Toon posts:

[Huawei Mobile Services (HMS) ] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1
Acties:

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Mede-auteur:
  • Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-06 11:41

Kiswum

De Amerikaanse overheid heeft Amerikaanse bedrijven verboden om handel te drijven met Huawei en zeventig bedrijven die aan Huawei verwant zijn. Dat heeft het Amerikaanse ministerie van handel gezegd. Huawei heeft voortaan een licentie nodig voor handel.

Het ministerie in de VS ziet Huawei als bedreiging en gaat het Chinese bedrijf daarom plaatsen op de Entity List, meldt Reuters. Daar staat het nu nog niet op, zo blijkt op de site van de lijst. Dat zou in de komende dagen moeten gebeuren. Handel met Amerikaanse bedrijven is noodzakelijk voor Huawei, van wie diverse toeleveranciers in de VS zitten.

Vermoedelijk gaat Huawei een licentie aanvragen voor handel of andere toeleveranciers zoeken die buiten de VS zitten. Het Chinese bedrijf heeft nog niet gereageerd op de mededeling van het Amerikaanse ministerie. Het heeft in het verleden altijd stellig ontkend dat het een bedreiging vormt voor de nationale veiligheid van de VS of andere landen.

De Amerikaanse president Donald Trump heeft los daarvan het decreet ondertekend die providers verbiedt netwerkapparatuur te kopen van bedrijven die een bedreiging vormen voor de veiligheid van de VS. Daarbij noemt het decreet geen namen van bedrijven of landen en ook in toelichtingen willen overheidsfunctionarissen geen namen noemen. De ondertekening zat er al aan te komen. Ook dat decreet zou gericht zijn tegen Chinese bedrijven Huawei en ZTE.

De VS lobbyt al langer tegen het gebruik van Chinese netwerkapparatuur in mobiele netwerken en aankomende 5g-netwerken. Het land vermoedt dat de Chinese overheid kan spioneren via apparatuur van Huawei of ZTE. Daarvoor heeft
het land nooit bewijs aangedragen, waardoor andere landen veelal in die redenering niet of beperkt meegaan.

Meer weten over deze kwestie, lees dan het achtergrondartikel op Tweakers:Huawei raakt verstrikt in wereldpolitiek

