Vraag

• Tommiiee
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 19-10 15:22
Goedemiddag,

Vanmorgen hield mijn PC er opeens mee op. In die zin dat hij aan stond en in-game was (dus load op de videokaart) en spontaan viel hij uit.

Ik ben aan de slag gegaan door de PSU te testen volgens de Corsair methode met een paperclip: de ventilator in de voeding spinde op en dus werkt de PSU nog. PSU teruggeplaatst in PC en vervolgens:

- Moederbord voedingskabel aangesloten: OK power on
- CPU voedingskabel aangesloten: OK power on
- SATA voedingskabel aangesloten (SSD's): OK power on

Als laatste de voedingskabel van de videokaart aangesloten en: ik hoor een tikje bij het indrukken van de powerknop maar geen enkel teken van leven. Geen lampjes, geen geluidjes, niets. Als ik vervolgens de kabel losmaak van de videokaart en weer power on wil doen, dan nog steeds niet.

Als ik de switch op de achterkant van de voeding omzet van I naar O en weer terug én de videokaart niet van power voorzie, dan boot de PC. Ik heb echter een Ryzen zonder video dus ik kan niets zien op het scherm.

Mijn vraag na bovenstaande is:

Kan ik de conclusie trekken dat de videokaart is overleden of zou het kunnen dat de specifieke aansluiting voor PCI-e voeding in mijn PSU kapot is? Ik wil graag zo goed mogelijk het probleem pinpointen zodat ik weet waar ik de garantieaanvraag moet indienen :)

Alvast dank!

Edit: PSU is 550w.

Alle reacties

Meest waarschijnlijke zijn kortsluiting op de videokaart, verkeerde kabel aangesloten, dus niet één die bij de voeding hoort of wel één die bij de voeding hoort en die verkeerd aangesloten.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Tommiiee
-The_Mask- schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 14:21:
Meest waarschijnlijke zijn kortsluiting op de videokaart, verkeerde kabel aangesloten, dus niet één die bij de voeding hoort of wel één die bij de voeding hoort en die verkeerd aangesloten.
Hi, dank voor je reactie.

De kabel die ik gebruik is de originele kabel die bij de voeding kwam en die ik al 11 maanden in gebruik heb. Het is een 6+2 kabel. Diezelfde kabel heb ik ook gebruikt tijdens het testen en aan de voeding kant kan hij maar op 1 plek.

De 6+2 kabel heeft ook een 'verlengstukje' (ook 6+2) en ook die heb ik geprobeerd: geen soelaas.

Voor de duidelijkheid: die kabel heeft het dus in ieder geval 11 maanden goed gedaan en is gelabeled als PCI-e.

Edit: als ik de videokaart niet aansluit en de PC aanzet gaat er wel een rood lampje branden boven de power-aansluiting van de videokaart. Ik kan niet vinden wat dit lampje betekend maar het lijkt er in ieder geval op dat de PCI-e lane in ieder geval nog wel werkt dus. Maar het geeft ook het vermoeden dat de voeding het dan opeens niet meer trekt (want er gaat echt niets meer aan, volgens mij kan een defecte GPU dat niet veroorzaken, toch)?

[Voor 28% gewijzigd door Tommiiee op 04-04-2020 16:03]

Tommiiee schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 14:37:
[...]

De kabel die ik gebruik is de originele kabel die bij de voeding kwam en die ik al 11 maanden in gebruik heb. Het is een 6+2 kabel. Diezelfde kabel heb ik ook gebruikt tijdens het testen en aan de voeding kant kan hij maar op 1 plek.
In dat geval is het zeer waarschijnlijk dat er iets op de videokaart is doorgebrand waardoor je nu kortsluiting hebt. De voeding ziet dit doordat de weerstand tussen 12V en ground laag is geworden waardoor de kortsluitbeveiliging van de voeding in grijpt en de voeding niet aan gaat om meer problemen, bijvoorbeeld brand te voorkomen. De reden dat het niet gebeurt als je de PEG kabel niet hebt aangesloten is omdat het schijnbaar een deel van de videokaart is welke geen stroom krijgt als de PEG kabel niet is aangesloten.
Edit: als ik de videokaart niet aansluit en de PC aanzet gaat er wel een rood lampje branden boven de power-aansluiting van de videokaart. Ik kan niet vinden wat dit lampje betekend maar het lijkt er in ieder geval op dat de PCI-e lane in ieder geval nog wel werkt dus.
Dat betekend alleen dat de PEG stroomkabel niet is aangesloten en dat klopt want die heb je niet aangesloten. Voor de rest betekend het overigens niks, videokaart/moederbord/PCI Express slot kunnen wel voor 99% defect zijn. Als die 1% werkt die controleert of de PEG connector is aangesloten dan kan het ledje dus alsnog branden. Dat terwijl als een videokaart normaal defect zoals waarschijnlijk bij jouw, dan gaat het hier maar over één of twee componentjes vaak terwijl de andere 99% van de videokaart niet defect is. Lastige is echter het opzoeken en repareren van dat component.

AMD Nieuwsdiscussie

• Tommiiee
Wederom dank voor je reactie.

Ik heb moeite om het laatste deel van je reactie volledig te begrijpen, maar als ik het goed begrijp lijkt het er dus op dat de videokaart kapot is? Daar heb ik nog garantie op, dus de volgende stap zou dan opsturen naar de verkoper onder garantie zijn?
Tommiiee schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 16:58:

Ik heb moeite om het laatste deel van je reactie volledig te begrijpen, maar als ik het goed begrijp lijkt het er dus op dat de videokaart kapot is?
Klopt
Daar heb ik nog garantie op, dus de volgende stap zou dan opsturen naar de verkoper onder garantie zijn?
Nee dan zou ik controleren of de voeding idd defect is door hem te testen in een andere PC.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tommiiee
-The_Mask- schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 17:45:
[...]
Klopt

[...]

Nee dan zou ik controleren of de voeding idd defect is door hem te testen in een andere PC.
Edit: ik heb mijn videokaart in een andere PC gestopt: ook daar schakelt de PSU de PC direct uit. Stop ik de normale videokaart uit dat systeem weer terug dan boot de PC weer als normaal.

Nu lijkt me volgens mij wel vastgesteld dat de videokaart kortsluiting maakt en kan ik deze dus opsturen voor garantie?

[Voor 40% gewijzigd door Tommiiee op 05-04-2020 11:30]

Tommiiee schreef op zondag 5 april 2020 @ 09:55:

Nu lijkt me volgens mij wel vastgesteld dat de videokaart kortsluiting maakt en kan ik deze dus opsturen voor garantie?
Eh ja, beetje laat... :P

AMD Nieuwsdiscussie

• Tommiiee
Hij is al een tijdje geleden opgestuurd ;)

Op 10 april heeft Azerty hem doorgestuurd naar een reparatiecentrum van XFX. Nu is 't een kwestie van afwachten..
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee