Nieuwe groepenkast, advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:03
Over enkele weken ga ik verhuizen. Mijn nieuwe huis heeft een oude stoppenkast, deze wil ik laten vervangen door een nieuwe groepenkast. Aangezien ik hier zelf geen verstand van heb wil ik graag wat advies vragen, zodat ik tegenover een elektricien iets meer beslagen ten ijs kom.

Mijn nieuwe huis bestaat uit een woon-/eetkamer en suite, vier slaapkamers, keuken, badkamer en een dakterras. De huidige stoppenkast heeft, voor zover ik weet, nu vier groepen.

In de kamers heb ik geen bijzondere apparatuur oid, gewoon wat lampen en in de woonkamer een tv en een AV-reciever.

In de keuken staan een combimagnetron, een Amerikaanse koelkast/vriezer, een vaatwasser, een cv-ketel en een gasfornuis waarin een elektrische oven. Ik heb geen plannen om op korte termijn (<5 jaar) elektrisch te gaan koken of te verwarmen/koelen, tegelijk weet ik dat ik ooit van het gas af moet.

Verder wat klein huishoudelijk spul als waterkoker, staafmixer ed. In de gangkast een wasmachine en een droger. Er komen geen zonnepanelen op het dak omdat daar al het dakterras is. Ik hoef geen elektrische auto op te laden.

Mijn vragen:

- hoeveel groepen zou ik nodig hebben? Ik wil me geen zorgen hoeven maken over of ik de oven wel kan gebruiken als ook de wasmachine en de droger al aanstaan. Tegelijk lijkt het me ook weer niet nodig om een aparte groep te maken voor een logeerkamer waarin meestal niets, en soms alleen een lampje stroom staat te gebruiken.

- is het handig om nu al rekening te houden met elektrisch koken/verwarmen? Of is het handiger om de groepenkast daarmee tzt. uit te laten breiden?

- is éénfase genoeg, of heb ik een driefasen-aansluiting nodig?

- zijn er andere zaken waar ik rekening mee zou moeten houden?

Als ik Google kom ik verschillende adviezen tegen, van "aparte groep voor elk stopcontact" tot "if it ain't broken, don't fix it".

Beste antwoord (via migchiell op 06-04-2020 13:45)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:14
Ok, dan toch iets concreter advies:

Je kunt bij je netbeheerder online opzoeken wat voor aansluiting je hebt. Daarvoor heb je de EAN-code op de stroommeter nodig (privacy). Waarschijnlijk heb je een 1x35A hoofdzekering. Kan ook 1x25 zijn, dan kun je iig bij Enexis gratis laten upgraden naar 35A.

Daar kun je 8000W uit trekken, wat meer dan zat is met wat je noemt.

Als je de groepenkast vervangt, zou ik deze toch op 3 fasen laten voorbereiden. Denk ook aan een stopcontactje in de meterkast en evt. beltrafo ingebouwd.

Je hebt nu eigenlijk alleen voor de wasmachine en wasdroger een aparte groep nodig. Aangenomen dat de keukenapparatuur geen inbouw is. Waarschijnlijk is 1 van de 4 bestaande groepen al voor de wasmachine. De rest van de groepen lekker zo laten, want je haalt je anders een hoop kosten op de hals zonder veel nut.

Dus dan heb je 5 of misschien 6 groepen (afhankelijk of de wasmachine er zelf al één had of nog niet).

Dan zijn sowieso 2 aardlekschakelaars nodig. 3+2 groepen er op.

Je hebt dan nog ruimte om 3 groepen erbij te prutsen ooit (keuken), en ruimte voor 3-fase aansluiting voor fornuis ooit.

Maar bel tegen die tijd een electricien, en kijk of die ongeveer zoiets zegt. Als de bedrading echt antiek is, heeft waarschijnlijk bijna niks aarde ook nog. Zou kunnen dat het een goed plan is bedrading te vervangen. Daar moet echt even een electricien naar kijken (ben ik niet, en sta niet in die ruimte).

Het is trouwens niet raar om de verkoper te vragen of je nog eens een fotootje mag komen maken om e.e.a. uit te kunnen zoeken. Nu met corona-maatregelen misschien wat lastiger.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamer dénis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:05
mocht je een 3fase aansluiting hebben zou ik gelijk voor een 3 fase meterkast gaan. Zorg verder dat je genoeg ruimte overhoud voor de toekomst. zo hebben wij zelf direct ruimte overgehouden voor zonnepanelen, warmtepomp, 3 fase aansluiting voor de schuur etc. Je hoeft niet direct alle automaten te kopen maar zorg wel voor genoeg vrije ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-05 08:45

Kiswum

Gadget reviewer

Qua prijs is het verschil tussen 1 en 3 fase nihil. Dus kies dan maar voor een A-merk zoals die van Häger. Onderdelen zijn eventueel bij elke bouwmarkt verkrijgbaar. Ik heb onze kast besteld bij https://www.groepenkastbestellen.nl/hager.