Geen Googlediensten en -services
Door het opgelegde handelsverbod is het gebruikmaken van Googlediensten en -services ook niet mogelijk. Smartphones die hier niet meer overweg kunnen werken dus niet met apps van Google zelf zoals Maps, Gmail of Drive. Daar blijft het echter niet bij, want ook het Play Services-pakket is niet aanwezig. Veel applicaties maken gebruik van GMS (Google Mobile Services) en werken daardoor niet (volledig). Dat zijn dus apps van allerlei ontwikkelaars, waaronder Netflix of Ziggo Go, maar ook internetbankieren-apps, Airbnb, Pathé of bijvoorbeeld Marktplaats en Discord. Huawei is wel bezig met de ontwikkeling van een eigen pakket van services, onder de naam Huawei Mobile Services, dit als alternatief voor GMS.
Geen toegang tot de Google Play Store
Een toestel wat is voorzien van Huawei Mobile Services, biedt dus ook standaard geen toegang tot de Google Play Store. Applicaties, games of widgets downloaden zoals je gewend bent, kan dus niet. Huawei heeft echter een eigen alternatief ontwikkeld in de vorm van de AppGallery. In deze appwinkel kun je ook applicaties downloaden en makkelijk installeren. Het aanbod daarvan is echter erg beperkt en het lijkt op de Play Store van jaren terug. Je vind er een handvol bekende applicaties, maar veel van de grote spelers zijn daarin nog niet te vinden. Veelal gaat het nog om klonen van applicaties, simpele spelletjes en maar weinig interessants. Huawei vraagt ontwikkelaars om hun apps compatibel te maken met HMS, maar dat kost tijd en geld. Apps gebruiken die niet in de AppGallery te vinden zijn, is echter wel mogelijk op je HMS-toestel.
Huawei's eigen AppGallery
Een applicatie zoals WhatsApp is niet direct uit de AppGallery te downloaden. Wel schotelt de appwinkel van Huawei je een weblinkje voor, naar de website van de ontwikkelaar van WhatsApp. Daar is een APK-bestand te downloaden, waarmee je WhatsApp alsnog kunt installeren op je toestel. De AppGallery toont meer van zulke links naar officiële websites van ontwikkelaars. Dat is handig te noemen en zorgt er toch voor dat je zo apps kunt installeren, waarbij dat niet lukt vanuit de AppGallery zelf. Om dat te kunnen moet je dat wel instellen qua permissies op je toestel, je installeert namelijk apps uit een minder betrouwbare bron dan de AppGallery. Daarbij is het ook zo, dat deze applicaties niet automatisch worden bijgewerkt. Komt WhatsApp - of elke andere app die niet in de AppGallery te downloaden is -met een nieuwe versie met nieuwe mogelijkheden, dan moet je weer aan de slag met zo'n los installatiebestand, omdat je andere functionaliteit mist.
Gebruik Phone Clone
Huawei zelf geeft aan dat als je een toestel aanschaft met Huawei Mobile Services, je tijdens het installeren ervan Phone Clone moet gebruiken. Die applicatie is al te vinden op je Huawei- of Honortoestel met HMS. Kwestie van de app downloaden op je oudere toestel en overzetten wat je wilt. Zodoende zet je makkelijk applicaties, games, widgets en appdata over, tot op zekere hoogte. Zo is het uiteraard niet mogelijk om Google-applicaties over te zetten, maar ook bijvoorbeeld Netflix is zo niet over te zetten. Daarnaast is werking van een overgezette app ook niet gegarandeerd, omdat veel apps ook gewoonweg de Play Services vereisen. Kwestie van uittesten dus als je apps overzet via deze eigen Phone Clone-app.
Maak gebruik van QuickApps
Is in de AppGallery de gezochte applicatie niet te downloaden en krijg je ook geen link te zien naar de officiële website van de ontwikkelaar voor een APK-bestand? Dan kan het zijn dat de applicatie wel als QuickApp te gebruiken is op je HMS-toestel. Dit zijn echter geen volledige apps, maar je kunt het het beste zien als een snelkoppeling naar een mobiele website van een dienst. Dat werkt echter met een handjevol apps, waaronder die van Pathé en is daardoor het gebruik erg beperkt.
Zoek applicaties via AppSuche
De Duitse tak van Huawei heeft nog een aanvulling op bovenstaande stappen. Mocht je apps nog niet hebben gevonden dan kun je ook eens AppSuche installeren. Via AppSuche kun je dus applicaties zoeken, maar ook niet direct downloaden. Je krijgt dus weer linkjes te zien, waar je vervolgens een APK-bestand kunt downloaden. Met deze applicatie wordt echter niet alleen gezocht op officiële websites van ontwikkelaars, maar er worden meer bronnen aangesproken. Daarbij moet je denken aan alternatieve app stores en websites waar je APK bestanden kunt downloaden. In de blog van Huawei worden een aantal opties genoemd, maar het installeren van APK-bestanden blijft altijd op eigen risico.
Download losse APK-bestanden of installeer een alternatieve appwinkel
Ook kun je natuurlijk handmatig allerlei losse installatiebestanden opzoeken, downloaden en installeren, waarbij ook weer dezelfde waarschuwing van hierboven geldt: dat is geheel op eigen risico. Daadwerkelijk linken mag hier op Tweakers niet, dus dat gaan we dan ook niet doen.
Installeren Google Play Store en het Google Mobile Services-pakket
Wat het beste zou zijn is natuurlijk toegang tot de Play Store en de Google Mobile Services, maar officieel is dat (momenteel) niet mogelijk. Voor sommige toestellen in onderstaande lijst is het mogelijk om dit alsnog te installeren en werkend te krijgen. Dan zijn we echter op een punt aangekomen dat dit niet besproken dient te worden op Tweakers. Daarin zul je dus zelf je eigen weg moeten vinden. Heb je het allemaal werkend gekregen? Awesome natuurlijk en ook erg fijn, want je toestel is zo een stuk bruikbaarder. Delen hoe je dat allemaal werkend hebt gekregen? Dat mag je helaas niet kwijt in dit topic.
Toestellen zonder GMS
Huawei:Honor:

