Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-08 21:08
Mijn vraag
Voor mijn kinderen heb ik uit een oude onderdelen en wat Aliexpress onderdelen een leuke PC-configuratie gemaakt. Ik had ook nog een Medion 5.1 speakerslet liggen maar dat zou te vol worden. dus ik heb de center en back speakers weggelaten zodat ik alleen de subwoofer en frontspeakers overhield. De actieve frontspeakers heb ik aangesloten op de groene audio aansluiting en de actieve subwoofer op de oranje audio aansluiting van het moederbord. Binnen Windows 10 heb ik in de set-up de 5.1 configuratie gekozen (omdat de 2.1 ontbreekt) en de niet aangesloten speakers uit gevinkt. Bij een soundtest werkte alle speakers incl de subwoofer, de ramen trilde in de sponningen :-).Dit zou toch betekenen dat de configuratie goed is! Maar als ik muziek afspeel met VLC of Potplayer, YouTube via de browser, doet de Subwoofer niet mee, alleen de twee schelle satellietspeakers.

Relevante software en hardware die ik gebruik
  • Windows-10 education versie 1909,
  • Moederbord op basis van de INTEL 82801GB chipset, die ook de HD audio verzorgt,
  • Intel Xeon X3360
  • GIGABYTE Video nVIDIA GT730 1GB SDDR3
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Het vorige moederbord had een realtek soundchip waarbij je met het bijbehorende programma wel de subwoofer kan gebruiken. Dit programma kon ik niet vinden en denk niet dat het werkt met een INTEL soundchip.
Ik heb gezocht op het internet maar geen oplossing kunnen vinden.
Ik heb de nieuwste drivers voor alle componenten geïnstalleerd.
Ook gezocht of Intel een programma heeft.

...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pandit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-08 21:08
Mijn vraag blijkt lastiger dan gedacht, op het internet geen adequaat antwoord gevonden. Uiteindelijk zelf aan de slag gegaan. Na lang zoeken en proberen bleek er nog een onbekend device in mijn pc te zitten die niet werd getoond in de device manager

HDAUDIO\FUNC_01&VEN_1106&DEV_4441&SUBSYS_14627592&REV_1001\4&13D3A3EB&0&0001

Deze bracht me via BING (niet Google) naar een driver van VIA (via_audio_ac97_vx7_mb) die ik heb geïnstalleerd. Na een herstart van de pc had ik helemaal geen sound meer. Ik heb toen via de sound setup (C:\Windows\System32\mmsys.cpl) de speakers weer geconfigureerd en zowaar BAS :-)

probleem is hierbij dus opgelost.