Prop uit buis knikarmscherm verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tym
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Om mijn knikarmscherm elektrisch te maken, moet ik de aandrijf prop uit de buis halen om deze te vervangen door de motor. Ik krijg echter met geen mogelijkheid de prop eruit.
Voor zover ik kon zien zitten er geen schroeven in.
Op internet is hier niets over te vinden, op een filmpje waarbij ze de prop er zonder moeite uittrekken na. Ik heb geprobeerd aan de prop te trekken en om met een schroevendraaier en hamer hem eruit te tikken, maar tot nu toe is het me alleen gelukt de prop te beschadigen, hij is niets verschoven
Voordat ik de zaag er in zet en er geen weg terug meer is wil ik eerst vragen of iemand hier ervaring mee heeft en een idee heeft hoe ik die prop eruit kan krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XMzOxKX_0LZuGtjdQcBybKlI3CM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rzHNdWQepndBSqBWg47hTeLO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AnoxRRl8QmbjfP7SXLDAtfQDAhg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n9dJryI5tYEC159cDF0rB579.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Tym op 12-04-2020 13:02)

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:13
Een stevig blok hout (wat groter is dan de prop) er op schroeven, dan heb je iets om met een hamer te aan te slaan.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Alle reacties

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Ik heb er geen ervaring mee, maar zou het niet zo kunnen zijn dat die prop in de buis klemt door middel van haakjes die in gaten in de buis vallen? Dat zou je dan moeten kunnen zien als je het doek er helemaal afrolt.

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

The End

!Beginning

Als je de prop niet wil bewaren , dan een grote schroef erin draaien en met een tang de prop eruit trekken of met een houtboor wat gaten boren, zodat je de prop kan vervormen. (Kleiner kan maken)

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:51
Gewoon er uit trekken, desnoods gaat ie maar kapot. Die dingen zijn zo weer te halen, nog geen 10 euro voor een plastic dop.
Ze zijn er ook in aluminium voor iets meer.

Er is dus altijd wel weer een weg terug.

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:51
Moest even zoeken, maar hier een foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rFWYKhfMsOSFhI93MV6VQDw_iw4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RoPio0RN6dIZs8yEHV7Y68Xb.jpg?f=fotoalbum_large

Bij mij was de metalen pin dol gedraaid in de plastic dop.

[ Voor 42% gewijzigd door mkroes op 04-04-2020 14:35 ]

• Tym
  • Niet online
Bedankt voor de reacties!
cryptapix schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 13:59:
Ik heb er geen ervaring mee, maar zou het niet zo kunnen zijn dat die prop in de buis klemt door middel van haakjes die in gaten in de buis vallen? Dat zou je dan moeten kunnen zien als je het doek er helemaal afrolt.
Nee, de prop zit erin geklemd, zie de foto's van mkroes. Ik heb het doek al aan de kant geschoven om te kijken of er niet toevallig een schroef in zat om de prop op zijn plek te houden.
The End schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 14:11:
Als je de prop niet wil bewaren , dan een grote schroef erin draaien en met een tang de prop eruit trekken of met een houtboor wat gaten boren, zodat je de prop kan vervormen. (Kleiner kan maken)
Goed idee! Een schroef erin draaien ga ik eens proberen. Dan zou hem namelijk eventueel weer terug kunnen plaatsen. Ik kwam er net achter dat de motorsteun ook niet helemaal op de cassette past (schroefgaten te ver uit elkaar).
mkroes schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 14:15:
Gewoon er uit trekken, desnoods gaat ie maar kapot. Die dingen zijn zo weer te halen, nog geen 10 euro voor een plastic dop.
Ze zijn er ook in aluminium voor iets meer.

Er is dus altijd wel weer een weg terug.
Dat eruit trekken is net hetgeen dat me niet lukt ;)
Ik heb er geen problemen mee om hem kapot te maken, maar als hij nog terug te plaatsen is kan ik alles rustig aan doen.

Acties:
  • Beste antwoord

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:13
Een stevig blok hout (wat groter is dan de prop) er op schroeven, dan heb je iets om met een hamer te aan te slaan.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:31
alu pijp een beetje warm stoken met een verfbrander/fohn zodat deze wat uitzet :?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:39
Gat erin boren waar je het blad van ijzerzaag in kunt steken en dan halveren zodat je hem in twee delen eruit kunt trekken?

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:57

Yucon

*broem*

ybos schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 20:41:
alu pijp een beetje warm stoken met een verfbrander/fohn zodat deze wat uitzet :?
Mwoah, met een zeildoek eromheen is dat wat riskant.

[ Voor 24% gewijzigd door Yucon op 04-04-2020 21:02 ]

• Tym
  • Niet online
Bedankt voor alle reacties, gisteren is het gelukt om de prop eruit te krijgen, op de manier die guido66 voorstelde!
Pagina: 1