[Voor 4% gewijzigd door Kiswum op 21-04-2020 20:29. Reden: Aanpassing n.a.v. alternatieve applicatie winkels]

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• Bomberman71
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:19
Ik denk zelfs dat het gaat tegenvallen (app makers dedicated apps maken voor Huawei) want over wie hebben we het eigenlijk ?
De grootste userbase is Azie en dan met name China en westerse apps boeien daar nauwelijks.
Je ziet dat ze daar hun eigen apps voor hun socialmedia hebben, hun eigen communicatie apps, etc.
Voor die grote groep heeft het weinig zin wat te ontwikkelen.
De westerse klanten zullen op Huawei gebied steeds meer uitdunnen vanwege de ban. Daarbij zien we MEGA veel alternatieven in alle prijsklasses.
Je houd wat geeks, tweakers en een groepje fans over en die groep is in weze te verwaarlozen.

Ik zie Huawei nu beetje als de Window phone, top toestellen maar door de software beperkingen steeds minder relevant en dus minder geliefd en uiteindelijk niet meer interessant.
Een lift van de ban kan zorgen voor een evt herstel maar als dat dit jaar niet gebeurd dan voorzie ik een sombere toekomst voor Huawei hier in het westen.

• Pimmeke1989
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:59
Bomberman71 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 09:50:
Ik denk zelfs dat het gaat tegenvallen (app makers dedicated apps maken voor Huawei) want over wie hebben we het eigenlijk ?
De grootste userbase is Azie en dan met name China en westerse apps boeien daar nauwelijks.
Je ziet dat ze daar hun eigen apps voor hun socialmedia hebben, hun eigen communicatie apps, etc.
De westerse klanten zullen op Huawei gebied steeds meer uitdunnen vanwege de ban. Daarbij zien we MEGA veel alternatieven in alle prijsklasses.
Je houd wat geeks, tweakers en een groepje fans over en die groep is in weze te verwaarlozen.

Ik zie Huawei nu beetje als de Window phone, top toestellen maar door de software beperkingen steeds minder relevant en dus minder geliefd en uiteindelijk niet meer interessant.
Een lift van de ban kan zorgen voor een evt herstel maar als dat dit jaar niet gebeurd dan voorzie ik een sombere toekomst voor Huawei hier in het westen.
Klopt, ze zijn natuurlijk vooral erg groot in Azie en China, en die hebben ook heel veel hun eigen apps. Maar dat apps dan dedicated alleen voor Huawei gemaakt moeten worden is natuurlijk niet zo.
Kijk bijvoorbeeld Whatsapp. Die maakt voor notificaties ook gebruik van de Play Services. Maar zodra deze niet aanwezig zijn, valt hij terug op z'n eigen systeem, waardoor je wel gewoon push notificaties krijgt.
Twitter doet dit dan bijvoorbeeld weer niet.
Zo kan straks ook teruggevallen worden op de Notification API van Huawei's HMS. Kwestie van kijken of er GMS of HMS op te telefoon is, en met die keuze de goede API aanspreken.
Maar dit denk ik als simpele Tweaker, zal vast wel meer van afhangen.
Uiteindelijk denk ik dat er een van deze drie dingen gaat gebeuren:
  • De ban van Huawei houdt op, ze mogen weer zaken doen met Google, en pushen GMS met de eerst volgende update
  • De ban van Huawei houdt op, ze mogen weer zaken doen met Google, maar voegen alle Google apps toe aan de App Gallery, beetje zoals Apple ook doet.
  • De ban van Huawei houdt stand, en we moeten vertrouwen op de App-ontwikkelaars dat ze HMS goed gaan ondersteunen.
Welke het is, gaan we vanzelf zien, tot die tijd blijf ik gewoon mooie foto's maken! :)

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:13

qless

...vraag maar...

