Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarfDoli
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-11-2024
Ik zoek een?
75inch lcd tv. Ik heb de afweging gemaakt tussen 65inch oled of 75inch lcd. Voor mij is de grootte belangrijker dan de kwaliteit van oled. Bovendien heb ik een lichte woonkamer en van wat ik heb gelezen kan oled niet zo goed overweg met lichte ruimtes.

Wat is je budget?
€2000

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Het meest zal ik de tv gebruiken voor reguliere tv programma's kijken
Op de tweede plaats komt netflix
Op de derde plaats voetbal kijken.
Opde vierde plaats gaming
Het belangrijkste vind ik echter het voetbal kijken. Op mijn huidige 7 jaar oude samsung ue55f6500 zie ik wel eens dat de bal vaag wordt wanneer deze snel door het beeld beweegt. En bij deze grootte is het denk ik ook belangrijk dat de tv het reguliere tv signaal goed verwerkt. Dus ik denk dan aan goede upscaling?

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik overweeg de samsung q70. Deze scoort hoog op hdr en response time. Ik twijfel over de matige kijkhoek en gemiddelde anti glare. Deze heeft ook geen hdmi 2.1 en eArc. In hoeverre ik hier gebruik van ga maken weet ik eerlijk gezegd niet. Maar het liefst wil ik future proof zijn waar mogelijk. Daarbij ondersteunen samsungs ook geen dolby vision wat nodig is bij Netflix.

Voorheen hoorde ik ook goede geluiden over de Sony x9005f. Deze kan ik echter nergens meer vinden.
Ik baseer overigens het meest op de reviews van rtings https://www.rtings.com/tv/reviews/best/by-size/70-75-77-inch
In hun toplijst staan veel modellen binnen mijn budget die ik niet terug kan vinden in Nederland. Daarom loop ik een beetje vast.

[ Voor 7% gewijzigd door MarfDoli op 04-04-2020 16:34 ]

Beste antwoord (via MarfDoli op 06-04-2020 13:11)

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
De beste keuze en binnen je budget blijvend is inderdaad de Q70R. Heeft 2.1 features als ALLM, VRR en een zeer goed contrast. Qua motionverwerking is hij goed. Hij heeft geen kleuraccurate weergave in HDR en enkel HDR10+ support. Het gemis van Dolby Vision hdr is op zich geen ramp, omdat de hardware in ieder geval wel toereikend is voor hdr. Dat is belangrijker dan alleen een format ondersteuning.

De XF90 is van 2018 en daardoor amper/niet meer leverbaar. Bij Smits staat hij nog wel op de site. Gaat beter om met reflecties, is accurater in sdr- en hdr en heeft de beste motionverwerking. Als hij nog te krijgen is, is het een iets betere tv voor jou. Zijn 'opvolger' (XG95) is helaas ruim bovenbudget.

Kijkhoeken zal bij alle VA-modellen gelijk zijn aan je huidige tv. Enkel de duurdere XG95 of Q85R bieden een kijkhoekfilter die het verbeterd. IPS-tv's scoren hier ook goed op, maar dan doe je een stap terug op algehele beeldkwaliteit.

De beste keuzes voor jou heb je eigenlijk al gevonden. Alternatieven zijn er binnen je budget niet. HDMI 2.1 biedt meer bandbreedte voor 4K gaming @120hz en ongecomprimeerd 5.1/7.1 audio. Als je enkel via Netflix (streaming) kijkt heb je een gecomprimeerde container en zal eARC niets toevoegen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
De beste keuze en binnen je budget blijvend is inderdaad de Q70R. Heeft 2.1 features als ALLM, VRR en een zeer goed contrast. Qua motionverwerking is hij goed. Hij heeft geen kleuraccurate weergave in HDR en enkel HDR10+ support. Het gemis van Dolby Vision hdr is op zich geen ramp, omdat de hardware in ieder geval wel toereikend is voor hdr. Dat is belangrijker dan alleen een format ondersteuning.

De XF90 is van 2018 en daardoor amper/niet meer leverbaar. Bij Smits staat hij nog wel op de site. Gaat beter om met reflecties, is accurater in sdr- en hdr en heeft de beste motionverwerking. Als hij nog te krijgen is, is het een iets betere tv voor jou. Zijn 'opvolger' (XG95) is helaas ruim bovenbudget.

Kijkhoeken zal bij alle VA-modellen gelijk zijn aan je huidige tv. Enkel de duurdere XG95 of Q85R bieden een kijkhoekfilter die het verbeterd. IPS-tv's scoren hier ook goed op, maar dan doe je een stap terug op algehele beeldkwaliteit.

De beste keuzes voor jou heb je eigenlijk al gevonden. Alternatieven zijn er binnen je budget niet. HDMI 2.1 biedt meer bandbreedte voor 4K gaming @120hz en ongecomprimeerd 5.1/7.1 audio. Als je enkel via Netflix (streaming) kijkt heb je een gecomprimeerde container en zal eARC niets toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarfDoli
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-11-2024
Ik ben uiteindelijk voor de q70 gegaan.
Ik heb hem besteld bij DeWitgoedOutlet.nl voor 1650eu
Hier hadden ze het model SAMSUNG GQ75Q70RGTXZG. Outlet model, maar ongebruikt en alleen uit de verpakking geweest om te checken op defecten zeggen ze.
Na het bestellen realiseerde ik me pas dat dit type nummer een Duits model is. Heeft iemand enig idee of er technische verschillen zijn met de eu versie? Op google kwam ik alleen terecht op de Duits forum en daar zei iemand dat waarschijnlijk alleen de content, bijv apps anders zouden zijn.