Zonnewering zit los, is dit te repareren?

Pagina: 1
Acties:

• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-09 12:40
Hi all,

Laat me allereerst zeggen dat ik wat betreft klussen bijna 2 linkerhanden heb. In de woning waar we nu 3 jaar wonen hing al een zonnescherm, maar dit is vanaf het begin eigenlijk al ellende. Bij het minste of geringste zuchtje wind waait het scherm bijna naar boven, verticaal tegen de muur aan.

Ik heb een keer iemand laten komen van zonnewering bedrijf, die natuurlijk binnen 5 seconden al zei dat er "gewoon even een nieuwe tegen aan moest". Dan natuurlijk wel het liefste een complete serre a minimaal €5k.

Ik was benieuwd of er misschien een handige Tweaker is die weet te zeggen of ik niet gewoon een paar schroeven/bouten/iets dergelijks aan kan draaien om dit waarschijnlijk te fixen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7igu6jk.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7tC7pnU.jpg

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

• MeneerHart
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 17-08 09:54

MeneerHart

Mess with the bull..

Ik vind de bevestiging aan de muur.... bijzonder. Samen met jouw opmerking dat het scherm soms zo verticaal omhoog waait geeft het geheel mij geen goed gevoel.

Je kan nog even een second opinion vragen aan een andere zonnescherm verkoper, maar ik denk dat vervangen verstandig is.

• AcIDeR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-12 09:54
De bevestiging is zo vreemd niet.

Ook dit omhoog gaan bij wind herken ik.
Echter lijkt me ergens wel te borgen hoever dit kan.

Zelf lijkt me dat met de bouten naast de knikarm, maar of dit zo is?
Wel lijkt het me dat je dit zelf goed kunt testen?

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-12 12:23
Hai waar kijk ik naar precies, waar zit het probleem op de foto?
MeneerHart schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 18:25:
Ik vind de bevestiging aan de muur.... bijzonder. Samen met jouw opmerking dat het scherm soms zo verticaal omhoog waait geeft het geheel mij geen goed gevoel.

Je kan nog even een second opinion vragen aan een andere zonnescherm verkoper, maar ik denk dat vervangen verstandig is.
Want?

Wat mensen nog weleens doen, is er 2 zakjes zand aan hangen, aan een touw, de zakjes liggen dan op de vloer. Dit doe je alleen met een beetje wind, met meer wind moeten alle schermen sws omhoog. Ik denk dat je aanneemt dat de wind wel meevalt, maar als ze verticaal gaan, is de wind gewoon te sterk.

[ Voor 102% gewijzigd door pennywiser op 04-04-2020 20:28 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:25
De foto's zijn niet duidelijk (met name op mobiel), maar de bevestiging lijkt best gaat op het eerste oog: bouten in de voeg, verschillende beugels waarvan 1 driehoekig (?) en een met een roestige borgbout (?).

Maar laten we eerst een kijken wat het echte probleem is: pak een keukentrap, zet die in het midden van het uitgeklapte scherm en til de rand maar eens een stuk op. Laat iemand anders kijken waar het kantelt / draait: de knikarmen in hun ophangpunt met de vierkante draagbalk, toch de vierkante draagbalk in de beugels, etc.

Op basis van het antwoord kun je kijken of borgen van het uiteinde (genoemde zakjes zand bv), versterken bevestiging of wat anders kan helpen.

Overigens zijn knikarmschermen soms wel instelbaar wat betreft de hoek waarin ze hangen, maar dat is typisch star.

• blamefull
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Zoals @Rukapul hierboven omschrijft zijn dit inderdaad de 1e stappen. In de "driehoekige" beugel zit zo te zien de stelbout. Dit kan ik alleen met zekerheid zeggen als je ook een foto van de zijkant hebt. Daarnaast zijn veel zonweringen naar boven toe niet geborgd tegen opwaaien, dit om te voorkomen dat naast het gewicht ook alle krachten van de wind op je gevel belanden. De beste manier om dit te voorkomen is inderdaad borgen dmv zandzakken.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

De knik-arm op de foto, hangt die los in het luchtledige of zit die wel vast?

Als ik zo op de foto's kijk lijkt die los te hangen. Bij mijn zonnewering zit deze vast in de hoeken. Die van jou lijkt afgebroken te zijn.

Hoe breed is trouwens je zonnescherm en wat is de uitval er van?

Heb je een overzichtsfoto overigens op iets meer afstand?