Ik heb zelf wat ervaring met apps maken voor zowel ios als android. Heel de google play services maakt een hoop dingen handiger mogelijk, zoals push notificaties, dingen zoals firebase zijn ook allemaal erg mooi, maar je maakt alleen maar meer afhankelijk van google. Het valt mij op dat sommige bankapps bijvoorbeeld google services nodig hebben...alleen waarvoor? bijvoorbeeld de ing app niet, die doet het prima, maar voor bijvoorbeeld de banqcontact app, die wil niet werken zonder. Ik denk vanwege:
- qr codes scannen ( heel makkelijk via services, iets meer werk om het zelf te doen )
- loggen / statistics

Website|Mini 3 Pro|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300

• Bomberman71
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:19
Het maken van apps kost tijd en geld. Dat moet lonen. Vraag me af of men een whatsapp gaat aanpassen en dus in het gamma van de whatsapp versies dan een dedicated Huawei versie erbij doen.
Een app maken is 1, maar je zult die ook moeten bijhouden en hoe meer versies je hebt hoe meer werk men heeft.

Je ziet het constant, bij een bepaald minimaal gebruik zie je bepaalde apps verdwijnen, bepaalde apps die worden samen gevoegd, etc. Zelfs widgets moeten het soms ontgelden omdat kosten/baat schijnbaar niet loont.
Spotify is daar een mooi voorbeeld van, staat op vrijwel iedere smartphone tegenwoordig en TOCH wilde ze de widget stoppen. Na enorm veel protest van de Android users en negatieve media aandacht is besloten om hem te houden.

Ik acht die groep Huawei users die dit voor whatsapp op EMUI gaan doen enorm klein, het zijn immers exoten.
Een enorm kleine groep die vaak doel bewust kiest voor de lusten en ook de duidelijke lasten van hun hardware keuze.

Neemt niet weg dat je veel fun kan hebben met je keuze en zeker hele mooie fotos maken.
Uiteindelijk went alles !
Ik zou namelijk nooit een toestel meer kopen zonder draadloos laden, en toch bij mijn huidige toestel heb ik het gedaan ivm de vele andere voordelen. En wat zie ik ? Denk ik er nog weleens aan, ja ... maar mis ik het echt en heb ik het echt nodig ? NEE.
Hetzelfde geld voor mijn Sd storage die ik niet meer heb, MAAR wel voor 512GB heb gekozen want ik heb me ruimte nodig. Sterker nog, kies vanaf nu iedere keer voor internal storage ipv internal met SD als ik de keuze heb, maar dan wel minstens 512GB.

Zo zie je maar.
qless schreef op donderdag 16 april 2020 @ 10:13:
Ik krijg nu net ook .114 na checken binnen.

Nog wel wat geks, in whatsapp krijg ik in een groep sommige berichten alleen op de oude telefoon binnen (die hangt nog aan de wifi) en sommige op de nieuwe...is dat iets typisch whatsapp?
Dat is vreemd ! Bij een whatsapp account op hetzelfde nummer kan er maar 1 device gebruikt worden.
Bij gebruik op een ander toestel zal je verificatie code moeten aanvragen en wordt direct de ander disabled.
Laat me raden, jij Hebt app clone gebruikt ??
Wellicht dat je daarom 2 werkende gevalideerde whatsapps hebt op hetzelfde nummer. Zou niet mogen vanuit een security positie gezien ...

[Voor 18% gewijzigd door Bomberman71 op 16-04-2020 10:24]

• Pimmeke1989
qless schreef op donderdag 16 april 2020 @ 10:13:
Ik krijg nu net ook .114 na checken binnen.

Nog wel wat geks, in whatsapp krijg ik in een groep sommige berichten alleen op de oude telefoon binnen (die hangt nog aan de wifi) en sommige op de nieuwe...is dat iets typisch whatsapp?
Ah cool, dan kun jij mijn vermoeden dan misschien bevestigen/ontkrachten:
Voor notificaties gebruiken veel apps inderdaad de Google Services. Nu heeft Huawei de Push Kit in HMS zitten. Kan dan je app kiezen welke API je gebruikt voor het sturen van de notificatie?
Als GMS --> Google API
Als HMS --> Huawei API
Want dan zou je geen dedicated app voor Huawei nodig hebben, alleen wat extra regels code in de huidige app.
Wat ik nu wel veel zie, is dat Apps die de Google Services gebruiken daar verschillend mee om gaan. Sommige apps starten helemaal niet op als er een onderdeel gebruikt wordt (zie videoland). Andere geven dan de melding, maar dan kun je toch de app in (voetbal.nl), en weer andere crashen allen als je dat onderdeel gebruikt dat naar de Google Services verwijst (ABN QR scanner).

