Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesperr01
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22-03-2024
Hoi,

Ik ben bezig om een ledstrip aan te sturen de led strip is 2812b (5v strip, per led aanstuurbaar) hiervoor gebruik ik een arduino. Ben nog bezig met de software maar ik heb iets aan de gang. Nu wil ik functies in kunnen schakelen met 12v hiervoor wou ik een optocoupler gebruiken. Kan iemand mij vertellen hoe ik weet wat pin 1 pin 2 pin3 en pin 4 is? Ik weet welke draad ik aan welke pin moet aansluiten maar geen flouw idee hoe ik moet weten welke aansluiting pin 1 is.

Beste antwoord (via jesperr01 op 04-04-2020 12:51)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ja, een optocoupler gebruik je voor galvanische scheiding, niet voor het schakelen van grotere stromen. Daar heb je transistoren voor.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Partnumber van je optocoupler? Datasheet van je optocoupler er al bijgepakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:51

JdM

Humbled

Daar zijn toch datasheets voor? De eerste hit op google https://www.seeedstudio.c...f/WS2812B%20Datasheet.pdf
Heb je überhaupt gezocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesperr01
Ja zeker heb ik gezocht pc817b heeft 1 rondje libks onder in als kenmerk zegt dat de pin dicht bij het rondje pin nummer 1 is als ik 12v op zet krijg ik geen uitgang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesperr01
Tenzij ik de uitgang niet door kan meten met een multi meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
En die 12 V heb je braaf op 50 mA gelimiteerd met een weerstand? Of heb je meteen je optocoupler opgeblazen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesperr01
😂😂😂 daar gaan we, zon ding kan niet meer hebben als 0.05 ampere? Dan ga ik opzoek naar een alternatief?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ja, een optocoupler gebruik je voor galvanische scheiding, niet voor het schakelen van grotere stromen. Daar heb je transistoren voor.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
jesperr01 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 12:48:
😂😂😂 daar gaan we, zon ding kan niet meer hebben als 0.05 ampere? Dan ga ik opzoek naar een alternatief?
Aan de ingang mag je maximaal 50 mA continu verstoken inderdaad met 1 A als piek (bij een duty cycle van 0,001 en pulse width ≤100 ns).

Ook de uitgang kan maximaal 50 mA continu aan.

Niets wat je niet kunt fixen met een weerstand natuurlijk. Alleen denk ik niet dat je LED's dan goed gaan branden, tenzij je één optocoupler per 2 LEDs gaat gebruiken :+

[ Voor 24% gewijzigd door Osiris op 04-04-2020 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesperr01
Juist. Heel erg bedankt voor de zeer snelle reacties allemaal! Nog enige tips voor een bepaald type? Sorry ben nog niet erg thuis in elektrische componenten en spul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:12

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Heb je al naar andere schakelingen gekeken hoe ze met een microprocessor/Arduino hoog vermogen dingen schakelen?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04:19
Ik zou een FET nemen. Dar zijn genoeg (vet) makkelijke (sorry, ik kon het niet laten) schema's van te vinden voor de arduino. (Ik gebruik ze zelf ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
MOSFET neem ik dan aan @jbhc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04:19
Pagina: 1