Wij zijn van 6 naar 12 groepen gegaan. O.a. vanwege het elektronisch koken op 2 groepen, wasmachine + wasdrogergroep, extra groep in de berging en alvast een extra groep voor een warm water boiler / Quooker).

Als de elektricien maar 1 keer hoeft langs te komen om alles aan te sluiten, dan scheelt dat uiteraard ook al een hoop geld en tijd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/suAZw5I5Xr3LewMvZRUvdWZA7h0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yQE4LWAGpZUFeZfSZzrPQPUx.jpg?f=fotoalbum_large

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
Wat is de reden dat je de groepenkast wilt vervangen? Geld dat een gat in je portemonnee brandt?

Anders zou ik lekker wachten tot je je keuken gaat vervangen, dan zal het toch moeten.

Met wat je beschrijft is er geen directe aanleiding om de boel te moeten verbouwen.

Waarschijnlijk heb je nu een 1-fase aansluiting. Als je een nieuwe groepenkast in elkaar laat sleutelen, zou ik daar altijd een 3-fase kast van maken.

Zolang er geen werkelijke 3-fase groepen in zitten, en max 12 groepen verdeeld over 3 aardlekschakelaars (max 4 groepen per ALS), kun je deze 3-fasenkast vooralsnog ook prima op de ene fase van je netbeheerder laten zitten, totdat er een aanleiding is deze om te zetten, zoals een warmtepomp, elektrische auto, of brute 90 cm kookplaat.
Gamer dénis schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 17:39:
mocht je een 3fase aansluiting hebben zou ik gelijk voor een 3 fase meterkast gaan.
Als je al een 3-fase aansluiting zou hebben dan heb je nu sowieso ook al een 3-fasen groepenkast. Maar met 4 groepen in totaal zal dat wel niet. Maar ook dan, zie boven. Nieuwe kast gewoon voorbereiden op 3 fasen, en werkelijk betalen voor omzetten als het nodig is. Kost bij Enexis bv. €250.

[ Voor 3% gewijzigd door Wilke op 04-04-2020 18:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
Wilke schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 18:34:
Wat is de reden dat je de groepenkast wilt vervangen? Geld dat een gat in je portemonnee brandt?

Anders zou ik lekker wachten tot je je keuken gaat vervangen, dan zal het toch moeten.

Met wat je beschrijft is er geen directe aanleiding om de boel te moeten verbouwen.

Waarschijnlijk heb je nu een 1-fase aansluiting. Als je een nieuwe groepenkast in elkaar laat sleutelen, zou ik daar altijd een 3-fase kast van maken.

Zolang er geen werkelijke 3-fase groepen in zitten, en max 12 groepen verdeeld over 3 aardlekschakelaars (max 4 groepen per ALS), kun je deze 3-fasenkast vooralsnog ook prima op de ene fase van je netbeheerder laten zitten, totdat er een aanleiding is deze om te zetten, zoals een warmtepomp, elektrische auto, of brute 90 cm kookplaat.

[...]

Als je al een 3-fase aansluiting zou hebben dan heb je nu sowieso ook al een 3-fasen groepenkast. Maar met 4 groepen in totaal zal dat wel niet. Maar ook dan, zie boven. Nieuwe kast gewoon voorbereiden op 3 fasen, en werkelijk betalen voor omzetten als het nodig is. Kost bij Enexis bv. €250.
toon volledige bericht
De reden dat ik het wil vervangen is dat er nu geen aardlekschakelaars in zitten, het lijkt me veiliger om dat wel te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Ok, dat is inderdaad een goede reden. Wat is het bouwjaar trouwens? En weet je dat zeker? Hier zat tot voor kort ook een antiek kastje met 4 smeltzekeringen. Maar wel 2 aardlekschakelaars.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
Wilke schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 19:19:
Ok, dat is inderdaad een goede reden. Wat is het bouwjaar trouwens? En weet je dat zeker? Hier zat tot voor kort ook een antiek kastje met 4 smeltzekeringen. Maar wel 2 aardlekschakelaars.
Ik heb slechts een korte blik in de meterkast geworpen dus ik weet het niet 100% zeker, maar zowel de aankoopmakelaar als de verkoopmakelaar zeiden dat de stoppenkast echt oud is en aan vervanging toe. En als dat dan toch moet, dan doe ik het liever nu meteen, het kan maar geregeld zijn. Het bouwjaar van het huis is 1922, maar het lijkt me niet dat de huidige stoppenkast ook uit dat jaar is.

8 mei krijg ik de sleutel, dan kan ik foto's maken :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
Ok, dan toch iets concreter advies:

Je kunt bij je netbeheerder online opzoeken wat voor aansluiting je hebt. Daarvoor heb je de EAN-code op de stroommeter nodig (privacy). Waarschijnlijk heb je een 1x35A hoofdzekering. Kan ook 1x25 zijn, dan kun je iig bij Enexis gratis laten upgraden naar 35A.

Daar kun je 8000W uit trekken, wat meer dan zat is met wat je noemt.

Als je de groepenkast vervangt, zou ik deze toch op 3 fasen laten voorbereiden. Denk ook aan een stopcontactje in de meterkast en evt. beltrafo ingebouwd.

Je hebt nu eigenlijk alleen voor de wasmachine en wasdroger een aparte groep nodig. Aangenomen dat de keukenapparatuur geen inbouw is. Waarschijnlijk is 1 van de 4 bestaande groepen al voor de wasmachine. De rest van de groepen lekker zo laten, want je haalt je anders een hoop kosten op de hals zonder veel nut.

Dus dan heb je 5 of misschien 6 groepen (afhankelijk of de wasmachine er zelf al één had of nog niet).

Dan zijn sowieso 2 aardlekschakelaars nodig. 3+2 groepen er op.

Je hebt dan nog ruimte om 3 groepen erbij te prutsen ooit (keuken), en ruimte voor 3-fase aansluiting voor fornuis ooit.

Maar bel tegen die tijd een electricien, en kijk of die ongeveer zoiets zegt. Als de bedrading echt antiek is, heeft waarschijnlijk bijna niks aarde ook nog. Zou kunnen dat het een goed plan is bedrading te vervangen. Daar moet echt even een electricien naar kijken (ben ik niet, en sta niet in die ruimte).

Het is trouwens niet raar om de verkoper te vragen of je nog eens een fotootje mag komen maken om e.e.a. uit te kunnen zoeken. Nu met corona-maatregelen misschien wat lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
Ik heb inmiddels een foto ontvangen van de huidige stoppenkast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qy9Z7sCLAtpa-9MReNR6YfGstYw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zSDOpCIXLAPpjkZqjNCikfo8.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Ja, compleet saneren. Direct kast met 4P hoofdschakelaar er in. Liander doet volgens mij sinds afgelopen jaarwisseling de upgrade naar 3-fase gratis als je kast het kan hebben en ze de meter vervangen. Ik kan alleen de pagina waar dat op staat niet meer vinden.

Ook aarding nakijken.

[ Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 15-04-2020 20:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
Dat is inderdaad aardig antiek ja.. die is aan vervanging toe. Ik zou inderdaad de hele boel laten saneren. Nieuwe meter, nieuwe groepenkast, ook het hokje waar het in zit kan je dan mooi aanpakken :)

In de jaren 20 werd veel gebruik gemaakt van zwarte stalen buis voor electriciteitsdraden. Dat bij jouw meterkast de gele kunststof pijpen te zien zijn geeft aan dat deze inderdaad al eens eerder vervangen is. Is dus niet uit 1922, ik gok ergens op jaren 70.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
@Wilke, wat vind jij ervan? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:57

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

vervangen.
Je hebt geen hoofdschakelaar dus kan je de groepenkast zelf niet stroomloos maken. Dat is wel zo handig.
Verder is een hele discussie over de hoeveelheid benodigde groepen leuk en aardig, maar als je voor de rest niets gaat verbouwen dan kun je er weinig mee. Er komen 5 buizen uit je meterkast, dus meer dan 5 groepen ga je niet creëren zonder verbouwing. Elke extra groep moet toch ergens heen.

dus: wat zijn je verbouwplannen?

Ik zou inderdaad een nieuwe kast ophangen. Dan zo groot mogelijk, zodat je later lekker groepen kunt bijplaatsen op het moment dat het nodig is.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
@migchiell ik ben hier geen expert in he, vermoedelijk zit kabeltjekabel qua werk hier dichter bij dan ik.

Maar ja, ik zou degene die het komt vervangen ook vragen de hele boel er af te slopen, evt. de grote gaten even dicht te smeren en er dan een 18 mm multiplex of vezelplaat tegen bevestigen, dan kun je alles daar tegenaan schroeven en kijk je niet tegen die lelijke muur aan.

Maar idd geen aardlek te bekennen, ik zou eens een electricien uitnodigen, die ook een paar wandcontactdozen en centraaldozen (als het huis die al heeft) laten openen en dan advies en offerte vragen.

Voor alleen die meterkast moet je denk ik op grofweg 800 - 1000 euro rekenen (kastje is 400-500 euro, de rest is het werk), als je ook nog allerlei draden en wcd's wilt laten vervangen, doosjes/schakelaars met frontplaat zijn qua materiaal niet eens zo enorm duur, zeg gemiddeld 10 per stuk, d.w.z. voor elk los stopcontact of schakelaar, dat kan door het aantal trouwens nog best optellen, kabels zijn ca. 1 euro/m voor alle kleuren samen, maar vooral de arbeid om dat er netjes in te krijgen, is best wat gepiel dus kost tijd = geld.

Oh en trouwens: met smeltzekeringen is op zichzelf niks mis maar een huis zonder aardlekschakelaars zou ik toch minder rustig in rondlopen. Ergens een aardingsprobleempje en zap! Die dingen zijn niet voor niks verplicht. En dat is al zo lang het geval dat de hele installatie eens laten nakijken absoluut een goed idee is.

[ Voor 12% gewijzigd door Wilke op 16-04-2020 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
kabeltjekabel schreef op woensdag 15 april 2020 @ 20:54:
Ja, compleet saneren. Direct kast met 4P hoofdschakelaar er in. Liander doet volgens mij sinds afgelopen jaarwisseling de upgrade naar 3-fase gratis als je kast het kan hebben en ze de meter vervangen. Ik kan alleen de pagina waar dat op staat niet meer vinden.

Ook aarding nakijken.
Ik heb even gekeken bij Stedin (woon in Den Haag), zij zijn deze wijk al door geweest voor slimme meters, kennelijk heeft de huidige bewoner toen niet meegedaan. Als ik nu alsnog een andere meter wil dan kost dat geld. Ook upgraden van de aansluiting kost geld, ongeveer 300 euro.
Wilke schreef op donderdag 16 april 2020 @ 14:07:
@migchiell ik ben hier geen expert in he, vermoedelijk zit kabeltjekabel qua werk hier dichter bij dan ik.

Maar ja, ik zou degene die het komt vervangen ook vragen de hele boel er af te slopen, evt. de grote gaten even dicht te smeren en er dan een 18 mm multiplex of vezelplaat tegen bevestigen, dan kun je alles daar tegenaan schroeven en kijk je niet tegen die lelijke muur aan.

Maar idd geen aardlek te bekennen, ik zou eens een electricien uitnodigen, die ook een paar wandcontactdozen en centraaldozen (als het huis die al heeft) laten openen en dan advies en offerte vragen.

Voor alleen die meterkast moet je denk ik op grofweg 800 - 1000 euro rekenen (kastje is 400-500 euro, de rest is het werk), als je ook nog allerlei draden en wcd's wilt laten vervangen, doosjes/schakelaars met frontplaat zijn qua materiaal niet eens zo enorm duur, zeg gemiddeld 10 per stuk, d.w.z. voor elk los stopcontact of schakelaar, dat kan door het aantal trouwens nog best optellen, kabels zijn ca. 1 euro/m voor alle kleuren samen, maar vooral de arbeid om dat er netjes in te krijgen, is best wat gepiel dus kost tijd = geld.

Oh en trouwens: met smeltzekeringen is op zichzelf niks mis maar een huis zonder aardlekschakelaars zou ik toch minder rustig in rondlopen. Ergens een aardingsprobleempje en zap! Die dingen zijn niet voor niks verplicht. En dat is al zo lang het geval dat de hele installatie eens laten nakijken absoluut een goed idee is.
toon volledige bericht
Ga eerst die elektricien maar eens laten kijken, ook om te horen wat daar al voor kosten uit komen. Zal hem ook even de rest laten nakijken, niet alleen de stoppenkast zelf. Hopelijk wordt het niet al te duur allemaal.

Bedankt voor jullie tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
migchiell schreef op donderdag 16 april 2020 @ 14:16:
[...]

Ik heb even gekeken bij Stedin (woon in Den Haag), zij zijn deze wijk al door geweest voor slimme meters, kennelijk heeft de huidige bewoner toen niet meegedaan. Als ik nu alsnog een andere meter wil dan kost dat geld. Ook upgraden van de aansluiting kost geld, ongeveer 300 euro.
Bij een nieuwe bewoner willen ze het na korte tijd nog wel eens spontaan weer aanbieden. Of de upgrade naar 3-fase bij andere netbeheerders, net zoals bij Liander, in dit voorkomende geval gratis is weet ik niet. Als ze je brieven gaan sturen kun je natuurlijk even bellen; "Als jullie zo graag een nieuwe meter ophangen mag dat... mits je drie nieuwe hoofdzekeringen er in draait :P "
Wilke schreef op donderdag 16 april 2020 @ 14:07:
[...]
Pas gedeeltelijk verplicht sinds 1975 :P

Bij een aardlek bij klasse I apparaat bij getoonde installatie zou de smeltzekering in iets van <0,3 moeten doorbranden. Maar zulke huizen willen ook nog wel eens aarding hebben die ondertussen niet meer voldoet waardoor de maximale aardfoutstroom te laag wordt en die smeltzekering dus niet snel genoeg doorgaat. In dat geval is de installatie niet meer normconform, ook niet op basis van de normen van toen.

En bij een aardlek in klasse I apparatuur dat aangesloten is op een wcd zonder randaarde... dan wordt de mens die het eerste aanraakt de zwakste link. Helaas zijn wcd's met randaard in NL pas algemeen verplicht sinds 1996.

Idealiter alle wcd's zonder randaarde er uit, nieuwe aardpen er in dusdanig dat je bij een aardlek nog steeds je automaat tript en overal 30 mA aardlekbeveiliging.

[ Voor 44% gewijzigd door kabeltjekabel op 16-04-2020 14:57 ]

• hooty
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-02-2024
Ik ga binnenkort ook verhuizen naar een nieuwe woning en ga een flinke verbouwing doen.
Nu is het zo dat er een hele aanbouw komt met aardig wat stopcontacten en inbouwspotjes.
Om een lang verhaal kort te maken.

Het maximaal belastbare vermogen op aan aansluiting van 3x25A is 17250 VA. Ik heb straks het volgende in de grepenkast zitten.
- 12 groepen verdeeld over 3 aardlekschakelaars.
- Een 3 fase aardlekautomaat voor de kookplaat
- Een 3 fase aardlekautomaat voor wcd voor een zaagtafel

Wat ik nu heb berekend is het vermogen van alle lichtpunten en wcd's bij elkaar opgeteld en dat vermenigvuldigd met een gelijktijdigheidsfactor van 0,6 (60%).
Zonder de 2 aardlekautomaten kom ik net onder de 16500 VA uit, maar als ik die er bij reken kom boven de 25000 VA uit.

Mijn vraag is nu, moet ik die 2 aardlekautomaten per se meerekenen met het maximaal belastbare vermogen?

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:38
Hoe realistisch is 60% gelijktijdigheid voor werkelijk alles in huis?

Wanneer je rekent met 2kW voor de vaatwasser, 2kW voor de wasmachine, 3kW voor de oven, 1,5kW voor de stofzuiger etc dan kom je daar misschien wel aan. Maar een vaatwasser, wasmachine en oven zijn maar een heel klein deel van hun cyclus aan het opwarmen. Na de korte opwarmfase (5-15 minuten) pruttelen ze op laag vermogen verder. En ook een 7,4 of 11kW inductiekookplaat gebruik je zelden op maximaal vermogen. En dan ook maar zeer kortstondig. Anders is alles binnen no-time zwart gebraden en/of drooggekookt

In de praktijk is het optellen van al die piek-vermogens vermenigvuldigd met 0,6 dan ook niet realistisch. In praktijk zal rekenen met een gelijktijdigheidsfactor 0,3 voor de zware apparatuur al aan de hoge kant zijn.

Zolang je geen gekke apparatuur in huis hebt, kun je prima uit de voeten met een 3*25A aansluiting. Het enige waar je écht rekening mee moet houden, is dat je geen twee krachtgroepen gelijktijdig zwaar belast (inductiekookplaat + zaagtafel). Doe je dat, dan zal de rest wel los lopen in praktijk, mits de zware apparatuur netjes over de 3 fasen verdeeld wordt, rekening houdend met gelijktijdigheid. Vaatwasser en oven kunnen meestal prima samen op één fase. De oven gebruik je normaal immers vóórdat je gaat eten, de vaatwasser pas ná het eten. Idem met wasmachine/droger, tenzij je vaak meerdere wassen achter elkaar draait.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Pagina: 1