Te hoog? Da's wel vreemd, ik heb er een GTX 1050ti in zitten wat precies past (Small form factor msi 1050ti in een 8300 Elite), kan me niet voorstellen dat het nog dunner kan want dan past zo'n kaart simpelweg niet. Misschien de rubber "pootjes" van de kast af slopen, scheelt weer een half centimetertje. :P

Hallo

• Antonius
@unezraDe drivers van RME steken met kop en schouders boven vrijwel alle andere interfaces uit. Niet alleen stabiliteit en werking op enig moment, ook de jarenlange ondersteuning is ongekend. Als je dat eenmaal gewend bent dan stap je niet graag over naar wat anders.

Ik gebruik geen zware VST plugins, wel Reaper voor opnemen en SAC voor live audio. Met een Core2Duo processor uit het jaar kruik kan ik 24 kanalen live audio op lage latency mixen en zonodig gelijktijdig multitrack opnemen. Op de meeste kanalen EQ en wat gates en compressors. Dat zijn geen zware plugins, mijn eisen aan pure rekenkracht zijn bij tegenwoordige processors relatief heel bescheiden. Tien jaar terug gebruikte ik nog een Pentium 4 voor 16 kanalen :D

Ik kan op een oud C2D systeempje 24 kanalen tegelijk tracken. Opnemen doe ik meest niet met veel kanalen tegelijk, soms wel. Een drumset is een voorbeeld van uitersten. Je kun het simpel houden met twee overheads. Je kunt daarnaast ook iedere trommel apart een microfoon geven, twee op snare en kick. Als je dan een beetje enthousiaste drummer hebt met meer dan een jazz setje dan ben je daarvoor alleen soms al 10 kanalen verder. Gebeurt me niet vaak, zal het misschien wel weer eens tegen gaan komen.

@mach2 de HP 8300 SFF behuizing is 10cm hoog zonder voetjes, dat is meer dan de 2ru die ik beschikbaar heb in mijn 19" flightcase rackje. SFF is een vrij los begrip, er valt van alles onder. De meesten zijn te groot voor mijn rack. De oude pc is een kleine 9cm hoog zonder rubber voetjes en past precies. In heel lage SFF systemen is inderdaad geen ruimte voor verticale PCI of PCIe slots. Hij heeft precies 1 PCI slot, op een riser met 90 graden hoek. De PCI kaart ligt horizontaal boven de piepkleine voeding. Het kan net.

Ik denk wel dat je een punt hebt unezra, kennelijk wordt het soort systeem wat ik zoek niet meer in die maat gemaakt. Misschien moet ik toch aan een andere interface, dan wordt het een RME Digiface USB. Dat kan ik gebruiken met een kleine lage pc waar geen kaart in hoeft. De interface kost ook ruim €350 plus een kleine gebruikte sff pc maar dan kan ik weer jaren vooruit. Een nieuwe PC bouwen in een 2RU kast zou duurder worden.

• D_Jeff
Welke Core2Duo zit daar nu in?
Verder: wat is het exacte typenummer van de huidige compacte pc?

E8400 / 8 GB / Samsung SSD draait Windows 10 best soepel namelijk.
En afhankelijk van het typenummer zou het zelf mogelijk zijn om voor een core2Quad te gaan.

Het is even alternatief denken, maar wellicht zit er nog wat rek in.

Laatste optie die ik nog ken is een 8100 ultra slim van HP. Heb je wel kleinere beugel voor je pci kaart nodig. Performance winst: weinig. Is de serie van e8xxx / q8xxx / q9x50s / 1st gen core i3/i5/i7 (non extreme)

• Antonius
De huidige pc heeft een C2D E6550, in een Lenovo ThinkCentre M57 6071. SSD is niet nodig, na booten is de schijf activiteit bij mij bescheiden. Ja er zit nog wel wat rek in de prestaties. Een E8400 geeft net ff wat meer zonder veel extra warmte. Quadcore Q9550 kan er zelfs ook in maar een deel van de software die ik gebruik ziet liever 2 cores op hogere clock dan 4 cores op lagere snelheid. Q9550 klokt lager dan E8400 en loopt warmer. Het kastje is klein, koelblok is ook niet enorm.

Misschien krijg ik W10 werkend maar het blijft hardware van 13 jaar oud. Het vrijwel identieke broertje (M57 6089) dat ik uit het rack gehaald heb, functioneert nog maar krijgt zijn fans niet meer omlaag naar normale snelheid. Het zou best kunnen dat deze het nog even volhoudt, maar kan er evengoed binnenkort ook definitief mee stoppen. Daarom ga ik liever voor een iets nieuwer systeem.

• D_Jeff
Die E8400 heb ik nog liggen, zijn tegenwoordig bijna geen fluit meer waard (was een erg populaire CPU, zowel bij system builders als Dell/HP als bij zelfbouw meuk)

Het feit dat er nu een E6x50 in zit, verteld mij dat het gaat werken.

Ehm.. zelfs de allerkoopste ssd in de winkel (240 gb; ong. 25 a 30 euro) gaat al een stukje meer performance geven. Al is het maar dat Windows en software een stukje sneller opstart

Edit: op V&A gaat de E8400 weg in de range van 5 a 10 euro, lol.
tot 30% meer snelheid voor een prikkie + behoud van huidige compacte kast.

[ Voor 14% gewijzigd door D_Jeff op 06-04-2020 11:06 ]

Pagina: 1