Er zijn met Corona een paar issues die een exit lastig maken:
1) Verspreiding gaat enorm snel, vooral omdat mensen niet doorhebben dat ze het virus bij zich dragen (ook de mensen die meteen bij verkoudheid of koorts thuis blijven)
2) Het blijft lang hangen op materialen en kan zich door de lucht verspreiden via slijmdeeltjes
3) Er is geen vaccin en dat gaat er waarschijnlijk dit jaar ook niet komen
4) Er is nog niets wat de symptomen verminderd zodat ook de verspreiding lastiger wordt
5) Er zijn te weinig tests en testcapaciteit om alle (mogelijke) actieve infecties te testen
6) Er zijn te weinig tests en testcapaciteit om alle (mogelijke) immune mensen te testen
7) Er is geen zekerheid dat 1 vaccin voldoende is of men straks immuun (of minder ernstig ziek wordt) van een nieuwe besmetting of mutatie.
Verder verwacht ik dat de regering primair zal inzetten om de basis van de economie en benodigdheden eerst te zetten bij opengooien van het land. Dus inderdaad scholen/opvang open zodra het kan. Bouw weer verder, zodra het kan. Handel weer open, zodra het kan (wellicht alleen binnenlands eerst). Boeren export weer verder...
Daarnaast denk ik dat ze ook voor bv kappers eerder vrij zullen geven dan andere contactbanen omdat mensen straks simpelweg haar hebben wat geknipt moet worden (nog niet eens een permanentje, maar gewoon trimmen). Opticien, audiciens die open moeten omdat mensen hun bestellingen moeten ophalen of nieuwe doen. Dat soort zaken die niet direct voor de hand liggen, maar die wat belangrijker zijn dan de restaurants. Bij restaurants zal het waarschijnlijk nog wel maanden gaan duren voordat die zaken open mogen. Die moeten echt gaan zorgen dat ze kunnen bestellen en bezorgen online.
Ik verwacht dat voor import/export straks een verplichte termijn is voor het laten staan van (veel) producten zodat je kunt garanderen dat ze niet meer besmet zijn. En ze met UV licht schijnen waar dat mogelijk is (maar dat helpt alleen voor oppervlak, niet inhoud).
Er gaan harde klappen vallen in de horeca, bij de entertainment en voor producten wat geen echte noodzaak is (bv de bloemenexport). Je kunt ze wel wat helpen door bv eten af te halen, content online te consumeren (bv een cabaretier of Nederlandse film/serie legaal te kijken) en te zoeken waar je bloemen kunt kopen. Zo staat hier in totaal 200 tulpen in huis via
Bolt Amsterdam (uitverkocht nu).
En we moeten rekening houden met golven dat het virus weer oplaait. Niet altijd onze schuld, ik verwacht een paar golfjes vanwege export.
Want het grootste probleem ligt echt niet bij Nederland en hoe we hier de exit gaan doen. Dat hangt af van de buurlanden, maar ook landen waar veel handel mee gedreven wordt (zij het goederen, zij het diensten). Ik denk niet dat we in de toekomst not quarantaines zullen krijgen, want het virus ontslipt dat echt te makkelijk en de kosten/energie/goederen die je ervoor nodig hebt, zijn na een paar pogingen ook wel op. Als je ziet hoe de VS, Brazilië en andere landen ermee om lijken te gaan, icm met de status van de zorg, dan vrees ik dat dit nog wel door zal gaan. Ik verwacht dit jaar eigenlijk geen sportevenement met publiek meer tot we (bewezen) op een voldoende grote immuniteit zitten dat het niet meer luguber is om iets te organiseren. Dat verbod op evenementen wordt in juni verlengd en dat gaat tot voorbij de zomer zijn. Wellicht een weekje weer open, maar door toegenomen gevallen weer dicht.
De grootste klappen gaan straks in de 2e en 3e wereldlanden vallen. Europa is vrij veilig voor wat betreft het behandelen van Coronaklachten, maar als het straks door Afrika en Zuid Amerika of Zuidoost Azië gaat bewegen, komen er nog grote klappen aan. Als je ziet hoe makkelijk een handjevol mensen een hele grote groep kan besmetten (zoals bij die voetbalwedstrijd), dan kun je niet anders dan concluderen dat dit nog lang gaat duren. Men is nu tevreden met hoe de regering het aan pakt, maar dat gaat straks omslaan. Een ander gevolg hiervan is dat populistische partijen straks enorm in opkomst zijn, puur omdat ze de lokale overheid kunnen aanvallen op fouten (wat niet moeilijk is, met zoveel mensen die dom omgaan met deze ziekte). En dan heb ik het niet zozeer over Nederland. Ik heb het idee dat het hier qua samenwerking en nieuws nog wel prima gaat. Maar als je wereldwijd gaat kijken, dan zit er na een maand of 3 thuiswerken de rek wel uit en gaat men weer doen alsof er niks aan de hand is. Ergo: coronawaves is het woord van 2020.