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:13

qless

...vraag maar...

Hoe een app omgaat met iets wat mist, is nogal afhankelijk van wat de programmeur heeft gedaan. Je ziet dat soms al met toestemming vragen voor de camera, er zijn apps die crashen als je die vraag afwijst.

Voor push notificaties heb je eigenlijk 2 opties,
1) je gebruikt je eigen systeem. Kost meer batterij, want de app moet dan eigenlijk wakker worden, checken en evt local notificatie geven.
2) je gebruikt een service van google/apple/huawei (toestel afhankelijk) Deze service bundeld eigenlijk alle push notificaties zodat het toestel meerdere notificaties tegelijk kan checken, en dan de juiste apps kan pushen als er iets voor ze is.

Website|Mini 3 Pro|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Bomberman71 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 09:50:

Ik vraag het me af of het gaat tegen vallen. Huawei zelf heeft er wel enorm belang bij dat developers apps op basis van HMS gaan maken. In mijn ogen niet vergelijkbaar met Windows phone omdat dat echt een compleet ander besturingssysteem is. Ik verwacht dat Huawei er erg veel geld in wil steken om developers apps voor hun store te laten ombouwen.

Daarnaast heb je ook nog de Google-loze gezamenlijke appstore van Xiaomi, Oppo, Vivo en Huawei waar plannen voor zijn.

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:36

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Nu sinds een paar dagen de P40 pro en de telefoon zelf is geweldig. Alleen het hele HMS systeem moet ik nog even doorheen.

Gepoogd GMS erop te krijgen en ten dele gelukt maar dan lijkt er geen enkele melding van apps meer binnen te komen.

Nu weer een poging alles via HMS te laten lopen maar mis toch nog wel wat apps die niet werken zoals TADO, Parkmobile en fitbit

Werk hard!, zeur niet!, verwacht niets!!

• Majesty
  • Niet online
Rubman schreef op donderdag 16 april 2020 @ 17:36:
Nu sinds een paar dagen de P40 pro en de telefoon zelf is geweldig. Alleen het hele HMS systeem moet ik nog even doorheen.

Gepoogd GMS erop te krijgen en ten dele gelukt maar dan lijkt er geen enkele melding van apps meer binnen te komen.

Nu weer een poging alles via HMS te laten lopen maar mis toch nog wel wat apps die niet werken zoals TADO, Parkmobile en fitbit
Probeer de methode van MightyGadget eens :).
Zou je voor me kunnen checken of Microsoft Authenticator & Company Portal werken op HMS als je tijd hebt?

• Rubman

Rubman

Majesty schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 10:48:
[...]

Zou je voor me kunnen checken of Microsoft Authenticator & Company Portal werken op HMS als je tijd hebt?
Dat is nu ongeveer de methode die ik heb gebruikt via een Duitse YouTube tutorial.

Werkt nu verrassend goed.
Kan dus ook niet goed testen nu hoe touw gevraagde apps werken want GMS draait hier.
Nog wel wat bugs met notificaties die niet doorkomen van oa Outlook en Gmail maar alle apps werken.

• Majesty
  • Niet online
Rubman schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 11:03:
[...]

Dat is nu ongeveer de methode die ik heb gebruikt via een Duitse YouTube tutorial.

Kan dus ook niet goed testen nu hoe touw gevraagde apps werken want GMS draait hier.
Nog wel wat bugs met notificaties die niet doorkomen van oa Outlook en Gmail maar alle apps werken.
Nice! Goed om te horen. Op zijn website staat ook een geschreven tutorial zag ik, erg uitgebreid geschreven.
Ben benieuwd hoe je ervaring is met GMS op deze manier, mocht je de komende dagen nog ergens tegenaan lopen hoor ik 't graag :).

• Rubman

Rubman

Ik twijfel nog of ik het in de review ga kan en mag verwerken gezien hij ook op Huawei moet komen en dat misschien wat tegen het zere been is en uiteraard niet geheel binnen regeltjes O-)

• Comilion
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 01-06 14:46
Rubman schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 11:03:
[...]

Mocht je een fix vinden voor de gmail/outlook notificaties gelieve mij even te informeren, ik suffer hier zelf ook nog een beetje van...

Verder struggle ik ook met de batterij, hiervoor de p30 pro gehad, en de batterij stelt zeker niet teleur, 7/8 uur screentime... Maar ik had toch wel een lichte verbetering verwacht, om te compenseren met de 90hz en 5g functie. Verder is het aanbod in de appgalery voor nu nog niet optimaal, maar ik heb er wel vertrouwen in dat dit gaat verbeteren...

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Topicstarter
Fix voor outlook: gebruik maken van de Outlook app. Ik krijg mijn notificaties gewoon binnen voor Hotmail.

Gmail notificaties via de originele mail app krijg ik niet binnen. De mailtjes zie ik pas als ik de mail app open. Ik heb bij beide apps nog niet diep in de instellingen gekeken.

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

• BlackwaterEl1te
  • Laatst online: 15-09-2022
Zou iemand kunnen checken als Pocket Casts ook werkt zonder GMS?

Anders moet ik even kijken als er GMSloze alternatieven zijn, en alvast een account klaarmaken met subscriptions op bepaalde podcasts.

• Lange_Slurf
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06-05 10:55

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

Zou iemand eens kunnen testen om via de ING app een betaalkaart te activeren voor contactloos (NFC) betalen?
Bij mij geeft de ING app een error bij het creeren van een kaart.

30 dagen EvE online trial

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Pimmeke1989
Majesty schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 10:48:
[...]

Microsoft Authenticator heb ik om HMS niet aan de praat gekregen, blijft een foutmelding geven na het inloggen.
Gebruik daarvoor nu Aegis, deze werkt wel goed.

• kevin33
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-06 15:55

kevin33

Welkom in Utopia.

Pimmeke1989 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 14:14:
[...]

Microsoft Authenticator heb ik om HMS niet aan de praat gekregen, blijft een foutmelding geven na het inloggen.
Bedankt voor de tip!

Ik sta op de grens. Van vroeger en later. Voor mij een ruimte. Die ik nog niet ken. Achter mij alles. Wat ik achter moet laten Ik sta hier met niets meer. Dan alleen wie ik ben.

• BlackwaterEl1te
Pimmeke1989 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 14:14:
[...]

Goed om te weten, ik had Aegis ook al op mijn lijst staan om Microsoft Authenticator te vervangen.
Mocht de Microsoft Authenticator niet werken met HMS

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Topicstarter
Lange_Slurf schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:41:
Zou iemand eens kunnen testen om via de ING app een betaalkaart te activeren voor contactloos (NFC) betalen?
Als ik gebruik maken van de Rabo Wallet app, dan kan mijn toestel ook niet registreren. Ik krijg daarbij de volgende foutcode: RG-01-74. Deze melding komt al jaren voor op diverse toestellen.

Ik gebruik zelf geen ING, waardoor ik dat niet voor je kan testen.

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

• Pimmeke1989
Kiswum schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 17:01:
[...]

Als ik gebruik maken van de Rabo Wallet app, dan kan mijn toestel ook niet registreren. Ik krijg daarbij de volgende foutcode: RG-01-74. Deze melding komt al jaren voor op diverse toestellen.

Ik gebruik zelf geen ING, waardoor ik dat niet voor je kan testen.
Zelfde foutmelding als die ik heb, bent dus niet de enige.
Heb er contact over gehad met de IT afdeling van Rabobank, en die zeggen inderdaad dat toestellen zonder GMS niet ondersteund worden.
Verder hebben ze er helaas nog niks over gezegd.

• Comilion
Zelfde probleem hier.

• Comilion
Ik heb het nog niet getest, maar in je huawei ID heb je huawei wallet, volgens de website van huawei zelf ( https://consumer.huawei.com/en/mobileservices/huawei-wallet/ )

zou dit het op moeten lossen, ik ga het zometeen zelf even proberen!

• Pimmeke1989
Comilion schreef op woensdag 22 april 2020 @ 13:06:
[...]

Ik heb het nog niet getest, maar in je huawei ID heb je huawei wallet, volgens de website van huawei zelf ( https://consumer.huawei.com/en/mobileservices/huawei-wallet/ )

zou dit het op moeten lossen, ik ga het zometeen zelf even proberen!
Alleen voor zo ver ik zie wordt dit nog niet ondersteund in Nederland?
Link
1. Huawei Pay has been launched in China, Russia, Hong Kong (China), Pakistan, and Singapore.

• Comilion
Pimmeke1989 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 13:29:
[...]

Alleen voor zo ver ik zie wordt dit nog niet ondersteund in Nederland?

[...]
Ik zie het inderdaad, had de functie in de instellingen gezien. Had nog niet verder gekeken. Dan word het voor nu nog ff lastig, dat mis ik nog wel heel erg.

• Lange_Slurf
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06-05 10:55

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

Dan ligt het gelukkig niet aan mijn telefoon.
Wat mij ook opviel is dat push notificaties niet werken in de ING bankieren app.

Ik zal hem eens cross reference met een Samsung A8. Als het daar wel normaal op werkt ligt het misschien aan HMS of GPS die er niet op hoort te staan.

edit: Zojuist getest op mijn Galaxy A8, daar werkt push wel. Ook contactloos betalen werkt daar zonder problemen op.

[Voor 17% gewijzigd door Lange_Slurf op 23-04-2020 18:14]

30 dagen EvE online trial

• BlackwaterEl1te
Lange_Slurf schreef op donderdag 23 april 2020 @ 12:31:
Dan ligt het gelukkig niet aan mijn telefoon.
Wat mij ook opviel is dat push notificaties niet werken in de ING bankieren app.

Ik zal hem eens cross reference met een Samsung A8. Als het daar wel normaal op werkt ligt het misschien aan HMS of GPS die er niet op hoort te staan.

edit: Zojuist getest op mijn Galaxy A8, daar werkt push wel. Ook contactloos betalen werkt daar zonder problemen op.
Ik had toevallig nog de ING app op beide mobielen te staan vanochtend, op mijn oneplus 6 kreeg ik wel een notificatie binnen dat mijn salaris weer binnen was maar op mijn P40 pro kreeg ik geen notificaties.
De ING app stond niet op handmatig energie management. Misschien dat het helpt met de notificaties.

• e2c
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-10-2022

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Hebben meer mensen issues met de bol.com app?

Hier opent hij prima, maar zoeken is meteen een foutmelding

Gewoon bladeren gaat wel weer prima, alleen zonder afbeeldingen. Betalen kan ook gewoon dus het zit echt in het zoeken.

Handelsverbod is met een jaar verlengd, tijd om grote stappen te nemen met HMS.

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• Hermandez
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-09-2021
Hallo beste mensen,

Een vraagje: ik wil voor mijn moeder graag een nieuwe telefoon en ik kan voor haar goedkoop aan de Huawei P30 Lite komen. Dit lijkt me in principe een goed toestel voor haar, ze hoef niet het nieuwste van het nieuwste, als ze er maar mee kan WhatsApp'en, internetten en wat foto's maken. Echter is het wel vrij noodzakelijk voor haar dat ze gewoon de Google Play store kan gebruiken. Ik las ergens (o.a. hier) dat oudere toestellen, die uitgebracht zijn vóór het probleem van het handelsverbod met de V.S. ontstond, hier geen last van zullen krijgen en gewoon Android kunnen blijven gebruiken en Google Play apps kunnen blijven downloaden. Weet iemand hier of dit klopt? Of is het echt af te raden om ook oudere Huawei toestellen, zoals de P30 Lite, te gaan gebruiken?

Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen!

:)

Acties:
  • +1Henk 'm!
Dat klopt inderdaad en een P30 Lite is nog steeds een leuk dinkie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hermandez
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-09-2021
Super, bedankt voor je snelle reactie!

• e2c
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-10-2022
Petal Search is een nieuwe manier om applicaties te vinden die jij wil installeren op je Huawei-toestel. Dankzij de zoek-widget op je thuisscherm zoek jij makkelijk jouw favoriete apps op. Daarbij gebruikt Huawei meer dan tien betrouwbare bronnen. Vind je de juiste app, dan worden er altijd beveiligingschecks uitgevoerd, zodat de app die je installeert zeker weten veilig is.

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:37
Misschien een domme vraag maar is Lastpass werkend inmiddels?
Ik begrijp dat alles gewoon via de browser bereikbaar is wat (nog) niet werkt maar Lastpass zou wel handig zijn om alles te kunnen launchen.