[ Voor 22% gewijzigd door mkleinman op 05-04-2020 09:26 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:17
De bevestiging is niet zoals de meeste zonneweringen bevestigd worden, ik vermoed dat dit een heel goedkoop systeem is geweest en dat er weinig anders mee te doen is dan wat balast te bevestigen als het hard waait.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:13

Yucon

*broem*

Hij zit aan de onderkant vast. Hoe kan hij dan omhoog klappen? De knikarmen kunnen zo te zien niet omhoog of omlaag. Als het scherm dus omhoog kantelt moet de achterkant mee en die zit plat tegen de muur aan. Kun je eens een foto van de zijkant maken van hoe hij tegen de muur zit?

Even een waarschuwing mocht je op het idee komen hem uit elkaar te schroeven: Die knikarmen staan onder spanning. Als je hem loshaalt kan hij ineens met veel kracht uitklappen. Dus ben voorzichtig. De veilige manier is het scherm 50 cm openzetten zodat je wat ruimte heb en dan een spanband of touw rond de knikarmen doen zodat ze niet verder uit kunnen klappen.

edit: ik zie het al denk ik. De klemmen aan de onderkant klemmen rond de onderste stang. Die stang kan enigszins kantelen omdat de klemmen hem niet echt fixeren. Dat denk ik op basis van de foto tenminste. Daarnaast zien de platen op de zijkant (tweede foto) er ook niet bijzonder stijf uit dus daar kan ook nog wat extra speling in zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2jAUWN1e_RFxkhuKyydq2CX8gg4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HiN40duLlkgGaQqYSvA8phWl.png?f=fotoalbum_large

Daarnaast zit er een paar cm afstand tussen het scherm en de muur. Dit is de ruimte die voor het kantelen gebruikt wordt. Zie de rode streepjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A6nZpbmHRjgXAnNjeccFWAStdms=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yVTiXhDjLSU4NdNWJYb4swTF.png?f=fotoalbum_large

Het simpelste klinkt om een schroef door de klem uit het eerste plaatje te boren en die daarmee te fixeren. Toch zou ik daarmee oppassen; het is erg dun dus en er komt behoorlijk veel kracht op te staan.Het lijkt me daarom verstandiger om via een beunoplossing de standaard manier van bevestigen na te maken, namelijk met een hoekprofiel plat tegen de gevel op. Zoiets;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5lzLULaEnaRznidqcxlhMryWZgE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uqhPZlSMEOrYGMqct1RhGrgx.png?f=fotoalbum_large

Op die manier is de afstand die rood gemarkeerd is in de tweede afbeelding gefixeerd en kan het scherm voor zover ik kan zien niet meer heen en weer klapperen. Het is een beetje gebeun maar gezien de omstandigheden waarschijnlijk de meest acceptabele oplossing.

Voordat je begint is het ook een goed idee om hem eens helemaal uit te draaien en met een bezemsteel een stukje omhoog proberen te klappen. Dan zie je vanzelf waar de speling precies in zit.

[ Voor 62% gewijzigd door Yucon op 06-04-2020 08:54 ]

• blamefull
  • Nu online
Ik heb een jaar of 4 als zonweringsmonteur gewerkt en uit ervaring weet ik dat 90/95% van de knikarmschermen verstelbaar zijn in hoogte, er altijd speling op het scherm zit om te voorkomen dat er teveel spanning op de gevel komt te staan, dit voor oudere schermen een redelijk veel voorkomende manier van monteren is.

Bij zulke schermen wordt ook altijd geadviseerd door de fabrikant om de beugels bij de arm te bevestigen en 1 of 2 in het midden, afhankelijk van de breedte. Dit omdat op deze plaatsen de grootste spanning ontstaat.
Het is dus absoluut niet aan te raden de eindplaten daar voor te gebruiken want deze zijn gemaakt van aluminium en gaan de krachten die er op komen niet weerstaan. Lees, je scherm komt naar beneden.
Het in hoogte kunnen stellen staat hier los van, want je stelt alleen aan de armen.

Zou je eens een duidelijke foto kunnen maken van het stuk waar de arm aan de 'dwarsligger' zit bevestigd?
Misschien zit daar nog een mogelijkheid. Dit alles is wel er van uitgaande dat je beugels goed op je muur zitten en er geen speling op je ophangbeugels zit. Dit moet je als eerst controleren.

Als je scherm opwaait is dit meestal al een teken dat het tijd wordt om hem op te halen omdat het eigenlijk te hard waait. De makkelijkste en beste oplossing blijft zandzakjes.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:13

Yucon

*broem*

@blamefull waar zit volgens jou de beweging in? Kantelen de eindplaten mee of bewegen de knikarmen ten opzichte van die balk waar ze aan de gevelkant op vastgemaakt zijn?

• blamefull
  • Nu online
De knikarmen bewegen ten opzichte van die balk. De speling zit bij het scharnier waar de arm op de balk zit. Daar zit normaal ook het mechanisme om te stellen. De eindplaten zitten vast op het einde van de balk en horen niet/weinig te bewegen.
Pagina: 1