Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinful16
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09-03-2024
Beste,

Ik ben van plan een nieuwe PC build te maken.
Hieronder de info die voor jullie relevant kan zijn.

Alvast bedankt voor alle hulp! ;)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De PC zal voor diverse zwaardere activiteiten dienen gaande van: Gaming, Virtualisatie (+- 4/5 Virtual Machines max), Fotobewerking, Coding eventueel... Kortom dus veel variërende zwaardere IT taken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget hiervoor ligt rond de 1900 euro zonder shipping.. liefst wel niet teveel kosten extra uiteraard en / of taksen vermijden. Indien je echt goed kan staven waarom iets duurder nog beter zou zijn sta ik wel open nog iets hoger te gaan in totaal prijs, lager voor dezelfde of betere kwaliteit mag altijd natuurlijk ;)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Voornamelijk 1 SSD het gaat hier over het volgende type
• Samsung 850 Pro 512GB

Deze kan in feite als 3e schijf dan dienen voor wat muziek ofzo.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk dat voor mij voornamelijk een krachtigere processor en ram gaan nodig zijn dat ik al mijn virtual machines kan draaien tegelijkertijd. Alsook voor mijn gaming en fotobewerking zal een iets krachtigere GPU nodig zijn maar ik denk persoonlijk dat een RTX 2060 Super voldoende zou moeten zijn. 2 SSD'S zeker voor mijn performantie.. Het OS zou ik op de 1e Intel SSD plaatsen die met NVMe aangesloten zou zijn. De 2e SSD is voornamelijk voor files en VM'S etc. Dit is een QVO schijf wat dus inhoud dat ze op QLC werkt wat voor zover ik weet iets trager is dan TLC maar voor storage zou dit minder uitmaken had ik vernomen.

Ik basseer me op deze post hiervoor :
https://www.reddit.com/r/...ts/b9j2jh/qlc_vs_tlc_ssd/

Verder heb ik een PSU genomen met al wat meer wattage gezien ik wat marge wil hebben, zodoende kan ik op termijn als ik betere schermen heb waarschijnlijk mijn GPU updaten zonder te veel extra werk of aankopen. Een beetje een 'scalable approach' en toekomst gericht denken.

Case had persoonlijk goede reviews en een goede airflow had ik vernomen dus deze leek me wel goed hiervoor.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta persoonlijk altijd open voor andere merken zeker als je deze goed kan beargumenteren gezien ik er dan hopelijk van kan bij leren en een beter inzicht krijg, Persoonlijk ben ik wel van AMD fan maar als je voor een bepaalde goede reden Intel aanraad bijvoorbeeld mag dit zeer zeker.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik ben vooral op zoek naar een performante en liefst 'future proof' PC, met andere woorden een waar ik wel een 5 tal jaren zonder al te veel issues met verder kan (uiteraard zal ik deze onderhouden en weet ik dat er altijd wel iets kan voorkomen.) Ook ben ik naar een mooi design met wat fancy RGB opzoek indien mogelijk vandaar ook deels de RAM en case uiteraard :*)

Ga je overklokken?
Ik ben momenteel niet gefocust op overclocken maar zoals ik eender aanhaalde zoek ik wel een 'scalable model' dus als dit ook ineens kan voorzien worden graag, maar het is tot heden niet echt een grote prioriteit, tenzij iemand me kan aanraden waarom het wel te doen?

Wat verwacht je van ons?
Wat ik dus voornamelijk verwacht is een fancy performante PC met wel een levensduur van een 4 a 5 jaar (langer mag ook altijd en liefst). Budget is dus 1900 euro maar zoals ik zei ben ik bereid wat marge op te leggen +- 100/150 euro). Ik wil toch wel een prachtig resultaat hier uit halen voor het geld dus alle tips en feedback zijn welkom.. alvast bedankt voor de moeite en tijd bij deze ook!! :*)

Hierbij mijn PC Build tot zover:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 298,75€ 298,75
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 109,05€ 109,05
1VideokaartenAsus ROG Strix GeForce RTX 2060 Super 8GB Gaming€ 507,99€ 507,99
1BehuizingenCooler Master MasterCase H500M€ 191,-€ 191,-
1NetwerkadaptersAsus PCE-AC68€ 64,90€ 64,90
1Geheugen internG.Skill Trident Z RGB F4-3200C14D-16GTZR€ 178,86€ 178,86
1VoedingenCorsair RM650 (2019)€ 96,45€ 96,45
1Solid state drivesIntel 660p 2TB€ 257,05€ 257,05
1Solid state drivesSamsung 860 QVO 2TB€ 217,90€ 217,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.921,95

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-09 22:57
Is 16 gb ram genoeg voor de virualisatie? Zo niet kan je nog voor pricewatch: G.Skill Trident Z RGB F4-3600C16D-32GTZRC gaan, kost dan alleen wel weer €100 extra.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ndrenth
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-07 20:26
Volgens mij is een AMD Radeon 5700xt goedkoper en beter dan GTX 2060 super? Correct me if I'm wrong :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Of het zwaar is, ligt eraan hoe zwaar de taken zelf zijn.
Ik doe deze dingen met een laptop van onder de 1000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinful16
peize9 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 23:15:
Is 16 gb ram genoeg voor de virualisatie? Zo niet kan je nog voor pricewatch: G.Skill Trident Z RGB F4-3600C16D-32GTZRC gaan, kost dan alleen wel weer €100 extra.
Hey,

Bedankt voor je feedback.
Denk je persoonlijk dat dit nodig zal zijn of is het eerder een extra optie?
Uit eigen ervaring kwam ik met 16 GB toe maar misschien heb jij al anders geweten, laat me maar weten wat jij persoonlijk voorstelt.

Greetz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-09 13:47

edeboeck

mie noow noooothing ...

Sinful16 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 19:19:
[...]

Hey,

Bedankt voor je feedback.
Denk je persoonlijk dat dit nodig zal zijn of is het eerder een extra optie?
Uit eigen ervaring kwam ik met 16 GB toe maar misschien heb jij al anders geweten, laat me maar weten wat jij persoonlijk voorstelt.

Greetz
Ik denk dat het voor ons niet mogelijk is om in te schatten zolang het enkel gaat over "4 à 5 VM's max"... draaien die gelijktijdig? Wat draait erop? ...
In principe is de optelsom eenvoudig te maken: kijk hoeveel RAM je aan elke VM apart wilt toekennen... neem dan het maximum dat je bekomt voor de VM's die gelijktijdig zullen draaien... reken daarnaast ook RAM voor jouw host i.f.v. wat die op datzelfde moment moet hebben... voorzie dan wat extra :)

Het is dus zeker mogelijk dat je met 16 GB toekomt (als je b.v. max 3 VM's tegelijk draait waarvan er 2 2GB nodig hebben en 1 4GB en je host tezelfdertijd met 8 GB toekomt), het kan ook schromelijk te weinig zijn (stel 3 gelijktijdige VM's die resp. 8 GB, 4 GB en 2 GB nodig hebben... dat je host op dat moment met 2 GB moet toekomen kan al héél snel te krap zijn).

M.a.w. denk dat je daar duidelijkheid moet scheppen, in de eerste plaats voor jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinful16
Ndrenth schreef op zondag 5 april 2020 @ 00:41:
Volgens mij is een AMD Radeon 5700xt goedkoper en beter dan GTX 2060 super? Correct me if I'm wrong :-)
Hi,

Ik heb dit eens even afgewogen en deze is inderdaad zoals vaak bij AMD wel beter betreffende prijs / kwaliteit verhouding.
Op het 1e zicht qua specs zie ik niet echt een verschil maar misschien zie ik iets over het hoofd.
Ik heb wel net eens gepolst bij een maat en die liet me weten dat AMD wel vaker driver issues heeft zoals (game crashes, blue screens, etc.).
Blijkbaar heeft een 10 a 20 % hier issues met.
Heb jij dit zelf al toevallig voorgehad of enige ervaring met deze GPU modellen?

Alvast bedankt voor de moeite en tijd! :*)

Grtz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinful16
edeboeck schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 19:34:
[...]
Ik denk dat het voor ons niet mogelijk is om in te schatten zolang het enkel gaat over "4 à 5 VM's max"... draaien die gelijktijdig? Wat draait erop? ...
In principe is de optelsom eenvoudig te maken: kijk hoeveel RAM je aan elke VM apart wilt toekennen... neem dan het maximum dat je bekomt voor de VM's die gelijktijdig zullen draaien... reken daarnaast ook RAM voor jouw host i.f.v. wat die op datzelfde moment moet hebben... voorzie dan wat extra :)

Het is dus zeker mogelijk dat je met 16 GB toekomt (als je b.v. max 3 VM's tegelijk draait waarvan er 2 2GB nodig hebben en 1 4GB en je host tezelfdertijd met 8 GB toekomt), het kan ook schromelijk te weinig zijn (stel 3 gelijktijdige VM's die resp. 8 GB, 4 GB en 2 GB nodig hebben... dat je host op dat moment met 2 GB moet toekomen kan al héél snel te krap zijn).

M.a.w. denk dat je daar duidelijkheid moet scheppen, in de eerste plaats voor jezelf.
Hi.

Bedankt voor de vlugge response. :)

Het zouden voornamelijk Windows desktops en servers zijn.
Ik denk dat deze in feite met 4 GB ram wel moeten toekomen uit eigen ervaring correct me if i'm wrong uiteraard :P
Als ik er zo een 3 tal draai denk ik dat het nog haalbaar moet zijn, eventueel zet ik ze afhankelijk van de intensiteit v/d taken die ze moeten doen tijdelijk met iets meer of minder ram om het wat efficiënter te verdelen.

Andere soorten OS denk ik dat minder relevant zijn gezien de CLI versies van Linux zoals Ubuntu of Cent OS en de rest tevreden zijn met 2 GB ram.

Het Mobo heeft ook 4 DIMM Slots dus in feite kan ik nadien nog een 2e paar van de ram bestellen dan indien ik toch tekort zou komen.

Ik weet wel niet of 4 ram latjes van 8 GB ten opzichte van 2 latjes van 16 GB iets in performantie kan doen zakken? of maakt dit niet echt veel uit zolang ze maar juist geplaatst worden (bij 2 latjes bvb telkens een lege plek tussen laten)?

Alvast bedankt voor de extra feedback!

Grtz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Je machine zélf heeft ook nog wat ademruimte nodig. 8G is zeker prettig voor een gemiddelde desktop.
Als je met Windows vm's aan de slag gaat, is 2-4G per VM een goed uitgangspunt.

Je 3 vm's hebben dus al 6-12G nodig en dan moeten het er niet opeens 4 worden, of je vm's hongeriger zijn dan je dacht.

Ga je thuis een klein labje bouwen, kan het best hard gaan en je opeens 8-10 vm's nodig hebben / willen draaien.

Lang verhaal kort: 32G is voor zo'n setup geen luxe, 64G is dat wel, maar kan zeker in situaties prettig zijn.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinful16
Berlinetta schreef op zondag 5 april 2020 @ 08:06:
Of het zwaar is, ligt eraan hoe zwaar de taken zelf zijn.
Ik doe deze dingen met een laptop van onder de 1000.
Hi,

ik zou liefst toch wat marge hebben voor in de toekomst toe.
Ik denk dat ik waarschijnlijk wel op bepaalde vlakke goedkoper kan gaan eventueel maar ik wil natuurlijk ook niet op een bepaald onderdeel besparen en dan misschien bottlenecks creëren.

Enkele taken zou ik beschrijven als volgt

- GTA V, Call Duty Black Ops of Battlefield V met toch een mooie 60 FPS kunnen draaien
- 3 a 4 Virutal machines draaien tussen de 2 a 4 GB ram (Windows 10, Windows Server 2016, Linux distributies)
- Logo designs maken en video editing op termijn (Sony Vegas, Adobe After Effects, Adobe Phtotoshop)
- Etc

Ik denk dat ik hiervoor er met 1000 wel niet ga geraken zeker als ik ook 'future proof' wil werken.
Het moet ook zeker een desktop zijn geen laptop ook.

Grtz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Sinful16 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 20:20:
[...]

Hi,

ik zou liefst toch wat marge hebben voor in de toekomst toe.
Ik denk dat ik waarschijnlijk wel op bepaalde vlakke goedkoper kan gaan eventueel maar ik wil natuurlijk ook niet op een bepaald onderdeel besparen en dan misschien bottlenecks creëren.

Enkele taken zou ik beschrijven als volgt

- GTA V, Call Duty Black Ops of Battlefield V met toch een mooie 60 FPS kunnen draaien
- 3 a 4 Virutal machines draaien tussen de 2 a 4 GB ram (Windows 10, Windows Server 2016, Linux distributies)
- Logo designs maken en video editing op termijn (Sony Vegas, Adobe After Effects, Adobe Phtotoshop)
- Etc

Ik denk dat ik hiervoor er met 1000 wel niet ga geraken zeker als ik ook 'future proof' wil werken.
Het moet ook zeker een desktop zijn geen laptop ook.

Grtz
Ik moest even kijken of ik wel op de juiste heb gereageerd. En ik zie dat er nieuwe dingen bij komen zoals gamen. Nee natuurlijk doe ik dat niet op mijn laptop.

Ik zou hiervoor een desktop nemen. Maar het punt blijft nog steeds dat ik servers virtualiseer op een Dual core i7 uit 2013? 16GB RAM doe. Photoshoppen kan ik daar ook op. Sony Vegas gebruik ik niet en gamen doe ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ndrenth
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-07 20:26
Sinful16 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 19:44:
[...]

Hi,

Ik heb dit eens even afgewogen en deze is inderdaad zoals vaak bij AMD wel beter betreffende prijs / kwaliteit verhouding.
Op het 1e zicht qua specs zie ik niet echt een verschil maar misschien zie ik iets over het hoofd.
Ik heb wel net eens gepolst bij een maat en die liet me weten dat AMD wel vaker driver issues heeft zoals (game crashes, blue screens, etc.).
Blijkbaar heeft een 10 a 20 % hier issues met.
Heb jij dit zelf al toevallig voorgehad of enige ervaring met deze GPU modellen?

Alvast bedankt voor de moeite en tijd! :*)

Grtz
Ik heb de 5700xt hier liggen, maar nog niet in gebruik. Volgens mij is vanaf de een na laatste driver een hoop verbeterd. Ongetwijfeld zullen sommige nog steeds problemen ervaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16-09 14:18
Klein vraagje: wat voer je concreet uit met al die VM's?

Los daarvan: als je er steeds enkele tegelijk draait, zou ik de 3900x overwegen ipv de 3700x. En dan het wat duurder uitvallen, gezien je m.i. een moederbord nodig hebt met wat betere VRMs voor die 3900x, bv. de asus prime pro x570

[ Voor 31% gewijzigd door Mortov Molotov op 07-04-2020 21:47 ]

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinful16
unezra schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 20:14:
Je machine zélf heeft ook nog wat ademruimte nodig. 8G is zeker prettig voor een gemiddelde desktop.
Als je met Windows vm's aan de slag gaat, is 2-4G per VM een goed uitgangspunt.

Je 3 vm's hebben dus al 6-12G nodig en dan moeten het er niet opeens 4 worden, of je vm's hongeriger zijn dan je dacht.

Ga je thuis een klein labje bouwen, kan het best hard gaan en je opeens 8-10 vm's nodig hebben / willen draaien.

Lang verhaal kort: 32G is voor zo'n setup geen luxe, 64G is dat wel, maar kan zeker in situaties prettig zijn.
Hi,

Hier heb je zeker gelijk in.
Ik denk dat ik met 16 GB zeker toekom in de meeste situaties maar wat extra marge kan natuurlijk nooit kwaad.
Wat ik misschien wel nog best kan vermelden dat wel relevant kan zijn is dat ik ook een HP Proliant server heb.
Indien de load toch wat zwaarder wordt kan ik natuurlijk hierop overschakelen maar soms is het wel efficiënter of rapper om deze op mijn PC te deployen.

Grtz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinful16
Berlinetta schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 20:51:
[...]

Ik moest even kijken of ik wel op de juiste heb gereageerd. En ik zie dat er nieuwe dingen bij komen zoals gamen. Nee natuurlijk doe ik dat niet op mijn laptop.

Ik zou hiervoor een desktop nemen. Maar het punt blijft nog steeds dat ik servers virtualiseer op een Dual core i7 uit 2013? 16GB RAM doe. Photoshoppen kan ik daar ook op. Sony Vegas gebruik ik niet en gamen doe ik ook niet.
Hi.

Correct me if i'm wrong maar 3 a 4 VM'S draaien op een dual core lijkt me wel zeer nipt en zeker naar de toekomst toe niet zo ideaal althans voor zover ik weet.
Ik heb hiervoor nog een Lenovo laptop gehad met een i7 die ook 2 cores en 4 threads had en dit was toch tamelijk hinderlijk op sommige momenten met meerdere VM'S.

betreffende de 16 GB RAM ben ik het volledig eens dat dit in feite wel voldoende zou moeten zijn in 1e instantie.

Voor het gamen op hogere kwaliteit ga ik ook best wel voor een beter CPU gaan uiteraard.

Maar ik snap je redenering ook ergens wel.

Grtz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinful16
Ndrenth schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 21:22:
[...]

Ik heb de 5700xt hier liggen, maar nog niet in gebruik. Volgens mij is vanaf de een na laatste driver een hoop verbeterd. Ongetwijfeld zullen sommige nog steeds problemen ervaren.
Ik ben ze eens even gaan afwegen en gemiddeld valt het prijs verschil wel mee.
De Effectieve FPS liggen wel toch nog wat hoger bij de RTX 2060S dan de RX 5700 XT zie ik hier.
Verder lees ik ook dat de RX 5700 XT onder hevige load wel rapper durft te overheaten met als gevolg dat er wel meer frames durven gedropt worden.
Blijkbaar zou deze ook wel veel meer geluid maken dan de RTX 2060S wat mij wel een beetje doet twijfelen om deze te nemen.

Hierbij de link naar de comparison: https://gpu.userbenchmark...AMD-RX-5700-XT/4049vs4045

Ik denk dat ik toch bij de RTX 2060S ga blijven.

Toch bedankt voor de tips, ik hou het zeker in het achterhoofd nog :)
Pagina: 1