Edit 21/7; helaas geen antwoord en inmiddels P40 Pro+ gekocht.
Zijn er mensen bekend met deze manier van installeren van de Play Store en GMS?
Video dateert van 28/6.

[Voor 43% gewijzigd door Teijgetje op 21-07-2020 23:58]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• Noresponse
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 01-06 21:52
Huawei zonder Google wordt steeds makkelijker. Peta search engine werkt enorm goed om ontbrekende apps te downloaden. Ik heb alleen de Amazone store en download alleen de bank app via Google, maar met Peta search hou je al je apps up to date.

Ik heb daarnaast standaard natuurlijk de app galery van Huawei , maar zie steeds meer Nederlandse app en sinds kort Tomtom route voor 13 dollar per jaar met flitsnieuws en geweldige routeplanner.

Als je dit allemaal vergelijkt met een half jaar geleden en je kan apps van Google zelf achter je laten, hoewel je kan je gmail account blijven gebruiken dan werkt alles zoals je wil , alleen is het even anders.

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:05
Hoe is het tegenwoordig? Is alles een beetje werkbaar zonder GMS? De P40 is een mooie telefoon voor het geld maar het gebrek aan GMS houd me toch echt tegen.

• Rubman

Rubman

Verona27 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 13:45:
Hoe is het tegenwoordig? Is alles een beetje werkbaar zonder GMS? De P40 is een mooie telefoon voor het geld maar het gebrek aan GMS houd me toch echt tegen.
Lees de post boven je, het is een stuk beter werkbaar.

Heb zelf de telefoon een reset gegeven en vervolgens Googlefier methode gebruikt om GMS grotendeels aan de praat te krijgen. Ik heb een paar apps die moeilijk doen met notificaties maar het belangrijkste doet het

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:05
Rubman schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 16:10:
[...]

Lees de post boven je, het is een stuk beter werkbaar.

Heb zelf de telefoon een reset gegeven en vervolgens Googlefier methode gebruikt om GMS grotendeels aan de praat te krijgen. Ik heb een paar apps die moeilijk doen met notificaties maar het belangrijkste doet het
Las inderdaad over Googlefier, werkt dat inmiddels ook al op Android 11 of moet je nog steeds op Android 10 blijven? Goed om te lezen in ieder geval werkbaar is. Zou je de telefoon aanraden aan iemand die bereid is dat te doen (gms erop zetten)?

• Rubman

Rubman

Verona27 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 16:11:
[...]

Las inderdaad over Googlefier, werkt dat inmiddels ook al op Android 11 of moet je nog steeds op Android 10 blijven? Goed om te lezen in ieder geval werkbaar is. Zou je de telefoon aanraden aan iemand die bereid is dat te doen (gms erop zetten)?
Zou het toestel zeker aanraden. Snel, geweldige camera goed scherm.

Het is wel zaak om de telefoon volledig te resetten en terug te brengen naar een vorige versie.
Als dan googlefier erop staat kun je gewoon updaten, het werkt niet vanaf emui 11 direct.
Android 11 draait nog niet op de p40 voor zover ik weet.

Je moet wel wat kennis en kunde hebben om met een telefoon zaken te doen die niet 123 makkelijk zijn, maar als je daar niet bang voor bent gewoon doen.

• Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-01 15:37
Net mijn nieuwe P40 Lite binnen als opvolger van de iPhone XR. Gegevens overzetten van iCloud naar Huawei Cloud ging prima. Met Aptoide en APKpure kan je veel apps installeren.

Een goede tip is FireFox installeren. Deze werkt goed samen met een 1Password. FireFox plaatst de adres balk onderaan. Het overzicht met tabbladen is erg handig.

Nu zit er ook een NFC chip in de P40 Lite. De meeste Nederlandse banken werken met Google Pay, en dat is niet beschikbaar op Huawei. Ik vond een Bulgaarse app waar je wel mee kan betalen: iCard. Tap & Pay werkt nu met een Visa kaart. Die sturen ze ook gewoon op:

[Voor 74% gewijzigd door Delay op 13-05-2021 13:35]

Pagina: 1

Let op:
Het linken naar APK files is niet toegestaan.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee