LiFePO₄ Balance board / BMS, start pas bij 0.1V verschil?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Voor een 4S pack A123 26650 LiFePO₄ cellen ben ik op zoek naar een balance board.

Als je al specs kan vinden op eBay of de chinese webwinkels dan zie je bv:
Principle of balance:

The module is adjacent to the differential voltage balance, and the adjacent battery voltage difference reaches 0.1V or more. The internal trigger balance is working until the adjacent battery voltage difference stops within 0.03V
Hij begint dus pas te balancen bij 0.1V spanningsverschil tussen 2 cellen? Dat lijkt me wel heel grof, of is dit normaal?
Iemand een tip hoe ik een beter balance board (of BMS) kan vinden?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:36

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Het voordeel van LiFe is dat de cellen meer mishandeld mogen worden en is 0.1v nu niet echt schokkend veel verschil.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Volgens dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://www.researchgate.net/publication/312422394/figure/fig1/AS:451282948366336@1484605647805/Relationship-between-the-voltage-and-SOC-when-charging-for-LiFePO4-battery.png
Zit er tussen 3.4V en 3.5V zo'n 60% SoC verschil.
Dat is toch wel veel.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:36

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ja, maar dat boeit niet, het balanceren gebeurt alleen tijdens het laden, dan wordt er door de lader zelf ook naar de totaalspanning gekeken en moet de accu 14.4v zijn met een laadstroom dat nog (meestal) maar 1/10e van de start laadstroom is.

Dan lees ik:
The internal trigger balance is working until the adjacent battery voltage difference stops within 0.03V

Ofwel, het balanceren stopt als de cellen 0.03v van elkaar liggen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden